Nieuznanie za podatnika podatku od towarów i usług w związku ze sprzedażą działek będących we współwłasności małżeńskiej, powstałych po podziale dział... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.430.2023.2.KS

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.430.2023.2.KS

Temat interpretacji

Nieuznanie za podatnika podatku od towarów i usług w związku ze sprzedażą działek będących we współwłasności małżeńskiej, powstałych po podziale działki.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 lipca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 12 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy nieuznania Pani za podatnika podatku od towarów i usług w związku ze sprzedażą działek będących we współwłasności małżeńskiej, powstałych po podziale działki nr 1. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 września 2023 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani polską rezydentką podatkową, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, nieprowadzącą pozarolniczej działalność gospodarczej i niebędącą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie jest i nie była Pani rolnikiem ryczałtowym.

W 2016 roku na mocy umowy darowizny wraz z mężem nabyła Pani niezabudowaną nieruchomość gruntową numer 1, o numerze księgi wieczystej …, położoną w miejscowości …, powiat …, gmina …, województwo …. Jeszcze przed nabyciem przedmiotowej nieruchomości zawarła Pani umowę o rozdzielności majątkowej.

Wraz z mężem planowała Pani wybudować nowy dom na przedmiotowej działce z przeznaczeniem na własne cele mieszkaniowe. Obecnie na działce wybudowany został budynek w stanie surowym. Ze względu na wyższe od przewidywanych koszty materiałów budowlanych i usług budowlanych wraz z mężem w celu pozyskania dodatkowych środków na budowę domu postanowiła Pani dokonać podziału działki na 14 mniejszych i z pozyskanych środków dokończyć budowę. W celu uzyskania decyzji o warunkach zabudowy i wytyczenia drogi dojazdowej na przedmiotowej działce zwróciła się Pani do dostawców usług komunalnych oraz energii elektrycznej o zapewnienie możliwości dokonania przyłączy do sieci wodociągowej i energetycznej. W tym celu planowane jest dokonanie nakładów na doprowadzenie sieci energetycznej i wodociągowej do działki oraz wytyczenie drogi do jednej działki, powstałej po planowanym wydzieleniu, na której znajduje się w części wybudowany budynek mieszkalny. Nie jest planowane poczynienie nakładów finansowych, w tym na dokonanie przyłączy do pozostałych 13 działek.

Przedmiotowa nieruchomość nie była wykorzystywana dla potrzeb działalności gospodarczej, w tym również nie była ona przedmiotem najmu lub dzierżawy. Dla obszaru położenia nieruchomości nie został wydany plan zagospodarowania przestrzennego. Wraz z mężem ma Pani zamiar zbyć 13 niezabudowanych działek powstałych po podziale obecnej działki. Dla dokonania zbycia przedmiotowych nieruchomości po podziale złoży Pani ofertę sprzedaży w biurze pośrednictwa sprzedaży nieruchomości. Nie jest planowane udzielenie żadnego pełnomocnictwa do działania w jakikolwiek sposób w sprawach związanych ze zbyciem przedmiotowych nieruchomości czy pozyskania jakichkolwiek zgód, pozwoleń lub decyzji. Poza sprzedażą działek powstałych po podziale i będących przedmiotem niniejszego wniosku nie planuje Pani w dającej się określić przyszłości zbycia innych nieruchomości. Pani wątpliwości dotyczą opodatkowania sprzedaży nieruchomości gruntowych podatkiem od towarów i usług.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazała Pani, że:

  1. Przedmiotem wniosku jest sprzedaż nieruchomości, będącej współwłasnością łączną małżonków.
  2. Nabycie przedmiotowej działki nastąpiło w ramach czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług w drodze darowizny.
  3. Nabycie przedmiotowej działki nastąpiło w ramach czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. w drodze darowizny i w związku z tym nie przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego.
  4. Decyzja o warunkach zabudowy została wydana we wrześniu 2023 r.
  5. W złożonym wniosku wystąpiła Pani o warunki zabudowy dla inwestycji mieszkaniowej jednorodzinnej i taka decyzja została wydana we wrześniu 2023 r.
  6. Nie, podział działek jeszcze nie nastąpił. Podział na 14 działek nastąpi przed sprzedażą przedmiotowych nieruchomości.
  7. Działka przed podziałem ma numer wskazany we wniosku. Nie są Pani znane numery działek, które będą nadane w trakcie podziału.
  8. Podział działek nie spowoduje wygaśnięcia, uchylenia lub unieważnienia decyzji o warunkach zabudowy wydanej przed jej podziałem. Niemniej wydana decyzja o warunkach zabudowy była warunkiem koniecznym ubiegania się o podział działki 1. Z kontynuacji prawa warunków zabudowy może skorzystać jedynie Pani dokonując budowy własnego domu. Nabywcy nieruchomości będą zobowiązani o wystąpienie o nową decyzję o warunkach zabudowy.
  9. Decyzje o warunkach zabudowy nie zostały wygaszone, uchylone lub unieważnione.
  10. Decyzja o warunkach zabudowy została wydana we wrześniu 2023 r. na Pani wniosek dla działki 1, co jest niezbędne dla dokonania podziału działki na mniejsze. Wygaśnięcie decyzji zgodnie z przepisami prawa budowlanego nie następuje w momencie podziału a w momencie wydania nowej decyzji. Decyzja o warunkach zabudowy wskazuje przeznaczenie pod budowę mieszkaniową jednorodzinną dla 14 obiektów budowlanych.
  11. Dla przedmiotowej działki nie powstał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
  12. Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym zamierza Pani wybudować dom w celu zamieszkania w nim na jednej z działek. Pozostałe działki nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czasu ich sprzedaży.
  13. Planuje Pani dokonać przyłączy wyłączenie do swojej działki, która nie będzie podlegała sprzedaży. Warunkiem koniecznym przy złożeniu wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest uzyskanie wstępnego ustalenia o możliwości podłączenia mediów przez podmioty je dostarczające. Na obecnym etapie warunki możliwości doprowadzenia przyłączy dotyczą działki 1, przy czym na Pani koszt zrealizowana będzie infrastruktura umożliwiająca w przyszłości przyłączenie działek podlegających sprzedaży. Bez takiego działania nie zostałaby wydana decyzja o warunkach zabudowy. Należy jednocześnie wskazać, że przyłącza nie zostaną doprowadzone do żadnej ze sprzedawanych działek i działki będą podlegały sprzedaży jako nieuzbrojone.
  14. Nie. Nabywcy sprzedanych działek będą musieli dokonać przyłączy we własnym zakresie zgodnie z odpowiedzą na pytanie nr 13.
  15. Wystąpiła Pani wyłączenie z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy.
  16. Nie. Nie planuje Pani podejmować żadnych czynności zmierzających do zwiększenia wartości i atrakcyjności przedmiotowych działek z wyjątkiem poniesienia nakładów na przyłącze do działki, na której wybudowany zostanie własny dom.
  17. Nie nabywała Pani innych działek poza działką będącą przedmiotem wniosku.

Pytanie

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego sprzedaż przez Panią przedmiotowych działek będzie podlegało ustawie podatku od towarów i usług, tj. czy zostanie Pani uznana za podatniczkę podatku od towarów i usług, a sprzedaż ta winna zostać uznana za sprzedaż terenów budowlanych, o których mowa w ustawie o podatku od towarów i usług z konsekwencją rejestracji dla wykonania tych czynności jako podatniczki VAT i naliczeniem podatku należnego wg. stawki 23% przy sprzedaży działek.

Pani stanowisko w sprawie

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm. - dalej jako u.p.t.u.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 u.p.t.u. za tereny budowlane uznaje się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Należy stwierdzić, że przedmiotem sprzedaży przez Panią będą tereny budowlane, o których mowa w powyższym przepisie, z uwagi na wystąpienie z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy.

Z kolei art. 15 ust. 1 wskazuje, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalnością gospodarczą w rozumieniu podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Pani zdaniem, w związku z nabyciem przedmiotowej nieruchomości tytułem darmym, dla której wystąpiła ona o decyzję o warunkach zabudowy przed podziałem na mniejsze działki nie można uznać jej za podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu powyższych przepisów prawa.

Poza złożeniem oferty w biurze nieruchomości i podziałem nieruchomości na 14 działek nie dokonywała Pani aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, nie angażowała środków podobnych do wykorzystywanych przez producentów, handlowców lub usługodawców. Nie należy zatem uznawać Pani za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 u.p.t.u., a więc za podatnika podatku od towarów i usług.

Tym samym nie będzie Pani zobowiązana do dokonania rejestracji dla celów podatku od towaru i usług oraz nie będzie zobowiązana do naliczenia podatku należnego oraz wykazania przedmiotowych sprzedaży w przekazanych JPK_VAT. Biorąc pod uwagę powyższe zwraca się Pani z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego.

Pani zdaniem, sprzedaż przedmiotowych działek nie nosi znamion czynności podlegających opodatkowaniu z uwagi na brak takich cech czynności, jakie nosi działanie profesjonalnego podmiotu oraz brak zaangażowanych aktywów, jakie zaangażowałby przedsiębiorca.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. 

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowych (działek), traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy czym, w świetle przytoczonych wyżej przepisów status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT istotne jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Zatem, kiedy osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Wykorzystywanie składników majątku, tj. takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania, które polega na czerpaniu dochodów ze składnika majątku, wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej. Należy stwierdzić, że każdy, kto dokonuje czynności, które zmierzają do wykorzystania nieruchomości dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy powinien być uznany za podatnika podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

W kwestii opodatkowania dostawy gruntów istotne jest, czy w świetle zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy, w celu dokonania sprzedaży przedmiotowych działek podejmowała/będzie podejmowała Pani aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania Pani za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

Problem odnoszący się do rozstrzygnięcia, czy sprzedaż nieruchomości jest sprzedażą majątku osobistego, czy też stanowi sprzedaż realizowaną przez podatnika prowadzącego w tym zakresie działalność gospodarczą, był przedmiotem orzeczenia TSUE z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi  Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10). TSUE orzekł w tej sprawie, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie – zdaniem Trybunału – okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał – w przypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem. Przykładowo podane zostały działania polegające na uzbrojeniu terenu albo na działaniach marketingowych. Działania takie nie należą do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Ze wskazanych regulacji należy wywnioskować, że w świetle definicji zawartej w art. 15 ustawy, dla uznania określonych zachowań danego podmiotu za działalność gospodarczą istotne znaczenie ma ich zorganizowany charakter. Przy czym, taka działalność wystąpi również w przypadku wykorzystywania towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem dostawa towarów (w tym gruntów) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika.

Należy stwierdzić, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy nie wynika taka Pani aktywność, która wykraczałyby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Jak Pani wskazała, w  2016 roku na mocy umowy darowizny wraz z mężem nabyła Pani niezabudowaną nieruchomość gruntową numer 1. Nabycie przedmiotowej działki nastąpiło w ramach czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług w drodze darowizny. Wraz z mężem planowała Pani wybudować nowy dom na przedmiotowej działce z przeznaczeniem na własne cele mieszkaniowe. Obecnie na działce wybudowany został budynek w stanie surowym. Ze względu na wyższe od przewidywanych koszty materiałów budowlanych i usług budowlanych wraz z mężem w celu pozyskania dodatkowych środków na budowę domu postanowiła Pani dokonać podziału działki na 14 mniejszych i z pozyskanych środków dokończyć budowę. Przedmiotowa nieruchomość nie była wykorzystywana dla potrzeb działalności gospodarczej, w tym również nie była ona przedmiotem najmu lub dzierżawy. Dla obszaru położenia nieruchomości nie został wydany plan zagospodarowania przestrzennego. Wraz z mężem ma Pani zamiar zbyć 13 niezabudowanych działek powstałych po podziale obecnej działki. Nie jest planowane udzielenie żadnego pełnomocnictwa do działania w jakikolwiek sposób w sprawach związanych ze zbyciem przedmiotowych nieruchomości czy pozyskania jakichkolwiek zgód, pozwoleń lub decyzji. Poza sprzedażą działek powstałych po podziale i będących przedmiotem niniejszego wniosku nie planuje Pani w dającej się określić przyszłości zbycia innych nieruchomości. Wystąpiła Pani wyłączenie z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Decyzja o warunkach zabudowy została wydana we wrześniu 2023 r. na Pani wniosek dla działki 1, co jest niezbędne dla dokonania podziału działki na mniejsze. Podział działek nie spowoduje wygaśnięcia, uchylenia lub unieważnienia decyzji o warunkach zabudowy wydanej przed jej podziałem. Niemniej wydana decyzja o warunkach zabudowy była warunkiem koniecznym ubiegania się o podział działki 1. Z kontynuacji prawa warunków zabudowy może skorzystać jedynie Pani dokonując budowy własnego domu. Nabywcy nieruchomości będą zobowiązani o wystąpienie o nową decyzję o warunkach zabudowy. Planuje Pani dokonać przyłączy wyłączenie do swojej działki, która nie będzie podlegała sprzedaży. Warunkiem koniecznym przy złożeniu wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest uzyskanie wstępnego ustalenia o możliwości podłączenia mediów przez podmioty je dostarczające. Na obecnym etapie warunki możliwości doprowadzenia przyłączy dotyczą działki 1, przy czym na Pani koszt zrealizowana będzie infrastruktura umożliwiająca w przyszłości przyłączenie działek podlegających sprzedaży. Bez takiego działania nie zostałaby wydana decyzja o warunkach zabudowy. Przyłącza nie zostaną doprowadzone do żadnej ze sprzedawanych działek i działki będą podlegały sprzedaży jako nieuzbrojone. Nie planuje Pani podejmować żadnych czynności zmierzających do zwiększenia wartości i atrakcyjności przedmiotowych działek z wyjątkiem poniesienia nakładów na przyłącze do działki, na której wybudowany zostanie własny dom.

W okolicznościach niniejszej sprawy działania podjęte przez Panią, które jak wynika z opisu sprawy były wykonane w celu podziału działki, nie przesądzają o prowadzeniu przez Panią działalności w formie zorganizowanej, handlowej. Jak bowiem wynika z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy poza podziałem działki nr 1, z której powstaną działki będące przedmiotem sprzedaży nie podejmowała/nie będzie Pani podejmowała żadnych czynności w stosunku do tych działek, nie planuje Pani podejmować żadnych czynności zmierzających do zwiększenia wartości i atrakcyjności przedmiotowych działek.

W świetle przedstawionego we wniosku opisu sprawy, nie można zatem mówić o aktywnych działaniach w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez podmioty zajmujące się profesjonalnie tego rodzaju sprzedażą.

Wobec powyższego należy uznać, że w okolicznościach wskazanych w opisie sprawy, zbycie przez Panią działek powstałych z podziału działki nr 1, nie będzie stanowić działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż – w świetle wskazanych przez Panią okoliczności sprawy -  brak jest przesłanek świadczących o takiej aktywności Pani w przedmiocie zbycia tychże działek, która to aktywność byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem (brak przesłanek zawodowego – stałego i zorganizowanego charakteru takiej działalności).

W przedmiotowej sprawie brak jest zatem przesłanek pozwalających uznać Panią w zakresie sprzedaży ww. działek, za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem, w rozpatrywanej sprawie sprzedaż działek powstałych z podziału działki nr 1, należy uznać za czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. W związku z tym, będzie korzystała Pani z przysługującego Pani prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz opis sprawy, stwierdzam, że sprzedaż przez Panią działek będących we współwłasności małżeńskiej, powstałych z podziału działki nr 1 nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Pani dokonując sprzedaży ww. działek nie będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Tym samym, nie będzie Pani miała obowiązku zarejestrowania się jako podatnik VAT oraz naliczenia podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży ww. działek.

Zatem Pani stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem zaznaczam, że niniejsza interpretacja nie wywiera skutków prawnych dla Pani męża, o którym mowa we wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634  ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).