Dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.317.2023.1.BS/MK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 6 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.317.2023.1.BS/MK

Temat interpretacji

Dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat (…) jest czynnym podatnikiem VAT. W swojej strukturze organizacyjnej posiada między innymi Powiatowe Centrum (…) - dalej zwanym również jako: „PC”. PC jest zakładem budżetowym Powiatu (…), nieposiadającym osobowości prawnej. Wraz z Powiatem jest jednym podatnikiem VAT - czynności podlegające opodatkowaniu wykonywane przez PC rozlicza Powiat (…). Gdy w dalszej części jest mowa, że PC świadczy usługę, sprzedaje towar, odlicza podatek VAT, należy przez to rozumieć, że są to czynności Powiatu, jako podatnika, realizowane za pośrednictwem jego jednostki organizacyjnej - PC.

PC jest powołany do realizacji zadań mających na celu reintegrację zawodową i społeczną osób dotkniętych wykluczeniem społecznym, które ze względu na swoją sytuację życiową nie są w stanie własnym staraniem zaspokoić swoich podstawowych potrzeb życiowych i znajdują się w sytuacji powodującej ubóstwo oraz uniemożliwiającej lub ograniczającej uczestnictwo w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym.

PC to centrum (...) utworzone na podstawie ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2241 ze zm.) - dalej: „UoZS”.

PC realizuje swoje zadania, zgodnie z art. 3 ust. 1 UoZS, poprzez:

1)kształcenie umiejętności pozwalających na pełnienie ról społecznych i osiąganie pozycji społecznych dostępnych osobom niepodlegającym wykluczeniu społecznemu,

2)nabywanie umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższenie kwalifikacji zawodowych,

3)naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem, zwłaszcza przez możliwość osiągnięcia własnych dochodów z zatrudnienia lub prowadzonej działalności gospodarczej,

4)uczenie umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi.

Na podstawie art. 3 ust. 2 UoZS centrum integracji społecznej może być tworzone przez jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 9 tej ustawy PC, w ramach reintegracji zawodowej, może prowadzić działalność wytwórczą, handlową lub usługową oraz działalność wytwórczą w rolnictwie, z wyłączeniami, o których mowa w tym przepisie, niemających znaczenia dla tej sprawy. We wniosku o przyznanie statusu centrum integracji społecznej wskazuje się planowany rodzaj działalności wytwórczej, handlowej lub usługowej (art. 4 ust. 2 pkt 4).

Powiatowe Centrum (…) zostało powołane do życia uchwałą Rady Powiatu w sprawie utworzenia samorządowego zakładu budżetowego. Przedmiot działalności PC został określony w tej uchwale.

Na podstawie art. 12 UoZS do PC zostały skierowane osoby do uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez PC - dalej: „uczestnicy”.

PC prowadzi działania reintegracyjne w następujących formach:

1.Reintegracja społeczna - uczestnicy zajęć w PC odbywają zajęcia aktywizujące społecznie:

a.poradnictwo indywidualne i grupowe: socjalne, psychologiczne, prawne, zawodowe, terapeutyczne, coaching, pośrednictwo pracy,

b.edukacja ogólna: treningi inter i intrapersonalne, treningi kompetencji społecznych, warsztaty z doradcą zawodowym, pomoc w pozyskiwaniu ofert pracy,

c.aktywna integracja: spotkania integracyjne, wyjazdy do kina, teatru.

2.Reintegracja zawodowa - zajęcia odbywają się pod nadzorem instruktora, w zależności od warsztatu:

a.w siedzibie warsztatu zawodowego,

b.u pracodawcy zewnętrznego na praktykach,

c.w instytucji użyteczności publicznej na praktykach,

d.w miejscu wykonywania zleceń czy nauki zawodu.

Uczestnicy PC realizujący Indywidualny Program Zatrudnienia Socjalnego mogą nieodpłatnie korzystać z usług reintegracji społecznej oraz reintegracji zawodowej:

a)warsztaty zawodowe,

b)korzystanie z przekazywanych przez PC propozycji ofert pracy,

c)zajęcia z zakresu prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej, w tym w formie spółdzielni socjalnej,

d)inne zajęcia z zakresu reintegracji zawodowej, w tym doradztwo zawodowe oraz pośrednictwo pracy,

e)zajęcia terapeutyczne,

f)grupy wsparcia oraz grupy samopomocy,

g)korzystanie z indywidualnego poradnictwa psychologicznego lub terapeutycznego,

h)inne usługi w zakresie reintegracji społecznej, w tym warsztaty motywujące z psychologiem, coaching, treningi kompetencji społecznych, treningi intra i interpersonalne,

i)szkolenia zawodowe (kursy) prowadzone przez podmioty zewnętrzne.

PC zatrudnia specjalistów lub korzysta z usług podmiotów zewnętrznych, którzy prowadzą powyższe zajęcia dla uczestników PC. Od zakupu tych usług PC nie odlicza podatku VAT.

W ramach realizacji zadania w zakresie nabywania umiejętności zawodowych, przyuczania do zawodu, przekwalifikowania lub podwyższania kwalifikacji zawodowych, PC świadczy usługi opodatkowane podatkiem VAT: gastronomiczne, cateringowe, usługi budowlane i remontowe (np. tynkowanie, malowanie, układanie paneli podłogowych, wymiana rynien), usługi sprzątania lokali i terenów na zewnątrz, usługi związane z utrzymaniem zieleni (np. koszenie trawników, przycinanie drzew).

Oprócz wyżej wymienionych usług, PC dokonuje sprzedaży towarów, które wcześniej kupuje w hurtowni lub piekarni, np.: napoje, woda, ciastka, paluszki, batony, gumy do żucia, pączki, drożdżówki. Nadto, PC sprzedaje produkty wytwarzane przez uczestników, są to przykładowo: kanapki i zapiekanki. Celem ich przygotowania PC nabywa pieczywo, wędliny, sery, warzywa, pieczarki, sosy. PC prowadzi również sprzedaż napojów gorących, gotowych do spożycia, np. kawa i herbata.

Sprzedaż opodatkowana jest prowadzona w lokalu gastronomicznym znajdującym się w budynku Starostwa Powiatowego w (…). W lokalu gastronomicznym obsługiwani są klienci, którym wydawane są posiłki zgodnie ze złożonym zamówieniem, w ramach odpłatnego świadczenia usług lub odpłatnej dostawy towaru. Posiłki (np. dania obiadowe) są przygotowywane w Kuchni 1, dostarczane do lokalu gastronomicznego i po podgrzaniu są podawane klientom. Sprzedaż opodatkowana prowadzona jest również w sklepiku szkolnym, gdzie sprzedawane są towary wcześniej zakupione w hurtowni i piekarni, a także kanapki, zapiekanki przygotowywane przez PC.

Celem wykonania usługi gastronomicznej oraz przygotowania produktu gotowego do sprzedaży (kanapki, zapiekanki) PC zakupuje towary spożywcze niezbędne do ich wykonania, stanowiące element składowy usługi/towaru wkalkulowany w cenę sprzedaży.

Przykładowo w celu wytworzenia kanapki, PC wykorzystuje pieczywo, szynkę, ser, warzywa. Wytworzone przy ich użyciu kanapki są przeznaczone wyłącznie na sprzedaż, która jest opodatkowana podatkiem VAT.

Celem wykonania opodatkowanej usługi cateringowej, PC nabywa towary spożywcze niezbędne do przygotowania tego konkretnego cateringu - np. makarony, kasze, jaja, mięsa, cukier, warzywa, przyprawy. Cena cateringu jest tak kalkulowana, że zawiera w sobie koszty tych produktów.

Na potrzeby konkretnej usługi remontowej PC kupuje takie towary jak: preparat gruntujący, masa szpachlowa, farby, panele podłogowe, listwy maskujące, kleje do glazury, rynny. Koszty tych towarów PC wkalkulowuje w cenę świadczonej usługi remontowej (koszty towarów plus koszty robocizny).

Podobne „usługi” cateringowe i remontowe PC wykonuje na zlecenie Starostwa Powiatowego w (…) lub jednostek budżetowych Powiatu. PC oraz jednostki budżetowe i Starostwo stanowią jednego podatnika, którym jest Powiat (…), wobec czego nie dochodzi do odpłatnego świadczenia usług, w rozumieniu przepisów o podatku VAT (brak odbiorcy świadczenia). Wykonanie tych świadczeń nie jest opodatkowane i nie jest związane z działalnością opodatkowaną Powiatu. PC przyporządkowuje towary zakupione w celu wykonania konkretnego zlecenia na rzecz Starostwa bądź jednostki budżetowej i nie odlicza od nich podatku VAT.

PC posiada dwie odrębne kuchnie (w odrębnych budynkach). Kuchnia 1 jest wykorzystywana wyłącznie w celu przygotowywania posiłków przeznaczonych do sprzedaży i cateringów opodatkowanych podatkiem VAT. Kuchnia 2 jest wykorzystywana do przygotowywania posiłków przeznaczonych do sprzedaży, cateringów opodatkowanych podatkiem VAT oraz cateringów na zlecenie Starostwa lub jednostki budżetowej Powiatu (catering niepodlegający opodatkowaniu).

W związku z prowadzoną działalnością PC nabywa również towary związane z prowadzoną działalnością, ale nieprzeznaczone do bezpośredniej sprzedaży, w szczególności:

  • wyposażenie i utrzymanie kuchni (np. sztućce, garnki, patelnie, naczynia, deski do krojenia, szafki kuchenne, kuchenka gazowa, kuchenka mikrofalowa, chłodziarka, zamrażarka, czajnik, ekspres do kawy, energia elektryczna, dostawa wody, odbiór ścieków, itd.), w której uczestnicy przygotowują cateringi, usługi gastronomiczne, kanapki, zapiekanki. PC przyporządkowuje nabywane towary do Kuchni 1 i odrębnie do Kuchni 2.
  • wyposażenie i utrzymanie lokalu gastronomicznego oraz sklepiku, w których uczestnicy sprzedają produkty opisanej wyżej (sprzedaż wyłącznie opodatkowana) (np. lada sklepowa, wystawa sklepowa, chłodziarka, ekspress do kawy, czajnik, stoliki, krzesła, energia elektryczna, dostawa wody, odbiór ścieków),
  • wyposażenie warsztatu usług gospodarczo-porządkowych (np. szpachle, kielnie, mopy, nożyce, noże, kombinerki, cęgi, młotki, wkręty, wiertarko-wkrętarki, szlifierki, inne narzędzia warsztatowe, kosiarki spalinowe do trawników, paliwo do tych kosiarek, łopaty, grabie, inne narzędzia ogrodowe, środki czystości, miotły). Wyposażenie to służy do wykonywania usług remontowych i porządkowych opodatkowanych podatkiem VAT, a także „usług” na zlecenie Starostwa i jednostek budżetowych Powiatu.

Uczestnicy PC zajmują się wykonywaniem usług remontowych, porządkowych, cateringowych, gastronomicznych, przygotowywaniem zapiekanek, kanapek, dań obiadowych, a także prowadzą sprzedaż towarów handlowych opisanych wyżej (obsługują klientów).

PC wypłaca świadczenie uczestnikom PC za wykonywaną pracę, przy czym świadczenie to jest refundowane w pełnej wysokości z powiatowego urzędu pracy na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 4 UoZS. Oprócz uczestników PC zatrudnia osoby na podstawie umowy o pracę kierowników warsztatów, którzy w ramach wykonywania pracy, również przyuczają uczestników do danego zawodu.

PC nie prowadzi sprzedaży zwolnionej z podatku VAT.

Pytania

1.Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od zakupionych towarów, które następnie są odsprzedawane w ramach działalności PC, lub przeznaczone do wytworzenia kanapek i zapiekanek przeznaczonych do sprzedaży?

2.Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od zakupionych towarów, które następnie są bezpośrednio i wyłącznie wykorzystywane na cateringi opodatkowane podatkiem VAT, zaś wartość tych towarów jest wkalkulowana w cenę usługi cateringowej?

3.Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wyposażenia i utrzymania lokalu gastronomicznego i sklepiku?

4.Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wyposażenia i utrzymania Kuchni 1?

5.Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT prewspółczynnikiem od wyposażenia i utrzymania Kuchni 2?

6.Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od towarów wchodzących w skład usług remontowo-porządkowych świadczonych w ramach sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT i wkalkulowanych w cenę usługi?

7.Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT prewspółczynnikiem od wyposażenia warsztatu usług gospodarczo-porządkowych?

Państwa stanowisko w sprawie

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) - dalej: „ustawa o VAT”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT bądź niepodlegających temu podatkowi. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma więc zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, tj. intencje podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne.

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W niniejszym wniosku proporcja, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT jest określana jako „prewspółczynnik”. Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą.

Jak wynika z art. 86 ust. 2b ustawy o VAT sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wobec tego należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Mając na uwadze przytoczone wyżej przepisy przyjąć należy, że od towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do czynności opodatkowanych PC ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT, zaś w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do czynności opodatkowanych i czynności niepodlegających opodatkowaniu PC ma prawo do odliczenia podatku VAT prewspółczynnikiem.

Ad 1

Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od zakupionych towarów, które następnie są odsprzedawane w ramach działalności PC, lub przeznaczone do wytworzenia kanapek i zapiekanek przeznaczonych do sprzedaży.

W ocenie Wnioskodawcy przyjąć należy, iż skoro towary są kupowane i następnie odsprzedawane to te towary są wykorzystywane wyłącznie do sprzedaży opodatkowanej. Następuje bezpośredni związek pomiędzy zakupem, a sprzedażą. Podobnie należy przyjąć w kontekście zakupu produktów spożywczych, które są wykorzystywane do wytworzenia kanapek lub zapiekanek, gdy następnie te kanapki i zapiekanki są sprzedawane. Towary, o jakich mowa w pytaniu pierwszym są towarami bezpośrednio i wyłącznie przeznaczonymi do sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. W konsekwencji PC ma prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od zakupu tych towarów.

Ad 2

Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od zakupionych towarów, które następnie są bezpośrednio i wyłącznie wykorzystywane na cateringi opodatkowane podatkiem VAT, zaś wartość tych towarów jest wkalkulowana w cenę usługi cateringowej.

Podobnie jak w uzasadnieniu własnego stanowiska w kontekście zapiekanek i kanapek, również w tym przypadku należy przyjąć iż towary, które stanowią element składowy usługi cateringowej, która to usługa będzie opodatkowana podatkiem VAT, będą bezpośrednio związane wyłącznie z tą usługą. W konsekwencji PC ma prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości.

Ad 3

Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wyposażenia i utrzymania lokalu gastronomicznego i sklepiku.

Z opisu sprawy wynika, że lokal gastronomiczny jest wykorzystywany wyłącznie jako miejsce, w którym prowadzona jest sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT. W lokalu gastronomicznym obsługiwani są klienci, którym wydawane są posiłki zgodnie ze złożonym zamówieniem, w ramach odpłatnego świadczenia usług lub odpłatnej dostawy towaru. Podobnie należy odnieść się do sklepiku, w którym prowadzona jest wyłącznie sprzedaż opodatkowana - towary handlowe, zapiekanki, kanapki. Wydatki na wyposażenie i utrzymanie lokalu gastronomicznego i sklepiku są zatem kosztami pośrednio związanymi ze sprzedażą opodatkowaną, aczkolwiek Wnioskodawca ma pełne prawo do odliczenia. Zakup takich produktów jak wystawa sklepowa, czajnik, stoliki, krzesła są niezbędne dla prowadzonej sprzedaży opodatkowanej. Prowadząc lokal gastronomiczny konieczne jest zapewnienie klientom możliwości spożycia posiłku na miejscu, a do tego konieczne jest posiadanie odpowiedniego wyposażenia. Przyjąć należy, że wyposażenie lokalu gastronomicznego, sklepiku oraz koszty ich utrzymania są związane wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Ad 4

Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wyposażenia i utrzymania Kuchni 1.

Z opisu sprawy wynika, że PC posiada dwie kuchnie, przy czym Kuchnia 1 jest wykorzystywana wyłącznie w celu przygotowywania posiłków przeznaczonych do sprzedaży i cateringów opodatkowanych podatkiem VAT. Kuchnia 1 jest wykorzystywana do przygotowywania dań obiadowych, które następnie są sprzedawane (po podgrzaniu) w lokalu gastronomicznym. PC przyporządkowuje nabywane towary do Kuchni 1 i odrębnie do Kuchni 2. W tych okolicznościach zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wyposażenia i utrzymania Kuchni 1.

Ad 5

Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT prewspółczynnikiem od wyposażenia i utrzymania Kuchni 2.

PC przyporządkowuje nabywane towary do Kuchni 1 i odrębnie do Kuchni 2. Kuchnia 2 jest wykorzystywana do przygotowywania posiłków przeznaczonych do sprzedaży, cateringów opodatkowanych podatkiem VAT oraz cateringów na zlecenie Starostwa lub jednostki budżetowej Powiatu (catering niepodlegający opodatkowaniu). Wydatki na wyposażenie i utrzymanie Kuchni 2 są zatem związane z działalnością opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu, a w konsekwencji konieczne jest stosowanie prewspółczynnika.

Ad 6

Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od towarów wchodzących w skład usług remontowych świadczonych w ramach sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT i wkalkulowanych w cenę usługi. Z opisu sprawy wynika, że na potrzeby konkretnej usługi remontowej opodatkowanej podatkiem VAT PC kupuje takie towary jak: preparat gruntujący, masa szpachlowa, farby, panele podłogowe, listwy maskujące, kleje do glazury, rynny. Koszty tych towarów PC wkalkulowuje w cenę świadczonej usługi remontowej (koszty towarów plus koszty robocizny).

Koszty towarów wkalkulowanych w cenę usługi należy uznać za bezpośrednio i wyłącznie związane ze sprzedażą opodatkowaną. Służą one bowiem konkretnej usłudze opodatkowanej podatkiem VAT. W takim przypadku przysługuje prawo do odliczenia w pełnej wysokości.

Ad 7

Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT prewspółczynnikiem od wyposażenia warsztatu usług gospodarczo-porządkowych.

Z opisu sprawy wynika, że wyposażenie warsztatu usług gospodarczo-porządkowych jest wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej oraz do działalności niepodlegającej opodatkowaniu, wobec czego konieczne jest stosowanie prewspółczynnika.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h tej ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

W myśl art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. 999), zwane dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

1)określa w przypadku niektórych podatników, sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz

2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Zakres ww. regulacji obejmuje m.in. jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie natomiast z § 2 pkt 8 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego - rozumie się przez to: urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, jednostkę budżetową, zakład budżetowy.

Stosownie do § 2 pkt 7 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o zakładzie budżetowym - rozumie się przez to  utworzony przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządowy zakład budżetowy.

W myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jej poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Powyższe rozporządzenie wprowadza wzory, według których wyznaczane są sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć. Metody te mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu „udziałów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą podatku od towarów i usług.

Na mocy § 3 ust. 4 rozporządzenia:

Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku zakładu budżetowego, sposób ustalony wg wzoru:

X = A x 100 / P

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez zakład budżetowy, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

P –  przychody wykonane zakładu budżetowego.

Zgodnie z § 2 pkt 4 rozporządzenia:

Przez obrót rozumie się podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:

a)dokonywanych przez podatników:

  • odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
  • odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
  • eksportu towarów,
  • wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem, gdyby były wykonywane na terytorium kraju.

W myśl § 2 pkt 11 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o przychodach wykonanych zakładu budżetowego - rozumie się przez to przychody zakładu budżetowego w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, w tym dotacje przekazane temu zakładowi z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty dotacji, które zostały zwrócone, wynikające ze sprawozdania z wykonania planu finansowego, z których zakład ten pokrywał koszty swojej działalności wykonując przypisane mu zadania jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem odsetek od środków na rachunkach bankowych zaliczonych do przychodów z mienia tego zakładu budżetowego oraz odszkodowań należnych temu zakładowi innych niż odszkodowania stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

Zgodnie z § 3 ust. 5 rozporządzenia:

Dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, dochody wykonane jednostki budżetowej oraz przychody wykonane zakładu budżetowego nie obejmują odpowiednio dochodów lub przychodów uzyskanych z tytułu:

1)dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane odpowiednio przez jednostkę samorządu terytorialnego lub jednostkę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane odpowiednio do środków trwałych jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego - używanych na potrzeby prowadzonej przez te jednostki działalności;

2)transakcji dotyczących:

a)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,

b)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy, wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy.

W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą.

Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wobec tego należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. (…)

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej,  np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm.):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Katalog zadań publicznych powiatu zawarty został w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

1) edukacji publicznej;

2) promocji i ochrony zdrowia;

3) pomocy społecznej;

3a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

4) polityki prorodzinnej;

5) wspierania osób niepełnosprawnych;

5a) polityki senioralnej;

6) transportu zbiorowego i dróg publicznych;

7) kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

8) kultury fizycznej i turystyki;

9) geodezji, kartografii i katastru;

10) gospodarki nieruchomościami;

11) administracji architektoniczno-budowlanej;

12) gospodarki wodnej;

13) ochrony środowiska i przyrody;

14) rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego;

15) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;

16) ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska;

17) przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy;

(…).

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2241), zwanej dalej ustawą o zatrudnieniu socjalnym:

1.Ustawa określa zasady zatrudnienia socjalnego.

2.Przepisy ustawy stosuje się w szczególności do:

1)bezdomnych realizujących indywidualny program wychodzenia z bezdomności, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej,

2)uzależnionych od alkoholu,

3)uzależnionych od narkotyków lub innych środków odurzających,

4)osób z zaburzeniami psychicznymi, w rozumieniu przepisów o ochronie zdrowia psychicznego,

5)długotrwale bezrobotnych w rozumieniu przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,

6)zwalnianych z zakładów karnych, mających trudności w integracji ze środowiskiem, w rozumieniu przepisów o po-mocy społecznej,

7)uchodźców realizujących indywidualny program integracji, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej,

8)osób niepełnosprawnych, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

- którzy podlegają wykluczeniu społecznemu i ze względu na swoją sytuację życiową nie są w stanie własnym staraniem zaspokoić swoich podstawowych potrzeb życiowych i znajdują się w sytuacji uniemożliwiającej lub ograniczającej uczestnictwo w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o zatrudnieniu socjalnym:

Centrum integracji społecznej, zwane dalej „Centrum”, realizuje reintegrację zawodową i społeczną przez następujące usługi: 

1)kształcenie umiejętności pozwalających na pełnienie ról społecznych i osiąganie pozycji społecznych dostępnych osobom niepodlegającym wykluczeniu społecznemu,

2)nabywanie umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższenie kwalifikacji zawodowych,

3)naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem, zwłaszcza przez możliwość osiągnięcia własnych dochodów z zatrudnienia lub prowadzonej działalności gospodarczej,

4)doskonalenie umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi.

Na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy o zatrudnieniu socjalnym:

Centrum, na zasadach określonych w ustawie, może być tworzone przez:

1)jednostkę samorządu terytorialnego w formie:

a)jednostki budżetowej,

b)samorządowego zakładu budżetowego

2)organizację pozarządową,

3)podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327, 1265 i 1812)

- zwane dalej „instytucjami tworzącymi”.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o zatrudnieniu socjalnym:

1.Centrum, w ramach reintegracji zawodowej, może prowadzić działalność wytwórczą, handlową lub usługową oraz działalność wytwórczą w rolnictwie, z wyłączeniem działalności polegającej na wytwarzaniu i handlu wyrobami przemysłu paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 0,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali.

2.Działalność wytwórcza, handlowa i usługowa, o której mowa w ust. 1, nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 24, 974 i 1570) i może być prowadzona jako statutowa działalność odpłatna pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Podkreślić należy, że w celu odliczenia podatku naliczonego w pierwszej kolejności podatnik ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności (gospodarczej czy innej niż gospodarcza) będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur za zakupy, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeśli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych z działalnością opodatkowaną, oraz nie przysługuje prawo do odliczenia w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem i  zwolnionych od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że w swojej strukturze organizacyjnej posiadają Państwo między innymi Powiatowe Centrum (…) - „PC”. PC jest zakładem budżetowym, nieposiadającym osobowości prawnej.

W ramach realizacji zadania w zakresie nabywania umiejętności zawodowych, przyuczania do zawodu, przekwalifikowania lub podwyższania kwalifikacji zawodowych, PC świadczy usługi opodatkowane podatkiem VAT: gastronomiczne, cateringowe, usługi budowalne i remontowe (np. tynkowanie, malowanie, układanie paneli podłogowych, wymiana rynien), usługi sprzątania lokali i terenów na zewnątrz, usługi związane z utrzymaniem zieleni (np. koszenie trawników, przycinanie drzew).

Oprócz wyżej wymienionych usług, PC dokonuje sprzedaży towarów, które wcześniej kupuje w hurtowni lub piekarni, np.: napoje, woda, ciastka, paluszki, batony, gumy do żucia, pączki, drożdżówki. Nadto, PC sprzedaje produkty wytwarzane przez uczestników, są to przykładowo: kanapki i zapiekanki. Celem ich przygotowania PC nabywa pieczywo, wędliny, sery, warzywa, pieczarki, sosy. PC prowadzi również sprzedaż napojów gorących, gotowych do spożycia, np. kawa i herbata.

Sprzedaż opodatkowana jest prowadzona w lokalu gastronomicznym znajdującym się w budynku Starostwa Powiatowego w (…). W lokalu gastronomicznym obsługiwani są klienci, którym wydawane są posiłki zgodnie ze złożonym zamówieniem, w ramach odpłatnego świadczenia usług lub odpłatnej dostawy towaru. Posiłki (np. dania obiadowe) są przygotowywane w Kuchni 1, dostarczane do lokalu gastronomicznego i po podgrzaniu są podawane klientom. Sprzedaż opodatkowana prowadzona jest również w sklepiku szkolnym, gdzie sprzedawane są towary wcześniej zakupione w hurtowni i piekarni, a także kanapki, zapiekanki przygotowywane przez PC.

Celem wykonania usługi gastronomicznej oraz przygotowania produktu gotowego do sprzedaży (kanapki, zapiekanki) PC zakupuje towary spożywcze niezbędne do ich wykonania, stanowiące element składowy usługi/towaru wkalkulowany w cenę sprzedaży.

Przykładowo w celu wytworzenia kanapki, PC wykorzystuje pieczywo, szynkę, ser, warzywa. Wytworzone przy ich użyciu kanapki są przeznaczone wyłącznie na sprzedaż, która jest opodatkowana podatkiem VAT.

Celem wykonania opodatkowanej usługi cateringowej, PC nabywa towary spożywcze niezbędne do przygotowania tego konkretnego cateringu - np. makarony, kasze, jaja, mięsa, cukier, warzywa, przyprawy. Cena cateringu jest tak kalkulowana, że zawiera w sobie koszty tych produktów.

Na potrzeby konkretnej usługi remontowej PC kupuje takie towary jak: preparat gruntujący, masa szpachlowa, farby, panele podłogowe, listwy maskujące, kleje do glazury, rynny. Koszty tych towarów PC wkalkulowuje w cenę świadczonej usługi remontowej (koszty towarów plus koszty robocizny).

Podobne „usługi” cateringowe i remontowe PC wykonuje na zlecenie Starostwa Powiatowego w (…) lub jednostek budżetowych Powiatu. PC oraz jednostki budżetowe i Starostwo stanowią jednego podatnika, którym jest Powiat (…), wobec czego nie dochodzi do odpłatnego świadczenia usług, w rozumieniu przepisów o podatku VAT (brak odbiorcy świadczenia). Wykonanie tych świadczeń nie jest opodatkowane i nie jest związane z działalnością opodatkowaną Powiatu. PC przyporządkowuje towary zakupione w celu wykonania konkretnego zlecenia na rzecz Starostwa bądź jednostki budżetowej i nie odlicza od nich podatku VAT.

PC posiada dwie odrębne kuchnie (w odrębnych budynkach). Kuchnia 1 jest wykorzystywana wyłącznie w celu przygotowywania posiłków przeznaczonych do sprzedaży i cateringów opodatkowanych podatkiem VAT. Kuchnia 2 jest wykorzystywana do przygotowywania posiłków przeznaczonych do sprzedaży, cateringów opodatkowanych podatkiem VAT oraz cateringów na zlecenie Starostwa lub jednostki budżetowej Powiatu (catering niepodlegający opodatkowaniu).

W związku z prowadzoną działalnością PC nabywa również towary związane z prowadzoną działalnością, ale nieprzeznaczone do bezpośredniej sprzedaży, w szczególności:

  • wyposażenie i utrzymanie kuchni (np. sztućce, garnki, patelnie, naczynia, deski do krojenia, szafki kuchenne, kuchenka gazowa, kuchenka mikrofalowa, chłodziarka, zamrażarka, czajnik, ekspres do kawy, energia elektryczna, dostawa wody, odbiór ścieków, itd.), w której uczestnicy przygotowują cateringi, usługi gastronomiczne, kanapki, zapiekanki. PC przyporządkowuje nabywane towary do Kuchni 1 i odrębnie do Kuchni 2.
  • wyposażenie i utrzymanie lokalu gastronomicznego oraz sklepiku, w których uczestnicy sprzedają produkty opisanej wyżej (sprzedaż wyłącznie opodatkowana) (np. lada sklepowa, wystawa sklepowa, chłodziarka, ekspress do kawy, czajnik, stoliki, krzesła, energia elektryczna, dostawa wody, odbiór ścieków),
  • wyposażenie warsztatu usług gospodarczo-porządkowych (np. szpachle, kielnie, mopy, nożyce, noże, kombinerki, cęgi, młotki, wkręty, wiertarko-wkrętarki, szlifierki, inne narzędzia warsztatowe, kosiarki spalinowe do trawników, paliwo do tych kosiarek, łopaty, grabie, inne narzędzia ogrodowe, środki czystości, miotły). Wyposażenie to służy do wykonywania usług remontowych i porządkowych opodatkowanych podatkiem VAT, a także „usług” na zlecenie Starostwa i jednostek budżetowych Powiatu.

Uczestnicy PC zajmują się wykonywaniem usług remontowych, porządkowych, cateringowych, gastronomicznych, przygotowywaniem zapiekanek, kanapek, dań obiadowych, a także prowadzą sprzedaż towarów handlowych opisanych wyżej (obsługują klientów). PC wypłaca świadczenie uczestnikom PC za wykonywaną pracę, przy czym świadczenie to jest refundowane w pełnej wysokości z powiatowego urzędu pracy na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 4 UoZS. Oprócz uczestników PC zatrudnia osoby na podstawie umowy o pracę kierowników warsztatów, którzy w ramach wykonywania pracy, również przyuczają uczestników do danego zawodu.

Wskazali Państwo, że w odniesieniu do nabywanych towarów:

  • odsprzedawanych w ramach działalności PC lub przeznaczonych do wytworzenia kanapek i zapiekanek przeznaczonych do sprzedaży;
  • bezpośrednio i wyłącznie wykorzystywanych na cateringi;
  • na wyposażenie i utrzymanie lokalu gastronomicznego i sklepiku;
  • na wyposażenie i utrzymanie Kuchni 1;
  • wchodzących w skład usług remontowo-porządkowych

- przyporządkowują je Państwo do czynności opodatkowanych.

Natomiast w odniesieniu do nabywanych towarów na wyposażenie i utrzymanie Kuchni 2 i wyposażenie warsztatu usług gospodarczo-porządkowych - przyporządkowują je Państwo do czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jednocześnie należy wskazać, że PC przyjmuje uczestników (osoby dotknięte wykluczeniem społecznym, które ze względu na swoją sytuację życiową nie są w stanie własnym staraniem zaspokoić swoich podstawowych potrzeb życiowych i znajdują się w sytuacji powodującej ubóstwo oraz uniemożliwiającej lub ograniczającej uczestnictwo w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym) w celu nabywania umiejętności zawodowych, przyuczania do zawodu, przekwalifikowania lub podwyższania kwalifikacji zawodowych, w ramach wykonywania usług remontowych, porządkowych, cateringowych, gastronomicznych, przygotowywania zapiekanek, kanapek, dań obiadowych, a także prowadzania sprzedaży towarów handlowych opisanych wyżej (obsługi klientów).

Zatem w analizowanej sprawie, stwierdzić należy, że będą Państwo wykonywać ww. czynności zarówno w ramach działalności gospodarczej, jak i działalności innej niż działalność gospodarcza. Należy zauważyć, że nadrzędnym celem powołanego PC, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, jest realizacja reintegracji zawodowej i społecznej. W tym zakresie realizują Państwo zadania własne, a czynności te nie stanowią działalności gospodarczej. Natomiast w ramach, reintegracji zawodowej, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, PC może prowadzić działalność wytwórczą, handlową lub usługową. Nie powoduje to jednak, że okoliczność prowadzenia przez PC działalności komercyjnej spowoduje, że cała działalność PC stanowić będzie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego wskazuje, że będą Państwo dokonywali zakupu towarów i usług, które jednocześnie wykorzystywane będą zarówno do celów wykonywanej przez Państwa działalności gospodarczej (sprzedaż kanapek i zapiekanek, catering, utrzymanie lokalu gastronomicznego i sklepiku, utrzymanie Kuchni 1, utrzymanie Kuchni 2, usługi remontowo-porządkowej, usługi gospodarczo-porządkowe), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (realizacja zadań własnych jak m.in. przeciwdziałanie bezrobociu czy wspieranie osób niepełnosprawnych).

Z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że w związku z wykorzystaniem towarów i usług do wytwarzania kanapek i zapiekanek, catering, utrzymania lokalu gastronomicznego i sklepiku, utrzymania Kuchni 1, utrzymania Kuchni 2, świadczenia usługi remontowo-porządkowych oraz wyposażenia warsztatu usług gospodarczo-porządkowych, tj. wykorzystaniem ich, do celów prowadzonej działalności gospodarczej oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (realizacja zadań własnych), w odniesieniu do tych zakupów, zastosowanie znajdą przepisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

W konsekwencji, w odniesieniu do ww. wydatków służących czynnościom mieszanym (opodatkowanej działalności gospodarczej oraz czynnościom niepodlegającym VAT w zakresie realizacji zadań z zakresu reintegracji zawodowej i społecznej osób dotkniętych wykluczeniem społecznym) będzie przysługiwało Państwu, prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego powinni Państwo ustalić w oparciu o proporcję, o której mowa w  art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz przepisy ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.

Zaznaczyć jednocześnie należy, że prawo do odliczenia podatku przysługuje, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym, oceniając Państwa stanowisko całościowo, należało uznać je za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).