Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.339.2023.1.NF

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 31 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.339.2023.1.NF

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina Miasto A (dalej: Gmina, Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada osobowość prawną oraz pełną zdolność do czynności prawnych. Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), od 1 stycznia 2017 r. Gmina prowadzi ze swoimi jednostkami organizacyjnymi wspólne rozliczenie VAT.

Gmina realizuje projekt pn. „(…)” w ramach którego stary, wyeksploatowany sprzęt w pracowniach komputerowych, zostanie wymieniony na nowy sprzęt informatyczny wraz z oprogramowaniem. W wyniku realizacji projektu w każdej z (…) szkół objętych projektem zostanie utworzona pracownia informatyczna. Wymianą zostanie objęty sprzęt stanowiący wyposażenie (…) pracowni komputerowych po jednej w każdej z (…) szkół podstawowych w A dla których organem prowadzącym jest Gmina. Każda z pracowni zostanie wyposażona w (...). Każda z (…) pracowni będzie wyposażona w ten sam zestaw urządzeń. Łączna wartość jednej pracowni wynosi: (…) zł brutto.

W skład nakładów inwestycyjnych wyposażenia pracowni komputerowych wchodzić będą następujące zakupy:

(…).

Działania promujące RPO na lata 2014-2020 wyniosą (…) zł brutto.

Wykaz szkół będących jednostkami budżetowymi Gminy objętych projektem:

(…).

W skład Zespołu Szkół (…).

Okres realizacji projektu: 15 lutego 2023 r. – 29 grudnia 2023 r.

Zadanie dofinansowane będzie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego, a Gminą, reprezentowaną przez Prezydenta Miasta. Wartość całego zadania oszacowana jest na (…).

Beneficjentem projektu jest Gmina, która będzie ponosić koszty inwestycji, jednocześnie nie uzyskując przychodów związanych z wykorzystaniem zakupionego wyposażenia pracowni informatycznych. Faktury zakupu za wyposażenie, wystawione będą na Gminę. Zgodnie z ofertą oraz deklaracją dostawcy sprzętu, zakupione wyposażenie pracowni komputerowych objęte będzie zerową stawką podatku VAT. Wyposażenie pracowni komputerowych Gmina przekaże bezpłatnie protokołami ww. szkołom podstawowym objętym projektem. Po realizacji inwestycji wszelkie rozliczenia finansowe związane z funkcjonowaniem zakupionego sprzętu prowadzić będzie dany użytkownik sprzętu.

Głównym celem projektu jest poprawa warunków edukacji ogólnokształcącej wspierającej umiejętności kluczowe oraz w zakresie kompetencji informacyjno-komunikacyjnej (TIK) uczniów (…) szkół podstawowych w A. Cel projektu jest zbieżny z celem poddziałania (…), którego realizacja ma doprowadzić do poprawy warunków edukacji ogólnokształcącej wspierającej kluczowe umiejętności uczniów.

Cele szczegółowe to: poprawa infrastruktury informatycznej edukacji ogólnokształcącej w szkołach podstawowych poprzez wyposażenie pracowni komputerowych; poprawa jakości nauczania w szkołach podstawowych w zakresie kompetencji informacyjno- komunikacyjnych (TIK), zwiększenie oferty szkół podstawowych o zajęcia pozalekcyjne.

Z nowej infrastruktury nieodpłatnie korzystać będą uczniowie szkół podstawowych. Zakupione wyposażenie będzie służyć szkołom podstawowym do celów dydaktycznych. Z realizacji projektu skorzystają uczniowie klas IV – VIII z (...) szkół podstawowych. Po zrealizowaniu projektu, pracownie komputerowe będą wyposażone w nowoczesny sprzęt, dostosowany do prowadzenia rozszerzonych zajęć programowych. Dzięki nim uczniowie będą zdobywać kompetencje kluczowe, dlatego uczniowie z klas I-III nie będą uwzględniani do liczby użytkowników. Ponadto z infrastruktury pracowni komputerowej, zrealizowanej w ramach projektu dla (…), skorzystają uczniowie (…). Licealiści będą mieli możliwość korzystania z pracowni w ramach kółek zainteresowań, potrzeby realizacji zadań zespołowych itp. Zajęcia na zakupionym sprzęcie odbywać się będą wyłącznie nieodpłatnie.

Sprzęt wykorzystywany będzie do bieżącej pracy nauczycieli, do nauki dla uczniów szkół podstawowych. Zakupione mienie oraz działania promocyjne nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Podatek VAT w projekcie został uznany jako koszy kwalifikowalny, ponieważ nie występuje żadna sprzedaż opodatkowana i w związku z tym, nie ma prawnej możliwości odliczenia VAT. Realizując projekt Gmina będzie wykonywać zadania własne nałożone na nią odrębnymi przepisami działając w oparciu o reżim publicznoprawny.

Pytanie

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od faktur zakupu związanych z promocją projektu pn. „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z tym, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „(…)” nie będą związane w wykonywaniem czynności opodatkowanych, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od faktur zakupu dotyczących wydatków związanych z promocją projektu pn. „(…)”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina realizuje projekt pn. „(…)” w ramach którego stary, wyeksploatowany sprzęt w pracowniach komputerowych, zostanie wymieniony na nowy sprzęt informatyczny wraz z oprogramowaniem. Zadanie dofinansowane będzie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego. W wyniku realizacji projektu w każdej z (...) szkół objętych projektem zostanie utworzona pracownia informatyczna. Wymianą zostanie objęty sprzęt stanowiący wyposażenie (…) pracowni komputerowych po jednej w każdej z (…) szkół podstawowych dla których organem prowadzącym jest Gmina. Każda z pracowni zostanie wyposażona w (…). W skład nakładów inwestycyjnych wyposażenia pracowni komputerowych wchodzić będą następujące zakupy: komputery z monitorami, antywirus, monitory, przełączniki sieciowe, promocja – tablica pamiątkowa oraz naklejki na zakupiony sprzęt. Beneficjentem projektu jest Gmina, która będzie ponosić koszty inwestycji, jednocześnie nie uzyskując przychodów związanych z wykorzystaniem zakupionego wyposażenia pracowni informatycznych. Faktury zakupu za wyposażenie, wystawione będą na Gminę. Zgodnie z ofertą oraz deklaracją dostawcy sprzętu, zakupione wyposażenie pracowni komputerowych objęte będzie zerową stawką podatku VAT. Wyposażenie pracowni komputerowych Gmina przekaże bezpłatnie protokołami ww. szkołom podstawowym objętym projektem. Z nowej infrastruktury nieodpłatnie korzystać będą uczniowie szkół podstawowych. Zakupione wyposażenie będzie służyć szkołom podstawowym do celów dydaktycznych. Sprzęt wykorzystywany będzie do bieżącej pracy nauczycieli, do nauki dla uczniów szkół podstawowych. Zakupione mienie oraz działania promocyjne nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Realizując projekt Gmina będzie wykonywać zadania własne nałożone na nią odrębnymi przepisami działając w oparciu o reżim publicznoprawny.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika, że realizacja projektu stanowi realizację zadań własnych Gminy. Jak wskazał Wnioskodawca, zakupione mienie oraz działania promocyjne nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem Gmina, realizując projekt, nie występuje w charakterze podatnika VAT, a zakupione mienie i działania promocyjne dokonywane w związku z realizacją tego projektu nie są związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych. W konsekwencji nie będzie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją Projektu.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie zadanego pytania. Inne kwestie, które – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone. W myśl art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).