Dostawa działek nr 1 oraz nr 2 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.343.2023.2.MB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.343.2023.2.MB

Temat interpretacji

Dostawa działek nr 1 oraz nr 2 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działek nr 1 oraz 2. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 czerwca 2023 r. (wpływ 22 czerwca 2023 r.) oraz pismem z 3 lipca 2023 r. (wpływ 3 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat (…) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i składa deklaracje. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. geodezji, kartografii i gospodarki nieruchomościami.

Zasady gospodarowania nieruchomościami reguluje ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Zasady prawidłowej gospodarki reguluje art. 12 ugn: Organy, o których mowa w art. 11, działające za Skarb Państwa i jednostkę samorządu terytorialnego, są zobowiązane do gospodarowania nieruchomościami w sposób zgodny z zasadami prawidłowej gospodarki.

Starosta Powiatu (…) zamierza w najbliższej przyszłości sprzedać w drodze bezprzetargowej działki będące własnością Skarbu Państwa, jak i własnością Powiatu.

Działka nr 3 o pow. 0,074 ha i działka nr 4 o pow. 0,0070 ha są własnością Skarbu Państwa i będą sprzedane na polepszenie warunków zagospodarowania nieruchomości przyległych do tych działek stanowiących własność spółki. Sprzedaż nieruchomości nastąpi na podstawie art. 11 ust. 2 w związku z art. 13 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 7, art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Działki te nie są objęte planem zagospodarowania przestrzennego oraz nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy.

Według studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla działki 3 i 4 są to obszary niezabudowane, które mogą być przeznaczone pod zabudowę, w tym w obszary funkcjonalnie predysponowane do zainwestowania na cele: zieleni izolacyjnej i osłonowej.

Na terenie działki 3 znajduje się przyłącze wodociągowe oraz bezodpływowy zbiornik na nieczystości.

Natomiast przez działkę 4 przebiega sieć gazowa.

Działka nr 5 o pow. 0,0426 ha i działka nr 6 o pow. 0,0458 ha są własnością Skarbu Państwa i będą sprzedane na polepszenie warunków zagospodarowania nieruchomości przyległych do tych działek stanowiących własność osób fizycznych. Sprzedaż nieruchomości nastąpi na podstawie art. 11 ust. 2 w związku a art. 13 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 7, art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Działki te nie są objęte planem zagospodarowania przestrzennego oraz nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Według studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla działki nr 5 są to obszary niezabudowane, które mogą być przeznaczone pod zabudowę, w tym w obszary funkcjonalnie predysponowane do zainwestowania na cele: zieleni izolacyjnej i osłonowej. Przez działkę 5 przebiega sieć energetyczna. Na działce tej znajduje się również studnia.

Według studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego działka nr 6 znajduje się w obszarze OR - obszar rolny z dopuszczeniem zabudowy w siedliskach rolniczych. Przez tą działkę przebiega rów melioracyjny przy autostradzie (…).

Działka nr 1 o pow. 0,0342 ha oraz działka 2 o pow. 0,0035 ha są własnością Powiatu (…) i będą sprzedane na polepszenie warunków zagospodarowania nieruchomości przyległych do tych działek stanowiących własność osób fizycznych. Działki te nie są objęte planem zagospodarowania przestrzennego oraz nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Według studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego teren tych działek znajduje się w obszarze stanowiącym ciąg drogi publicznej powiatowej. Przez powyższe działki przebiega sieć energetyczna i telekomunikacyjna. Na działkach znajdują się urządzone zjazdy z drogi powiatowej na nieruchomości przyległe.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

Działka nr: 1 położona w (…) jest na podstawie decyzji Wojewody (…) własnością Powiatu (…)  - stanowi część pasa drogowego ulicy powiatowej - ul. (…) w (…).

Działka nr: 2 położona w (…)  jest na podstawie decyzji Wojewody (…) własnością Powiatu (…)  - stanowi część pasa drogowego ulicy powiatowej - ul. (…) w (…).

Działka nr 1 położona w (…)  jest wykorzystywana przez Powiat jako pas drogowy ulicy powiatowej, tj. ulicy (…) w (…) . Działka ta w znacznej części stanowi trawnik koszony, a w pozostałej części urządzony zjazd z ulicy powiatowej.

Działka nr 2 położona w (…)  jest wykorzystywana przez Powiat jako pas drogowy ulicy powiatowej, tj. ulicy (…) w (…) . Przedmiotowa działka stanowi fragment zjazdu z ulicy powiatowej.

W związku z nabyciem działki nr: 1 nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z nabyciem działki nr: 2 nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W całym okresie posiadania działki nr: 3, 7, 5, 1, 2, 6 nie były i nie będą udostępniane osobom trzecim na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia i innych.

Działki nr: 1, 2 nie były wykorzystywane do żadnej działalności, gdyż są to działki w pasie drogowym ulicy powiatowej.

Zjazdy z drogi powiatowej znajdujące się na działce nr 1 i nr 2 stanowią budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 pkt 11 Prawo budowlane zjazd z dróg powiatowych nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia, w związku z powyższym brak jest informacji kiedy przedmiotowe zjazdy zostały wybudowane i oddane do użytkowania.

Nie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ich wybudowania, oraz nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie tych budowli, stanowiących co najmniej 30% ich wartości początkowej.

Na podstawie decyzji Wojewody (…) z (…) r. działka nr 1 położona w (…) jest własnością Powiatu (…).

Na podstawie decyzji (…) z (…) r. działka nr 2 położona w (…) jest własnością Powiatu (…).

Z informacji uzyskanych w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej wynika, że zjazd znajdujący się obecnie na działce 1  poł. w (…) istniał w 2003 r.  Natomiast zjazd znajdujący się na obecnej działce 2 położonej w (…) nie istniał w 2003 r.

Powiat (…) nie wykorzystuje zjazdu z drogi powiatowej znajdującego się na działce nr 1 od co najmniej 2 lat.

Powiat (…) nie wykorzystuje zjazdu z drogi powiatowej znajdującego się na działce nr 2 od co najmniej 2 lat.

Pytanie

1. Czy w rozpatrywanej sprawie, dostawa nieruchomości będzie opodatkowana stawką 23%, czy będzie zwolniona od podatku na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług bądź na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

Na działce nr 3 znajduje się przyłącze wodociągowe, przez działkę nr 7 przebiega sieć gazowa, na działce nr 5 przebiega sieć energetyczna, a przez działki 2 i 1 przebiega sieć energetyczna i telekomunikacyjna.

Pomimo, że dla działek nr 3, 7, 5, 6 oraz 2 i 1 nie ma obowiązującego Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego oraz nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, to budowa sieci teletechnicznych wymagała, w świetle przepisów prawa budowlanego odpowiednich dokumentów. Zatem przedmiotowe działki należy uznać za tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT. Dlatego dostawa tych działek nie może korzystać ze zwolnienia, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Natomiast dostawa działki nr 6 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. zwalnia się od podatku VAT grunt, który będzie wykorzystywany na cele rolnicze.

Reasumując Państwa zdaniem, dostawa działek nr 3, 7, 5, 1 i 2 nie będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT i należy je opodatkować podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Natomiast dostawa działki nr 6 będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

przez sprzedaż rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Należy wskazać, że nieruchomość gruntowa, jak i zabudowana spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Należy jednak podkreślić, że zarówno odpłatna dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, jak również odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli są wykonywane przez podmiot działający w charakterze podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W rozpatrywanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą m.in. ustalenia, czy planowana transakcja sprzedaży działek nr 1 oraz 2 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że dostawa przez Państwa ww. działek będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną), nie będzie wykonywana w ramach zadań publicznych. W odniesieniu do ww. dostawy działek nie będą Państwo działać jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Dokonując odpłatnego zbycia działek nr 1, 2 będą Państwo działali jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT.

Wobec tego powyższa czynność w świetle ustawy o VAT będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części zwolnienie od podatku przysługuje na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz pkt 10a ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy kluczowe jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Stosownie do treści art. 2 pkt 14 ustawy:

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika, bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z nich.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

W tym miejscu należy nadmienić, że dla dostawy nieruchomości, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Co do zasady zatem grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Dodatkowo należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.), zwanej dalej ustawą Prawo budowlane.

W myśl art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

ilekroć w ustawie jest mowa o budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Stosownie do art. 3 pkt 3a ustawy Prawo budowlane:

ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie liniowym - należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, droga kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable zainstalowane w kanalizacji kablowej, kable zainstalowane w kanale technologicznym oraz kable telekomunikacyjne dowieszone do już istniejącej linii kablowej nadziemnej nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Wskazali Państwo, że na działkach nr 1 oraz 2 znajdują się zjazdy z drogi powiatowej, które zgodnie z Państwa wskazaniem stanowią budowle.

W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla sprzedaży opisanych we wniosku ww. nieruchomości zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy i kiedy w odniesieniu do ww. budowli znajdujących się na działkach nr 1 oraz 2 miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Analiza przedstawionych okoliczności oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że planowana dostawa budowli w postaci zjazdów z drogi powiatowej znajdujących się na działkach nr 1 oraz nr 2 nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. upłyną co najmniej 2 lata.

Zgodnie z Państwa wskazaniem ww. działki nabyli Państwo w 2003 r. na podstawie decyzji Wojewody (…). Brak jest informacji kiedy zjazdy zostały wybudowane i oddane do użytkowania, jednocześnie z opisu sprawy wynika, że znajdują się na działkach od co najmniej 2 lat.

Działki 1 i 2 są wykorzystywane przez Powiat jako pas drogowy ulicy powiatowej. Budowle znajdujące się na działkach pełnią funkcję zjazdów z drogi powiatowej na nieruchomości przyległe. Zatem z uwagi na przeznaczenie ww. budowli należy uznać, że są wykorzystywane od co najmniej 2 lat i miało miejsce ich pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Wobec tego pomiędzy pierwszym zasiedleniem budowli w postaci zjazdów z drogi powiatowej znajdujących się na działkach nr 1 oraz 2 a ich planowaną sprzedażą upłynie okres ponad 2 lat.

Zatem dostawa budowli w postaci zjazdów z drogi powiatowej będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zostaną spełnione warunki wynikające z tego przepisu.

Z uwagi na to, że planowana transakcja dostawy budowli w postaci zjazdów z drogi powiatowej posadowionych na działkach nr 1 oraz nr 2 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, dalsza analiza zwolnień – wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a lub pkt 2 ustawy – jest bezzasadna.

Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem dostawy podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji, jak budowle na nim posadowione.

W konsekwencji również dostawa działek nr 1 oraz nr 2 z którymi związane są ww. budowle w postaci zjazdów z drogi powiatowej, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Końcowo należy stwierdzić, że powołane przez Państwa w pytaniu rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U z 2023 r. poz. 955)  dotyczy zgodnie z § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia zwolnienia od podatku dostawy towarów dokonywanej przez organizacje pożytku publicznego oraz dzierżawy gruntów przeznaczonych na cele rolnicze. Zatem powyższe rozporządzenie w analizowanej sprawie nie ma zastosowania do zwolnienia od podatku VAT w zakresie planowanych przez Państwa dostaw nieruchomości.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja dotyczy wniosku wyłącznie w części dotyczącej zwolnienia od podatku VAT sprzedaży nieruchomości nr 1 oraz 2. W zakresie zwolnienia od podatku bądź opodatkowania sprzedaży pozostałych nieruchomości zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).