Zastosowanie zwolnienia od podatku VAT Nieruchomości zabudowanej nr 1 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz prawa Kupu... - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.380.2023.3.EW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.380.2023.3.EW

Temat interpretacji

Zastosowanie zwolnienia od podatku VAT Nieruchomości zabudowanej nr 1 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz prawa Kupującego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem Nieruchomości nr 1.

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla sprzedaży Nieruchomości zabudowanej nr 1 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 (część pytania oznaczonego we wniosku nr 1) - jest nieprawidłowe;
  • zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla sprzedaży Nieruchomości zabudowanej nr 1 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy (część pytania oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe;
  • prawa Kupującego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem Nieruchomości nr 1 (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej z 5 lipca 2023 r., który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla sprzedaży nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i 10a ustawy oraz prawa Kupującego do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem nieruchomości.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 21 sierpnia 2023 r. (wpływ 21 sierpnia 2023 r.).

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem wspólnym

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

A. S.A.

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

B. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jest właścicielem niezabudowanej nieruchomości rolnej położonej we wsi (…), w gminie (…), oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka ewidencyjna nr 1 z obrębu (…), o łącznej powierzchni 78.3900 ha, opisanej w księdze wieczystej KW nr (…) prowadzonej przez Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w (…).

Nieruchomość objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy (…), przyjętym uchwałą nr (…) Rady Gminy w (…) z dnia 14 sierpnia 2009 r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy (…) ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Województwa (…) numer (…) z 2009 r. pozycja (…). Z MPZP Gminy (…) wynika, że niniejsza nieruchomość położona jest na terenie upraw rolniczych i planowanego kompleksu leśnego.

Ponadto należy wskazać, iż zgodnie z § 3 ust. 7 planu zagospodarowania przestrzennego Gminy (…) - tereny oznaczone symbolem R to tereny upraw rolniczych. W granicach tych terenów dopuszcza się:

a)realizację ferm hodowlanych, za wyjątkiem korytarzy ekologicznych, O.CH.K, obszaru natura 2000; fermy te muszą być obsługiwane przez drogi KD, KL, wyjątkowo KZP;.

b)realizację budynków - stodół, wiat, magazynów itp. - niezbędnych dla obsługi gospodarstwa rolnego;

c)lokalizację zagród dla gospodarstw rolnych, pod warunkiem iż powierzchnia gospodarstwa przekracza średnią gospodarstwa na terenie gminy (nie wliczając w to gruntów dzierżawionych) oraz zagród przebudowywanych na inne miejsce lub rozbudowywanych;

d)realizację linii infrastruktury technicznej napowietrznych i kablowych, oczyszczalni ścieków, których lokalizacja wynika z opracowań branżowych;

e)masztów przekaźnikowych telefonii bezprzewodowej, obiektów do pozyskiwania energii odnawialnej - elektrowni wiatrowych, biogazowni - za wyjątkiem korytarzy ekologicznych, obszaru chronionego krajobrazu i obszaru natura 2000.

Jednocześnie § 5 ust. 2 pkt 6 planu zagospodarowania przestrzennego Gminy (…) stanowi, iż: tereny oznaczone symbolem R przeznacza się pod uprawy rolnicze bez prawa zabudowy z wyjątkami określonymi w §3 ust. 7 przedmiotowej uchwały.

Z kolei zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 11 planu zagospodarowania przestrzennego Gminy (…) - zabudowania istniejące w granicach kompleksów leśnych przeznacza się do zachowania z możliwością rozbudowy i użytkowania w sposób dotychczasowy lub jako zabudowania zagrodowe, mieszkaniowe jednorodzinne, rekreacji indywidualnej oraz gospodarstwa agroturystyczne. Dopuszcza się na terenach przewidzianych do zalesienia - lecz jeszcze nie zalesionych - realizację farm hodowlanych, zagród rolniczych przy spełnieniu warunku dopuszczenia lokalizacji zagrody kolonijnej, jak również rozbudowę zagród istniejących. Linie rozgraniczające nieprzekraczalne dla zagród rolniczych stanowi linia ciągła jeżeli jest ona równoznaczna z granicą władania; linia ciągła - jeżeli nie jest granicą własności - lub linia przerywana wskazuje na możliwość rozbudowy zagrody w kierunku i rozmiarach niezbędnych dla funkcjonowania gospodarstwa rolnego. wyjątki nie dotyczą realizacji przedsięwzięć trwale i potencjalnie znacząco oddziaływujących na środowisko w obszarach prawnie chronionych.

Nabycie ww. nieruchomości nastąpiło na mocy aktu notarialnego Rep. A NR (…) z 21 lipca 2010 r. sporządzonym przez notariusza (…). Sprzedaż nieruchomości była zwolniona z podatku od towarów i usług.

W przedmiocie ww. nieruchomości Starosta (…) Decyzją z dnia (…). udzielił pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie czterech stawów rybnych typu karpiowego z urządzeniami towarzyszącymi, a następnie Decyzją nr (…) z dnia (…) Starosta (…) zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę czterech ziemnych stawów rybnych karpiowych na działkach o numerach ewidencyjnych nr ew. 1 i 2 położonych w miejscowości (…) Gmina (…), powiat (…).

Budowa pierwszego z tych stawów jest praktycznie zakończona, chociaż nie zostało jeszcze wydane pozwolenie na jego użytkowanie, co powinno nastąpić jeszcze w tym roku, ale po transakcji sprzedaży nieruchomości.

Budowa stawów na nieruchomości realizowana jest przez dzierżawcę nieruchomości. W konsekwencji w stosunku do tych obiektów (stawów) nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jednocześnie dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W postępowaniu upadłościowym wnioskodawcy Spółki A. wyłoniony został Nabywca nieruchomości Spółka B.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

W nadesłanym do wniosku uzupełnieniu w odpowiedzi na pytania Organu wskazali Państwo, że staw rybny stanowi budowlę w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Budowa zbiornika wodnego (stawu) budowlą, której realizacja bez wymaganego prawem pozwolenia na budowę jest tzw. samowolą budowlaną w świetle art. 48 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (wyrok …).

Zgodnie z art. 48 k.c. - co do zasady - do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania. W świetle powyższego należy uznać, że budowla w postaci stawu rybnego stanowi część składową gruntu, a zatem podlega regulacji ujętej w art. 191 k.c., w myśl którego własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową. Biorąc pod uwagę powyższe, staw rybny stanowi własność właściciela nieruchomości, na której został wybudowany.

Przedmiotem sprzedaży będzie grunt, czyli działka nr 1 o pow. 78,39 ha, w tym grunt wraz z posadowionymi stawami o pow. odpowiednio - staw nr 2 - 2,88 ha, staw nr 3 - 1,20 ha, staw nr 4 - 4,47 ha, co daje powierzchnię całkowitą stawów - 8,55 ha.

Pytania

1.Czy sprzedaż opisanej w stanie faktycznym nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 lub pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług?

2.Czy w przypadku odpowiedzi negatywnej, kupującemu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

W rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług towary to rzeczy oraz ich części, a także wszystkie postaci energii. sprzedaż nieruchomości stanowi zatem odpłatną dostawę towarów. Wnioskodawca jako czynny podatnik podatku vat zamierza sprzedać nieruchomość, będącą przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku: dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ww. ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Oznacza to, że zwolnieniu podlega dostawa gruntów, które mają status inny niż budowlany.

W związku z powyższym zdaniem wnioskodawcy, brak istniejącej zabudowy na nieruchomości oraz brak przeznaczenia nieruchomości pod zabudowę w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego stanowi, iż w niniejszej sprawie sprzedaż nieruchomości w całości będzie podlegała zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z wyrokiem NSA z 30 stycznia 2019 r. I FSK 1829/16 decydujące znaczenie dla określenia przeznaczenia gruntu pod zabudowę względnie w innym celu (nie pod zabudowę), ma określenie w planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczenia podstawowego terenu. Natomiast funkcje dodatkowe wynikające z jego przeznaczenia dopuszczalnego (o charakterze pomocniczym), służą jedynie uzupełnieniu zasadniczego sposobu zagospodarowania danego terenu, ale go nie zmieniają.

Jeżeli jednak, z uwagi na wydane pozwolenia na budowę stawów rybnych, dostawa przedmiotowej nieruchomości nie podlegałaby zwolnieniu z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, wówczas podlegałaby zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, albowiem Wnioskodawca nabył nieruchomość jako zwolnioną z VAT, a nakłady na stawy ponosił dzierżawca nieruchomości, a nie Wnioskodawca. Wnioskodawcy w stosunku do tych obiektów (stawów) nie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, dokonujący dostawy nie ponosił także wydatków na ich ulepszenie.

Jeżeli jednak dostawa tej nieruchomości podlegałaby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wówczas Nabywca nieruchomości uprawniony będzie do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nieruchomości.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:

  • zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla sprzedaży Nieruchomości zabudowanej nr 1 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 (część pytania oznaczonego we wniosku nr 1) - jest nieprawidłowe;
  • zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla sprzedaży Nieruchomości zabudowanej nr 1 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy (część pytania oznaczonego we wniosku nr 1) - jest prawidłowe;
  • prawa Kupującego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem Nieruchomości nr 1 (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570) - zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 2 pkt 22 ustawy:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, zarówno grunty, jak i budynki spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2,bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT dostawy Nieruchomości (działki nr 1) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 lub pkt 10a ustawy o VAT.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Dodatkowo należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682), zwanej dalej ustawą Prawo budowlane.

W myśl art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane,

ilekroć w ustawie jest mowa o:

budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem sprzedaży będzie grunt, czyli działka nr 1 o pow. 78,39 ha wraz z posadowionymi stawami o pow. odpowiednio - staw nr 2 - 2,88 ha, staw nr 3 - 1,20 ha, staw nr 4 - 4,47 ha, co daje powierzchnię całkowitą stawów - 8,55 ha. Zgodnie z Państwa wskazaniem staw rybny stanowi budowlę w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, zatem działka nr 1 z posadowionymi na niej budowlami w postaci stawów rybnych jest gruntem zabudowanym.

W opisywanym przypadku nie będzie mieć zastosowania zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 9, gdyż zwolnienie wynikające z tego przepisu dotyczy gruntów niezabudowanych, a sprzedawana działka gruntu nr 1 stanowi grunt zabudowany budowlami w postaci stawów rybnych.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 w części dotyczącej zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla sprzedaży Nieruchomości zabudowanej (działki nr 1) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 należy uznać za nieprawidłowe.

W przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części zwolnienie od podatku przysługuje na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz pkt 10a ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy,

zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Stosownie do treści art. 2 pkt 14 ustawy,

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika, bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z nich.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy,

zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

W tym miejscu należy nadmienić, że dla dostawy nieruchomości, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy,

zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego,

w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Zgodnie z Państwa wskazaniem przedmiotem sprzedaży będzie grunt działka nr 1, dla której zgodnie z Decyzją Starosty (…) z dnia (…). udzielone zostało pozwolenie wodnoprawne na wykonanie czterech stawów rybnych typu karpiowego z urządzeniami towarzyszącymi, a następnie Decyzją nr (…) z dnia (…) Starosta (…) zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę czterech ziemnych stawów rybnych karpiowych na działkach o numerach ewidencyjnych nr ew. 1 i 2 położonych w miejscowości (…) Gmina (…), powiat (…).

Z opisu przedstawionego w uzupełnieniu wniosku wynika, że przedmiotem sprzedaży będzie grunt, czyli działka nr 1 o pow. 78,39 ha, w tym grunt wraz z posadowionymi stawami o pow. odpowiednio - staw nr 2 – 2,88 ha, staw nr 3 - 1,20 ha, staw nr 4 - 4,47 ha, co daje powierzchnię całkowitą stawów – 8,55 ha.

Ponadto jak zostało wskazane w opisie wniosku budowa pierwszego z tych stawów jest praktycznie zakończona, chociaż nie zostało jeszcze wydane pozwolenie na jego użytkowanie, co powinno nastąpić jeszcze w tym roku, ale po transakcji sprzedaży nieruchomości.

Zatem planowana dostawa budowli (stawów rybnych) nie będzie korzystała ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ przed planowaną dostawą nie dojdzie do pierwszego zasiedlenia, tym samym nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące to zwolnienie.

Z uwagi na brak możliwości zastosowania zwolnienia dla dostawy budowli (stawów rybnych) posadowionych na działce gruntu nr 1, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy zbadać możliwość zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Jak już wspomniano z przytoczonego wyżej przepisu wynika, że aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą zostać spełnione dwa warunki, tj. brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynków, budowli lub ich części oraz brak wydatków na ulepszenie, w stosunku do których sprzedający miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a w przypadku ponoszenia takich wydatków, muszą być one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym, aby dostawa budynku, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia z ww. przepisu oba warunki wskazane w tym przepisie muszą być spełnione łącznie.

Uzasadniając zaprezentowane wyżej stanowisko należy podkreślić, że z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy wynika, że przy ocenie możliwości skorzystania ze zwolnienia w oparciu o ten przepis istotne jest to, czy prawo do odliczenia przy nabyciu lub wytworzeniu nieruchomości przysługiwało, a nie czy z prawa tego skorzystano.

Wskazaliście Państwo, że nabyliście nieruchomość jako zwolnioną z VAT, nakłady na stawy ponosił dzierżawca nieruchomości, a nie Państwo. W stosunku do tych budowli (stawów) nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie ponosili Państwo także wydatków na ich ulepszenie. Przed planowaną dostawą nie dojdzie do ich pierwszego zasiedlenia.

W związku z tym skoro nie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu Nieruchomości (działki nr 1) oraz nie były ponoszone wydatki na ulepszenie budowli, to sprzedaż budowli w postaci stawów rybnych będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt 10a ustawy.

Ponieważ planowana sprzedaż budowli (stawów rybnych) będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, nie ma potrzeby analizowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Wobec tego, że budowle (stawy rybne) znajdujące się na Nieruchomości działce nr 1 będą zwolnione z podatku VAT, również grunt na którym znajdują się te budowle (stawy rybne) stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a w zw. z art. 29 ust. 8 ustawy będzie korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Państwa stanowisko do pytania nr 1 w części dotyczącej zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla sprzedaży Nieruchomości zabudowanej nr 1 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości dotyczących prawa Nabywcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem Nieruchomości (działki nr 1), należy zauważyć, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Aby Zainteresowanemu niebędącemu stroną postępowania (Nabywcy) przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem Nieruchomości zabudowanej (działki nr 1) czynność ta musi być opodatkowana podatkiem VAT, nie może korzystać ze zwolnienia od podatku.

Jak ustalono w odpowiedzi na część pytania nr 1 sprzedaż budowli w postaci stawów rybnych wraz z działką nr 1 na której są posadowione będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt 10a ustawy, zatem, na rzecz Nabywcy nie zostanie wykonana czynność opodatkowana podatkiem VAT.

Mając na uwadze wyżej powołany art. 86 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, Nabywcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Nieruchomości zabudowanej działki nr 1, ponieważ transakcja ta nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Państwa stanowisko w zakresie pytania 2 należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Spółka A. (Zainteresowany będący stroną postępowania - art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „ PPSA” ).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).