
Temat interpretacji
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na rozwoju infrastruktury Centrum Kultury
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2012r. (data wpływu 19 czerwca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 lipca 2012r. (data wpływu 23 lipca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 lipca 2012r. (data wpływu 23 lipca 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 lipca 2012r. nr IBPP3/443-626/12/JP.
W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 20 lipca 2012r. ukształtowało się następujące zdarzenie przyszłe:
Zgodnie z zapisami w Podręczniku Procedur Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 2013 Beneficjent zrealizowanego w ramach RPO W projektu, w okresie do 5 lat od jego finansowego zakończenia nie może poddać go zasadniczej modyfikacji w rozumieniu art. 57 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006. Zgodnie z postanowieniami ww. Rozporządzenia Rady (WE) w celu zachowania trwałości, projekt nie zostanie poddany zasadniczej modyfikacji wynikającej ze zmiany charakteru własności elementu infrastruktury albo z zaprzestania działalności produkcyjnej mającej wpływ na charakter lub warunki realizacji operacji lub powodującej uzyskanie nieuzasadnionej korzyści przez przedsiębiorstwo lub podmiot publiczny.
Projekt został zrealizowany w latach 2008-2010.
Dla przedmiotowego projektu okres zachowania trwałości mija 7 października 2015r.
Zgodnie z zapisami w zatwierdzonej dokumentacji aplikacyjnej Beneficjentem projektu jest Miasto. Miasto było również Wnioskodawcą, podmiotem zamawiającym oraz finansującym inwestycję natomiast Zarządzającym w okresie trwałości, w imieniu Beneficjenta jest Centrum Kultury, które jest jednostką organizacyjną Miasta.
Centrum działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, uchwały Rady Miasta z dnia 28 lutego 2001r. w sprawie utworzenia instytucji prowadzącej działalność w zakresie upowszechniania kultury o nazwie Centrum Kultury oraz postanowień Statutu Centrum Kultury. CK jest jednostką posiadającą osobowość prawną i jest odrębnym od Miasta (Beneficjenta) podatnikiem VAT.
Zarządzający projektem planuje nająć powierzchnię pomieszczeń kawiarni. Kawiarnia artystyczna prowadzona byłaby w terminach odbywających się imprez w budynku wyremontowanego CK, przez podmiot zewnętrzny, który zostanie wybrany z poszanowaniem zasad uczciwej konkurencji, niedyskryminacji i przejrzystości postępowania.
Przyjmując prognozy dodatkowego przychodu z tytułu wynajmu pomieszczeń kawiarni miesięczny przychód wyniesie ok 517,70 zł +VAT.
Przychody i koszty Centrum Kultury za 2011r. przedstawiają się następująco:
- przychody ze sprzedaży usług własnych (sprzedaż biletów, opłaty z tytułu prowadzonych zespołów i warsztatów, dofinansowanie imprez organizowanych wspólnie z innymi podmiotami, dotacja podmiotowa z budżetu, wynajmu pomieszczeń, pozostałe dochody (gadżety) wynosiły 1.602.363,42 PLN,
- koszty (amortyzacja, zużycie materiałów i energii, usługi obce, podatki i opłaty, wynagrodzenia i pochodne, świadczenia na rzecz pracowników, pozostałe) wynosiły 1.605. 633,02 PLN.
Planowane utworzenie kawiarni nie spowoduje zmiany charakteru własności infrastruktury objętej przedmiotowym projektem.
Działalność Centrum Kultury w zakresie świadczonych usług kulturalnych nie ulegnie zmianie - RCK nadal będzie realizowało swoje zadania statutowe, natomiast planowane przez Zarządzającego projektem otwarcie kawiarni ma na celu zwiększenie atrakcyjności obiektu wśród odwiedzających osób (uzyskiwane z tego tytułu przychody maja być przekazywane na cele statutowe RCK), co może wpłynąć pozytywnie na efekt realizacji projektu (np. poprzez zwiększenie liczby osób korzystających z nowej bazy kulturalnej).
Przedmiotem projektu jest rozwój Centrum Kultury poprzez jego modernizację (poprawa funkcjonalności i przystosowania budynku do korzystania przez osoby niepełnosprawne) oraz zakup wyposażenia (m.in. oświetlenie, nagłośnienie, siedziska - fotele).
Faktury na potrzeby realizacji projektu zostały wystawione na Miasto jako beneficjenta projektu.
Majątek powstały w wyniku realizacji projektu został przekazany do wykorzystania eksploatacji Centrum Kultury w formie nieodpłatnego użyczenia.
Miasto nie będzie osiągało obrotów opodatkowanych podatkiem VAT związanych z mieniem powstałym w efekcie zrealizowanego projektu.
Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie będą miały jakiegokolwiek związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 20 lipca 2012r.):
Czy w związku z realizacją projektu pn. Miasto ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...
Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 20 lipca 2012r.):
W związku z realizacją projektu pn. Miasto nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zaznaczyć, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.
Zagadnieniem będącym przedmiotem złożonego wniosku jest możliwość odliczenia podatku VAT z zadania inwestycyjnego realizowanego w latach 2008-2010 w ramach projektu współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego pn. .
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt, którego przedmiotem był rozwój Centrum Kultury poprzez jego modernizację (poprawa funkcjonalności i przystosowanie budynku do korzystania przez osoby niepełnosprawne) oraz zakup wyposażenia (m.in. oświetlenie, nagłośnienie, siedziska fotele). Majątek powstały w wyniku realizacji projektu został przekazany do wykorzystania eksploatacji Centrum Kultury w formie nieodpłatnego użyczenia. Centrum Kultury w okresie trwałości projektu jest podmiotem zarządzającym. Obecnie Zarządzający planuje nająć powierzchnię (otwarcie kawiarni). Wnioskodawca nie będzie osiągał obrotów opodatkowanych podatkiem VAT związanych z mieniem powstałym w efekcie zrealizowanego projektu.
Analiza wniosku prowadzi do konkluzji, iż wątpliwości po stronie Wnioskodawcy powstały w związku z planowanym przez podmiot zarządzający otwarciem kawiarni w nieodpłatnie użyczanym budynku, który był przedmiotem działań podejmowanych w związku z realizacją projektu.
Podkreślić należy, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W rozpatrywanej sprawie, najem powierzchni pomieszczeń kawiarenki realizowany będzie przez podmiot zarządzający tj. Centrum Kultury, które jest odrębnym od Wnioskodawcy podmiotem. W konsekwencji obroty opodatkowane z tytuły przedmiotowego najmu będą występowały po stronie tego podmiotu. Powyższe potwierdza również wskazanie Wnioskodawcy, że nie będzie on osiągał obrotów opodatkowanych podatkiem VAT związanych z mieniem powstałym w efekcie zrealizowanego projektu
Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Wnioskodawca nie ma więc możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 3 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
