Brak prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.549.2023.1.DT

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.549.2023.1.DT

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. (…).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

W przyszłości będzie ona realizować przedsięwzięcie pn. (…), dalej jako: „Projekt”, którego termin wykonania planowany jest na 31 stycznia 2026 r. W jego ramach zostanie zrealizowany:

1.Zakup i wdrożenie szeregu systemów i urządzeń podnoszących bezpieczeństwo informacji w urzędzie, tj. serwer wraz z systemem operacyjnym (…); macierz dyskowa do bezpiecznego przechowywania danych; urządzenie UTM; system do ochrony poczty elektronicznej; system do zbierania i analizy logów; oprogramowanie antywirusowe z funkcją EDR ((...)); agregat do awaryjnego zasilania infrastruktury IT; dedykowane urządzenie do przechowywania kopii zapasowych z dużą przestrzenią dyskową (NAS – Network Attached Storage);

2.Wdrożenie SZBI dostosowanego do potrzeb i warunków pracy urzędu, zgodnego z aktualnie obowiązującymi normami, w tym opracowanie dokumentacji zawierającej jego polityki i procedury, z uwzględnieniem technologii nowo zakupionych w ramach grantu, w oparciu o wyniki audytów przeprowadzonych w ramach projektu;

3.Przeszkolenie (...) pracowników urzędu w zakresie cyberbezpieczeństwa przy pomocy udostępnionej na 6 miesięcy platformy szkoleniowej.

Na realizację powyższego przedsięwzięcia Gmina pozyska dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), na podstawie wniosku o przyznanie dofinansowania w ramach programu „Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy (FERC)”.

Projekt jest realizowany w ramach zadań własnych Gminy i ma na celu wzmocnienie cyberbezpieczeństwa w Urzędzie Gminy (…) oraz realną poprawę cyberbezpieczeństwa w obszarach związanych z regulacjami i procedurami, środkami technicznymi i kompetencjami personelu. Gmina nie będzie wykorzystywać zakupionych i wdrożonych przez nią szeregów systemów i urządzeń oraz wdrożonego SZBI do sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

W celu zwiększenia wśród pracowników poziomu świadomości w zakresie cyberbezpieczeństwa, Gmina planuje przeprowadzić kompleksowe szkolenie pracowników Urzędu (za pośrednictwem udostępnionej im platformy szkoleniowej online), które ma ich zaznajomić z potencjalnymi zagrożeniami i metodami ich przeciwdziałania.

Projekt pn. (…) będzie służyć realizacji zadań Gminy opisanych w ustawie z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.; dalej: u.s.g.), zwiększeniu zdolności Gminy w zakresie realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej.

Nabyte w ramach projektu systemy, urządzenia, licencje, oprogramowania, agregat, opracowanie polityki i procedury wdrożenia SZBI oraz przeszkolenie pracowników urzędu wykorzystywane będą wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Nabyte towary i usługi nie będą służyć działalności gospodarczej wykonywanej przez Gminę, a zarazem czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Pytanie

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. (…) polegającego na wzmocnieniu cyberbezpieczeństwa w Urzędzie?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina (…) stoi na stanowisku, że nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. (…) polegającego na wzmocnieniu cyberbezpieczeństwa w Urzędzie, ponieważ nabyte mienie, oprogramowanie, usługi w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do poprawy realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej oraz wzmocnienie cyfrowe odporności na zagrożenia, które będą wykorzystywane do poprawy obsługi administracyjnej mieszkańców i nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.; dalej: uVAT): „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124”.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT: „kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług”.

Jak wynika z przytoczonych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki. Składają się na nie następujące okoliczności:

1)odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług;

2)towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 uVAT: „Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”.

W myśl art. 2 ust. 1 u.s.g.: „Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność”.

Art. 6 ust. 1 u.s.g. informuje, iż: „Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów”.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 u.s.g.

Stosownie do art. 15 ust. 1 uVAT: „podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności”.

Ust. 2 ww. przepisu wskazuje, że: „Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT bądź w ogóle pod niego niepodlegających.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W ramach realizacji umowy grantowej (…) zwiększy się zdolność Gminy w zakresie realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej. Nabyte w ramach projektu systemy, urządzenia, wdrażanie SZBI oraz przeszkolenie pracowników Urzędu będą wykorzystywane wyłącznie do poprawy jakości, szybkości i bezpieczeństwa usług świadczonych dla mieszkańców, które są zadaniami własnymi Gminy. Gmina w przypadku realizacji tego projektu nie będzie działała jako podatnik VAT, lecz jako organ władzy publicznej, a wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma więc zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, tj. intencje podatnika wykonującego określone czynności, z którymi ściśle związane są skutki podatkowo-prawne.

W przedstawionym powyżej zdarzeniu przyszłym Gmina (…) realizuje Projekt, który nie będzie służyć działalności gospodarczej wykonywanej przez Gminę i czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, a jedynie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie jest zatem spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 uVAT. Wobec powyższego, Gmina (…) nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od realizacji Projektu.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w niżej wymienionych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w analogicznych stanach faktycznych:

1.Sygn. 0114-KDIP4-3.4012.347.2023.1.IG z dnia 31 października 2023 r.: „rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – zakupione w związku z realizacją zadania urządzenia takie jak stacje robocze czy komputery przenośne, nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Realizując projekt wykonują Państwo zadania własne nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym, a tym samym nie prowadzą Państwo sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług”;

2.Sygn. 0111-KDIB3-2.4012.429.2023.1.ASZ z dnia 31 lipca 2023 r.: nabyte towary i usługi nie będą służyć działalności gospodarczej wykonywanej przez Gminę i czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, a jedynie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w trybie art. 86 ust. 1 ustawy”;

3.Sygn. 0114-KDIP4-1.4012.290.2023.1.APR z 5 czerwca 2023 r.;

4.Sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.813.2022.1.MC z dnia 19 grudnia 2022 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to więc wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. W przyszłości Gmina będzie realizować przedsięwzięcie pn. (…), dalej jako: „Projekt”, którego termin wykonania planowany jest na 31 stycznia 2026 r. W jego ramach zostanie zrealizowany:

1.Zakup i wdrożenie szeregu systemów i urządzeń podnoszących bezpieczeństwo informacji w urzędzie, tj. serwer wraz z systemem operacyjnym (…) ; macierz dyskowa do bezpiecznego przechowywania danych; urządzenie UTM; system do ochrony poczty elektronicznej; system do zbierania i analizy logów; oprogramowanie antywirusowe z funkcją EDR ((...)); agregat do awaryjnego zasilania infrastruktury IT; dedykowane urządzenie do przechowywania kopii zapasowych z dużą przestrzenią dyskową (NAS – Network Attached Storage);

2.Wdrożenie SZBI dostosowanego do potrzeb i warunków pracy urzędu, zgodnego z aktualnie obowiązującymi normami, w tym opracowanie dokumentacji zawierającej jego polityki i procedury, z uwzględnieniem technologii nowo zakupionych w ramach grantu, w oparciu o wyniki audytów przeprowadzonych w ramach projektu;

3.Przeszkolenie (...) pracowników urzędu w zakresie cyberbezpieczeństwa przy pomocy udostępnionej na 6 miesięcy platformy szkoleniowej.

Na realizację powyższego przedsięwzięcia Gmina pozyska dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), na podstawie wniosku o przyznanie dofinansowania w ramach programu „Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy (FERC)”.

Projekt jest realizowany w ramach zadań własnych Gminy i ma na celu wzmocnienie cyberbezpieczeństwa w Urzędzie Gminy (…) oraz realną poprawę cyberbezpieczeństwa w obszarach związanych z regulacjami i procedurami, środkami technicznymi i kompetencjami personelu. Gmina nie będzie wykorzystywać zakupionych i wdrożonych przez nią szeregów systemów i urządzeń oraz wdrożonego SZBI do sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Projekt będzie służyć realizacji zadań Gminy opisanych w ustawie o samorządzie gminnym polegających na zwiększeniu zdolności Gminy w zakresie realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej. Nabyte w ramach projektu systemy, urządzenia, licencje, oprogramowania, agregat, opracowanie polityki i procedury wdrożenia SZBI oraz przeszkolenie pracowników urzędu wykorzystywane będą wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Nabyte towary i usługi nie będą służyć działalności gospodarczej wykonywanej przez Gminę, a zarazem czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą ustalenia, czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. (…).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, bowiem – jak wynika z treści wniosku – towary i usługi nabyte w ramach projektu wykorzystywane będą wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będą Państwo mieli – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. projektu.

Podsumowując, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. (…).

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).