Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT w całości lub w części naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji? - Interpretacja - 0115-KDIT1-1.4012.156.2019.1.JP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.03.2019, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.156.2019.1.JP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT w całości lub w części naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2019 r. (data wpływu 11 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. xx jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny. Gmina realizuje zadania własne, określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. w sprawach: kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych; wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej. Pod koniec 20xx r. Gmina zakończyła realizację zadania pn.: xx, zrealizowanego przy udziale dofinansowania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Celem inwestycji była poprawa jakości życia mieszkańców sołectwa xx oraz wzrost jakości jego funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej poprzez zagospodarowanie terenu w centrum wsi dla potrzeb rekreacji i wypoczynku jako elementu infrastruktury społecznej i rekreacyjnej. Celem było również stworzenie miejsca rekreacji umożliwiającego aktywny wypoczynek dzieci, młodzieży, dorosłych, turystów i wczasowiczów.

W centrum miejscowości xx wykonane zostało zagospodarowanie terenu z łatwo dostępnymi urządzeniami zabawowymi dla dzieci i urządzeniami siłowni terenowej wraz z elementami małej architektury i nasadzeniami zieleni. Pozwoli to na aktywne i bardziej urozmaicone spędzanie czasu na dworze wszystkim mieszkańcom, jak i osobom przyjezdnym. Elementami projektu były: budowa siłowni plenerowej polegająca na: dostawie i montażu urządzeń do ćwiczeń, wykonaniu nawierzchni trawiastej pod siłownię wraz z dojściem do siłowni z kostki betonowej typu polbruk, dostawa i montaż zadaszonej altany wraz z elementami małej architektury (ławki, kosze na śmieci, stoiska na rowery), dostawa i montaż urządzeń placu zabaw wraz z przygotowaniem nawierzchni piaskowej pod plac zabaw, dostawa i montaż parkowych lamp solarnych, nasadzenia zieleni wraz z zabezpieczeniem terenu przed wjazdem pojazdów w celu zapewnienia bezpieczeństwa na terenie rekreacyjnym. Zakres projektu został szczegółowo zaplanowany w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb społecznych, a następnie wykonaną dokumentację projektowo-kosztorysową.

Odbiorcami powstałego w wyniku zrealizowanej operacji terenu są przede wszystkim mieszkańcy sołectwa xx. Z zagospodarowanego terenu korzystają również osoby przejezdne oraz turyści. Tereny zagospodarowane w ramach realizacji zadania są ogólnodostępne.

W związku z realizacją inwestycji, Gmina poniosła wydatki dokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawionymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku VAT naliczonego. Obecnie inwestycja służy realizacji zadań własnych Gminy w postaci zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej oraz osób przyjezdnych. Realizacja zadania nie służy i nie będzie służyć Wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych (w szczególności Gmina nie zamierza udostępniać odpłatnie tych obiektów podmiotom zewnętrznym czy organizować odpłatnych imprez na terenie inwestycji). Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat tytułem udostępniania efektów inwestycji turystom czy lokalnej społeczności.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT w całości lub w części naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji?

Zdaniem Gminy, nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji. W związku z faktem, że realizując inwestycję Gmina nie działała jako podatnik VAT - wykonywała zadania własne w ramach reżimu publicznoprawnego (poza działalnością gospodarczą), przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostały spełnione. Tym samym z uwagi na brak związku ponoszonych na inwestycję wydatków z występującymi po stronie Gminy czynnościami opodatkowanymi VAT, Gmina nie ma możliwości odliczenia VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej