Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z... - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.535.2023.1.WH

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.535.2023.1.WH

Temat interpretacji

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z  realizacją operacji pt. „…”. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (…) utworzony został na mocy Rozporządzenia (…) (dalej Wnioskodawca).Wnioskodawca jest jednostką naukową o zasięgu ogólnokrajowym, realizującą politykę Ministerstwa (…) w zakresie (...).

Wnioskodawca posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności komercyjnej (podlegającej, co do zasady opodatkowaniu) nie wykonuje czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, za wyjątkiem sprzedaży szkoleń finansowanych ze środków publicznych oraz wynajmu lokali mieszkalnych dla pracowników. Przychodami Wnioskodawcy są również otrzymywane subwencje i dotacje.

W związku z powyższym Wnioskodawca dla celów odliczenia podatku naliczonego, od wydatków mieszanych, tj. tych których nie można bezpośrednio przyporządkować do konkretnej kategorii czynności (opodatkowanej VAT/niepodlegającej VAT) stosuje wskaźnik proporcji rocznego obrotu, o którym mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT).

Głównym przedmiotem działań Wnioskodawcy jest prowadzenie badań naukowych (...).

Program badawczy Wnioskodawcy realizowany jest w (...) zakładach (...), które prowadzą badania naukowe, prace badawczo-rozwojowe, wdrożeniowe, upowszechnieniowe i szkolenia. Zakres działania tych zakładów uznano za strategiczny (...):

Zakład Hodowli A 

(...) 

Zakład Hodowli B 

(...)

Zakład Hodowli C 

(...)

Zakład Hodowli D 

(...)

Zakład Hodowli E

(...)

Zakład Hodowli F

(...)

Zakład G

(...)

Prowadzenie prac koncepcyjnych i badań podstawowych (...)

Zakład H (...)

Doskonalenie rozwiązań systemowych (...)

Zakład I

Zastosowanie najnowszych osiągnięć genetyki (...)

Zakład J (...)

Realizacja badań dotyczących zagadnień (...)

Wnioskodawca realizuje również zlecone mu przez Ministra (…) zadania ustawowe określone w przepisach o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, o paszach oraz w przepisach rozporządzenia PE i Rady 2016/1012 w  sprawie hodowli zwierząt.

(...)

Wnioskodawca prowadzi także działalność na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r Prawo przedsiębiorców, wydzieloną pod względem finansowym i rachunkowym, m.in. w zakresie:

  • sprzedaż - wydawnictwa,
  • sprzedaż - pozostała działalność naukowa - laboratoria,
  • sprzedaż - sympozja, konferencje, szkolenia,
  • sprzedaż - pozostała działalność naukowa -zlecenia obce,
  • sprzedaż - usługi laboratoryjne,
  • sprzedaż - działalność rolnicza,
  • sprzedaż - działalność pozostała,
  • czynsze - lokale mieszkalne,
  • dzierżawa, najem - pozostałe,
  • sprzedaż - hotele i podobne obiekty zakwaterowania,
  • sprzedaż - ośrodek szkoleniowy.

Działalność gospodarcza, o której mowa wyżej, jest prowadzona przez komórki organizacyjne, zgodnie z zakresem ich zadań, określonym w regulaminie organizacyjnym Wnioskodawcy.

Wnioskodawca zawarł z trzema jednostkami: (...)

Ze strony Wnioskodawcy umowa została zawarta w ramach prowadzonej działalności naukowej i badawczej, a nie w ramach działalności gospodarczej.

Cele konsorcjum zostały określone jako wspólna realizacja operacji pt. „(…)”. Operacja polega na opracowaniu i  udoskonaleniu technologii żywienia (...).

Realizacja celów ma prowadzić do poprawy wyników gospodarczych gospodarstw oraz ułatwienia restrukturyzacji i modernizacji gospodarstw, szczególnie z myślą o zwiększeniu uczestnictwa w rynku, zorientowaniu na rynek i zróżnicowaniu produkcji rolnej. Po osiągnięciu efektów projektu, czyli opracowaniu nowatorskiej technologii (...) zostaną one dostosowane do potrzeb gospodarstwa będącego członkiem grupy operacyjnej, a następnie upowszechnione i zaproponowane innym hodowcom.

Wszelkie rezultaty operacji będą nieodpłatnie udostępniane do publicznej wiadomości na stronie internetowej projektu, stronach internetowych uczestników operacji podczas realizacji operacji oraz przez 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej. Aby zrealizować operację, Konsorcjum opracowało Projekt, a następnie złożyło wniosek oraz zawarło umowę o dofinansowanie Projektu przez Agencję (…) z siedzibą w (…).

Do zadań Konsorcjum określonych w umowie konsorcjalnej oraz w szczegółowym opisie planowanej operacji, stanowiącym integralną część umowy, należy:

  • realizacja operacji zgodnie z umową o dofinansowanie, w szczególności z opisem operacji zawartym we wniosku o dofinansowanie,
  • osiągnięcie założonych celów i wskaźników określonych we wniosku o  dofinansowanie, za osiągnięcie których, zgodnie z ustalonym między Stronami podziałem ról i zadań za który dany, uczestnik Konsorcjum jest odpowiedzialny,
  • realizacji zadań przypisanych mu zgodnie z wypracowanym opisem operacji zawartym we wniosku o dofinansowanie, obowiązującymi przepisami prawa krajowego i Unii Europejskiej oraz dokumentami projektowymi, w szczególności wytycznymi i  przewodnikami znajdującymi zastosowanie do środków przyznanych jako dofinansowanie,
  • zapewnienie sfinansowania kosztów stanowiących wymagany wkład własny oraz kosztów niekwalifikowanych dla realizacji operacji we własnym zakresie, oraz finansowanie operacji ze środków własnych do czasu otrzymania refundacji lub zaliczki zgodnie z umową o dofinansowanie,
  • wzajemnego informowania się o każdym fakcie, który mógłby mieć wpływ na możliwość prawidłowej realizacji operacji lub osiągniętych celów operacji lub wskaźników projektu,
  • promowania operacji oraz informowania o osiągniętych rezultatach na każdym etapie jej realizacji.

Jednostką reprezentującą Konsorcjum - koordynatorem współpracy Członków - jest Lider, którym jest Wnioskodawca. Wnioskodawca, jako Lider Konsorcjum zgodnie z umową konsorcjalną jest zobowiązany w szczególności do:

  • reprezentowania Konsorcjum na zewnątrz we wszystkich czynnościach związanych z realizacją celów konsorcjum,
  • koordynowania prac prowadzonych w ramach realizacji operacji
  • prowadzenia rachunku bankowego przeznaczonego do obsługi finansowej operacji,
  • obsługi organizacyjnej oraz finansowo-księgowej realizacji operacji,
  • bieżącego informowania członków konsorcjum o postępach w realizacji operacji,
  • prowadzenie biura projektowego, zarządzanie dokumentacja projektu, kontakty z  (...),
  • opracowanie innowacyjnej technologii (...)
  • wykonanie badań w ramach realizacji fazy oceny wartości (...)
  • opracowanie informacji na temat projektu i wyników badań na potrzeby publikacji w formie artykułów, broszur, prezentacji itp.
  • zakup materiałów i sprzętu koniecznego do przeprowadzenia badań,
  • zlecenie opracowania opinii o innowacyjności,
  • zlecenie wykonania zaplanowanych analiz w laboratorium zewnętrznym.

Środki finansowe na realizację Projektu będą przekazywane przez (…) w formie refundacji na rachunek bankowy Lidera - Wnioskodawczy, a następnie przekazywane przez Lidera członkom Konsorcjum na ich wyodrębnione rachunki bankowe, zgodnie z  kosztorysem operacji, harmonogramem płatności oraz harmonogramem wykonania operacji, w terminie 14 dni od otrzymania środków na rachunek Lidera.

Strony Konsorcjum ponoszą solidarną odpowiedzialność za prawidłową realizację operacji wobec instytucji przyznającej dofinansowanie.

Każdy z członków konsorcjum jest odpowiedzialny za należyte wykonanie przydzielonych mu do realizacji zadań. W razie niewykonania lub nienależytego wykonania przydzielonych zadań, członek konsorcjum przejmuje odpowiedzialność za uczynienie zadość roszczeniom z tym związanym.

W przypadku wezwania przez uprawniony podmiot do zwrotu całości lub części przekazanego dofinansowania wraz z należnymi odsetkami lub do zapłaty kary umownej, korekty finansowej lub jakiejkolwiek innej płatności o charakterze sankcji finansowej za naruszenie przepisów lub procedur obowiązujących przy realizacji operacji, obowiązkiem realizacji powyższych roszczeń finansowych w stosunkach wewnętrznych Konsorcjum, zostanie obciążony ten Członek Konsorcjum, którego działania lub zaniechania doprowadziły do zastosowania takiej sankcji finansowej.

Prawa własności intelektualnej do produktów/wyników powstałych w ramach realizacji operacji, stworzonych przez Członków Konsorcjum, będą proporcjonalne do wielkości wkładu finansowego w postaci kosztów kwalifikowanych poniesionych w związku z  powstaniem tych praw.

Członek konsorcjum posiadający prawo własności intelektualnej ma prawo wystąpić ze zgłoszeniem o patent/znak towarowy/wzór przemysłowy. Ma również prawo do publikowania wyników operacji, w zakresie badań przez siebie przeprowadzonych z  zastrzeżeniem zapisów umownych o informacjach stanowiących tajemnicę.

Partnerzy mają prawo do wykorzystania nowej wiedzy zdobytej w trakcie realizacji projektu do ich niezależnej działalności naukowej i badawczo-rozwojowej oraz dydaktycznej.

Wnioski o płatność składane będą po zakończeniu każdego z trzech etapów. Wniosek o  płatność składany będzie wraz z wymaganymi dokumentami niezbędnymi do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy, potwierdzającymi spełnienie warunków wypłaty, wyszczególnionych we wniosku o płatność. Podstawą do wyliczenia kwoty pomocy do wypłaty są faktycznie i prawidłowo poniesione koszty kwalifikowalne z  uwzględnieniem odpowiednich zapisów umowy o przyznanie pomocy, jednak w wysokości nie wyższej niż suma kosztów kwalifikowalnych wykazana dla operacji w  zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, stanowiącym załącznik nr 1 do umowy o  przyznanie pomocy.

W związku z ponoszonymi wydatkami kwalifikowanymi część tych wydatków będzie opodatkowana podatkiem VAT, tzn. wydatki będą zawierały podatek naliczony, gdyż będą ponoszone na rzecz podatników VAT, którzy opodatkują swoje usługi/towary. Wydatki te będą ściśle powiązane z realizowanym projektem w ramach umowy o przyznanie pomocy.

Rezultaty projektu mają być nieodpłatnie udostępnione do publicznej wiadomości na stronie internetowej, co wynika z zapisów rozporządzenia i umowy o przyznanie pomocy (Rozporządzenie (…) w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Współpraca” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 § 4 ust. 2 pkt. 5 i 6), co przyczyni się do upowszechnienia opracowanych rozwiązań i da możliwość ich szerokiego wykorzystania i wdrażania w praktyce.

Wnioskodawca wykona badania, których wyniki zostaną przez Wnioskodawcę opublikowane - tzn. wyniki badań będą dostępne powszechnie i każdy będzie mógł sprawdzić jakie badania przeprowadzono w ramach projektu i jaki był ich wynik.

W związku z tym Wnioskodawca nie planuje osiągać wynagrodzenia za przyznanie prawa do wykorzystania uzyskanych wyników realizacji projektu np. jednemu z uczestników konsorcjum np. poprzez udzielenie licencji lub zbycie praw autorskich majątkowych czy to praw własności przemysłowych wytworzonych w ramach projektu.

Projekt jest realizowany w ramach działalności badawczej i naukowej, a nie komercyjnej Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie planuje również osiągać innych przychodów w związku z  realizacją opisanego projektu tzn. wyniki prac projektu nie będą przez niego bezpośrednio komercjalizowane.

Pytanie

Czy na tle tak przedstawionego stanu faktycznego, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o  kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt zakupu sfinansowany zostanie ze środków otrzymanej dotacji na podstawie umowy o przyznanie pomocy?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt zakupu zostanie sfinansowany ze środków otrzymanej dotacji na podstawie umowy o  przyznanie pomocy.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w  art.  86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z ww. przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art.  124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

1.nabycia towarów i usług,

2.dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z  których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W ocenie Wnioskodawcy fakt, iż w przedstawionym stanie faktycznym występuje on jako jednostka przeprowadzająca jedynie prace badawcze, a wyniki tych prac nie będą przez Wnioskodawca bezpośrednio komercjalizowane. Wnioskodawca dokona publikacji wykonanych przez siebie badań i ich wyników i nie uzyska żadnego wynagrodzenia za licencję lub przeniesienie części praw autorskich majątkowych lub praw własności przemysłowej jakie może, ale nie musi wystąpić.

Należy podkreślić, że środki otrzymane przez Wnioskodawcę na realizację Projektu są przeznaczone de facto wyłącznie na pokrycie kosztów badań naukowych. W świetle powyższego brak jest uzasadnionych przesłanek do skorzystania przez Wnioskodawcę z  prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach związanych z realizacją projektu finansowanego w ramach umowy o przyznanie pomocy. Jak wskazano bowiem w  przepisie art. 86 ustawy o VAT, ustawodawca zezwolił na odliczenie podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Odliczyć można zatem w całości podatek naliczony, który jest związany z  transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi a takimi są niekomercyjnie prowadzone badania naukowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Pod pojęciem działalności gospodarczej, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy przysługuje Państwu prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o  kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak Państwo wskazali – rezultaty projektu mają być nieodpłatnie udostępnione do publicznej wiadomości na stronie internetowej. Wyniki badań będą dostępne powszechnie i każdy będzie mógł sprawdzić jakie badania przeprowadzono w ramach projektu i jaki był ich wynik. Wskazali Państwo, że Projekt jest realizowany w ramach działalności badawczej i naukowej, a nie komercyjnej Wnioskodawcy, tj. w ramach działalności pozostającej poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT. Nie planują Państwo również osiągać innych przychodów w związku z realizacją opisanego projektu tzn. wyniki prac projektu nie będą przez niego bezpośrednio komercjalizowane.

W konsekwencji – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy dodatkowo wskazać, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).