Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług w ramach realizacji przedsięw... - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.334.2023.2.MG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.334.2023.2.MG

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług w ramach realizacji przedsięwzięcia pn. „(...)”.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług w ramach realizacji przedsięwzięcia pn. „(...)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 lipca 2023 r. (wpływ 27 lipca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spis oznaczeń:

Ustawa z dnia  o ochronie przyrody (t. j. Dz. U. z 20xx r. poz. (...) ze zm.),

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz.U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.),

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.).

Wnioskodawca jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 Ustawy o finansach publicznych.

Rodzaj działalności według PKD 9104Z – działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.

Zadania Parku zostały sprecyzowane w art. 8b pkt 1 Ustawy o Ochronie Przyrody   (t. j. Dz. U. z 20xx r. poz. (...) ze zm.). Do zadań Parku należy w szczególności:

1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego zmierzających do realizacji celu zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;

2)udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku;

3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Park jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Park osiąga przychody zarówno opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione jak i niepodlegające ustawie o podatku od towarów i usług.

I.Przychody opodatkowane to:

1)wpływy z opłat za udostępnianie obszaru Parku w sposób, który nie wpłynie negatywnie na przyrodę w Parku Narodowym, tj. opłata za jazdę konną po wyznaczonych szlakach, opłaty parkingowe, opłaty za korzystanie z baz i stacji turystycznych;

2)wpływy z opłat pobieranych w związku z działalnością edukacyjną, za wstęp do obiektów związanych z tą działalnością oraz ze sprzedaży materiałów edukacyjnych, informacyjnych, naukowych;

3)wpływy z tyt. wynajmu pomieszczeń,

4)wpływy ze sprzedaży produktów uzyskanych w ramach realizacji zadań wynikających z planu ochrony, planu zadań ochronnych, tj. drewna, zwierzyny, ryb.

II.Przychody nieopodatkowane to:

1)wpływy z tyt. najmu, dzierżawy lub użytkowania nieruchomości (dzierżawa gruntu na cele rolnicze, czynsz za najem lokali mieszkalnych).

III.Niepodlegające ustawie o VAT to np.:

1)dotacje z budżetu państwa na wydatki bieżące,

2)dotacje z budżetu państwa na wydatki inwestycyjne,

3)dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na wydatki,

4)dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na inwestycje,

5)dotacje z Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na wydatki bieżące,

6)środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej,

7)środki z Funduszu Leśnego na wydatki bieżące,

8)środki z Funduszu Leśnego na inwestycje.

Park dokonuje nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych jak i zwolnionych. Jeśli nie jest możliwe przypisanie danego zakupu do czynności opodatkowanych, gdyż wykorzystywany jest również do czynności zwolnionych Park dokonuje odliczenia podatku naliczonego wskaźnikiem struktury sprzedaży, ustalanym na dany rok i korygowanym w deklaracji za styczeń roku następnego.

W związku z tym, że Park osiąga przychody ze sprzedaży oraz inne przychody w postaci dotacji, to zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy, Park zobowiązany jest określać proporcję, która zapewni dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane czynności opodatkowane.

Wnioskodawca planuje wykonać przedsięwzięcie pn. „(...) ”.

Wnioskodawca został utworzony w celu ochrony bogatej (...).

Unikalne tereny Parku, będące w strefie ochrony czynnej i ścisłej, wymagają ciągłego monitoringu, w celu zapobiegania szkodnictwu leśnemu.

W ramach tego zadania Park planuje dokonać zakupu fotopułapek z osprzętem, kamer termowizyjnych oraz drona z kamerą termowizyjną.

Sprzęt ten jest niezbędny do monitorowania różnych gatunków zwierząt w ich naturalnym środowisku, a także ze względu na zwiększającą się presję urbanizacji zachodzi pilna potrzeba zastosowania dodatkowego sprzętu w celu całodobowego monitorowania obszarów Wnioskodawcy.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

1.Towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(...) ” będą wykorzystywane do monitoringu obszaru Parku przez służby Parku w celu lokalizacji i eliminacji zagrożeń i działań niepożądanych w postaci kłusownictwa zwierzyny, kłusownictwa ryb, tworzenia dzikich wysypisk śmieci, przemieszczania się odwiedzających poza wyznaczonymi szlakami turystycznymi oraz w sposób zagrażający florze i faunie Parku (jazdy kładami, motocyklami), lokalizowania pożarów, a także do monitorowania różnych gatunków zwierząt występujących w Parku, szczególnie tych będących pod ochroną gatunkową.

Działania te to czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.Nabywane towary zostaną w całości przypisane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

3.Jak wskazano we wniosku projekt pn. „(...) ” będzie dofinansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Udział w dofinansowaniu wyniesie 90%, reszta, tj. 10% kosztów poniesie Park ze środków własnych. Planuje się realizację ww. zadania na lata 2023-2024.

4.Faktury za towary i usługi nabywane w związku z realizacja ww. przedsięwzięcia będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Pytanie

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od czynności związanych z realizacją przedsięwzięcia   pn. „(...) ” w związku z realizacją projektu dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, nie może podlegać odliczeniu podatek od towarów i usług zawarty w fakturach dokumentujących dokonanie zakupu sprzętu w celu realizacji zadania „(...) ”.

Wymienione wyżej zakupy dotyczą podstawowej działalności Parku, jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody.

Zgodnie z art. 8b pkt 1 Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, do zadań parków narodowych należy w szczególności:

1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do realizacji celów, o których mowa w art. 8 ust. 2;

2)udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony, o którym mowa w art. 18, lub zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22, i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego;

3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Realizacja ww. zadania stanowi zadanie statutowe Parku wynikające z zadań ochronnych z zakresu ochrony ekosystemów Parku. Wykładanie fotopułapek ma na celu zarejestrowanie działań niepożądanych, tj. zaśmiecanie Parku, złodziejstwo i kłusownictwo. Realizacja tego przedsięwzięcia nie wygeneruje przychodów dla Parku i nie jest związana ze sprzedażą.

W związku z tym, niemożliwy do odliczenia podatek od towarów i usług będzie stanowić koszt kwalifikowany przedsięwzięcia dofinansowanego przez NFOŚ i GW.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z treścią ww. przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem   art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów   i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony,   są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze   w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od czynności związanych z realizacją przedsięwzięcia pn. „(...) ” w związku z realizacją projektu dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego   o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ nie będą Państwo wykorzystywać towarów i usług nabywanych w trakcie realizacji przedsięwzięcia do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedsięwzięcia będą – jak Państwo wskazali – wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od czynności związanych z realizacją przedsięwzięcia pn. „(...) ” w związku z realizacją projektu dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Tym samym, Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zaznaczyć należy, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi tylko w zakresie zadanego pytania. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).