Możliwość zastosowania procedury VAT marża w związku ze sprzedażą towarów używanych. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.505.2023.2.MWJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.505.2023.2.MWJ

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania procedury VAT marża w związku ze sprzedażą towarów używanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania procedury VAT marża w związku ze sprzedażą towarów używanych. Uzupełnili go Państwo pismem z 25 października 2023 r. (wpływ 27 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Działalność Spółki cywilnej ma zostać rozpoczęta w zakresie kupna od klienta - konsumenta - używanego ruchomego dobra materialnego zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT oraz w dalszej czynności powyższe towary Spółka zamierza sprzedawać w procedurze VAT marża stosując opodatkowanie VAT od kwoty marży w wysokości 23%.

W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała:

(…) spółka cywilna jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Spółka planuje prowadzić działalność w zakresie kupna używanych dóbr materialnych ruchomych np. RTV, AGD itp. od konsumentów indywidualnych i dalszej odsprzedaży tych ruchomych towarów używanych.

Zakresem wniosku, o które pyta Spółka będą rzeczy używane ruchome (np. RTV, AGD, laptopy, monitory itp.) w wyłączeniem kamieni szlachetnych i metali szlachetnych.

Spółka nabywać planuje tylko takie towary używane, które będą podlegały dalszej odsprzedaży.

Na pytanie o treści: „Czy dobra materialne/towary, objęte zakresem wniosku, w chwili sprzedaży będą się nadawały do dalszego użytku?”, Spółka wskazała: „Każdy towar będzie oceniany pod względem możliwości jego dalszego użytkowania, sprawności i możliwości korzystania.”

Spółka zakłada, że dobra które planuje nabywać będą pochodziły od osób nieprowadzących działalności gospodarczej, stąd:

1)dokumentem potwierdzającą nabycie/zakup będzie umowa kupna-sprzedaży

2)Spółka będzie prowadzić ewidencję zawartych umów kupna-sprzedaży w zakresie daty nabycia, danych zbywcy, kwoty nabycia, przedmiotu nabycia.

Nabywane dobra będą dokonywane od podmiotów określonych w art. 120 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz.U. z 9 sierpnia 2023 r. poz. 1570 ze zm. i jednocześnie Spółka będzie pobierała w zawieranej umowie kupna- sprzedaży oświadczenie, że zbywca towarów, które będzie nabywała Spółka potwierdza nabycie towarów objętych umową na zasadach określonych w ww. przepisie.

Towary nabywane w celu odsprzedaży będą spełniały definicję towarów w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Na pytanie o treści: „Czy będą Państwo posiadali np. oświadczenia klienta (sprzedawców) lub inne dokumenty stanowiące podstawę do uznania nabywanych dóbr materialnych/towarów, objętych zakresem wniosku, za towary używane? Jeżeli tak, to prosimy wskazać jakie to dokumenty?”, Spółka wskazała, że planuje uzyskiwać oświadczenie klienta-zbywcy podczas podpisywania umowy kupna-sprzedaży jako element zawieranej transakcji.

Spółka poprzez swoich pracowników każdorazowo będzie przed nabyciem towarów oceniała stopień zużycia oraz dalsze możliwości użytkowe nabywanych towarów w tym podejmowała decyzje nabycia przedmiotów w sytuacji wizualnych znamion użytkowania przyjmując dopuszczalne i nieakceptowalne zużycie. Będzie także informowała zbywcę o załączonym oświadczeniu do umowy kupna-sprzedaży, z którego będzie wynikało, że towar był przez zbywcę używany przed jego planowanym zbyciem.

Pytanie (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku)

Czy w wedle wskazanego opisu czynności, którymi Spółka chce się zajmować, jest możliwe zastosowanie procedury VAT-marża i dokonywanie zbycia towarów zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Spółki w zakresie kupna/sprzedaży od klienta - konsumenta - używanego ruchomego dobra materialnego zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT w procedurze VAT marża stosując opodatkowanie VAT od kwoty marży w wysokości 23% jest zgodne z art. 120 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity DZ.U. z 2022 r. poz. 931).

Spółka w wyżej wymienionych czynnościach będzie stosowała zasadę określoną w art. 120 ust. 10 ustawy o VAT tj.: stosując zasadę opodatkowania marżą towarów używanych w przypadkach, gdy do ich dostawy dochodzi w warunkach, w których spółka nabędzie te towary od:

  • podmiotu niebędącego podatnikiem VAT lub podatnikiem podatku od wartości dodanej,
  • podatnika VAT bądź podatnika od wartości dodanej, w sytuacji gdy towary te podlegały zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 (czyli dostawy towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego) lub art. 113 (czyli sprzedaży dokonywanej przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł),
  • podatnika VAT, jeżeli dostawa tych towarów podlegała procedurze VAT marża,
  • podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana w systemie marży, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Stosując procedurę opodatkowania wynikającą z art. 120 ustawy o VAT Spółka dokonaną czynność planuje udokumentować fakturą VAT marża (przy towarach używanych będzie ona oznaczona jako: „procedura marży - towary używane”) zgodnie z ogólną zasadą, w myśl której wystawienie takiej faktury na rzecz nabywców będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, następuje wyłącznie na ich żądanie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT marża zawiera art. 120 ustawy.

W myśl art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112).

Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy:

Przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.

Na mocy art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy:

Przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.

Stosownie do art. 120 ust. 4 ustawy:

W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Należy zaznaczyć, że opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych oraz istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.

I tak, stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1)osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2)podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3)podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Przepisy ustawy przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy – między innymi – towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania wszystkiego co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył w celu odsprzedaży, od określonej kategorii podmiotów. Należy podkreślić, że do stosowania szczególnej procedury opodatkowania marży uprawnieni są wszyscy podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów nabytych w okolicznościach wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości w oparciu o tak przedstawiony opis sprawy należy wskazać, że szczególna procedura dotyczy tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów i w celu ich odsprzedaży.

Jak wynika z opisu sprawy, Spółka planuje prowadzić działalność w zakresie kupna materialnych dóbr ruchomych – AGD i RTV - od konsumentów indywidualnych i dalszej odsprzedaży tych ruchomych towarów używanych. Spółka będzie nabywała dobra od osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Dokumentem potwierdzającym nabycie/zakup będzie umowa kupna-sprzedaży i jednocześnie Spółka będzie pobierała w zawieranej umowie kupna- sprzedaży oświadczenie, że zbywca towarów potwierdza nabycie towarów objętych umową na zasadach określonych w art. 120 ust. 10 ustawy. Spółka będzie prowadzić ewidencję zawartych umów kupna-sprzedaży w zakresie daty nabycia, danych zbywcy, kwoty nabycia, przedmiotu nabycia. Towary nabywane w celu odsprzedaży będą spełniały definicję towarów w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka każdorazowo będzie przed nabyciem towarów oceniała stopień zużycia oraz dalsze możliwości użytkowe nabywanych towarów w tym podejmowała decyzje nabycia przedmiotów w sytuacji wizualnych znamion użytkowania przyjmując dopuszczalne i nieakceptowalne zużycie. Spółka będzie także informowała zbywcę o załączonych oświadczeniu do umowy kupna-sprzedaży, z którego będzie wynikało, że towar był przez zbywcę używany przed jego planowanym zbyciem.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy – między innymi – towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania wszystkiego, co stanowi zapłatę. Jednocześnie zauważyć należy, że wymagane jest od podatnika prowadzenie rzetelnej ewidencji zawierającej w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, o której mowa w powołanych wyżej przepisach.

Przedstawione okoliczności opisu sprawy wskazują, że nabywane przez Spółkę materialne dobra ruchome – AGD i RTV – będą spełniać definicję towarów używanych, zawartą w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy. Spółka będzie nabywała dobra, w celu ich dalszej odsprzedaży, od osób nieprowadzących działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 120 ust. 10 ustawy. Ponadto każdy towar będzie oceniany pod względem możliwości jego dalszego użytkowania, sprawności i możliwości korzystania, a następnie dopiero towary będą sprzedawane. Towary nadają się do dalszego użytku w aktualnym stanie lub po naprawie.

Mając zatem na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzam, że dokonując sprzedaży materialnych dóbr ruchomych (AGD, RTV), stanowiących towary używane w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, nabywanych od podmiotów wskazanych w art. 120 ust. 10 ustawy w celu ich dalszej odsprzedaży, będą mieli Państwo prawo do zastosowania szczególnej procedury VAT marża zawartej w art. 120 ust. 4 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Ponadto, należy wskazać, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona tylko i wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).