w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT, w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.1.2019.1.MPU

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22.02.2019, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.1.2019.1.MPU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT, w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 grudnia 2018 r. (data wpływu 7 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT, w związku z realizacją projektu pn. ()- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT, w związku z realizacją projektu pn. ().

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca Gmina () jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. W dniu ()roku Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach projektu realizowanego przez Stowarzyszenie () () w ramach Programu () na lata ()Działanie () () () Poddziałanie () () w ramach działania () objętego Programem w zakresie () na realizację operacji pt. (), poprzez poprawę dostępności do usług rekreacyjnych i sportowych dla mieszkańców oraz turystów podróżujących trasami rowerowymi położonymi w gminie ().

W dniu () roku Wnioskodawca podpisał Umowę Nr () o przyznanie pomocy z Województwem () na realizacje ww. projektu.

Beneficjent projektu jakim jest Gmina zobowiązał się do realizacji projektu pt. (), który dotyczy budowy i przebudowy ogólnodostępnej przestrzeni publicznej i zaaranżowaniu jej do takich funkcji jak: plac zabaw i siłownie zewnętrzne.

Operacja zakłada budowę 3 ogólnodostępnych miejsc rekreacji i wypoczynku zlokalizowanych w: ();(). Operacja będzie realizowana na działkach, będących własnością Wnioskodawcy. W ramach operacji planuje się następujące zadania:

  • J.: (roboty pomiarowe, niwelacja terenu i roboty brukarskie, montaż urządzeń siłowni, montaż dodatkowych urządzeń: ławki parkowe żeliwne z siedziskiem drewnianym, kosz na śmieci);
  • P.: (roboty pomiarowe, niwelacja terenu i roboty brukarskie, montaż urządzeń siłowni, montaż urządzeń na placu zabaw);
  • P. - centrum sportowe (roboty pomiarowe, niwelacja terenu i roboty brukarskie, montaż urządzeń siłowni, montaż dodatkowych urządzeń: ławki parkowe żeliwne z siedziskiem drewnianym, kosz na śmieci).

Dzięki realizacji przedsięwzięcia powstało ogólnodostępne i bezpłatne miejsce wypoczynku i rekreacji.

Strefa wypoczynku podniosła atrakcyjność turystyczną terenu Gminy, a tym samym regionu obejmującego obszar (), gdyż stanowi miejsce wypoczynku i rekreacji zarówno dla mieszkańców Gminy jak i odwiedzających turystów. Operacja przyczynia się do umocnienia i upowszechnienia zjawisk zainicjowanych w Gminie, np. zajęcia rehabilitacyjne na wolnym powietrzu dla osób 50+ zapoczątkowanych przez ()w ramach programu lub zajęcia rekreacji prowadzone przez () w ramach projektów () oraz przyczynia się do włączenia społecznego i ograniczania ubóstwa - bezpłatność i ogólnodostępność urządzeń pozwala na naturalną integrację osób znajdujących się w trudniejszej sytuacji z pozostałymi mieszkańcami. Lokalizacja siłowni zewnętrznych w sąsiedztwie placów zabaw sprzyjać będzie wzmocnieniu zapoczątkowanych tendencji rekreacji w grupie wiekowej 50+ bowiem dziadkowie - opiekunowie dzieci korzystających z placów zabaw mogą w sposób samoistny korzystać z nowej infrastruktury jaką będą zewnętrzne urządzenia siłowni rekreacyjnych.

Gmina stworzyła teren ogólnodostępny o charakterze rekreacyjnym do spędzania czynnego wypoczynku. Powstały obiekt jest atrakcyjny i dostępny bezpłatnie dla wszystkich; umożliwia korzystanie z urządzeń rekreacyjnych osobom w różnym wieku podnosząc ich sprawność ogólną oraz zachęca do sportowego trybu życia niezależnie od pory roku.

Ponadto powstały obiekt charakteryzuje się wartością dodaną - nie tylko umożliwia aktywność fizyczną, ale także stwarza okazję do nawiązywania nowych znajomości i wspólnego spędzania wolnego czasu całych rodzin, integruje różne grupy wiekowe i środowisko lokalne. Dzięki tej inwestycji została wzbogacona baza ogólnodostępnych miejsc spędzania wolnego czasu oraz znacznie poprawiła się i wzbogaciła infrastruktura rekreacyjna. Efektem projektu jest urządzony teren ogólnodostępny i bezpłatny, z którego mogą korzystać wszyscy mieszkańcy i turyści.

Operacja realizowana była w ramach zadań własnych Gminy w postaci kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych - art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 z późn. zm.). Gmina

wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Wydatki związane są z realizacją projektu pt. () poprzez poprawę dostępności do usług rekreacyjnych i sportowych dla mieszkańców oraz turystów podróżujących trasami rowerowymi położonymi w gminie (), które obejmuje budowę i przebudowę ogólnodostępnej przestrzeni publicznej i zaaranżowanie jej do takich funkcji jak: plac zabaw i siłownie zewnętrzne.

Po zrealizowaniu operacji przebudowany obiekt będzie ogólnodostępny a korzystanie z niego nieodpłatne, czyli będzie prowadzona działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego działania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowy projekt jest ogólnodostępny, Gmina nie będzie pobierać opłat od uczestników. Zakupione towary nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane do celów zarobkowych.

Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wystawione na Gminę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina () będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części, lub zwrot podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. () poprzez poprawę dostępności do usług rekreacyjnych i sportowych dla mieszkańców oraz turystów podróżujących trasami rowerowymi położonymi w gminie (), który obejmuje budowę i przebudowę ogólnodostępnej przestrzeni publicznej i zaaranżowaniu jej do takich funkcji jak: plac zabaw i siłownie zewnętrzne w sytuacji nieodpłatnego udostępniania powstałej infrastruktury swoim mieszkańcom i turystom?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją zadania pn.: () Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani, w części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na inwestycje, jak i po ich zakończeniu, ponieważ inwestycja jest z zakresu zadań własnych Gminy ustalonych przepisami krajowymi oraz Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem inwestycji.

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zostało uregulowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2018 r., poz.2174 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ust. 1 niniejszej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 tej ustawy. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Aby skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, należy spełnić przesłanki umożliwiające uznanie za podatnika podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegając na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będą uznane za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań oraz, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym). Z uwagi na powyższe należy stwierdzić brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług w celu realizacji inwestycji polegającej na zagospodarowaniu przestrzeni publicznej na rzecz jej aktywnego wykorzystywania poprzez poprawę dostępności do usług rekreacyjnych i sportowych dla mieszkańców oraz turystów podróżujących trasami rowerowymi położonymi w gminie (), który obejmuje budowę i przebudowę ogólnodostępnej przestrzeni publicznej i zaaranżowaniu jej do takich funkcji jak: plac zabaw i siłownie zewnętrzne.

Gmina nie będzie wykorzystywać ww. inwestycji do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług a także nie będzie ona prowadzona w celu osiągania zysku, a wynika jedynie z realizacji zadania gminnego o charakterze publicznym określonego ustawami, w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z uwagi na powyższe czynności takie nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, co w konsekwencji powoduje brak możliwości odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przy czym, na mocy art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w związku z realizacją projektu pn. () w ramach Programu () na lata () Działanie () () Poddziałanie () () w ramach działania () objętego Programem w zakresie ().

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca - podatnik podatku VAT zrealizował projekt pn.: () Celem projektu było stworzenie ogólnodostępnych i bezpłatnych miejsc wypoczynku i rekreacji poprzez budowę, i przebudowę ogólnodostępnej przestrzeni publicznej, i zaaranżowanie jej do takich funkcji jak: plac zabaw i siłownie zewnętrzne. Inwestycja będzie ogólnodostępna, a za korzystanie z niej nie będą pobierane opłaty.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumenujących wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu.

Należy podkreślić, że ustawodawca umożliwił podatnikowi odliczenie podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 tej ustawy.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego nie został spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - zakupy towarów i usług dokonywane do realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Ponadto projekt ten został wykonany przez Wnioskodawcę w obszarze działalności publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami. Z całokształtu przedstawionych przez Gminę okoliczności sprawy wprost wynika, że dla przedmiotowego zwolnienia nie działa ona w charakterze podatnika o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, ani prawa do jego zwrotu - zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że na gruncie przepisów regulujących podatek od towarów i usług Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją opisanego we wniosku zadania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej