Interpretacja indywidualna w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.14.2024.2.MSO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.14.2024.2.MSO

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 marca 2024 r. (data wpływu 15 marca 2024 r.) oraz pismem z 19 marca 2024 r. (data wpływu 20 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

X Spółka z o.o. w (…) (dalej: X spółka z o.o.) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem działalności X Spółka z o.o. jest budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu. Spółka może również:

1.nabywać lokale mieszkalne i budynki mieszkalne oraz niemieszkalne w celu rozbudowy, nadbudowy i przebudowy, w wyniku której powstaną nowe lokale mieszkalne;

2.przeprowadzać remonty i modernizację obiektów przeznaczonych na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych na zasadach najmu;

3.wynajmować lokale użytkowe znajdujące się w budynkach Spółki;

4.sprawować na podstawie umów zlecenia zarząd budynkami mieszkalnymi i niemieszkalnymi nie stanowiącymi własności Spółki, z tym, że powierzchnia zarządzanych budynków niemieszkalnych nie może być wyższa niż powierzchnia zarządzanych budynków mieszkalnych;

4a. sprawować zarząd nieruchomościami wspólnymi stanowiącymi w ułamkowej części jego współwłasność;

5.prowadzić inną działalność związaną z (…) i infrastrukturą towarzyszącą, w tym budować lub nabywać budynki w celu sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, ponadto:

a)sprawować funkcję inspektora zastępczego w zakresie inwestycji mieszkaniowych oraz infrastruktury związanej z (…);

b)budować budynki mieszkalne i mieszkalno-użytkowe wielorodzinne oraz domy jednorodzinne ze środków przyszłych właścicieli;

c)budować budowle i urządzenia infrastruktury technicznej związane z funkcjonowaniem zasobu mieszkaniowego;

d)przeprowadzać remonty i modernizacje domów mieszkalnych nie będących własnością Spółki;

e)zarządzać nieruchomościami takimi jak: obiekty służby zdrowia, oświaty i wychowania, kulturalno-oświatowe, handlowe lub inne, jeżeli w obiektach tych świadczone są usługi przede wszystkim na rzecz mieszkańców tych budynków lub osiedli.

6.dzierżawić (…) lokale mieszkalne w celu wynajmowania tych lokali osobom fizycznym wskazanym przez gminę, na zasadach określonych w rozdziale 3a z 26 października 1995 r. ustawy (…).

Zgodnie z przedmiotem działalności X Spółka z o.o. (…) planuje rozpocząć inwestycję pod nazwą „(…)” (dalej: Projekt, Zadanie, Inwestycja).

Celem głównym projektu jest głęboka modernizacja energetyczna budynku mieszkalnego wielorodzinnego położnego przy ul. (…).

Zakres prac termomodernizacyjnych pozwoli zabezpieczyć budynek przed utratą ciepła oraz zmniejszyć zapotrzebowanie na zużycie energii cieplnej poprzez:

-ocieplenie styropianem lub wełną mineralną ścian zewnętrznych,

-ocieplenie wełną mineralną lub szklaną stropu nad poddaszem,

-ocieplenie styropianem stropu piwnicy pod lokalami mieszkalnymi,

-modernizacja instalacji c.w.u.,

-montaż ciepłomierza dla c.w.u. na wejściu z kotła i izolacji cieplnej orurowania,

-montaż izolacji cieplnej orurowania, ciepłomierza dla c.o. na wejściu z kotła i podzielników kosztów na grzejnikach,

-regulacja instalacji c.o.,

-montaż instalacji fotowoltaicznej o mocy 3,6 kw. na dachu budynku mieszkalnego.

Budynek będący przedmiotem modernizacji energetycznej jest własnością X i stanowi środek trwały. Sklasyfikowany w dziale 11 PKOB jako budynek mieszkalny. Znajduje się w nim 7 lokali mieszkalnych, które zostały wynajęte osobom fizycznym na cele mieszkaniowe.

Czynność ta jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy. Zgodnie z treścią tego artykułu: zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. (…).

Na realizację przedmiotowego Zadania X Spółka z o.o. (…) ubiegało się o przyznanie dofinansowania w ramach Programu (…). W dniu (…) grudnia 2023 r. została podpisana umowa nr (…) o dofinansowanie projektu pn. „(…)” z Województwem (…).

Przedmiotowa umowa w § 5 ust. 6 pkt 2 obliguje do przedstawienia Indywidualnej interpretacji w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od nakładów poniesionych w projekcie, cyt. „6. Jeżeli podatek od towarów i usług (VAT) może stanowić wydatek kwalifikowany w ramach Projektu, Beneficjent dokumentując kwalifikowalność podatku od towarów i usług (VAT) ma obowiązek , pod rygorem odmowy uznania wydatku za kwalifikowany:

1)złożyć oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, według wzoru (…);

2)wraz z pierwszym wnioskiem o płatność dostarczyć z właściwego organu podatkowego pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą możliwości odzyskania podatku VAT, odnoszącą się do projektu (interpretacja indywidualna).

Dotychczas X Spółka z o.o. poniosła wyłącznie niewielkie nakłady w związku z realizacją przedmiotowego Zadania – wydatki te dotyczyły w szczególności opracowania dokumentacji technicznej, opracowania studium wykonalności Inwestycji, wyodrębnienia rachunku bankowego do rozliczenia ewentualnej dotacji oraz sporządzenie audytu energetycznego.

Pismem z 15 marca 2024 r. (data wpływu 15 marca 2024 r.) uzupełnili Państwo opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

Ad. 1. W związku z realizacją inwestycji pn: „(…)” w zakresie montażu instalacji fotowoltaicznej, będą Państwo Prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt. 27a ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Ad. 2. W przypadku instalacji fotowoltaicznej, o której mowa we wniosku, będziemy korzystali z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Ad. 3. W przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez ww. instalację fotowoltaiczną i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z sieci w tym miesiącu, Prosument będzie mógł ją wykorzystać w późniejszym terminie w okresie kolejnych 12 miesięcy kalendarzowych.

Ad. 4. Ww. instalacja fotowoltaiczna nie będzie przyłączona do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej zgodnie z art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Ad. 5. Efekty realizowanej inwestycji w postaci modernizacji budynku mieszkalnego zwiększą wartość początkową środka trwałego i są/będą służyć czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług, tj. usługom w zakresie wynajmowania lokali mieszkalnych, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkalne (art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT).

Ad. 6. Wydatki poniesione na realizację ww. inwestycji są/będą udokumentowane fakturami wystawionymi na rzecz X Spółka z o.o. (…).

Ad. 7. W stosunku do nabywanych w trakcie realizacji inwestycji towarów i usług wykorzystywanych bezpośrednio do realizacji modernizacji budynku istnieje możliwość wyodrębnienia kwot podatku od zakupów, które są/będą wykorzystywane do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Ad. 8. Wartość proporcji obliczona na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT za rok 2020 wynosiła (…)%.

Z kolei pismem z 19 marca 2024 r. (data wpływu 20 marca 2024 r.) uzupełnili Państwo opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

Ad. 7. W stosunku do nabywanych towarów i usług wykorzystywanych bezpośrednio do realizacji projektu (…)” istnieje możliwość wyodrębnienia kwot podatku od zakupów, które są/będą wykorzystywane do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Ad. 8. X Spółka z o.o. (…) prowadzi również inne rodzaje działalności, które związane są z czynnościami opodatkowanymi. Jest to m.in. wynajmowanie lokali użytkowych. Wobec tego w stosunku do nabywanych towarów i usług służących czynnościom mieszanym (opodatkowanym i zwolnionym), co do których nie jest możliwe wyodrębnienie kwot podatku od zakupów, spółka stosuje współczynnik proporcji obliczony na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, który w 2023 r. wynosił (…)%.

Pytanie

Czy X z o.o. (…) przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem X Spółka z o.o. nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Zadania.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art.15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści tego przepisu wynika , że prawo do odliczenia podatku przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a nabyte towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Budynek mieszkalny jest wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.

Tak więc podatek naliczony w zakupach towarów i usług związanych z kompleksową modernizacją budynku mieszkalnego nie podlega odliczeniu przez X Spółka z o.o. (…). W związku z tym podatek naliczony, może być kosztem kwalifikowanym w projekcie pn. „(…)”, współfinansowanego ze środków unijnych w ramach Programu (…), złożonego w ramach konkursu (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych przepisów, na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku od towarów i usług będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W rozpatrywanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Państwu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym więc warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione, ponieważ jak Państwo wskazali efekty realizowanej inwestycji są/będą służyć czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług, czyli zakupione dla realizacji Projektu towary i usługi nie są/nie będą przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak wskazali Państwo we wniosku, efekty realizacji inwestycji są/będą służyć usługom w zakresie wynajmowania lokali mieszkalnych na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkalne.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek nabytych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie mają/nie będą mieli Państwo możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi w ramach projektu pn. „(…)”.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto stwierdzam, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla świadczonych przez Państwa usług. Podana w opisie sprawy informacja, że instalacja powstała w ramach projektu służy wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, została przyjęta jako element stanu faktycznego.

Końcowo zauważam, że pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.); dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.