Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.633.2023.2.KT

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 6 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.633.2023.2.KT

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „...”, finansowanego w ramach programu priorytetowego nr … „…”. Uzupełnili go Państwo pismem z 23 października 2023 r. (wpływ 23 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spis aktów prawnych:

- Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098 ze zm.),

- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.),

- Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.).

X jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych. Rodzaj działalności według PKD 91.04.Z – działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.

Do zadań X należy w szczególności:

1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów,

2)udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego,

3)prowadzenie działań związanych z edukacja przyrodniczą.

X w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3 dokonuje sprzedaży towarów, materiałów i usług i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT. X prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych środków i pozyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody. X uzyskuje przychody jak podano poniżej:

1)opodatkowane: ze sprzedaży drewna, usług i sprzedaży materiałów edukacyjnych, z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, tusz zwierzyny, z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze, z udostępniania terenu Parku, zajęć edukacyjnych, ze sprzedaży biletów wstępu do obiektów X, z noclegów w pokojach gościnnych,

2)zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe, dzierżawy gruntów rolnych na cele rolnicze,

3)związane z wykonywaniem działalności statutowej w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie X oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dotacje z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dofinansowania z funduszu leśnego ....Lasy Państwowe.

X zwany dalej „Parkiem” lub „X” złożył wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pn.: „...” – etap I w ramach programu priorytetowego nr … „…”. X jest położony w  … . Powierzchnia Parku wynosi niespełna … ha, co czyni go … pod względem wielkości parkiem w Polsce (....). Występująca tutaj przyroda… .

(...)

Obszar Parku pokrywa się w części z obszarem …, obszarem …, obszarem …, obszarem …, obszarem … oraz obszarem … z dopływami, co świadczy o wybitnej wartości przyrodniczej tego terenu. Administracyjnie Park obejmuje swym zasięgiem (...). Cały obszar Parku Narodowego w obecnym stanie posiadania jest podzielony na .... obręby ochronne i ....obwodów ochronnych.

Na terenie przedsięwzięcia dominują ekosystemy leśne stanowiące ok. …% powierzchni Parku. Szata roślinna ma charakter (...).

Oprócz wymienionych siedlisk na około …% powierzchni … występują lasy porolne w różnym stadium przebudowy w kierunku właściwego składu gatunkowego. Pozostałą powierzchnię stanowią tereny otwarte zajmujące niespełna …% w układzie kompleksów …, … i … nieistniejących wsi z siedliskami: (...).

Niewątpliwie jednym z elementów wyróżniających X na tle innych parków narodowych Polski jest fauna  … . Jak wynika z opracowania (...). Jest to na przykład (...). X jest też jednym z (...).

W przypadku dużych ssaków – takich jak … czy … – obszary bytowania tych zwierząt są większe niż powierzchnia parku narodowego. Jednak nawet, jeżeli zwierzęta te przebywają w znacznej mierze poza obszarem Parku, to właśnie ten teren może mieć kluczowe znaczenie dla ich przetrwania, zapewniając im spokojne i bezpieczne miejsca wyprowadzania młodych. Łącznie stwierdzono tu występowanie … gatunków zwierząt wymienionych w Załączniku II Dyrektywy Rady 92/43/EWG, w tym oprócz wymienionych drapieżników …, …, …, …, …, …, …, … czy … . Stwierdzono tu występowanie ...  gatunków … w tym (...).

Obszar X jest również częścią … ze względu na występowanie na tym terenie szeregu gatunków ptaków wymienionych w Załączniku I Dyrektywy Rady 79/409/EWG. Są to przykładowo (...). X dysponuje trzema głównymi zasobami edukacyjnymi, na których opiera swoją działalność w tym zakresie. Należą do nich teren Parku, …oraz kadra. Połączenie tych zasobów tworzy unikalne warunki sprzyjające prowadzeniu edukacji ekologicznej, ale także wymusza jej szczególną formę. Wszystkie z nich są niezbędne do realizacji programu edukacyjnego, ponieważ każdy zabezpiecza działania związane z innym stopniem schematu „etapów dojrzałości środowiskowej”, na którym oparta jest edukacja w X. Projekt „…” ma za zadanie podkreślenie terapeutycznego wpływu przyrody na nasze życie. Ten aspekt obcowania z naturą nie jest dobrze znany szerokiemu gronu odbiorców.

Szereg badań naukowych potwierdza, że regularny kontakt z przyrodą wpływa korzystnie na nasze zdrowie. Świadomość ta nie tylko zachęca do częstszego przebywania na łonie natury, ale także sprawia, że otaczamy ją większą troską i zaczynamy o nią dbać. Obszary chronione, wspomagane wiedzą przeszkolonych edukatorów, mogą stanowić doskonałe miejsce terapeutyczne dla osób zarówno zdrowych, jak i dla osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami czy wykluczonych społecznie. W projekcie wykorzystane zostaną inne, bardziej dostępne szerszemu gronu odbiorców, sposoby terapii poprzez kontakt z naturą. Nowa forma korzystania z przestrzeni przyrodniczej, oprócz pozytywnego wpływu na zdrowie ludzkie, będzie miała istotny wpływ na zwiększenie pozytywnego nastawienia do przyrody. Innowacyjny charakter tych działań oraz popyt na nie, ma także zachęcić do dostrzeżenia potencjału w ochronie środowiska, jako całości – nie tylko przyrodniczego. Do tej pory żaden park narodowy nie wprowadził do swojej oferty edukacyjnej takich elementów. Ze względu na dużą ilość badań potwierdzających pozytywny wpływ przyrody na zdrowie człowieka oraz na oparciu działań edukacyjnych na stopniach dojrzałości środowiskowej opracowanych przez norweski …, taki krok wydaje się naturalną konsekwencją. W ramach tego projektu właśnie tutaj zostanie położony akcent, a wszystkie zadania realizowane w ramach projektu będą koncentrowały się wokół pokazania, podkreślenia i wykorzystania terapeutycznej roli przyrody w parku narodowym, jako skutecznej metody ochrony przyrody, sposobu na chęć zadbania o otaczające nas środowisko i kształtowania postaw proekologicznych.

W ramach złożonego wniosku zaplanowano działania jak poniżej

·(…).

Ponadto w uzupełnieniu wskazano:

1.(…):

·(…) nie będzie udostępniany odpłatnie, brak powiązania ze sprzedażą opodatkowaną.

·(…) nie będzie udostępniany odpłatnie, brak powiązania ze sprzedażą opodatkowaną.

·(…) nie będzie udostępniany odpłatnie, brak powiązania ze sprzedażą opodatkowaną.

2.(…) Przeprowadzone działania nie będą przeprowadzone odpłatnie, brak powiązania ze sprzedażą opodatkowaną.

3.(…). Prowadzone przez … działania nie będą wiązać się z pobieraniem opłat, brak powiązania ze sprzedażą opodatkowaną. Park nie czerpie przychodów z wykonywanych działań.

4.(…). Zakupiona … będzie rozdana wolontariuszom nieodpłatnie, brak powiązania ze sprzedażą opodatkowaną.

5.(…). … te nie będą udostępniane odpłatnie, brak powiązania ze sprzedażą opodatkowaną.

6.(…). … jest udostępniany bezpłatnie, rabata również będzie dostępna bezpłatnie, brak powiązania ze sprzedażą opodatkowaną.

Wydatki poniesione w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022r. poz. 931, z późn. zm.). Nie istnieje więc możliwość przyporządkowania wydatków do celów działalności gospodarczej w rozumieniu przywołanej ustawy, prowadzone działania nie będą związane z sprzedażą towarów i usług przez co nie będzie konieczności odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT. Poniesione wydatki będą natomiast wykorzystywane do celów nieodpłatnej działalności statutowej oraz zadań Dyrektora X jako organu ochrony przyrody.

W ocenie Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług. Wobec powyższego Park nie może odzyskać w żaden sposób kosztów podatku VAT poniesionego na realizację ww. programu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywany towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Pytanie

Czy Parkowi Narodowemu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją przedsięwzięcia „...”, finansowanego w ramach programu priorytetowego nr … „…”, dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i pod jego nadzorem?

Państwa stanowisko w sprawie

Wydatki wynikające z realizacji programu priorytetowego nr … „…”, finansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dotyczą ustawowej działalności parku jaką jest prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą, zgodnie z art. 8b pkt 1, ppkt 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz.U.2022.916). W ocenie Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zewnętrznych, prac związanych z wykonaniem bezpłatnych dla odbiorców wydawnictw, organizacją bezpłatnych dla uczestników szkoleń i warsztatów, zakupem pomocy dydaktycznych, zakupem odzieży identyfikacyjnej dla wolontariuszy, realizacją filmów edukacyjnych i wykonaniem projektu rabaty sensorycznej, dofinansowanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. X nie będzie prowadził w tym zakresie działalności opodatkowanej i nie będzie osiągał z tego tytułu przychodów opodatkowanych, gdyż prowadzi edukację przyrodniczą, zgodnie z ustawą o ochronie przyrody (zadania statutowe).

Wobec powyższego Park nie może odzyskać w żaden sposób kosztów podatku VAT poniesionych na realizację projektu „...” – etap w ramach ww. programu priorytetowego NFOŚiGW przeznaczonego tylko dla parków narodowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywany towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”. W myśl tego przepisu:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT:

w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od czynności związanych z zakupami towarów i usług w ramach realizacji przedsięwzięcia.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, planowane przez Państwa zadania w … obszarach tematycznych nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Wydatki poniesione w ramach realizowanego przedsięwzięcia nie będą wykorzystywane do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Poniesione wydatki będą natomiast wykorzystywane do celów nieodpłatnej działalności statutowej oraz zadań Państwa jako organu ochrony przyrody.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „...”, finansowanego w ramach programu priorytetowego nr … „…”. Jednocześnie nie będą mieli Państwo prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwa do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.