brak prawa do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu utworzenia i wyposażenia ekopracowni - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.549.2018.2.MGO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19.09.2018, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.549.2018.2.MGO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu utworzenia i wyposażenia ekopracowni

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2018 r. (data wpływu 5 lipca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 sierpnia 2018 r. (data wpływu 9 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu utworzenia i wyposażenia . przy Szkole Podstawowej w - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku prawa do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu utworzenia i wyposażenia . przy Szkole Podstawowej w ,
  • braku prawa do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu utworzenia i wyposażenia przy Szkole Podstawowej w .,
  • braku prawa do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu utworzenia i wyposażenia . przy Szkole Podstawowej w .,
  • braku prawa do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu utworzenia i wyposażenia przy Przedszkolu w .,
  • braku prawa prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu utworzenia i wyposażenia . przy Przedszkolu w ..

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 sierpnia 2018 r. (data wpływu 9 sierpnia 2018 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy, przeformułowania pytań, wskazania własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego oraz o dodatkową opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina .... (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowana dla celów podatku od towarów i usług (dalej: VAT lub podatek) jako podatnik czynny.

Gmina, będąca organem władzy publicznej, realizuje zadania nałożone na nią przepisami prawa, w tym w szczególności ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2018 poz. 994; dalej: ustawa o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, obejmujących sprawy edukacji publicznej.

Do jednostek powołanych przez Gminę do realizacji jej zadań własnych w ww. zakresie należą m.in.:

  • Szkoła Podstawowa w ...,
  • Szkoła Podstawowa w ..,
  • Szkoła Podstawowa w ...,
  • Przedszkole w ...,
  • Przedszkole w ...,
    dalej łącznie jako: Jednostki.

Jednocześnie, w świetle ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, z dniem 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń Gminy oraz jej jednostek budżetowych, w związku z czym Jednostki nie są odrębnie od Gminy zarejestrowanymi podatnikami VAT.

Gmina planuje realizację kilku projektów pn.: .... (dalej: Projekty lub Ekopracownie) w ramach następujących zadań:

  • Utworzenie punktu dydaktycznego pn. ... przy Szkole Podstawowej w ...,
  • Utworzenie punktu dydaktycznego pn. ... przy Szkole Podstawowej w ...,
  • Utworzenie punktu dydaktycznego pn. ... w Szkole Podstawowej w ... przy Szkole Podstawowej w ...,
  • Utworzenie punktu dydaktycznego pn. ... przy Przedszkolu w ....,
  • Utworzenie punktu dydaktycznego pn. ... w Przedszkolu w ... przy Przedszkolu w ....

Gmina wystąpiła z wnioskami o dofinansowanie Projektów do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ....

Projekty będą realizowane przy ww. Jednostkach i będą polegały na utworzeniu na ich terenie przestrzeni dydaktycznej, służącej szeroko rozumianej edukacji ekologicznej na powietrzu - w celu umożliwienia dzieciom nauki i zabawy w bliskości otaczającego ich środowiska naturalnego.

W ramach przedmiotowej edukacji dzieci będą uczestniczyć w różnego rodzaju zajęciach przyrodniczych, artystycznych, technicznych, ruchowych, etc. prowadząc eksperymenty, wykonując doświadczenia, obserwując przyrodę. Ekopracownie będą wyposażone w odpowiedni sprzęt służący przeprowadzaniu zajęć, prowadzeniu obserwacji, wykonywaniu doświadczeń.

Ponadto, w miejscach tych zostaną dokonane liczne nasadzenia roślin w postaci drzew, krzewów, bylin, kwiatów, etc. Dzieci będą dokonywały również własnych nasadzeń roślin jednorocznych, ziół, roślin cebulkowych, warzyw - w ramach bloków tematycznych, dzięki czemu będą one miały możliwość obserwacji kolejnych etapów ich rozwoju, jak i późniejszej pielęgnacji, rozpoznawania, smakowania i zbierania plonów swojej pracy. Możliwa będzie także obserwacja organizmów glebowych, badanie ich wpływu na strukturę gleby i jej właściwości.

W ramach wybranych Projektów zostaną utworzone stanowiska do obserwacji ptaków - poprzez zamontowanie karmników i budek lęgowych, stacja meteorologiczna - która pozwoli uczniom na prowadzenie badań w zakresie zmian temperatury, wilgotności powietrza, prędkości wiatru, ciśnienia atmosferycznego, etc., jak również ścieżki sensoryczne, sprzyjające aktywności ruchowej.

Dzięki korzystaniu z Ekopracowni, dzieci nabędą szereg nowych umiejętności i doświadczeń, w tym m.in.:

  • rozpoznawania różnorodnych gatunków roślin i zwierząt, rodzajów gleby, zjawisk atmosferycznych,
  • dostrzegania zmian w przyrodzie związanych z następującymi po sobie porami roku,
  • prowadzenia własnych obserwacji i doświadczeń,
  • twórczego myślenia,
  • pracy w grupie, jak i rozwijania własnej inicjatywy i samodzielności w pracy,
  • pracy w warunkach poza przedszkolnych/poza szkolnych, na świeżym powietrzu.

Ponadto, celem Projektów jest ukształtowanie w dzieciach zamiłowania do otaczającej je przyrody, uwrażliwienie ich na potrzeby środowiska naturalnego i ukształtowanie w nich postaw proekologicznych, świadomych zagrożeń środowiska, jakie niesie ze sobą rozwój cywilizacji.

Ekopracownie będą wykorzystywane również w celu organizacji, w ramach Jednostek, nieodpłatnych imprez plenerowych dla dzieci i ich rodzin (np. pikniki rodzinne, zabawy z okazji Dnia Dziecka, etc.), jak również innych nieodpłatnie organizowanych wydarzeń - konkursów, wystaw i pogadanek o tematyce ekologicznej, w których uczestniczyć będą dzieci, rodzice czy grono pedagogiczne. Przedmiotowe przestrzenie będą mogły być również wykorzystywane podczas zajęć pozalekcyjnych (w przypadku szkół) oraz prowadzenia szkoleń, odbycia rad pedagogicznych czy spotkań organizacyjnych w ramach Jednostek.

W związku z realizacją Projektów Gmina poniesienie szereg wydatków związanych z utworzeniem i wyposażeniem Ekopracowni. Wydatki te będą każdorazowo dokumentowane przez dostawców towarów/wykonawców usług wystawianymi na Gminę fakturami VAT. Dotychczas Gmina nie poniosła jeszcze żadnych wydatków w przedmiotowym zakresie.

Gmina pragnie przy tym wskazać, iż Ekopracownie nie będą wykorzystywane przez nią, za pośrednictwem Jednostek, do jakichkolwiek czynności o charakterze odpłatnym. W szczególności Ekopracownie (jak i ich wyposażenie) nie będą udostępniane jakimkolwiek podmiotom zewnętrznym za odpłatnością. Będą one udostępniane wyłącznie nieodpłatnie, w szczególności na cele, o których mowa w opisie sprawy.

Realizacja projektów dotyczących utworzenia punktów dydaktycznych pn. ..., o których mowa we wniosku, należeć będzie do zadań własnych Wnioskodawcy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2018 poz. 994). Zgodnie z ww. przepisem do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, obejmujących sprawy edukacji publicznej.

W odpowiedzi na pytanie Organu o treści:

Do jakich czynności Wnioskodawca, będzie wykorzystywał nabywane towary i usługi związane z realizacją Projektów o których mowa we wniosku, tj. do czynności:

  • opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
  • zwolnionych od podatku od towarów i usług,
  • niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?,

Zainteresowany odpowiedział, iż: Jak Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy, Ekopracownie, jakie powstaną w wyniku realizacji poszczególnych Projektów, nie będą przez Gminę (za pośrednictwem Jednostek) wykorzystywane do jakichkolwiek czynności o charakterze odpłatnym, w ramach których zawierane byłyby umowy cywilnoprawne. W szczególności, obiekty te (wraz z wyposażeniem) nie będą udostępniane jakimkolwiek podmiotom zewnętrznym za odpłatnością - będą one udostępniane wyłącznie nieodpłatnie.

Wobec powyższego, odnosząc się do zadanego pytania, w ocenie Gminy towary i usługi nabywane przez niego w związku z realizacją Projektów, o których mowa we wniosku:

  • w odniesieniu do projektu utworzenia punktu dydaktycznego pn. ... przy Szkole Podstawowej w ... - będą wykorzystywane do czynności, które zdaniem Gminy nie podlegają opodatkowaniu VAT,
  • w odniesieniu do projektu utworzenia punktu dydaktycznego pn. ... przy Szkole Podstawowej w ... - będą wykorzystywane do czynności, które zdaniem Gminy nie podlegają opodatkowaniu VAT,
  • w odniesieniu do projektu utworzenia punktu dydaktycznego pn. .... w Szkole Podstawowej w ... przy Szkole Podstawowej w .... - będą wykorzystywane do czynności, które zdaniem Gminy nie podlegają opodatkowaniu VAT,
  • w odniesieniu do projektu utworzenia punktu dydaktycznego pn. ... przy Przedszkolu w ... - będą wykorzystywane do czynności, które zdaniem Gminy nie podlegają opodatkowaniu VAT,
  • w odniesieniu do projektu utworzenia punktu dydaktycznego pn. ... w Przedszkolu w ... przy Przedszkolu w ... - będą wykorzystywane do czynności, które zdaniem Gminy nie podlegają opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

(we wniosku wskazane jako nr 1) Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu utworzenia i wyposażenia ... przy Szkole Podstawowej w ...?

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu utworzenia i wyposażenia ... przy Szkole Podstawowej w ....

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Wobec powyższego, w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia VAT, należy każdorazowo przeanalizować:

  1. czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT, zostały nabyte przez podatnika tego podatku, a jeśli tak to
  2. czy pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych VAT.

Odnosząc się do pierwszej z powyższych przesłanek należy wskazać, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do ust. 2 przywołanego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, iż w przypadku, gdy jednostka samorządu terytorialnego (dalej: JST) realizuje swoje zadania przy wykorzystaniu narzędzi i uprawnień nadanych jej odrębnym przepisami prawa, nie będzie ona podatnikiem VAT.

W przypadku natomiast, gdy dane czynności są realizowane przez JST w oparciu o umowy cywilnoprawne, a więc na warunkach i w okolicznościach typowych dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - jednostka taka będzie traktowana jako podatnik VAT.

Jak wskazano w opisie sprawy, w związku z realizacją Projektów, Gmina będzie wykonywała zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, w tym w szczególności ustawą o samorządzie gminnym. Zgodnie z przedmiotową ustawą, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, obejmujących m.in. sprawy edukacji publicznej (zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8), w ramach której istotną rolę odgrywa niewątpliwie edukacja ekologiczna.

Ponadto, zadania z zakresu edukacji ekologicznej zostały uszczegółowione w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (...) (dalej: Rozporządzenie MEN).

Zgodnie z treścią Załącznika nr 1 do Rozporządzenia MEN, aby osiągnąć cele wychowania przedszkolnego, należy wspomagać rozwój, wychowywać i kształcić dzieci m.in. poprzez: pomaganie w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych oraz wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. Mianowice, dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej m.in. rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych; wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt i wzrostu roślin; potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku; wie, w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę.

Z kolei w odniesieniu do treści Załącznika nr 2 do Rozporządzenia MEN, w ramach edukacji przyrodniczej w szkole podstawowej uczeń: obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem; opisuje życie w wybranych ekosystemach i wie, jakie warunki są konieczne do rozwoju roślin i zwierząt w gospodarstwie domowym, w szkolnych uprawach i hodowlach itp.; wie, jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku, i podaje proste przykłady; wyjaśnia zależność zjawisk przyrody od pór roku; podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku; wie, jakie zniszczenia w przyrodzie powoduje człowiek; zna wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin; zna wpływ światła słonecznego na cykliczność życia na Ziemi oraz znaczenie powietrza i wody dla życia człowieka, roślin i zwierząt, etc.

Ponadto, zgodnie z treścią przedmiotowego Rozporządzenia MEN: Wiedza przyrodnicza powinna być rozwijana głównie z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania i różnych, dostępnych źródeł informacji oraz w oparciu o obserwacje, badania i dziecięce eksperymentowanie. Edukacja przyrodnicza powinna być realizowana przede wszystkim w naturalnym środowisku poza szkołą. W sali lekcyjnej powinny być kąciki przyrody. Jeżeli w szkole nie ma warunków do prowadzenia hodowli roślin i zwierząt, trzeba organizować dzieciom zajęcia w ogrodzie botanicznym, w gospodarstwie rolnym itp.

Zatem, w ocenie Gminy, planowane przez nią Ekopracownie zapewniają realizację zadań, nałożonych na nią odrębnymi przepisami prawa, tj. zadań w zakresie edukacji społecznej, wynikającej z cytowanego powyżej przepisu ustawy o samorządzie gminnym, których uszczegółowienie stanowią m.in. wskazane powyżej fragmentarycznie treści Rozporządzenia MEN.

Jednocześnie, jak wskazano w opisie sprawy, Ekopracownie nie będą wykorzystywane przez Gminę, za pośrednictwem Jednostek, do jakichkolwiek czynności o charakterze odpłatnym, w ramach których zawierane byłyby umowy cywilnoprawne. W szczególności Ekopracownie (jak i ich wyposażenie) nie będą udostępniane jakimkolwiek podmiotom zewnętrznym za odpłatnością. Będą one udostępniane wyłącznie nieodpłatnie, w szczególności na cele, o których mowa w opisie sprawy.

Zatem, zdaniem Gminy, realizując Projekty, nie będzie ona działać w charakterze podatnika VAT.

W konsekwencji, jako że pierwsza z ww. przesłanek warunkujących możliwość skorzystania z prawa do odliczenia VAT nie będzie spełniona, analiza drugiej z nich (uwarunkowanej spełnieniem pierwszej przesłanki) staje się bezzasadna.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Gminy, nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją Projektów, związanych z utworzeniem i wyposażeniem Ekopracowni.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego, wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS) w tym zakresie, w tym przykładowo w:

  • interpretacji indywidualnej z dnia 12 czerwca 2017 r. o sygn. 0113-KDIPT1- 2.4012.356.2018.1.KW, w której Dyrektor KIS, odnosząc się do analogicznego opisu sprawy, tj. analizując kwestię prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki gminy na ekopracownię na powietrzu (przy szkole) stwierdził, iż: W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z treści wniosku - towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. W związku z powyższym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.;
  • interpretacji indywidualnej z dnia 9 czerwca 2017 r. o sygn. 0113-KDIPT1- 1.4012.182.2017.1.JD, w której Dyrektor KIS, odnosząc się do analogicznego opisu sprawy wskazał, że: Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu utworzenia 3 ekopracowni w ramach konkursu ...", ponieważ mienie powstałe w wyniku realizacji projektów będzie wykorzystywać do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
  • interpretacji indywidualnej z dnia 7 czerwca 2017 r. o sygn. 0113-KDIPT1- 3.4012.387.2018.1.ALN, w której Dyrektor KIS, oceniając analogiczną sytuację wskazał, że: Skoro - jak wskazano w opisie - towary i usługi, związane z realizacją projektu objętego zakresem pytania, będą wykorzystywane do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to w rozpatrywanej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy towary i usługi zakupione w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu utworzenia i wyposażenia . przy Szkole Podstawowej w , ponieważ wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie braku prawa do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu utworzenia i wyposażenia . przy Szkole Podstawowej w . Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej