Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup broni, amunicji, sprzętu taktycznego i akcesoriów. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.739.2023.2.MM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.739.2023.2.MM

Temat interpretacji

Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup broni, amunicji, sprzętu taktycznego i akcesoriów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

-prawidłowe - w części dotyczącej pytania nr 1,

-nieprawidłowe - w części dotyczącej pytania nr 2.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 24 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 24 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 grudnia 2023 r. (wpływ 4 grudnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych

Jest Pan osobą fizyczną, posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium kraju oraz prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Posiada Pan pozwolenia na broń sportową do celów sportowych, na broń sportową do celów kolekcjonerskich oraz uprawnienia prowadzącego strzelanie.

Zamierza Pan wykonywać zajęcia rekreacyjne oraz sportowe na strzelnicy (w oparciu o kody PKD: 85.51.Z; 85.59.B; 93.19.Z; 93.29.B), jak również działalność twórcy internetowego na platformach społecznościowych (w oparciu o kody PKD 59.12, 59.11, 63.12) w postaci materiałów wideo oraz zdjęć artystycznych.

W ramach prowadzonej działalności zajmuje się Pan:

1)prowadzeniem zajęć rekreacyjnych oraz sportowych na strzelnicy,

2)tworzeniem materiałów fotograficznych oraz materiałów wideo o tematyce strzelectwa, bezpieczeństwa, broni, amunicji, sprzętu taktycznego.

W uzupełnieniu wniosku udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:

Wskazanie formy opodatkowania prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej?

Forma opodatkowania prowadzonej przeze Pana działalności gospodarczej to podatek liniowy.

Czy w związku z prowadzeniem przez Pana „działalności internetowej na portalach internetowych” będą Pana wiązać umowy z tymi portalami – jeżeli tak, to jakie będą warunki tych umów, w szczególności proszę wskazać, z jakiego tytułu będzie Pan otrzymywał wynagrodzenie, od czego będzie ono uzależnione?

Umowa w formie raczej akceptacji regulaminu. Potencjalne wynagrodzenie często wynika z reklam, a jest uzależnione od ilości wyświetleń.

Na czym będą polegać zajęcia rekreacyjne na strzelnicy – proszę opisać?

Zajęcia rekreacyjne na strzelnicy (zgodnie z art. 11, Punkt 2 UoBiA, ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 15 marca 2000 r. w sprawie wzorcowego regulaminu strzelnic. § 2. Punkt 2) będą polegać na strzelaniu rekreacyjnym do tarcz z użyciem Pana broni i amunicji.

Jakiego rodzaju przychody będzie Pan osiągał, co będzie źródłem Pana przychodów w odniesieniu do:

-działalności polegającej na prowadzeniu zajęć rekreacyjnych na strzelnicy,

-działalności internetowej na portalach internetowych?

Kolejno:

a)zajęcia rekreacyjne na strzelnicy – przychód z prowadzenia zajęć rozliczany standardowo w tej branży, czyli w zależności od ilości strzałów. Każda broń/kaliber ma inną cenę. Jest to raczej przychód operacyjny ze sprzedaży usług.

b)przychód na podstawie wyświetleń, a w związku z tym ilości reklam.

Jak należy rozumieć stwierdzenie „działalności internetowej na portalach internetowych” zawarte w pytaniu nr 2 wniosku; na czym ta działalność polega, czego dotyczy?

Działalność polegająca na tworzeniu materiałów fotograficznych oraz materiałów video o tematyce strzelectwa, broni, amunicji, bezpieczeństwa na strzelnicy, bezpiecznego obchodzenia się z bronią, nowości w świecie strzeleckim itp.

O jakich „innych portalach internetowych” jest mowa w pytaniu nr 2?

O portalach internetowych takich, jak na przykład: (…).

O jakiej „działalności artystyczno-fotograficznej” jest mowa w pytaniu nr 2 – proszę opisać?

Fotografia broni, części broni, amunicji, sprzętu strzeleckiego.

O jakich „materiałach video oraz zdjęciach artystycznych” jest mowa w opisie sprawy – proszę opisać?

Materiały video z zagadnień strzelectwa, broni, amunicji, bezpieczeństwa na strzelnicy, bezpiecznego obchodzenia się z bronią, nowości w świecie strzeleckim. Zdjęcia artystyczne przedstawiające broń w ciekawych sceneriach oraz w towarzystwie innych przedmiotów (np. (…) itp.)

Pytania

1.Czy prowadząc zajęcia rekreacyjne na strzelnicy, może Pan rozliczać broń, amunicję, sprzęt taktyczny i akcesoria jako koszty uzyskania przychodu?

2.Czy prowadząc działalność internetową na portalach internetowych (np. (…) oraz innych portali internetowych) o tematyce, broni, amunicji, strzelnic, strzelectwa, użycia broni oraz odpowiednich zachowań z bronią i bezpieczeństwa oraz działalności artystyczno-fotograficznej, może Pan rozliczać broń, amunicję, sprzęt taktyczny i akcesoria jako koszty uzyskania przychodu?

Pani stanowisko w sprawie

Pana zdaniem – w odniesieniu do pytania nr 1 – jeśli prowadzi Pan zajęcia na strzelnicy i wykazuje z nich przychód, to uwzględnienie kosztów amunicji, broni oraz sprzętu w kosztach prowadzenia działalności jest jak najbardziej zasadne.

Pana zdaniem – w odniesieniu do pytania nr 2 – do zaplanowanej działalności internetowej (wideo oraz fotografii) o tematyce broni, strzelectwa oraz bezpieczeństwa zakup amunicji, sprzętu i broni jest uzasadniony.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest:

-prawidłowe - w części dotyczącej pytania nr 1,

-nieprawidłowe - w części dotyczącej pytania nr 2.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Oznacza to, że zaliczenie wydatków do kosztów podatkowych jest możliwe, jeżeli zostaną spełnione kryteria wynikające z tego przepisu.

W przypadku źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego między poniesieniem kosztu a powstaniem przychodów lub realną szansą powstania przychodów podatkowych bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy – oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli między jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodów istnieje związek przyczynowy (ewentualnie z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów).

Zatem warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

·został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztów uzyskania przychodów podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

·jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

·pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

·poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

·został właściwie udokumentowany,

·nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Tym samym – możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodów uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia jego przychodów.

Dokonując oceny charakteru ponoszonych wydatków, należy rozstrzygnąć, czy spełniają one kryteria określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz czy nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 tej ustawy. Ocena prawna danego wydatku wymaga bowiem uwzględnienia unormowań art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w którym ustawodawca dokonał enumeratywnego wyliczenia wydatków niestanowiących kosztów podatkowych, nawet jeśli ponoszone są w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Z przepisu art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że jakkolwiek podmioty gospodarcze mogą dowolnie i swobodnie podejmować decyzje finansowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to jednak kwalifikacja wydatków do kosztów podatkowych winna opierać się na przepisach prawa podatkowego. Nie każdy wydatek z racji tylko samego jego poniesienia jest kosztem podatkowym. Aby tak było, wydatek musi spełniać wskazane kryteria ustawowe. Nie ma w tym względzie dowolności i uznaniowości podyktowanej pozaustawowymi kryteriami.

Wskazuję również, że sam fakt nieobjęcia ustawowym wykazem wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest wystarczający do podatkowej kwalifikacji kosztów. Brak takiego wydatku w katalogu kosztów negatywnych nie skutkuje automatycznym przyjęciem, że stanowi on koszt podatkowy.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach działalności gospodarczej zajmuje się Pan prowadzeniem zajęć rekreacyjnych oraz sportowych na strzelnicy oraz tworzeniem materiałów fotograficznych oraz materiałów wideo o tematyce strzelectwa, bezpieczeństwa, broni amunicji, sprzętu taktycznego. Zajęcia rekreacyjne na strzelnicy będą polegać na strzelaniu rekreacyjnym do tarcz z użyciem Pana broni i amunicji. Działalność na portalach internetowych, takich jak: (…) polegać będzie na tworzeniu materiałów fotograficznych oraz materiałów video o tematyce strzelectwa, broni, amunicji, bezpieczeństwa na strzelnicy, bezpiecznego obchodzenia się z bronią, nowości w świecie strzeleckim itp. Wskazał Pan, że przychód z prowadzenia zajęć rekreacyjnych na strzelnicy rozliczany będzie w zależności od ilości strzałów daną bronią danego kalibru – przychód ze sprzedaży usług. Natomiast przychód z Pana „działalności internetowej na portalach internetowych” będzie osiągany z reklam (uzależniony od ilości wyświetleń).

Na podstawie opisu Pana sprawy wskazuję, że wydatki poniesione przez Pana na broń, amunicję, sprzęt taktyczny i akcesoria wykorzystywane w prowadzonych przez Pana zajęciach rekreacyjnych na strzelnicy spełniają wymagane warunki uznania ich za koszty uzyskania przychodów, tj. pozostają w związku przyczynowo-skutkowym ze źródłem przychodów i zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, a ponadto nie znajdują się na liście wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym – wydatki te w tej części mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej. Osiągnie Pan bowiem przychód ze sprzedaży usług polegających na prowadzeniu zajęć rekreacyjnych na strzelnicy – rozliczany w zależności od ilości strzałów daną bronią danego kalibru.

Reasumując – wydatki poniesione przez Pana na broń, amunicję, sprzęt taktyczny i akcesoria wykorzystywane w prowadzonych przez Pana zajęciach rekreacyjnych na strzelnicy może Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej.

W odniesieniu natomiast do prowadzonej przez Pana działalności internetowej na portalach internetowych o tematyce broni, amunicji, strzelnic, strzelectwa, użycia broni oraz odpowiednich zachowań z bronią i bezpieczeństwa oraz działalności atrystyczno-fotograficznej - ponoszone przez Pana wydatki na broń, amunicję, sprzęt taktyczny i akcesoria nie spełniają przesłanek, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uzyskuje Pan bowiem przychód z tytułu reklam, a nie z tytułu wyświetlania Pana filmów/zdjęć na kanale (…). Sam Pan wskazuje, że „potencjalne wynagrodzenie często wynika z reklam, a jest uzależnione od ilości wyświetleń”.

Z wniosku nie wynika, że tego rodzaju działalność internetowa na portalach internetowych ma przynosić jakiekolwiek inne przychody. Źródłem przychodów nie ma być bowiem sama działalność na portalach internetowych polegająca na tworzeniu materiałów fotograficznych oraz materiałów video, lecz wynagrodzenie z reklamy - de facto udostępnienie powierzchni reklamowej.

Zatem wydatki na broń, amunicję, sprzęt taktyczny i akcesoria związane z tworzeniem materiałów fotograficznych oraz materiałów video na portalach internetowych nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów z tytułu udostępniania miejsca na cele reklamowe w ww. portalach. Nie istnieje bowiem związek przyczynowo-skutkowy, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując – wydatki poniesione przez Pana na broń, amunicję, sprzęt taktyczny i akcesoria wykorzystywane przez Pana w prowadzonej działalności internetowej na portalach internetowych o tematyce, broni, amunicji, strzelnic, strzelectwa, użycia broni oraz odpowiednich zachowań z bronią i bezpieczeństwa oraz działalności artystyczno-fotograficznej nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).