Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - IPTPP2/443-264/12-4/KW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 01.06.2012, sygn. IPTPP2/443-264/12-4/KW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2012 r. (data wpływu 22 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 maja 2012 r. (data wpływu 25 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu p.n. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu p.n. .

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 maja 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja jest organizacją non-profit. Wykonuje ona tylko czynności zwolnione z podatku od towarów i usług i po wyrejestrowaniu się jest zwolnionym podatnikiem VAT (wyrejestrowanie od 1 kwietnia 2007 r.). Do statutowych celów Fundacji należy m.in. podnoszenie świadomości prawnej społeczeństwa poprzez udzielanie bezpłatnej pomocy prawnej. Realizuje ona obecnie wiele projektów finansowanych z funduszy europejskich i budżetu państwa.

Jednym z nich jest projekt realizowany od dnia 1 stycznia 2012 roku pt. .

Projekt ten jest finansowany w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców), w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych Fundacji.

Zarządzająca na poziomie krajowym środkami europejskimi Władza Wdrażająca Programy Europejskie podlegająca Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji, nałożyła na Fundację obowiązek dołączenia do raportu finansowego, kopię indywidualnej interpretacji potwierdzającą, że nie może odzyskać opłacanego podatku VAT (co jest warunkiem kwalifikowalności podatku od towarów i usług). Uzyskanie takiej interpretacji jest zatem niezbędne do rozliczenia już wydanych środków i uzyskania dalszej części dofinansowania projektu. Środki z dotacji zgodnie z umową przechowywane są na ogólnym rachunku Fundacji (nie ma obowiązku korzystania z odrębnego subkonta).

Wnioskodawca od 1 kwietnia 2007 roku nie składa deklaracji VAT-7, jest zwolnionym podatnikiem VAT.

W piśmie z dnia 24 maja 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Zainteresowany wskazał, iż:

  1. Wykorzystywane środki nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podatek VAT płacony w cenie zakupywanych do projektu towarów i usług nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi. Fundacji nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Z otrzymanych od Władzy Wdrażającej kwot na realizację projektu nie wynika żadna sprzedaż, a więc dotacja nie ma wpływu na cenę, tym samym więc nie jest wliczana do obrotu. Stąd nie ma prawnej możliwości do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w rozliczeniach na deklaracji VAT-7 z Urzędem Skarbowym. Jeśli niemożliwym jest odliczenie podatku VAT na deklaracji VAT-7 do Urzędu Skarbowego, dlatego może on być kosztem kwalifikowalnym w realizowanym projekcie. W budżecie realizowanego projektu kosztem kwalifikowalnym są wartości brutto. Fundacja jest zarejestrowanym, ale nie jest czynnym podatnikiem VAT.
  2. Dofinansowanie odbędzie się w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, wdrażanego w latach 2008-2013, jako część programu ogólnego Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi.
  3. Faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę czyli Fundację.

Do niniejszego uzupełnienia załączono interpretację indywidualną z dnia 24 czerwca 2012 r. wydaną w analogicznym stanie faktycznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Fundacja będąca zwolnionym podatnikiem VAT (wyrejestrowanie od 1 kwietnia 2007 r.) jest uprawniona do odzyskiwania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłacanych w ramach realizacji projektu finansowanego w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców), w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych Fundacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na przedmiotowe pytanie jest przecząca, co jest wykazane poniżej.

Zainteresowany stoi na stanowisku, że nie jest uprawniony do odliczania lub odzyskiwania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłacanych w ramach realizacji projektu finansowanego w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców), w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych Fundacji.

Zgodnie z art. 86 ustawy, podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca jako organizacja non-profit nieprowadząca działalności gospodarczej nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, to nie ma prawa do odliczenia podatku VAT ani do jego odzyskania (wyrejestrowanie od 1 kwietnia 2007 r.). W związku z powyższym, podatek VAT należy uznać za koszt kwalifikowalny w projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca niebędący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług jest organizacją non-profit wykonującą tylko czynności zwolnione z podatku od towarów i usług. Zainteresowany realizuje finansowany w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców), w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych Fundacji projekt p.n. . Nadto Wnioskodawca wskazał, iż dofinansowanie odbędzie się w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, wdrażanego w latach 2008-2013, jako część programu ogólnego Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi. Faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę, a podatek VAT płacony w cenie nabywanych do projektu towarów i usług, nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca poniesione wydatki w ramach ww. projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu p.n. w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, wdrażanego w latach 2008-2013, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Końcowo należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ w związku z § 2 i § 5a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o stan faktyczny w nim przedstawiony.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 265 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi