Czy Gminie przysługuje/będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Inwestyc... - Interpretacja - 0115-KDIT1-1.4012.329.2019.1.JP

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.06.2019, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.329.2019.1.JP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy Gminie przysługuje/będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Inwestycji wskazanej w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2019 r. (data wpływu 20 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. xx jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna m.in. za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa, rozbudowa oraz modernizacja infrastruktury drogowej na terenach Gminy.

Obecnie Gmina realizuję inwestycję pn. x (dalej: Inwestycja), która to droga stanowi drogę gminną.

Inwestycja jest/będzie finansowana zarówno ze środków własnych Gminy jak i ze środków zewnętrznych. Środki zewnętrzne zostały przyznane Gminie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 20x-20x na podstawie umowy nr x z dnia x lutego 20x r.

Celem realizowanej przez Gminę Inwestycji jest poprawa drogowej infrastruktury technicznej oraz skrócenie czasu dojazdu do obiektu usług publicznych w miejscowości xx.

W ramach realizacji Inwestycji Gmina ponosi/będzie ponosiła szereg wydatków związanych, w szczególności z przygotowaniem niezbędnej dokumentacji, obsługą Inwestycji jak również robotami budowlanymi.

Wydatki na realizację Inwestycji są/będą każdorazowo dokumentowane wystawianymi na Gminę przez dostawców/wykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku stanowiącego dla Gminy podatek naliczony.

Gmina pragnie podkreślić, iż zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.) do zadań własnych Gminy należą sprawy dotyczące gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. Biorąc pod uwagę wyznaczony przepisami zakres zadań Gminy oraz zakres Inwestycji (tj. przebudowa gminnej infrastruktury drogowej), należy wskazać, iż realizacja Inwestycji stanowi/stanowić będzie realizację zadań własnych Gminy w ww. zakresie.

Należy również wskazać, iż efekty zrealizowanej przez Gminę Inwestycji po jej zakończeniu będą ogólnodostępne i przeznaczone do użytku niekomercyjnego, bowiem będą służyły ogółowi mieszkańców Gminy oraz osobom odwiedzającym Gminę. W związku z powyższym Gmina nie miała i nie ma zamiaru pobierania jakiejkolwiek odpłatności w związku z wykorzystaniem efektów realizowanej Inwestycji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje/będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Inwestycji wskazanej w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym?

Zdaniem Gminy, nie przysługuje/nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Inwestycji wskazanej w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a także gdy nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (a więc czynności, których następstwem jest określenie zobowiązania podatkowego).

Jak wynika z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego po oddaniu do użytkowania Inwestycja będzie wykorzystywana do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb jej mieszkańców w zakresie, w szczególności poprawy dostępu do obiektów użyteczności publicznej poprzez poprawę stanu infrastruktury drogowej na terenie Gminy. Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej okoliczności faktyczne sprawy należy wskazać, iż w ocenie Gminy sposób wykorzystania infrastruktury drogowej powstałej w ramach Inwestycji będzie miał zatem charakter wyłącznie publicznoprawny.

Gmina nie uzyskuje i nie będzie przy tym uzyskiwać żadnych przychodów z infrastruktury drogowej będącej przedmiotem Inwestycji, nie będzie jej również udostępniać w drodze czynności cywilnoprawnych, w tym komercyjnie (za odpłatnością), co oznacza, iż powstała w ramach Inwestycji infrastruktura będzie miała charakter ogólnodostępny. Powyższe oznacza z kolei, iż infrastruktura drogowa będąca przedmiotem wniosku po oddaniu jej do użytkowania będzie przez Gminę wykorzystywana wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Z uwagi na powyższe zdaniem Gminy nie przysługuje/nie będzie jej przysługiwać prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Inwestycji z tego względu, iż Gmina realizując Inwestycję i nabywając niezbędne towary i usługi na realizację Inwestycji nie będzie ich wykorzystywać do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Powyższe zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: ,,DKIS) w szeregu indywidualnych interpretacji podatkowych wydanych w analogicznych sprawach. Jak wskazał DKIS w interpretacji z dnia 15 grudnia 2018 r., nr 0112-KDIL1-2.4012.713.2018.l.TK:

Rozbudowa dróg gminnych odbywa się w ramach władztwa publicznego i gmina wykonując to zadanie działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

(...) Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisane we wniosku zadanie nie będzie działał w charakterze podatnika VAT.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących realizację zadania pn. Rozbudowa drogi gminnej nr w miejscowości wraz z włączeniem do drogi wojewódzkiej nr, realizowanego w ramach zadań własnych Gminy.

Analogiczne stanowisko zostało zajęte przez DKIS przykładowo w interpretacji z dnia 7 grudnia 2018 r., nr 0112-KDIL1-3.4012.664.2018.1.KB oraz z dnia 28 listopada 2018 r., nr 0111-KDIB3- 2.4012.732.2018.1.EJ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej