Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji. - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.482.2023.2.AMA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 31 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.482.2023.2.AMA

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)oraz ustalenia czy dokonanie płatności za faktury od wykonawcy ze środków otrzymanych w kwocie brutto z Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach finansowania Inwestycji Strategicznych "Polski Ład" będzie przesłanką negatywną, wymienioną w art. 88 ustawy o VAT, która nie daje prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupowych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 lipca 2023 r. (data wpływu 31 lipca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…)z siedzibą w (…) zwana dalej „Wnioskodawcą” lub „Gminą” jako Jednostka Samorządu Terytorialnego ma osobowość prawną. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT nie korzystającym ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ustawy z dnia 11 marca z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą o VAT”.

Gmina rozpoczęła realizację zadania inwestycyjnego pn. (…). Celem zadania jest budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami i przepompowniami ścieków w (…) w ulicach: (…). Ogółem wybudowane będzie ok. 6,35 km kanalizacji grawitacyjnej, 2,34 km kanalizacji ciśnieniowej, 5 kompletów przepompowni ścieków. Rurociągi grawitacyjne zbudowane będą z rur PCV o średnicy od 160 mm do 200 mm, natomiast rurociągi ciśnieniowe z rur PE o średnicach od 63 mm do 125 mmm. W ramach inwestycji zostaną również wykonane przyłącza do budynków, w tym do licznych gospodarstw agroturystycznych i punktów usługowych.

Finansowanie inwestycji odbywać się będzie w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład - dofinansowanie przyznawane jest w kwocie brutto. Program ten nie przewiduje finansowania w kwocie netto. Przyznawanie bezzwrotnego dofinansowania w kwocie brutto planowanej Inwestycji w ramach Programu Inwestycji Strategicznych odbywa się zgodnie z uchwałą Rady Ministrów nr 84/2021 z dnia 1 lipca 2021 r. w sprawie ustanowienia Rządowego Funduszu Polski Ład: Program inwestycji Strategicznych (dalej: „uchwała”). Zgodnie z § 4 pkt 1 uchwały jako wartość zadania inwestycyjnego, w tym wartość ceny dostaw określonych w umowie lub umowach mających na celu realizację zadania inwestycyjnego. Wartość otrzymanej promesy wynosić będzie (…) zł co stanowi 95% wartości całego zadania. Pozostałe środki (…) zł stanowić będą wkład własny.

W ramach realizacji tego projektu zostaną poniesione wydatki m.in. na sporządzenie dokumentacji kosztorysowo-projektowej, pozyskanie pozwoleń, opinii właściwych organów, wykonanie robót montażowo - budowlanych, prowadzenie dokumentacji budowlanej i jej przekazanie zlecającemu. Stroną tych umów jest Gmina. W konsekwencji również faktury związane z realizacją w/w inwestycji są lub będą wystawiane na Gminę jako kupującego. Po zrealizowaniu inwestycji Gmina zamierza oddać powstałą infrastrukturę kanalizacyjną w dzierżawę (…) Sp. z o.o. w (…) na podstawie umowy cywilno-prawnej. Wysokość czynszu dzierżawnego zostanie skalkulowana tak aby miała ona wartość rynkową.

W uzupełnieniu wniosku w piśmie z 31 lipca 2023 r. (data wpływu 31 lipca 2023 r.), odpowiadając na pytania Organu, wskazali Państwo, że:

1)Do jakich czynności Państwo będziecie wykorzystywać nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu pn. (…), tj. do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnionych od podatku od towarów i usług,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Odpowiedź: Wybudowana w ramach projektu infrastruktura wykorzystywana będzie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, po zrealizowaniu projektu Gmina zamierza przekazać wykonaną infrastrukturę kanalizacyjną (…) Sp. z o.o. z siedzibą w (…)na podstawie umowy dzierżawy.

2)Na jaki okres zostanie zawarta umowa dzierżawy sieci kanalizacji sanitarnej powstałej w ramach ww. projektu? Czy umowa ta będzie przedłużana na dalsze okresy?

Odpowiedź: Umowa zostanie zawarta na okres minimalny - 22 lata i 2 miesiące, tj. do czasu aż przychody z dzierżawy infrastruktury objętej wnioskiem umożliwią zwrot nakładów inwestycyjnych brutto. Na chwilę obecną nie jest możliwe określenie, czy po tym okresie umowa zostanie dalej przedłużona.

3)Jaka będzie szacowana wysokość czynszu dzierżawnego (miesięcznie/rocznie)?

Odpowiedź: Zamierzeniem Gminy jest aby miesięczna wysokość czynszu dzierżawnego wynosiła (…) zł brutto, co daje (…) zł brutto rocznie.

4)Czy wysokość czynszu z tytułu dzierżawy ww. infrastruktury będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych? Jakie czynniki będą brane pod uwagę? Czy ustalając kwotę czynszu będą Państwo brali pod uwagę takie czynniki jak np.: wysokość odpisów amortyzacyjnych, wysokość nakładów, okres zwrotu inwestycji?

Odpowiedź: Wysokość czynszu skalkulowana będzie z uwzględnieniem realiów rynkowych. Zamierzeniem Gminy jest aby miesięczna kwota czynszu dzierżawnego była równa odpisom amortyzacyjnym z tytułu amortyzacji zrealizowanej infrastruktury i umożliwiała zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych, które mają wynieść (…) zł brutto. Gmina chciałaby rocznie uzyskać z tytułu dzierżawy kwotę odpowiadającą 4,5% poniesionych nakładów inwestycyjnych tj. kwotę (…) zł brutto rocznie, miesięcznie byłaby to kwota około (…) zł brutto. Wartość ta koresponduje za stawką amortyzacyjną przyjmowaną dla obiektów tego samego rodzaju jak kanalizacja.

5)Czy szacowana kwota czynszu dzierżawnego będzie stała, czy zmienna?

Odpowiedź: Ustalona kwota czynszu dzierżawnego będzie stała.

6)Jeżeli szacowana kwota ww. czynszu dzierżawnego będzie zmienna, to proszę wskazać jakie czynniki będą brane pod uwagę przy ustaleniu tej kwoty?

Odpowiedź: Nie dotyczy.

7)Jaki % w szacowanej wartości inwestycji będzie stanowiło szacowane roczne wynagrodzenie należne Państwu wynikające z umowy dzierżawy?

Odpowiedź: Szacowane roczne wynagrodzenie z tytułu dzierżawy wynosi (…) zł brutto, szacowana wartość całej inwestycji wynosi (…) zł brutto, co stanowi 0,045 %.

8)Czy szacowany czynsz dzierżawny umożliwi zwrot szacowanych wydatków poniesionych na realizację inwestycji? Jeśli tak, prosimy wskazać, w jakim okresie.

Odpowiedź: Tak, zawarcie umowy na dzierżawę na okres 22 lat i 2 miesięcy umożliwi zwrot szacowanych wydatków poniesionych na realizację inwestycji.

9)Czy szacowany miesięczny obrót z tytułu wynagrodzenia należnego Państwu, wynikającego z umowy dzierżawy inwestycji, będzie znaczący dla Państwa budżetu? Na jakim poziomie będą się kształtowały w skali roku szacowane dochody z tytułu wynagrodzenia należnego Państwu wynikającego z umowy dzierżawy inwestycji w stosunku do Państwa dochodów ogółem/dochodów własnych?

Odpowiedź: Tak, dochody z dzierżawy będą znaczące dla Budżetu Gminy.

Planowane dochody z tytułu dzierżawy w skali roku wynosić będą (…) zł, planowane dochody Gminy ogółem w roku 2023 - (…) zł, tj. stosunek dochodów z tytułu dzierżawy w stosunku do dochodów ogółem wynosi 0,0049.

Planowane dochody z tytułu dzierżawy w skali roku wynosić będą (…) zł, planowane dochody własne Gminy w roku 2023 - (…) zł, tj. stosunek dochodów z tytułu dzierżawy w stosunku do dochodów własnych wynosi 0,0114.

10)Kto będzie pokrywał koszty utrzymywania w odpowiednim stanie technicznym infrastruktury powstałej w ramach inwestycji po oddaniu jej w odpłatną dzierżawę na rzecz (…) Spółka z o.o., Państwo czy Spółka?

Odpowiedź: Koszty utrzymania i eksploatacji infrastruktury, jak również jej bieżące naprawy i przeglądy ponosić będzie dzierżawca.

Pytania (ilość pytań została przez Państwa ostatecznie ustalona w uzupełnieniu wniosku)

1)Czy w związku z zakupami towarów i usług dokonywanymi przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu opisanego w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

2) Czy dokonanie płatności za faktury od wykonawcy ze środków otrzymanych w kwocie brutto z Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach finansowania Inwestycji Strategicznych "Polski Ład" będzie przesłanką negatywną, wymienioną w art. 88 ustawy o VAT, która nie daje prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupowych?

Państwa stanowisko w sprawie

1) Zdaniem wnioskodawcy, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT prawo takie przysługuje, w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane przez podatnika, o którym mowa w art. 15 do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku płatnego udostępnienia przez Wnioskodawcę nowo wybudowanej infrastruktury kanalizacyjnej „(…)” Sp. z o.o. w „(…)” na podstawie umowy dzierżawy, Wnioskodawca będzie dokonywał odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, co stanowi na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Odpłatne udostępnienie przez Wnioskodawcę nowo wybudowanej infrastruktury kanalizacyjnej opisanej w opisie stanu faktycznego na podstawie umowy dzierżawy stanowi usługę w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Usługa ta nie jest wymieniona w żadnym przepisie uprawniającym do zwolnienia o charakterze przedmiotowym.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższych regulacji w przypadku działania przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej, działa ona w roli podatnika VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, umowa dzierżawy, która będzie zawarta z „(…)”, jest umową cywilnoprawną, w związku z czym w ramach wykonywania czynności udostępniania ww. obiektów, działać on będzie w charakterze podatnika VAT.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy na tle przedstawionego powyżej opisu stanu faktycznego, Gminie będzie go przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, gdyż będzie istniał związek tych zakupów z odpłatnym świadczeniem usług polegających opodatkowaniu, a zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, prawo takie przysługuje podatnikowi, o którym mowa w art. 15, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W zakresie tej usługi Gmina jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT.

2) Zdaniem Gminy podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku WAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W odpowiedzi na pytanie nr 1 wskazano, iż w momencie oddania nowo powstałej infrastruktury kanalizacyjnej w użytkowanie „(…)” Sp. z o.o. w „(…)” na podstawie umowy cywilnoprawnej, działa w roli podatnika VAT. W katalogu wyłączeń art. 88 ustawy o VAT, nie wymienia się sfinansowania dokonanego przez podatnika zakupu towarów i usług przez osobę trzecią. Zatem, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur. Przepisy ustawy nie uzależniają bowiem możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wystawionej faktury od opłacenia jej przez podatnika będącego nabywcą towarów lub usług, które ta faktura dokumentuje.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytań oznaczonych jako nr 1 i nr 2 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W przepisie tym wskazano, że

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy,

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Zatem wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Realizacja zadań własnych następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług, w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw towarów i świadczenia usług co do zasady odpłatnych). Gmina w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo podatnikiem podatku VAT nie korzystającym ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Rozpoczęli Państwo realizację zadania inwestycyjnego pn. „(…)”. Finansowanie inwestycji odbywać się będzie w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład.

W ramach realizacji tego projektu zostaną poniesione wydatki m.in. na sporządzenie dokumentacji kosztorysowo-projektowej, pozyskanie pozwoleń, opinii właściwych organów, wykonanie robót montażowo - budowlanych, prowadzenie dokumentacji budowlanej i jej przekazanie zlecającemu. Faktury związane z realizacją inwestycji są lub będą wystawiane na Państwa jako kupującego. Po zrealizowaniu inwestycji zamierzają Państwo oddać powstałą infrastrukturę kanalizacyjną w dzierżawę „(…)” Sp. z o.o. w „(…)” na podstawie umowy cywilno-prawnej. Wybudowana w ramach projektu infrastruktura wykorzystywana będzie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Umowa zostanie zawarta na okres minimalny - 22 lata i 2 miesiące, tj. do czasu aż przychody z dzierżawy infrastruktury objętej wnioskiem umożliwią zwrot nakładów inwestycyjnych brutto. Na chwilę obecną nie jest możliwe określenie, czy po tym okresie umowa zostanie dalej przedłużona. Wysokość czynszu dzierżawnego zostanie skalkulowana tak aby miała ona wartość rynkową. Państwa zamierzeniem jest aby miesięczna kwota czynszu dzierżawnego była równa odpisom amortyzacyjnym z tytułu amortyzacji zrealizowanej infrastruktury i umożliwiała zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych, które mają wynieść „(…)” zł brutto. Chcieliby Państwo rocznie uzyskać z tytułu dzierżawy kwotę odpowiadającą 4,5% poniesionych nakładów inwestycyjnych tj. kwotę „(…)” zł brutto rocznie, miesięcznie byłaby to kwota około „(…)” zł brutto. Wartość ta koresponduje za stawką amortyzacyjną przyjmowaną dla obiektów tego samego rodzaju jak kanalizacja. Ustalona kwota czynszu dzierżawnego będzie stała. Dochody z dzierżawy będą znaczące dla Budżetu Gminy. Planowane dochody z tytułu dzierżawy w skali roku wynosić będą „(…)” zł, planowane dochody Gminy ogółem w roku 2023 - „(…)” zł, tj. stosunek dochodów z tytułu dzierżawy w stosunku do dochodów ogółem wynosi 0,0049. Planowane dochody z tytułu dzierżawy w skali roku wynosić będą „(…)” zł, planowane dochody własne Gminy w roku 2023 - „(…)” zł, tj. stosunek dochodów z tytułu dzierżawy w stosunku do dochodów własnych wynosi 0,0114. Koszty utrzymania i eksploatacji infrastruktury, jak również jej bieżące naprawy i przeglądy ponosić będzie dzierżawca.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu oraz ustalenia czy dokonanie płatności za faktury od wykonawcy ze środków otrzymanych w kwocie brutto z Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach finansowania Inwestycji Strategicznych „Polski Ład” będzie przesłanką negatywną, wymienioną w art. 88 ustawy o VAT, która nie daje prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części przysługuje podatnikowi pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przy czym, z przepisu tego nie wynika ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na sposób finansowania dokonywanych przez podatnika zakupów. Przywołane przepisy dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego nie uzależniają tego prawa od tego, kto finansuje wydatki – odliczenie przysługuje więc niezależnie od tego, z jakich źródeł – środki własne, pożyczka, dotacja itp. - pochodzą środki finansowe.

Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT a wydatki związane z ww. infrastrukturą będącą przedmiotem dzierżawy mają związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, to – niezależnie od źródła finansowania nabywanych towarów i usług – przysługuje Państwu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, o ile nie zachodzą negatywne przesłanki wymienione w art. 88 ustawy. Natomiast bez wpływu na powyższe prawo pozostaje dokonanie płatności za faktury od wykonawcy ze środków otrzymanych w kwocie brutto z Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach finansowania Inwestycji Strategicznych „Polski Ład”.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, z którego wynika, że wysokość czynszu dzierżawnego będzie ustalana w oparciu m.in. o stawkę amortyzacji rocznej przedmiotowej infrastruktury, skalkulowana będzie z uwzględnieniem realiów rynkowych, umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych, oraz że inwestycja będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo należy zaznaczyć, że niniejsze interpretacja wydana została wyłącznie w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)” (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz ustalenia czy dokonanie płatności za faktury od wykonawcy ze środków otrzymanych w kwocie brutto z Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach finansowania Inwestycji Strategicznych „Polski Ład” będzie przesłanką negatywną, wymienioną w art. 88 ustawy o VAT, która nie daje prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupowych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). W pozostałym zakresie tj. w zakresie ustalenia czy w przypadku otrzymania przez Gminę zwrotu różnicy podatku VAT odliczonego z faktur zakupu związanych z przedmiotową inwestycją i rozliczonego w złożonych przez Gminę JPK-V7M, Gmina będzie zobowiązana do zwrotu podatku VAT wcześniej otrzymanego z Urzędu Skarbowego (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w „(…)”. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.