Czy nieodpłatne przekazanie przyłącza na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowego w zamian za przejęcie przez to przedsiębiorstwo obowiązku poniesienia ko... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.603.2023.2.MG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.603.2023.2.MG

Temat interpretacji

Czy nieodpłatne przekazanie przyłącza na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowego w zamian za przejęcie przez to przedsiębiorstwo obowiązku poniesienia kosztów utrzymania przyłącza i zapewnienia jego niezawodnego działania stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w kwestii czy nieodpłatne przekazanie przez Państwa przyłącza na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowego w zamian za przejęcie przez to przedsiębiorstwo obowiązku poniesienia kosztów utrzymania przyłącza i zapewnienia jego niezawodnego działania stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca – spółka (…) Sp. z o.o. z siedzibą w (…) prowadzi działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest w posiadaniu (…) terminala przeładunkowego zlokalizowanego w Gminie (…) w województwie (…), na którym prowadzi działalność gospodarczą polegającą na przeładunku i magazynowaniu materiałów masowych i innych towarów.

Teren, na którym znajduje się terminal przeładunkowy nie jest własnością spółki i jest dzierżawiony na podstawie długookresowej umowy dzierżawy. Na terenie terminala przeładunkowego Wnioskodawca posiada urządzenia i budowle służące do przeładunku i magazynowania towarów oraz kontenery socjalne, biurowe oraz techniczne przeznaczone dla personelu obsługującego przeładunki. Terminal przeładunkowy nie posiada przyłączenia do sieci wodociągowej, co utrudnia pracę terminala przeładunkowego oraz wpływa negatywnie na warunki pracy jego obsługi.

Właściciel lokalnej gminnej sieci wodociągowej (przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne) zgodziło się na przyłączenie i dostarczanie wody do terminala przeładunkowego, pod warunkiem wykonania przez Wnioskodawcę na własny koszt przyłącza wodociągowego w postaci rury podziemnej o średnicy (…) m, wraz z zaworami, łączącej sieć wodociągową przedsiębiorstwa wodociągowego z terminalem przeładunkowym.

Trasa przyłącza ma przebiegać przez teren będący własnością Gminy, który to teren Gmina udostępni spółce do celów wykonania przyłącza nieodpłatnie. Wnioskodawca uzyskał zgodę na przeprowadzenie przez przedmiot dzierżawy przyłącza wodociągowego. Po wybudowaniu przyłącza wodociągowego Spółka przekaże nieodpłatnie przyłącze na rzecz gminnego przedsiębiorstwa wodociągowego, w zamian za przejęcie przez to przedsiębiorstwo obowiązku poniesienia kosztów utrzymania przyłącza i zapewnienia jego niezawodnego działania.

Gminna sieć wodociągowa zabezpieczy dostawy wody do nieruchomości Spółki na ogólnych zasadach tj. na podstawie umowy dostarczania wody, zabezpieczając jednocześnie obsługę i utrzymanie przyłącza w niezbędnym zakresie w celu zapewnienia dostaw wody do Spółki.

Aktualnie trwają prace zmierzające do wykonania przyłącza. Przyłącze jest wykonywane przez podmioty trzecie na zlecenie Wnioskodawcy. Szacowany koszt jego wykonania przyłącza wodociągowego wynosi (…) zł netto. Wnioskodawca zamierza ująć koszty wykonania tego przyłącza jako koszty uzyskania przychodu w dacie ich poniesienia tj. w dniu, w którym ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku).

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczenie jak we wniosku)

3)Czy nieodpłatne przekazanie przyłącza przez Wnioskodawcę na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowego w zamian za przejęcie przez to przedsiębiorstwo obowiązku poniesienia kosztów utrzymania przyłącza i zapewnienia jego niezawodnego działania stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług

Państwa zdaniem:

3)Nieodpłatne przekazanie przyłącza przez Wnioskodawcę na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowego w zamian za przejęcie przez to przedsiębiorstwo obowiązku poniesienia kosztów utrzymania przyłącza i zapewnienia jego niezawodnego działania nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 3

Wnioskodawca uważa, że czynność w postaci nieodpłatnego przekazania przyłącza przez Wnioskodawcę na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowego w zamian za przejęcie przez to przedsiębiorstwo obowiązku poniesienia kosztów utrzymania przyłączy i zapewnienia ich niezawodnego działania nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, świadczenie usług oznacza każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W świetle powyżej przywołanych przepisów oraz mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, nie ulega wątpliwości, iż przekazanie Infrastruktury przez Wnioskodawcę może podlegać opodatkowaniu VAT wyłącznie jako dostawa towarów, bądź jako świadczenie usług. Jednak zgodnie z ugruntowaną praktyką organów podatkowych, przekazanie infrastruktury przesyłowej wybudowanej na cudzym gruncie i podłączonej do sieci przesyłowej przez podmiot, który poniósł koszt budowy (wytworzenia) tej infrastruktury, jest traktowane jak świadczenie usług w rozumieniu przepisów o VAT.

Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 28.03.2012 r. (sygn. IPPP1/443-114/12-2/AW) wskazał, że „(...) należy uznać, że przekazanie na rzecz Miasta Infrastruktury wybudowanej na gruncie należącym do Miasta stanowić będzie świadczenie usług (jako świadczenie nie stanowiące dostawy towarów). Jednocześnie Wnioskodawca nie otrzyma z tytułu przekazania Infrastruktury bezpośrednio zapłaty ani zwrotu kosztów w jakiejkolwiek postaci. Zatem w wyniku przekazania Infrastruktury dojdzie do nieodpłatnego świadczenia usług przez Wnioskodawcę na rzecz Miasta. Wskazana konkluzja ma również zastosowanie w odniesieniu do nieodpłatnego przekazania przez Wnioskodawcę Infrastruktury na rzecz stosownych operatorów sieci (...)”.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, usługi o charakterze nieodpłatnym, jako niemieszczące się w zakresie opodatkowania tym podatkiem, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu. Jednakże, od zasady tej określono wyjątki, zgodnie z którymi opodatkowaniu VAT podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego. Taki wyjątek jest wskazany w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym: „Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również: nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika”. Jak wynika z powyższego usługa o charakterze nieodpłatnym, tj. w ramach której odbiorca świadczenia nie jest obowiązany do żadnego świadczenia ekwiwalentnego na rzecz świadczącego usługę, może podlegać opodatkowaniu, jeżeli świadczenie usługi nastąpi dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Uwzględniając powyższe uznać należy, że w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowego przyłącza wodociągowego, na podstawie umowy przekazania wraz z protokołem przekazania, będzie stanowiła nieodpłatne świadczenie usług, jednakże czynność ta nie będzie spełniała wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług przesłanki do objęcia jej opodatkowaniem, ponieważ będzie miała związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Jak wskazano powyżej budowa przyłącza jako obiektu związanego z doprowadzeniem mediów jest działaniem niezbędnym w prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, zapewniającym prawidłowe funkcjonowanie punktu przeładunkowego, co umożliwi jego rozwój. Jego przekazanie na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowego jest z kolei niezbędnym (oraz prawnie dopuszczalnym na mocy art. 49 § 2 k.c.) działaniem pozwalającym włączyć wybudowane urządzenia przesyłowe do gminnej sieci wodociągowej i skorzystać z możliwości doprowadzania mediów do terminala przeładunkowego, w którym Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą.

W związku z powyższym w świetle obowiązujących przepisów oraz przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie jednej z przesłanek warunkujących zrównanie nieodpłatnego świadczenia usług z odpłatnym świadczeniem usług – z uwagi na istnienie związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy – nieodpłatne przekazanie na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowego nakładów poniesionych w związku z budową Infrastruktury, jako świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

Przepis ten stanowi, że

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy,

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

-   jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.

Z treści art. 8 ust. 1 ustawy, wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu, które nie stanowi dostawy towarów. Słownik języka polskiego definiuje czasownik „świadczyć” jako „wykonywać coś na czyjąś rzecz”, a „świadczenie” – to obowiązek wykonywania, przekazania czegoś na czyjąś rzecz.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Spod pojęcia usługi będzie natomiast wyłączone takie świadczenie, którego treścią jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stanowi ono bowiem dostawę towarów. Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów. Jeśli tylko mamy do czynienia ze świadczeniem, to na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi ono albo usługę, albo dostawę towarów.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi musi zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Kwestia „odpłatności” była niejednokrotnie przedmiotem rozpatrzenia przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jak zauważył Trybunał w wyroku C-102/86 „czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem”.

Należy też zwrócić uwagę na wyrok C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, gdzie Trybunał zauważył, że czynność „podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”. W orzeczeniu z 5 lutego 1981 r., C-154/80 Trybunał stwierdził, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Zatem z odpłatnością za dostawę towarów lub świadczenie usług mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usługi a zapłatą istnieje adekwatny związek.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, usługi o charakterze nieodpłatnym, jako niemieszczące się w zakresie opodatkowania tym podatkiem, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu. Jednakże, od zasady tej określono wyjątki, zgodnie z którymi opodatkowaniu VAT podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego.

I tak, przepis art. 8 ust. 2 ustawy stanowi, że

za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1) użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2) nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Mając na uwadze powyższe regulacje należy wskazać, że co do zasady, opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług, w tym przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Ponadto, usługa o charakterze nieodpłatnym, tj. w ramach której odbiorca świadczenia nie jest obowiązany do żadnego świadczenia ekwiwalentnego na rzecz świadczącego usługę, może podlegać opodatkowaniu, jeżeli świadczenie usługi nastąpi dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą i są czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Są Państwo w posiadaniu (…) terminala przeładunkowego zlokalizowanego w Gminie (…) w województwie (…), na którym prowadzą Państwo działalność gospodarczą polegającą na przeładunku i magazynowaniu materiałów masowych i innych towarów.

Teren, na którym znajduje się terminal przeładunkowy nie jest Państwa własnością, jest dzierżawiony na podstawie długookresowej umowy dzierżawy. Na terenie terminala przeładunkowego posiadają Państwo urządzenia i budowle służące do przeładunku i magazynowania towarów oraz kontenery socjalne, biurowe oraz techniczne przeznaczone dla personelu obsługującego przeładunki. Terminal przeładunkowy nie posiada przyłączenia do sieci wodociągowej, co utrudnia pracę terminala przeładunkowego oraz wpływa negatywnie na warunki pracy jego obsługi.

Właściciel lokalnej gminnej sieci wodociągowej (przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne) zgodził się na przyłączenie i dostarczanie wody do terminala przeładunkowego, pod warunkiem wykonania przez Państwa na własny koszt przyłącza wodociągowego w postaci rury podziemnej o średnicy (…) m wraz z zaworami, łączącej sieć wodociągową przedsiębiorstwa wodociągowego z terminalem przeładunkowym.

Trasa przyłącza ma przebiegać przez teren będący własnością Gminy. Gmina udostępni Państwu teren do celów wykonania przyłącza nieodpłatnie. Uzyskali Państwo zgodę na przeprowadzenie przez przedmiot dzierżawy przyłącza wodociągowego.

Po wybudowaniu przyłącza wodociągowego przekażą Państwo nieodpłatnie przyłącze na rzecz gminnego przedsiębiorstwa wodociągowego, w zamian za przejęcie przez to przedsiębiorstwo obowiązku poniesienia kosztów utrzymania przyłącza i zapewnienia jego niezawodnego działania. Gminna sieć wodociągowa zabezpieczy dostawy wody do Państwa nieruchomości na ogólnych zasadach tj. na podstawie umowy dostarczania wody, zabezpieczając jednocześnie obsługę i utrzymanie przyłącza w niezbędnym zakresie w celu zapewnienia dostaw wody do Państwa Spółki.

Aktualnie trwają prace zmierzające do wykonania przyłącza. Przyłącze jest wykonywane przez podmioty trzecie na Państwa zlecenie. Szacowany koszt wykonania przyłącza wodociągowego wynosi (…) zł netto.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy nieodpłatne przekazanie przyłącza przez Państwa na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowego w zamian za przejęcie przez to przedsiębiorstwo obowiązku poniesienia kosztów utrzymania przyłącza i zapewnienia jego niezawodnego działania stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Analiza przedstawionego opisu sprawy na tle powołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że nieodpłatnego przekazania przyłącza wodociągowego, na rzecz gminnego przedsiębiorstwa wodociągowego, nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów.

Zgodnie z art. 47 §1 i 2  ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.),

część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Jak stanowi art. 48 ww. ustawy,

z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Przytoczony przepis łączy się z art. 191 Kodeksu cywilnego, wyrażającym klasyczną zasadę superficies solo cedit. Zgodnie z tym przepisem,

własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową.

Wzniesienie budynku w całości na cudzym gruncie ma miejsce z zachowaniem zasady superficies solo cedit. Tak więc rzecz, która stała się częścią składową innej rzeczy (rzeczy nadrzędnej), traci samodzielny byt prawny i dzieli losy prawne rzeczy nadrzędnej. Zgodnie zatem z zasadą „superficies solo cedit”, gdy władający gruntem poniósł nakłady na tę nieruchomość, stają się one własnością właściciela gruntu.

Z Państwa wniosku wynika że trasa przedmiotowego przyłącza ma przebiegać przez teren będący własnością Gminy. Gmina udostępni Państwu teren do celów wykonania przyłącza nieodpłatnie. Z powyższego wynika, że nie będą Państwo rozporządzali wybudowaną infrastrukturą jak właściciel, gdyż zostanie ona wybudowana na terenie należącym do Gminy. To oznacza, że w momencie nieodpłatnego przekazania przyłącza wodociągowego na rzecz gminnego przedsiębiorstwa wodociągowego nie dojdzie do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Przekazanie infrastruktury wybudowanej na cudzym gruncie nie stanowi bowiem dostawy towarów z rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Zatem, przekazanie przez Państwa nieodpłatnie przyłącza wodociągowego przebiegającego przez teren będący własnością Gminy nie może być uznane za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy.

Czynność ta będzie stanowić świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy o VAT. Z uwagi natomiast na fakt, że opisane przekazanie nastąpi nieodpłatnie, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług powinno być rozważana na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu powinno być świadczeniem do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W analizowanej sprawie nieodpłatne świadczenie usług polegające na nieodpłatnym przekazaniu przez Państwa przyłącza wodociągowego przebiegającego przez teren będący własnością Gminy, na rzecz gminnego przedsiębiorstwa wodociągowego ma jak Państwo wskazują związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą. W opisie sprawy wskazali Państwo, że terminal przeładunkowy nie posiada własnego przyłącza do sieci wodociągowej, co utrudnia pracę terminala oraz wpływa negatywnie na warunki pracy jego obsługi. Budowa przyłącza jako obiektu związanego z doprowadzeniem mediów jest działaniem niezbędnym w prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej, zapewniającym prawidłowe funkcjonowanie Państwa punktu przeładunkowego. Zatem, w rozpatrywanym przypadku związek nieodpłatnego świadczenia usług z potrzebami prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej będzie spełniony.

W konsekwencji, nieodpłatne przekazanie przyłącza (nakładów poniesionych w związku z jego budową) na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowego nie będzie stanowić czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie są spełnione warunki, o których mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa w złożonym wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. Ocena prawna Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…),(…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.