Brak możliwości odliczenia podatku VAT od kosztów promocji, zarządzania i nadzoru nad projektem. - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.563.2023.1.MG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.563.2023.1.MG

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia podatku VAT od kosztów promocji, zarządzania i nadzoru nad projektem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odliczenia podatku VAT od kosztów promocji, zarządzania i nadzoru nad projektem.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Miasto (…) (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Miasto jest wyposażone w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych oraz wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji, których została powołana, Gmina nie jest uznawana za podatnika z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Gmina w celu zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery oraz zwiększenia efektywności ekonomicznej pozyskiwania energii na potrzeby bytowe mieszkańców miasta złożyła do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie projektu pn.: „(…)”. W wyniku zawartej w dniu (…).08.2022 roku, z Zarządem Województwa (…), umowy o dofinansowanie ze środków unijnych projektu grantowego nr (…) Gmina jako Beneficjent otrzyma środki na wypłatę (…) grantów mieszkańcom miasta na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznych (do 85% kosztów kwalifikowalnych). Ponadto Gmina realizując obowiązki Beneficjenta Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 założyła we wniosku o dofinansowanie obowiązkowy wydatek na promocję projektu (zakup i montaż tablicy informacyjnej oraz (…) naklejek) oraz wydatek związany z zaangażowaniem zewnętrznego podmiotu realizującego usługę zarządzania i nadzoru nad projektem. Obydwa wydatki również dofinansowane do 85% kosztu kwalifikowalnego ze środków UE w ramach (…) na lata 2014-2020.

Tablica informacyjna montowana jest na zewnątrz budynku (…) i zawiera nazwę, cel projektu oraz obowiązkowe logotypy. Podobną treść posiadają naklejki które są umieszczane na (…)(…) grantowych montowanych u Grantobiorców.

Zarządzanie i nadzór nad projektem odbywa się na każdym etapie jego realizacji i obejmuje wszelką pomoc merytoryczną i techniczną dla Grantobiorców, w tym analizę możliwości montażu instalacji fotowoltaicznych, odbiory techniczne tych instalacji, weryfikację potencjalnych wykonawców instalacji oraz weryfikację dokumentacji powykonawczych.

Poniesione wydatki na realizację tego zakresu zadania zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Miasto (…).

W drodze przeprowadzonego postępowania zakupowego, Gmina wybrała wykonawcę tablicy informacyjnej oraz (…) naklejek. Zapłaconą fakturę Beneficjent zamierza przedstawić do rozliczenia w kwocie brutto. Podobnie po wykonaniu usługi zarządzania i nadzoru nad projektem przez wybranego Inspektora Nadzoru, faktura za tę usługę zostanie przedłożona we wniosku o płatność do rozliczenia wg. wartości brutto.

Beneficjent umowy o dofinansowanie projektu grantowego nr (…) Miasto (…) pełni rolę niejako pośrednika pomiędzy instytucją Grantodawcy czyli Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…) a Grantobiorcami czyli (…) mieszkańcami miasta (…), polegającą na ustanowieniu zasad realizacji grantów i kontroli prawidłowości realizacji projektu poprzez sprawdzanie zgodności z przyjętymi zasadami. Projekt nie generuje dla Beneficjenta przychodu, a wręcz przeciwnie stanowi koszt w postaci opisanych dwóch kategorii wydatków. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej.

