Nie mają Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków, które poniosą Państwo na realizację zadan... - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.298.2023.2.WH

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 19 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.298.2023.2.WH

Temat interpretacji

Nie mają Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków, które poniosą Państwo na realizację zadania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn.: „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 5 lipca 2023 r. (wpływ 6 lipca 2023 r.).Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Biblioteka (…) ubiega się o dofinansowanie zadania polegającego na zakupie i montażu bibliomatów w miejscowościach (…) w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW).

Celem projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców poprzez zaspokajanie potrzeb kulturalnych. Zadanie realizowane będzie w oparciu o Plany Odnowy Miejscowości (…). W wyniku realizacji projektu powstaną nowe dobra publiczne i społeczne, z których użytkownicy będą korzystać bezpłatnie.

Wartość inwestycji ogółem - 400 000,00 zł, w tym:

  • wydatki kwalifikowalne - 400 000,00 zł;
  • wnioskowane dofinansowanie - 254 520,00 zł.

We wniosku o dofinansowanie wskazano następujące terminy realizacji zadania:

  • okres realizacji projektu od lipca 2023 r.,
  • okres realizacji projektu do czerwca 2024 r.

Faktury w zakresie przedmiotowej inwestycji będą wystawiane na Bibliotekę (…).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Biblioteka (…) nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W ramach prowadzenia swojej działalności statutowej Biblioteka korzysta ze zwolnienia od VAT podmiotowego oraz przedmiotowego dla usług kulturalnych. Jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym: zwalnia się usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Usługi biblioteczne według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) mieszczą się w Dziale 91 usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury, a dokładniej w dziale: 91.01.11 - Usługi bibliotek.

Podstawę prawną działalności Biblioteki (…) stanowią:

  • ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2393);
  • ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz.U. z 2020 r., poz. 194 ze zm.);
  • Statut nadany Bibliotece Uchwałą nr (…) Rady Miejskiej w (…) z dnia 12 lutego 2015 r.

Biblioteka (…) jest samorządową instytucją kultury, której Organizatorem jest Gmina (…). Biblioteka uzyskała osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru samorządowych instytucji kultury, prowadzonego przez Organizatora (wpis (…) stycznia 2004 r.). Organem sprawującym nadzór i kontrolę nad działalnością Biblioteki w imieniu Organizatora jest Burmistrz (…).

Biblioteka finansowana jest z budżetu Gminy (dotacja przyznawana przez Gminę na rok budżetowy), dochodów własnych oraz innych źródeł. Podstawą gospodarki finansowej Biblioteki jest roczny plan finansowy, zatwierdzony przez Organizatora.

Biblioteka może pobierać opłaty za: usługi reprograficzne, niezwrócone w terminie materiały biblioteczne, uszkodzenie lub zniszczenie materiałów bibliotecznych, sprzedaż wydawnictw regionalnych i własnych. Dochody Biblioteki w ciągu roku wynoszą około 10 000 zł, a więc są zwolnione z podatku VAT od towarów i usług – zgodnie z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług. Uzyskane dochody w całości przeznaczane są na działalność statutową Biblioteki.

Przedmiotem działalności Biblioteki, zgodnie z jej statutem, jest:

  • gromadzenie, opracowywanie, udostępnianie i przechowywanie zbiorów bibliotecznych służących rozwijaniu czytelnictwa, ze szczególnym uwzględnieniem materiałów regionalnych;
  • prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej;
  • popularyzacja książki i czytelnictwa, organizowanie form pracy z czytelnikiem, promowanie dorobku kulturalnego miasta i regionu;
  • prowadzenie filii i punktów bibliotecznych na terenie (…).

Biblioteka, zgodnie ze statutem, może podejmować również inne zadania dla zaspokojenia potrzeb środowiska lokalnego.

Zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach biblioteki publiczne są organizowane w sposób zapewniający mieszkańcom dogodny dostęp do materiałów bibliotecznych i informacyjnych. Biblioteki organizują i zapewniają dostęp do zasobów dorobku nauki i kultury polskiej oraz światowej. Prawo korzystania z bibliotek ma charakter powszechny na zasadach określonych w ww. ustawie. Biblioteki są placówkami ogólnodostępnymi, a korzystanie z zasobów bibliotek jest bezpłatne.

W strukturze Biblioteki (…) działa 8 filii bibliotecznych, z czego 7 na obszarach wiejskich. Czytelnicy korzystający z filii w (…) napotykają na utrudnienia związane z krótkim wymiarem czasu pracy i warunkami lokalowymi wspomnianych placówek.

Realizacja zadania polegającego na zakupie i montażu bibliomatów w miejscowościach (…) pozwoli usprawnić obsługę czytelników, przyczyni się do ułatwienia mieszkańcom dostępu do literatury, a tym samym w większym stopniu będzie zaspokajać potrzeby kulturalne i poprawi jakość ich życia.

Bibliomat (Biblioteka 24/7) stanowi urządzenie zewnętrzne umożliwiające wypożyczanie i zwrot książek udostępnionych przez bibliotekę bezobsługowo, bez potrzeby bezpośredniego kontaktowania się z pracownikami biblioteki. Czytelnik ma możliwość wypożyczenia/zwrotu książki 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu (także w sobotę i niedzielę) i o dowolnej porze, bez konieczności dopasowywania się do godzin otwarcia biblioteki.

Bibliomat będzie pracować w trybie online, a dzięki zintegrowaniu z systemem bibliotecznym, umożliwi sprawdzanie statusu czytelnika, czy książki natychmiast po zalogowaniu się do urządzenia. Po zalogowaniu się czytelnik dokona wyboru, czy chce wypożyczyć książkę z urządzenia, czy zwrócić wcześniej wypożyczoną. Bibliomat umożliwi rejestrację na kontach czytelników wypożyczeń i zwrotów książek.

Celem zadania jest zapewnienie dostępu do książek jak najbliżej miejsca zamieszkania czytelników, toteż bibliomaty będą stały w miejscach sugerowanych przez lokalne samorządy. Beneficjentem realizowanego zadania będą mieszkańcy. Przedsięwzięcie ma charakter niekomercyjny, a Wnioskodawca w związku z bieżącym użytkowaniem bibliomatów nie będzie uzyskiwał żadnych korzyści finansowych.

Biblioteka (…) wykonuje następujące czynności:

  • opodatkowane podatkiem od towarów i usług: brak
  • zwolnione od podatku: wykonywanie na zamówienie czytelnika odpłatnych odbitek kserograficznych własnych zbiorów bibliotecznych, odpłatne skanowanie materiałów ze zbiorów bibliotecznych - zwolnienie na podst. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT;
  • niepodlegające opodatkowaniu: wypożyczanie książek i czasopism, zapewnianie użytkownikom bezpłatnego korzystania z dostępu do komputera i Internetu, organizowanie nieodpłatnych imprez czytelniczych i kulturalnych, jak np.: wystawy, spotkania z pisarzami, akcje głośnego czytania i inne.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji zadania będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę – Bibliotekę do wypożyczania książek, czyli do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizowanym zadaniem wystawione będą na Bibliotekę.

W związku z zakupem i montażem bibliomatów, Biblioteka (…) nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania.

Biblioteka (…), ubiegając się o dofinansowanie zadania ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020, zobligowana jest do przedłożenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z organu właściwego, stwierdzającego brak możliwości odzyskania VAT.

Pytanie

Czy w stosunku do infrastruktury powstałej w ramach realizacji zadania pn.: „(…)” Biblioteka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków, które poniesie na realizację zadania?

Państwa stanowisko w sprawie

Biblioteka nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków, które poniesie na realizację zadania.

Biblioteka w ramach prowadzenia swojej działalności statutowej korzysta ze zwolnienia od VAT: podmiotowego oraz przedmiotowego dla usług kulturalnych. Nie posiada statusu podatnika VAT czynnego. Biblioteka jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym: Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Podsumowując - Biblioteka realizując zadanie pn.: „(…)” nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Wskazać należy również, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy mają Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków, które poniosą Państwo na realizację zadania pn.: „(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ jak wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku, nie są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wskazaliście Państwo, że przedsięwzięcie ma charakter niekomercyjny, a Państwo w związku z bieżącym użytkowaniem bibliomatów nie będą uzyskiwać żadnych korzyści finansowych. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji zadania będą wykorzystywane przez Państwa do wypożyczania książek, czyli zgodnie z Państwa wskazaniem, do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem nie mają Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków, które poniosą Państwo na realizację zadania pn.: „(…)”.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, w szczególności informacja dotycząca wykorzystywania efektów projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone i zostały przyjęte jako element opisu stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zastosujecie się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).