Brak prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.418.2023.1.HW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.418.2023.1.HW

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Uzupełnili go Państwo pismami z 4 października 2023 r. (wpływ 5 października 2023 r.) oraz z 6 października 2023 r. (wpływ 6 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) realizuje projekt pn. „(…)” w ramach dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014 – 2020.

Prace budowlane w ramach projektu będą polegać na wykonaniu docieplenia ścian fundamentowych, ścian zewnętrznych, wybranych ścian wewnętrznych, stropów, dachu, wymianie drzwi zewnętrznych, grzejników, centralnego ogrzewania, systemu centralnej wody użytkowej oraz opraw oświetleniowych.

Realizacja przedmiotowego projektu polegająca na wykonaniu robót termomodernizacyjnych odbywać się będzie w istniejącej infrastrukturze, bez konieczności rozbudowy istniejącej kubatury budynku publicznej Szkoły Podstawowej w (…). Przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane będzie w Gminie (…) w budynku publicznej Szkoły Podstawowej w (…) przy ul. (…). Istniejący obiekt jest budynkiem trzykondygnacyjnym z podpiwniczeniem. Bryła budynku zwarta. W części podziemnej znajdują się magazyny, kotłownia i komunikacja. Na poziomie parteru znajduje się szkoła. Na poziomie 1 piętra znajduje się szkoła oraz pomieszczenia mieszkalne wraz z komunikacją. Na poziomie 2 piętra znajduje się mieszkanie wraz z komunikacją oraz poddasze nieużytkowe.

W przedmiotowym budynku znajduje się szkoła oraz cztery lokale mieszkalne. Łączna powierzchnia lokali mieszkalnych wynosi (…) m2, co stanowi (…)% powierzchni budynku netto. Pozostała powierzchnia, tj. (…) m2 ((…)% powierzchni budynku netto) pełni funkcję użyteczności publicznej. W związku z powyższym należy uznać, że powierzchnia przeznaczona na cele mieszkaniowe nie jest dominująca w budynku. Zgodnie z uchwałą nr (…) Rady Gminy (…) z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie ustalenia zasad wynajmu oraz polityki czynszowej dla lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy (…), ze zmianami, mieszkania udostępniane są jako mieszkania komunalne dla obecnej lub emerytowanej kadry nauczycielskiej/pedagogicznej.

Mieszkania mają charakter działalności pomocniczej, wspierającej podstawową działalność edukacyjną prowadzoną w budynku. Działalność ta nie ma charakteru działalności gospodarczej. Jednocześnie ta działalność pomocnicza ma charakter marginalny i obejmuje wyłącznie (…)% powierzchni budynku netto. Zgodnie bowiem z zapisami pkt 207 zawiadomienia KE w sprawie pojęcia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej istnieje możliwość prowadzenia działalności gospodarczej na infrastrukturze wykorzystywanej do prowadzenia działalności niegospodarczej pod warunkiem, że działalność ta ma charakter pomocniczy lub towarzyszący.

Jednocześnie, zgodnie z powyższym pkt zawiadomienia KE, marginalny charakter potwierdza fakt, że powierzchnia służbowych lokali mieszkalnych nie przekracza (…)% całkowitej rocznej wydajności infrastruktury ((…)% powierzchni budynku netto). Opłata za najem jest zwolniona z podatku VAT, a tym samym sposób udostępniania lokali mieszkalnych nie powoduje pojawienia się czynności opodatkowanych realizowanych w oparciu o infrastrukturę budynku.

Celem głównym przedmiotowego projektu jest poprawa efektywności energetycznej budynku użyteczności publicznej w Gminie (…), a tym samym zmniejszenie nadmiernego zużycia energii w usługach publicznych.

Prace budowlane realizowane w ramach projektu będą obejmować: ocieplenia przegród - cały budynek, prace instalacyjne - w części użyteczności publicznej (szkoły).

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu sprawy

Efekty realizowanej inwestycji służyć będą wykonywaniu zadań własnych oraz nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Pytanie

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego w fakturach VAT dokumentujących wydatki na realizację powyższego przedsięwzięcia (roboty budowlane), współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014 - 2020 zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu? (ostatecznie sformułowane w piśmie z 4 października 2023 r.)

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina (…) realizuje projekt „(…)”.

Zmodernizowany budynek szkoły nie będzie wykorzystywany do świadczenia czynności opodatkowanych VAT (sposób udostępniania lokali mieszkalnych nie powoduje pojawienia się czynności opodatkowanych realizowanych w oparciu o infrastrukturę budynku).

Zgodnie z 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji wspomnianego projektu.

Wnioskodawcą projektu jest jednostka samorządu terytorialnego w związku z powyższym, w celu realizacji zadania, przeprowadzone postępowanie zgodnie z przepisami prawa, tj. ustawa Prawo zamówień publicznych. Wnioskodawca w ramach przeprowadzonego przetargu nieograniczonego wyłoni wykonawcę w celu realizacji inwestycji. Na dzień złożenia rozpatrywanego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Gmina (…) jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z planowaną do realizacji inwestycją będą wystawiane na Gminę. Gmina nie będzie wykorzystywała powstałej w wyniku inwestycji infrastruktury do jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. (…)

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione, gdyż nabywane dla realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, bowiem – jak wskazali Państwo w opisie sprawy – efekty realizowanej inwestycji służyć będą wykonywaniu zadań własnych oraz nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego w fakturach dokumentujących wydatki na realizację powyższego przedsięwzięcia (roboty budowlane), współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014 – 2020 zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).