Pytanie

Czy zatem w świetle opisanych okoliczności prawidłowe jest przyjęte we wniosku o dofinansowanie założenie, że Miasto (…) nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od kosztów promocji, zarządzania i nadzoru nad projektem?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od kosztów promocji, zarządzania i nadzoru nad projektem przedmiotowej inwestycji.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie. Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje, gdy nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jednocześnie, jak wynika z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Z treści powyższych regulacji wynika, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek tj.:

- nabywcą towarów/usług jest podatnik podatku VAT oraz

- nabywane towary/usługi wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Skorzystanie z ww. prawa do odliczenia podatku naliczonego uwarunkowane jest związkiem zakupów z wykonywanymi przez czynnego podatnika podatku VAT czynnościami opodatkowanymi. Warunek ten wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli gdy wykorzystywane są do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz do czynności niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazała Gmina w opisie sprawy, efekty realizacji projektu pn.: „(…)” nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W przedmiotowej sprawie podstawowy warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Gminę w związku z realizacją projektu w zakresie kosztów promocji, zarządzania i nadzoru nad projektem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz.1570), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy,

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W celu zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery oraz zwiększenia efektywności ekonomicznej pozyskiwania energii na potrzeby bytowe mieszkańców miasta złożyli Państwo do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie projektu pn.: „(…)”. W wyniku zawartej w 2022 roku, z Zarządem Województwa (…), umowy o dofinansowanie ze środków unijnych projektu grantowego nr (…) jako Beneficjent otrzymają Państwo środki na wypłatę (…) grantów mieszkańcom miasta na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznych (do 85% kosztów kwalifikowalnych). Ponadto realizując obowiązki Beneficjenta Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 założyli Państwo we wniosku o dofinansowanie obowiązkowy wydatek na promocję projektu (zakup i montaż tablicy informacyjnej oraz (…) naklejek) oraz wydatek związany z zaangażowaniem zewnętrznego podmiotu realizującego usługę zarządzania i nadzoru nad projektem. Obydwa wydatki również dofinansowane do 85% kosztu kwalifikowalnego ze środków UE w ramach (…) na lata 2014-2020. Tablica informacyjna montowana jest na zewnątrz budynku urzędu i zawiera nazwę, cel projektu oraz obowiązkowe logotypy. Podobną treść posiadają naklejki które są umieszczane na (…)(…) grantowych montowanych u Grantobiorców. Zarządzanie i nadzór nad projektem odbywa się na każdym etapie jego realizacji i obejmuje wszelką pomoc merytoryczną i techniczną dla Grantobiorców, w tym analizę możliwości montażu instalacji fotowoltaicznych, odbiory techniczne tych instalacji, weryfikację potencjalnych wykonawców instalacji oraz weryfikację dokumentacji powykonawczych. Poniesione wydatki na realizację tego zakresu zadania zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Miasto (…). W drodze przeprowadzonego postępowania zakupowego, wybrali Państwo wykonawcę tablicy informacyjnej oraz (…) naklejek. Zapłaconą fakturę zamierzają Państwo przedstawić do rozliczenia w kwocie brutto. Podobnie po wykonaniu usługi zarządzania i nadzoru nad projektem przez wybranego Inspektora Nadzoru, faktura za tę usługę zostanie przedłożona we wniosku o płatność do rozliczenia wg. wartości brutto. Państwo jako Beneficjent umowy o dofinansowanie projektu grantowego nr (…) pełnią rolę niejako pośrednika pomiędzy instytucją Grantodawcy czyli Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…), a Grantobiorcami czyli (…) mieszkańcami miasta (…), polegającą na ustanowieniu zasad realizacji grantów i kontroli prawidłowości realizacji projektu poprzez sprawdzanie zgodności z przyjętymi zasadami. Projekt nie generuje dla Państwa przychodu, a wręcz przeciwnie stanowi koszt w postaci opisanych dwóch kategorii wydatków. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT od kosztów promocji, zarządzania i nadzoru nad projektem.

Jak wskazano na wstępie rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi bowiem – jak wynika z Państwa wniosku – towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej, projekt nie generuje dla Państwa przychodu.

W konsekwencji powyższego ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie maja Państwo możliwości odliczenia podatku naliczonego od poniesionych przez Państwa wydatków związanych z kosztami promocji, zarządzania i nadzoru nad projektem.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z  2022 r., poz. 2651, ze zm). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są  przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…),(…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

     - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

     - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.