brak prawa do odliczenia podatku VAT przy realizacji zadania - Interpretacja - 1061-IPTPP1.4512.614.2016.1.MG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.12.2016, sygn. 1061-IPTPP1.4512.614.2016.1.MG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia podatku VAT przy realizacji zadania

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku (data wpływu 21 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT przy realizacji zadania jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT przy realizacji zadania .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

() ma status czynnego podatnika VAT.

posiada miano Akademii nadane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i objęta jest systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Podstawowym przedmiotem działalności są usługi w zakresie edukacji. Usługi edukacji objęte są zwolnieniem przedmiotowym z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 UoVAT. uzyskuje również nieznaczne przychody z opłat czynszowych (wynajem sal, wynajem powierzchni pod automaty do sprzedaży napojów), które opodatkowane są stawką podstawową 23%. Istniejąca relacja przychodów opodatkowanych do przychodów z usług edukacyjnych, objętych zwolnieniem powoduje, że nie ma praw do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 90 ust. 10 UoVAT.

prowadzi działalność edukacyjną w różnych lokalizacjach. Jedną z nich jest nieruchomość w , w którym prowadzone są zajęcia dla studentów. Nieruchomość stanowi własność .

Przychody uzyskiwane w związku z prowadzeniem działalności przez stanowią całkowicie i wyłącznie opłaty za usługi edukacyjne otrzymywane od studentów.

zamierza wystąpić do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) o dofinansowanie nakładów na modernizację systemu energetycznego nieruchomości własnej przy ul. . Modernizacja będzie polegać na poprawie efektywności energetycznej i realizowana będzie w ramach projektu . W związku z realizacją działań modernizacyjnych o charakterze inwestycyjnym będzie otrzymywała od wykonawców faktury VAT za wykonane prace.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy będzie miała prawną możliwość odliczenia podatku VAT przy realizacji zadania jeśli w obiekcie tym prowadzi i będzie prowadzić wyłącznie działalność polegającą na świadczeniu usług edukacyjnych zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 UoVAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o dyspozycję art. 86 UoVAT nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT przy realizacji zadania , ponieważ prowadzona tam działalność podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Art. 86 ust. 1 wyraźnie wskazuje, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w takim zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych a w obiekcie przy ul. nie wykonuje się i nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca ma status czynnego podatnika VAT. Akademia objęta jest systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Podstawowym przedmiotem działalności Akademii są usługi w zakresie edukacji (objęte zwolnieniem zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 UoVAT). Wnioskodawca uzyskuje również nieznaczne przychody z opłat czynszowych (wynajem sal, wynajem powierzchni pod automaty do sprzedaży napojów), które opodatkowane są stawką podstawową 23%. Istniejąca relacja przychodów opodatkowanych do przychodów z usług edukacyjnych, objętych zwolnieniem powoduje, że Akademia nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 90 ust. 10 UoVAT. Wnioskodawca prowadzi działalność edukacyjną w różnych lokalizacjach. Jedną z nich jest nieruchomość w , w którym prowadzone są zajęcia dla studentów. Przychody uzyskiwane w związku z prowadzeniem działalności przez Akademię stanowią całkowicie i wyłącznie opłaty za usługi edukacyjne otrzymywane od studentów. Wnioskodawca zamierza wystąpić do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) o dofinansowanie nakładów na modernizację systemu energetycznego nieruchomości własnej przy ul. . Modernizacja będzie polegać na poprawie efektywności energetycznej i realizowana będzie w ramach projektu . W związku z realizacją działań modernizacyjnych o charakterze inwestycyjnym Akademia będzie otrzymywała od wykonawców faktury VAT za wykonane prace.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, jeśli jak wskazał Wnioskodawca w obiekcie tym prowadzi i będzie prowadzić wyłącznie działalność polegającą na świadczeniu usług edukacyjnych zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Reasumując, jeśli w obiekcie objętym wnioskiem Zainteresowany prowadzi i będzie prowadzić wyłącznie działalność polegającą na świadczeniu usług edukacyjnych zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, to Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT przy realizacji zadania .

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Niniejsze rozstrzygnięcie zostało podjęte przy założeniu, że Wnioskodawca w obiekcie objętym wnioskiem prowadzi i będzie prowadzić wyłącznie działalność zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi