brak możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w projektowanym zadaniu pod nazwą ... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.552.2018.1.RSZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 02.08.2018, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.552.2018.1.RSZ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w projektowanym zadaniu pod nazwą ...

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 lipca 2018 r. (data wpływu 9 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w projektowanym zadaniu pod nazwą Adaptacja budynku na potrzeby Centrum Usług Społecznych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2018 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w projektowanym zadaniu pod nazwą Adaptacja budynku na potrzeby Centrum Usług Społecznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto R. (Wnioskodawca) planuje realizację zadania pod nazwą Adaptacja budynku na potrzeby Centrum Usług Społecznych.

Termin realizacji zadania planuje się od stycznia 2019 r. do końca 2020 r.

Aktualny stan infrastruktury w zakresie której będzie realizowany wnioskowany projekt, przedstawia się następująco:

Budynek zlokalizowany w R. , na działce nr o pow. 475 m2, w strefie ochrony konserwatorskiej B zgodnie z zapisami MPZP, obecnie nieużytkowany. Budynek jest obiektem dawnego osiedla patronackiego K. (obecnie M.) z 1910 r.

Przedmiotowy budynek o kształcie prostokąta, wykonany jest jako 4 kondygnacyjny (łącznie z piwnicą i poddaszem), w konstrukcji murowanej, ceglanej z belkowymi stropami drewnianymi. Budynek jest podpiwniczony częściowo.

Stan projektowany:

Planowane przeznaczenie poszczególnych kondygnacji:

PIWNICA:

a. pomieszczenia magazynowe i węzła cieplnego;

PARTER:

b. sala spotkań różnych grup wiekowych od grup dziecięcych do seniorów z możliwością pracy grupowej, rekreacji, udziału w warsztatach, w spotkaniach i prelekcjach; z możliwością podziału ściankami mobilnymi;

c. biuro dla koordynatora działań prowadzonych w budynku;

d. zaplecze higieniczno-sanitarne;

e. kącik kuchenny;

PIĘTRO:

f. pomieszczenia do zajęć w mniejszych grupach, dla prowadzenia zajęć terapeutycznych grup i osób indywidualnych z problemami społecznymi, pomieszczenia dla grup, osób defaworyzowanych, pomieszczenia do zajęć indywidualnych;

g. zaplecze higieniczno-sanitarne;

PODDASZE:

h. otwarta przestrzeń warsztatowo-wystawowa i rekreacyjna;

i. zaplecze higieniczno-sanitarne;

j. pomieszczenie biurowe;

Planowany zakres prac:

  • przygotowanie placu budowy,
  • wymiana uszkodzonych nadproży odcinkowych wraz z przemurowaniem spękanych ścian zewnętrznych i wewnętrznych oraz czyszczenie, naprawa i impregnacja elewacji,
  • docieplenie, - izolacje termiczne ścian zewnętrznych w postaci mineralnych płyt izolacyjnych gr. 20 cm i 8 cm,
  • budowa platformy windowej,
  • ściany wewnętrzne - naprawa istniejących i budowa nowych ścian,
  • wykonanie ścian działowych sanitariatów,
  • wykończenie ścian w łazienkach/wc, pomieszczeniach gospodarczych, technicznych,
  • obudowa szachtów/kominów,
  • wykonanie/naprawa podłóg i posadzek,
  • stolarka okienna - wymiana okien istniejących i uzupełnienie okien zdemontowanych na okna z profili PVC oraz wykonanie okien dachowych,
  • wymiana stolarki drzwiowej,
  • wymiana pokrycia dachowego,
  • przebudowa klatek schodowych,
  • wykonanie instalacji: wodno-kanalizacyjnej, grzewczej i grzewczo-klimatyzacyjnej, wentylacyjnej, elektrycznej i teletechnicznej, odgromowej,
  • oświetlenie,
  • prace wykończeniowe,
  • zagospodarowanie terenu m.in.: wykonanie nowych chodników - dojścia do budynku, wykonanie parkingu, wykonanie terenu rekreacyjnego, elementy małej architektury,
  • dostosowanie budynku dla osób niepełnosprawnych.

Realizacja opisanego projektu związana będzie z wykonywaniem przez Miasto R. zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2018, poz. 994) w szczególności pkt 5, 6, 6a, 8, 9, 16, 17.

W projektowanym Centrum Usług Społecznych planuje się realizację zadań z zakresu aktywnej integracji m.in. programy dot. wzmacniania potencjału społecznego i zawodowego mieszkańców z uwzględnieniem działań opartych o: samopomoc i wolontariat, środowiskowych, prozatrudnieniowych, edukacyjnych i kulturalnych - usługi świadczone będą nieodpłatnie.

Zadania zostaną sfinansowane z krajowych środków publicznych tj. ze środków gminy.

W związku z projektowaną inwestycją Wnioskodawca planuje złożenie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu w ramach R... 2014-2020 oś priorytetowa X Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna, działanie 10.2. Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych, poddziałanie 10.2.2. Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych - RIT Subregionu Z..

Miasto R., jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Faktury z tytułu nabywanych towarów i usług na potrzeby realizacji zadania wystawiane będą na:

Nabywca: Miasto R.

Odbiorca: Miasto R.

Towary i usługi nabywane w ramach realizowanego zadania będą wykorzystywane do wykonywania wyłącznie czynności pozostających poza zakresem działalności gospodarczej wykonywanych w ramach zadań własnych nałożonych na Miasto przepisami ustawy o samorządzie gminnym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Miasto R. ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w projektowanym zadaniu pod nazwą Adaptacja budynku na potrzeby Centrum Usług Społecznych?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Miasto R. nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup materiałów oraz wykonanie usług w ramach realizacji zadania pod nazwą Adaptacja budynku na potrzeby Centrum Usług Społecznych.

Realizowane w ramach projektu zadania nie są przedmiotem sprzedaży, odpłatnej dostawy czy odpłatnego świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku VAT. Wnioskodawca składając wniosek nie otrzymuje wynagrodzenia, a jedynie zwrot poniesionych kosztów realizowanego projektu. Nie wystąpi zatem obrót, będący podstawą opodatkowania w świetle ustawy o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), dalej jako ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza, zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • ochrony zdrowia (pkt 5);
  • pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (pkt 6);
  • wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej (pkt 6a);
  • edukacji publicznej (pkt 8);
  • kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (pkt 9);
  • polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej (pkt 16);
  • wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (pkt 17).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca planuje realizację zadania pod nazwą Adaptacja budynku na potrzeby Centrum Usług Społecznych. Termin realizacji zadania planuje się od stycznia 2019 r. do końca 2020 r.

Zadania zostaną sfinansowane z krajowych środków publicznych tj. ze środków gminy.

W związku z projektowaną inwestycją Wnioskodawca planuje złożenie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu w ramach R... 2014-2020 oś priorytetowa X Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna, działanie 10.2. Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych, poddziałanie 10.2.2. Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych - RIT Subregionu Z..

Realizacja opisanego projektu związana będzie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę zadań własnych wskazanych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w szczególności pkt 5, 6, 6a, 8, 9, 16, 17.

W projektowanym Centrum Usług Społecznych planuje się realizację zadań z zakresu aktywnej integracji m.in. programy dot. wzmacniania potencjału społecznego i zawodowego mieszkańców z uwzględnieniem działań opartych o: samopomoc i wolontariat, środowiskowych, prozatrudnieniowych, edukacyjnych i kulturalnych - usługi świadczone będą nieodpłatnie.

Faktury z tytułu nabywanych towarów i usług na potrzeby realizacji zadania wystawiane będą na Wnioskodawcę. Towary i usługi nabywane w ramach realizowanego zadania będą wykorzystywane do wykonywania wyłącznie czynności pozostających poza zakresem działalności gospodarczej wykonywanych w ramach zadań własnych nałożonych na Miasto przepisami ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi, bowiem - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabywane w ramach realizowanego zadania będą wykorzystywane do wykonywania wyłącznie czynności pozostających poza zakresem działalności gospodarczej wykonywanych w ramach zadań własnych nałożonych na Miasto przepisami ustawy o samorządzie gminnym.

Usługi w projektowanym Centrum Usług Społecznych w ramach realizacji zadań z zakresu aktywnej integracji m.in. programy dot. wzmacniania potencjału społecznego i zawodowego mieszkańców z uwzględnieniem działań opartych o: samopomoc i wolontariat, środowiskowych, prozatrudnieniowych, edukacyjnych i kulturalnych - będą świadczone nieodpłatnie.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie:

  • ochrony zdrowia,
  • pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
  • wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
  • edukacji publicznej,
  • kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
  • polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
  • wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej,

zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5, 6, 6a, 8, 9, 16, 17 cyt. ustawy o samorządzie gminnym - odbywa się w ramach władztwa publicznego i Wnioskodawca wykonując to zadanie w ramach przedmiotowego projektu pn. Adaptacja budynku na potrzeby Centrum Usług Społecznych, działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Wnioskodawca bez wątpienia nie może być uznany za podatnika, gdyż realizuje on w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. Adaptacja budynku na potrzeby Centrum Usług Społecznych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tutejszy Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa rozpatrzone.

Dotyczy to w szczególności ustalenia, czy realizowane w ramach projektu zadania są przedmiotem sprzedaży, odpłatnej dostawy czy odpłatnego świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku VAT.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej