Brak możliwości odliczenia w odniesieniu do projektu pt. ,,Doposażenie świetlicy (). - Interpretacja - 0112-KDIL4.4012.416.2018.1.JKU

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13.09.2018, sygn. 0112-KDIL4.4012.416.2018.1.JKU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia w odniesieniu do projektu pt. ,,Doposażenie świetlicy ().

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2018 r. (data wpływu 1 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 września 2018 r. (data wpływu 12 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia w odniesieniu do projektu pt. ,,Doposażenie świetlicy () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia w odniesieniu do projektu pt. ,,Doposażenie świetlicy (). Wniosek został uzupełniony w dniu 12 września 2018 r. o doprecyzowanie pytania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie (dalej: Wnioskodawca lub Stowarzyszenie) zawarło umowę o powierzenie grantu pt. ,,Doposażenie świetlicy (), w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Działanie 19 ,,Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER. Celem projektu jest stworzenie warunków do rozwoju pasji kulinarnych osób z grup defaworyzowanych poprzez zakup wyposażenia kuchennego i organizację warsztatów kulinarnych. W ramach projektu zaplanowano: doposażenie zaplecza kuchennego świetlicy wiejskiej, poprzez zakupienie chłodziarko-zamrażarki, kuchenki gazowej z piekarnikiem, elektrycznego kociołka na zupę, robota kuchennego, maszynki elektrycznej do mielenia mięsa, zestawu noży w komplecie 6 szt., a także taboret gazowy. Osoby działające w OSP i KGW korzystają ze świetlicy, ale w ograniczonym zakresie. Do organizowania inicjatyw lokalnych o charakterze kulturalnym i sportowym, zmuszone są wypożyczać niezbędny sprzęt od innych podmiotów, co znacznie utrudnia im działalność i ogranicza aktywność organizacja warsztatów kulinarnych z zachowaniem tradycyjnych przepisów i receptur z wykorzystaniem lokalnych i ekologicznych produktów z terenu, a także porównanie współczesnych metod gotowania i pieczenia w dawnych czasach zakupione zostanie planowe wyposażenie zaplecza kuchennego, przeprowadzony zostanie nabór uczestników warsztatów, podpisane zostaną umowy z osobami, które poprowadzą warsztaty. Wśród uczestników warsztatów będzie minimum 10 osób z grupy defaworyzowanych (seniorzy: osoby 60+ oraz osoby niepełnosprawne). Nabór będzie miał formę otwartą. Na tablicach informacyjnych w miejscowości i na stronie internetowej Gminy zostanie podana informacja o planowanych warsztatach wraz z zasadami uczestnictwa i informacja, gdzie uzyskać formularz.

Zajęcia będą prowadzić osoby z Regionalnego Stowarzyszenia, które posiadają 20 certyfikatów produktów lokalnych i posiadają wieloletnie, bogate doświadczenie w swojej działalności.

Faktury dokumentujące zakup usług związanych z realizowanym projektem będą wystawione na Stowarzyszenie.

Efekty realizacji projektu będą własnością Stowarzyszenia. Uczestnictwo w warsztatach kulinarnych będzie nieodpłatne.

Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupione przez Stowarzyszenie usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Stowarzyszenie, jako stowarzyszenie zwykłe nie prowadzi działalności odpłatnej i działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 11 września 2018 r.).

Czy w odniesieniu do projektu pt. ,,Doposażenie świetlicy (), Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników VAT. Zakupione przez Stowarzyszenie usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Uczestnictwo w projekcie ,,Inicjatywy aktywizujące społeczne grupy defaworyzowane będzie nieodpłatne. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności odpłatnej ani działalności gospodarczej. W odniesieniu do projektu pt. ,,Doposażenie świetlicy (), realizowanego w ramach PROW 2014-2020, Działanie 19 ,,Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Na mocy art. 34 ustawy prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie zawarło umowę o powierzenie grantu pt. ,,Doposażenie świetlicy (), w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Działanie 19 ,,Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER. Celem projektu jest stworzenie warunków do rozwoju pasji kulinarnych osób z grup defaworyzowanych poprzez zakup wyposażenia kuchennego i organizację warsztatów kulinarnych. W ramach projektu zaplanowano: doposażenie zaplecza kuchennego świetlicy wiejskiej, poprzez zakupienie chłodziarko-zamrażarki, kuchenki gazowej z piekarnikiem, elektrycznego kociołka na zupę, robota kuchennego, maszynki elektrycznej do mielenia mięsa, zestawu noży w komplecie 6 szt., a także taboret gazowy. Osoby działające w OSP i KGW korzystają ze świetlicy, ale w ograniczonym zakresie. Do organizowania inicjatyw lokalnych o charakterze kulturalnym i sportowym, zmuszone są wypożyczać niezbędny sprzęt od innych podmiotów, co znacznie utrudnia im działalność i ogranicza aktywność organizacja warsztatów kulinarnych z zachowaniem tradycyjnych przepisów i receptur z wykorzystaniem lokalnych i ekologicznych produktów z terenu, a także porównanie współczesnych metod gotowania i pieczenia w dawnych czasach zakupione zostanie planowe wyposażenie zaplecza kuchennego, przeprowadzony zostanie nabór uczestników warsztatów, podpisane zostaną umowy z osobami, które poprowadzą warsztaty. Wśród uczestników warsztatów będzie minimum 10 osób z grupy defaworyzowanych (seniorzy: osoby 60+ oraz osoby niepełnosprawne). Nabór będzie miał formę otwartą. Na tablicach informacyjnych w miejscowości i na stronie internetowej Gminy zostanie podana informacja o planowanych warsztatach wraz z zasadami uczestnictwa i informacja, gdzie uzyskać formularz. Zajęcia będą prowadzić osoby z Regionalnego Stowarzyszenia, które posiadają 20 certyfikatów produktów lokalnych i posiadają wieloletnie, bogate doświadczenie w swojej działalności. Faktury dokumentujące zakup usług związanych z realizowanym projektem będą wystawione na Stowarzyszenie. Efekty realizacji projektu będą własnością Stowarzyszenia. Uczestnictwo w warsztatach kulinarnych będzie nieodpłatne. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupione przez Stowarzyszenie usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Stowarzyszenie, jako stowarzyszenie zwykłe nie prowadzi działalności odpłatnej i działalności gospodarczej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w odniesieniu do projektu pt. ,,Doposażenie świetlicy (), Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, jak wskazano powyżej, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż jak wynika z opisu sprawy zakupione przez Stowarzyszenie usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, i jako stowarzyszenie zwykłe nie prowadzi działalności odpłatnej i działalności gospodarczej. Zatem, Zainteresowany nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w odniesieniu do projektu pt. ,,Doposażenie świetlicy (), realizowanego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 ,,Inicjatywy aktywizujące społecznie grupy defaworyzowane realizowanego w ramach PROW 2014-2020, Działanie 19 ,,Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, Stowarzyszenie, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, w odniesieniu do projektu pt. ,,Doposażenie świetlicy (), Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej