w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu - Interpretacja - 1462-IPPP1.4512.998.2016.1.MP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28.12.2016, sygn. 1462-IPPP1.4512.998.2016.1.MP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2016 r. (data wpływu 28 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny :

Instytut (dalej jako I. lub Instytut) jako instytut naukowy działa na podstawie:

  • ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (tj. z dnia 29 lutego 2016 r., Dz.U. z 2016 r. poz. 371 ze zm.);
  • ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz.U. nr 96 poz. 620);
  • statutu I..

Instytut jest państwową jednostką organizacyjną zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym, posiadającą osobowość prawną i działającą pod nadzorem Ministra Środowiska.

I. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu jest:

  • prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych;
  • dokonywanie analiz i ocen wspomagających kształtowanie i realizację polityki leśnej państwa i programów rozwoju leśnictwa;
  • tworzenie naukowych podstaw i inicjowanie racjonalnych form trwałej i zrównoważonej gospodarki leśnej;
  • przystosowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;
  • wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych.

Zasadniczo, działania I. obejmują swoim zakresem prowadzenie badań i prac badawczo- rozwojowych dotyczących nauk leśnych, których główne kierunki to:

  • wielostronne funkcje lasu, zrównoważony rozwój gospodarstwa leśnego oraz wykorzystanie zasobów leśnych;
  • biologia i ekologia zespołów leśnych oraz właściwości środowisk i siedlisk leśnych;
  • hydrologia i melioracje leśne;
  • oddziaływanie emisji przemysłowych i innych czynników antropogenicznych na las i restytucja drzewostanów na terenach wylesionych;
  • hodowla lasu, zadrzewienia i zalesienia gruntów nieleśnych;
  • ochrona lasu oraz metody wzmagania biologicznej odporności drzewostanów;
  • główne i uboczne użytkowanie lasu;
  • gospodarka łowiecka;
  • urządzanie, produkcyjność i monitoring lasu;
  • ekonomika gospodarki leśnej, jej powiązanie z innymi dziedzinami gospodarki narodowej, zasady i metody organizacji i zarządzania, polityka leśna oraz historia leśnictwa;
  • doskonalenie procesów technologicznych i środków technicznych w leśnictwie;
  • ochrona i bezpieczeństwo pracy w leśnictwie.

Do zadań Instytutu należy również:

  • osłona naukowa przy praktycznym upowszechnianiu wyników badań;
  • doradztwo naukowe;
  • opracowywanie prognoz i ekspertyz;
  • prowadzenie kursów i szkoleń dotyczących gospodarki leśnej;
  • prace normalizacyjne, certyfikacyjne, unifikacyjne i typizacyjne.

Dlatego też I., w ramach umowy o dofinansowanie, zawartej pomiędzy instytucją zarządzającą a F. (działającym jako partner wiodący) dołączył w charakterze partnera do projektu Interreg EUROPA ŚRODKOWA CE614, Conservation and sustainable utilization of forest tree diversity in climate change (Ochrona zmienności genetycznej drzew leśnych w warunkach zmian klimatu poprzez zrównoważoną gospodarkę leśnym materiałem rozmnożeniowym), SUSTREE, zatwierdzonego przez Komitet Monitorujący Programu Interreg EUROPA ŚRODKOWA (dalej: Projekt).

W ramach realizacji tego międzynarodowego Projektu w okresie od dnia 1 sierpnia 2016 do dnia 31 lipca 2019 r. I. będzie realizował następujące czynności:

  • Wniesie wkład w postaci 15% wartości Projektu (pozostała część będzie finansowana przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Interreg Europa Środkowa);.
  • Udostępni wiedzę dotyczącą wyników doświadczeń proweniencyjnych i hodowlanych, które umożliwią powiązanie obecnych danych o lasach z modelowymi, przewidującymi zmiany klimatyczne (WP Tl - Ujednolicenie wykorzystania i reguł przemieszczania leśnego materiału rozmnożeniowego z uwzględnieniem zmian klimatycznych).
  • Będzie koordynować udostępnianie i wykorzystanie krajowych informacji o LMP i LMR i możliwości wykorzystania ich w przeciwdziałaniu skutkom zmian klimatycznych (WP T2 - Dostęp do leśnych zasobów genowych i kształtowanie polityki na rzecz zrównoważonego wykorzystania LMR w krajach z regionu Europy środkowej).
  • Zapewni udostępnienie wyników projektu zainteresowanym podmiotom, wspierając programy adaptacji drzew do zmieniających się warunków klimatycznych środowiska (WP T3 - Promocja dostosowania ekosystemów leśnych do zmian klimatycznych poprzez pilotażowe wdrożenie nowych reguł przemieszczania nasion w leśnictwie i w lasach chronionych).

Zgodnie z postanowieniami umowy partnerskiej I. realizując Projekt zobowiązał się m.in.:

  • Przestrzegać właściwych wymogów prawnych i innych zgodnych z mającym zastosowanie prawem, w szczególności z ustawodawstwem wspólnotowym i krajowym.
  • Umożliwić właściwym organom (IM/WS, Organowi Audytowemu, służbom Komisji oraz wspólnotowym i krajowym instytucjom kontrolnym) dostęp do swojej siedziby w celu przeprowadzenia niezbędnych kontroli i audytów.
  • Prowadzić odrębną ewidencję księgową w celu rozliczenia projektu i zapewnienia łatwej identyfikacji kwalifikowalnych kosztów i uzyskanego dofinansowania.
  • Zagwarantować odpowiednią promocję projektu zarówno wśród potencjalnych beneficjentów wyników projektu, jak i wśród ogółu społeczeństwa.
  • Dopilnować, aby wszelkie powiadomienia lub publikacje z ramienia projektu, w tym prezentacje podczas konferencji lub seminariów, informowały, że niniejszy projekt został wdrożony przy udziale pomocy finansowej ze środków EFRR i programu Interreg EŚ.
  • Przestrzegania wszelkich mających zastosowanie przepisów oraz podstawowych zasad dotyczących prawa konkurencji oraz zasad równego traktowania i transparentności w rozumieniu rozporządzeń o funduszach i zapewnia, że żadna osoba nie otrzymała żadnej nienależnej korzyści, tzn. nie przekazano nikomu żadnej korzyści, która naruszyłaby podstawowe zasady i cele polityczne trybu finansowania. Efekty i rezultaty, w szczególności opracowania i analizy, wytworzone podczas wdrożenia projektu są udostępniane ogółowi społeczeństwa bezpłatnie, a wszystkie zainteresowane osoby i organizacje mogą z nich korzystać w taki sam sposób i na takich samych warunkach jak strony Projektu.

W ramach działalności gospodarczej, I. dokonuje co do zasady, sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Jednakże w nielicznych przypadkach, występują transakcje zwolnione z tego podatku, jak i będące poza jego zakresem.

Analizując zadania, do których wykonania zobowiązany jest I. z tytułu Projektu należy stwierdzić, iż w wyniku jego realizacji Instytut nie świadczy i nie będzie świadczył żadnych odpłatnych usług, a tym samym, nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów z osiągniętych rezultatów.

Z drugiej jednakże strony, I. w związku z realizacją Projektu, dokonuje określonych zakupów towarów i usług od podmiotów zewnętrznych, udokumentowanych fakturami zawierającymi podatek VAT. Nie istnieje jednak, ani bezpośredni, ani pośredni związek pomiędzy tymi wydatkami, a działalnością opodatkowaną Instytutu w świetle ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Skoro Instytut w ramach realizacji Projektu nabywa towary i usługi, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (nie istnieje związek pomiędzy zakupionym towarem lub usługą a opodatkowaną działalnością Instytutu), to czy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami ?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Instytutu, z uwagi na fakt, że wykonywane w ramach Projektu prace nie będą służyć Instytutowi do wykonywania czynności opodatkowanych, to tym samym I. nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na towary i usługi, które zostały poniesione w związku z realizacją tego Projektu.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się: ...wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych."

Biorąc pod uwagę podstawowe prawo podatnika podatku VAT, tj. prawo do odliczenia podatku naliczonego, art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w powołanym powyżej art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie natomiast z postanowieniami art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Treść powołanych przepisów wskazuje więc, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zasadniczo wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

  • odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług; oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego, przysługuje więc co do zasady, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przenosząc powyższe ustalenia na przedmiotowy stan faktyczny należy wskazać, iż Instytut jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który posiada status instytutu badawczego i prowadzi badania oraz prace badawczo-rozwojowe dotyczące nauk leśnych. W prowadzonej ewidencji księgowej I. wyodrębnia co do zasady następujące grupy działalności: opodatkowaną, zwolnioną oraz niepodlegającą opodatkowaniu.

Realizowany przez Instytut Projekt, finansowany jest ze środków publicznych, w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. z 21 czerwca 2013 r., Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.). W toku realizacji projektu Instytut sporządza sprawozdania, jak również przekazuje dotyczącą go dokumentację oraz raporty roczne i wnioski o płatność.

Zadania I., w tym wykorzystanie efektów zrealizowanego Projektu, są więc bez wątpienia związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, odliczenie podatku naliczonego od nabywanych przez I. towarów i usług wyłącznie dla celów realizacji Projektu, stanowiłoby dla I. nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy.

Należy bowiem stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją Ustawy o VAT, ponadto brak jest w tej ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia podatku naliczonego w tego rodzaju sytuacjach.

Jak już wspomniano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W opisanej sytuacji warunek uprawniający do odliczenia nie jest więc spełniony, gdyż ze stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że efekty projektu są związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dodatkowo należy nadmienić, że Instytut nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale "4" Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz.U. z 2013 r. poz. 1656 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust, 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Skoro więc I. nie spełnia tych warunków, to nie ma również możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału "4" tego rozporządzenia.

Prezentowane przez Instytut stanowisko znajduje całkowite potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych, w tym również interpretacji wydanej już w zbliżonym stanie faktycznym na rzecz I.. I tak:

Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych tylko i wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych i niepodlegających temu podatkowi. Celem zrealizowania prawa do odliczenia podatku naliczonego podatnik jest obowiązany do bezpośredniego przyporządkowania dokonanych zakupów do czynności opodatkowanych (...) w przypadku wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności, które mieszczą się w działalności gospodarczej (...), a wyniki badań projektów przeznaczone są do komercjalizacji i planowane jest osiągnięcie wyników będących przedmiotem sprzedaży, podlegającej opodatkowaniu VAT i niepodlegającej zwolnieniu, to ewentualne późniejsze niepowodzenie tych projektów, czyli brak komercjalizacji nie powoduje utraty prawa do odliczania podatku VAT. Natomiast w przypadku projektów uznanych pierwotnie za niekomercyjne, a które później podlegają komercjalizacji (w związku z osiągnięciem gospodarczo przydatnych wyników badań) wskazać należy, że późniejsza zmiana przeznaczenia nie powoduje nabycia przez dany podmiot prawa do odliczenia podatku VAT. W przypadku braku możliwości przypisania dokonanych zakupów towarów i usług w całości do czynności dających prawo do odliczenia, tj. czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia jedynie tej kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać tym czynnościom, zgodnie z art. 86 ust. 2a oraz art. 90a ust. 2 ustawy z uwzględnieniem art. 90 ust. 10 ustawy. (Interpretacja Indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8 lipca 2016 r., sygn. IPPP1/4512- 272/16-4/AS).

...rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją niniejszego projektu. Reasumując, w związku z realizacją projektu Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że nabyte w związku z realizacją ww. projektu towary i usługi nie są wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem." (Interpretacja Indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 czerwca 2016 r., sygn. ILPP2/4512-1 -245/16-2/MR).

...rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawne warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ (...) wyniki realizacji projektu Wnioskodawca będzie wykorzystywał do dalszych badań naukowych, gdzie zakup niezbędnych do realizacji tych badań towarów i usług, do których został naliczony podatek VAT nie będzie w przyszłości służył czynnościom opodatkowanym. Nadto, projekt ma charakter ściśle badawczy, Wnioskodawca nie przewiduje sprzedaży ani komercjalizacji wyników badań (...) Uzyskana wiedza w trakcie realizacji projektu zostanie przekazywana na seminariach, konferencjach naukowych, czasopismach branżowych i innych nieodpłatnie. W związku z powyższym, skoro wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, to Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z jego realizacją. (Interpretacja Indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 20 maja 2016 r., sygn. 1061-IPTPP1.4512.183.2016.2.ŻR).

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydając w dniu 6 października 2014 r. interpretację indywidualną (sygn. IPPP3/443-966/14-2/ISZ) na rzecz I. w zbliżonym stanie faktycznym potwierdził stanowisko Instytutu, iż: ...w wyniku (...) realizacji Instytut nie będzie świadczył żadnych odpłatnych usług, a tym samym nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów z rezultatów osiągniętych w ramach Projektu. Z drugiej jednak strony, Wnioskodawca w związku z realizacją projektu będzie dokonywał określonych zakupów towarów i usług od podmiotów zewnętrznych, udokumentowanych fakturami zawierającymi podatek VAT. Nie istnieje jednak, ani bezpośredni, ani pośredni związek pomiędzy tymi wydatkami, a działalnością opodatkowaną Instytutu w świetle Ustawy o VAT.

Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydając w dniu 14 listopada 2013 r. kolejną interpretację indywidualną (sygn. IPPP1/443-983/13-2/AS) na rzecz I., w zbliżonym stanie faktycznym, odstępując od uzasadnienia potwierdził stanowisko I., iż m.in. warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdy towary i usługi nabywane w ramach realizacji danego projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a wykonywane w ramach tego projektu czynności (ewentualnie powstałe materiały, czy wartości niematerialne i prawne), nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

Reasumując powyższe należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 Ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdy towary i usługi nabywane w ramach realizacji Projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a wykonywane w ramach realizacji tego Projektu czynności nie będą generowały czynności opodatkowanych VAT.

I. nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na towary i usługi poniesione w związku z realizacją Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie