Brak możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w związku ze sprzedażą samochodu klientowi z Tadżykistanu. - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.181.2023.2.MW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.181.2023.2.MW

Temat interpretacji

Brak możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w związku ze sprzedażą samochodu klientowi z Tadżykistanu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług, w zakresie braku możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w związku ze sprzedażą samochodu klientowi z Tadżykistanu jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z 4 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. braku możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w związku ze sprzedażą samochodu klientowi z Tadżykistanu wpłynął 9 maja 2023 r.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 lipca 2023 r. (data wpływu 27 lipca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą zajmującą się handlem używanymi samochodami i maszynami budowlanymi. Jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT od 1994 r. Dnia 3 grudnia 2022 r. sprzedał Pan towar handlowy: samochód (…) Panu (…) Tadżykistan. Wystawił Pan fakturę nr (…). Zastosował Pan stawkę 0% VAT ponieważ miał to być eksport do Tadżykistanu. Do dnia składania deklaracji VAT 7 za miesiąc grudzień 2022 r. nie otrzymał Pan dokumentu IE-599 potwierdzającego eksport samochodu (…) do Tadżykistanu. Zaksięgował Pan sprzedaż samochodu (…) z 23 % podatkiem VAT i kwotę podatku odprowadził pan do Urzędu Skarbowego za miesiąc grudzień 2022 r. 28 marca otrzymał Pan kopie potwierdzenia wywozu – komunikat IE-599. Dane na dokumencie IE-599 nie zgadzają się z fakturą sprzedaży nr (…) z dnia 3 grudnia 2022 r. Eksporterem jest litewska firma (…) rok produkcji samochodu 2012.

Według faktury sprzedaży (…). nabywcą jest (…) rok produkcji samochodu (…) 2011.

Prosi Pan o odpowiedź, czy na podstawie takich dokumentów może Pan zastosować stawkę VAT 0% i rozliczyć sprzedaż samochodu (…) rok prod. 2011 jako eksport do Tadżykistanu.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że:

1. Nie wie Pan z jakiego powodu na dokumencie IE 599, który Pan otrzymał występują rozbieżności.

2. Na dokumencie IE-599, który Pan otrzymał znajduje się prawidłowy nr VIN samochodu (…), nie znajduje się numer rejestracyjny, nie zgadza się rok produkcji samochodu oraz odbiorca – kupujący.

3. Samochód (…) był transportowany z terytorium kraju poza granicę Unii Europejskiej przez nabywcę, mającego siedzibę poza terytorium kraju.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy może Pan zastosować stawkę VAT 0% i rozliczyć sprzedaż samochodu (…) rok produkcji 2011, jako eksport do Tadżykistanu, jeżeli nie zgadzają dane odbiorcy oraz rok produkcji samochodu w dokumencie IE-599?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Uważa Pan, że nie może zastosować stawki VAT 0% i rozliczyć sprzedaży samochodu (…) rok. prod. 2011 jako eksport do Tadżykistanu, ponieważ w dokumencie IE-599 nie zgadzają się dane odbiorcy oraz rok produkcji samochodu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570), zwanej dalej ustawą,

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Według art. 2 pkt 1 ustawy, przez:

Terytorium kraju rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na mocy art. 2 pkt 5 ustawy, przez:

Terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez:

Dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez:

Towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy, przez:

Sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z kolei zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy:

Przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

 a) dostawcę lub na jego rzecz, lub

 b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Należy zauważyć, że art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów, jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W myśl art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest - w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Jedną z czynności, która korzysta z obniżonej stawki podatku od towarów i usług jest eksport towarów.

Stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy:

W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Przy czym, zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy:

Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

W myśl art. 41 ust. 6a ustawy:

Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

 1) dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;

 2) dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

 3) zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

Jednocześnie stosownie do art. 41 ust. 11 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

Wskazać jednak należy, że aby uznać daną czynność za eksport towarów muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

   - ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),

   - wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi zostać potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.

Z kolei aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego otrzymania przez podmiot potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie nastąpił wywóz towarów i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana.

Z opisu sprawy wynika, że Prowadzi Pan działalność gospodarczą zajmującą się handlem używanymi samochodami i maszynami budowlanymi. Jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT od 1994 r. 3 grudnia 2022 r. sprzedał Pan towar handlowy: samochód (…), rok produkcji 2011, nr (…) Panu (…) Tadżykistan. Wystawił Pan fakturę nr (…). Zastosował Pan stawkę 0% VAT ponieważ miał to być eksport do Tadżykistanu. Do dnia składania deklaracji VAT 7 za miesiąc grudzień 2022 r. nie otrzymał Pan dokumentu IE-599 potwierdzającego eksport samochodu (…) do Tadżykistanu. Zaksięgował Pan sprzedaż samochodu (…) faktura nr (…) z 23 % podatkiem VAT i kwotę podatku odprowadził pan do Urzędu Skarbowego za miesiąc grudzień 2022 r. 28 marca otrzymał Pan kopie potwierdzenia wywozu – komunikat IE-599. Dane na dokumencie IE-599 nie zgadzają się z fakturą sprzedaży nr (…) z dnia 3 grudnia 2022 r. Eksporterem jest litewska firma (…) rok produkcji samochodu 2012.

Według faktury sprzedaży (…) z dnia 3 grudnia 2022 r. nabywcą jest (…) Tadżykistan, rok produkcji samochodu (…) 2011.

  - Nie wie Pan z jakiego powodu na dokumencie IE 599, który Pan otrzymał występują rozbieżności.

  - Na dokumencie IE-599, który Pan otrzymał znajduje się prawidłowy nr VIN samochodu (…) nie znajduje się numer rejestracyjny, nie zgadza się rok produkcji samochodu oraz odbiorca – kupujący.

  - Samochód (…) był transportowany z terytorium kraju poza granicę Unii Europejskiej przez nabywcę, mającego siedzibę poza terytorium kraju.

Pana wątpliwości dotyczą określenia, czy może Pan zastosować stawkę VAT 0% i rozliczyć sprzedaż samochodu (…) rok produkcji 2011, jako eksport do Tadżykistanu, jeżeli nie zgadzają dane odbiorcy oraz rok produkcji samochodu w dokumencie IE-599.

Odnosząc się do kwestii objętej zakresem Pana pytania należy wskazać, że zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy, możliwość zastosowania stawki 0% do eksportu towarów uwarunkowana jest posiadaniem, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Zatem, aby mógł Pan opodatkować sprzedaż stanowiącą eksport towarów stawką podatku w wysokości 0% - musi Pan posiadać dokument, który w sposób jednoznaczny potwierdza, że wysyłany towar (w sytuacji opisanej we wniosku sprzedany przez Pana samochód) opuścił terytorium Unii Europejskiej.

W tym miejscu wskazać należy, że co do zasady zgłoszenia wywozowe towarów z obszaru celnego UE składane są w formie elektronicznej z wykorzystaniem Automatycznego Systemu Eksportu (AES). Zgłoszenie celne (wywozowe) w postaci komunikatu IE 515 jest składane przez zgłaszającego do właściwego urzędu wywozu. Z kolei urząd wyprowadzenia, tj. urząd celny graniczny, przez który towar opuszcza obszar celny Unii Europejskiej niezwłocznie po tym, jak towar opuścił obszar celny UE przesyła do urzędu wywozu (urzędu, w którym zostało złożone zgłoszenie celne) komunikat IE 518 zawierający wyniki kontroli przeprowadzonej w urzędzie wyprowadzenia. Po otrzymaniu przez urząd wywozu komunikatu IE 518 system AES generuje automatycznie komunikat IE 599 i przesyła go zgłaszającemu. Komunikat IE 599 jest dokumentem celnym potwierdzającym, także dla celów podatkowych, wywóz towarów poza terytorium UE przez wskazanego w zgłoszeniu wywozowym eksportera.

Należy dodatkowo zaznaczyć, że komunikat IE 599 może być wydany nie tylko przez administrację celną krajową, ale także przez inne unijne organy celne, jeśli odprawa celna wywozowa (eksportowa) miała miejsce na terenie innego państwa członkowskiego.

Zatem, dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE jest:

- elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany w systemie AES,

wydruk ww. komunikatu potwierdzony przez właściwy organ celny,

- elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany poza systemem AES, jeżeli jego autentyczność jest zapewniona.

Dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy uprawniającym do zastosowania stawki 0% przy eksporcie będzie również zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym lub kopia takiego zgłoszenia potwierdzona przez właściwy urząd celny.

Z powyższego wynika więc, że nie można zastosować stawki VAT w wysokości 0% względem eksportu towarów na podstawie dowodów innych niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz danych towarów poza terytorium UE.

W konsekwencji, w związku z rozbieżnościami pomiędzy danymi z dokumentu IE-599, a tymi z faktury nie można w sposób jednoznaczny zidentyfikować i przyporządkować sprzedanego przez Pana samochodu (…) wskazanego na dokumentach celnych, do faktury sprzedaży nr (…) którą Pan wystawił w związku z przedmiotową transakcją. Tym samym przedmiotowej transakcji nie można potraktować jako eksportu, do którego miałaby zastosowanie stawka 0%, ponieważ nie zostały spełnione warunki wynikające z art. 41 ust. 6 oraz art. 41 ust. 11 ustawy.

Należy zgodzić się zatem z Pana stanowiskiem, że nie może zastosować stawki VAT 0% i rozliczyć sprzedaży przedmiotowego samochodu (…) rok. produkcji 2011, jako eksportu do Tadżykistanu.

Zatem stanowisko Pana w zakresie braku możliwości zastosowania stawki VAT 0% i rozliczenia sprzedaży samochodu (…) rok produkcji 2011, jako eksportu do Tadżykistanu należy uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do drugiej części pytania zadanego we wniosku - w zakresie ustalenia, czy powyższa sprzedaż samochodu (…) powinna być opodatkowana stawkę 23% - zostanie wydane osobne rozstrzygnięcie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)  z zastosowaniem art. 119a;

2)  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.