Wnioskodawczyni nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poni... - Interpretacja - IPTPP2/443-184/12-6/AW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29.05.2012, sygn. IPTPP2/443-184/12-6/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawczyni nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2012 r. (data wpływu 29 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 maja 2012 r. (data wpływu 18 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu oraz w zakresie uznania zapłaconego podatku VAT za wydatek kwalifikowalny oraz sposobu wyliczenia kwoty dotacji w ramach projektu unijnego.

Pismem z dnia 15 maja 2012 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz sformułowanie nowego pytania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W sierpniu 2011 r. Wnioskodawczyni złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość, konkurs Rozwój mikro i małych przedsiębiorstw na zakup następującego sprzętu medycznego: radiowizjografu, unitu, kompresora, lasera diodowego i lasera jagowo erbowego. Nabywany sprzęt medyczny jest opodatkowany 8% oraz 23% stawką VAT. W grudniu 2011 r. wniosek Wnioskodawczyni został wyłoniony do dofinansowania.

Zgodnie z Zasadami kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013,część pierwsza zasady ogólne, pkt 12. Wydatki niekwalifikowalne:

12.1 Za niekwalifikowalne uznaje się, w szczególności następujące kategorie wydatków:

-podatek VAT, który może zostać odzyskany w oparciu o ustawę o VAT.

W ocenie Wnioskodawczyni nie ma ona prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, w związku z czym zapłacony podatek VAT od zakupionego sprzętu medycznego w ramach projektu unijnego powinien być wydatkiem kwalifikowalnym, a kwota dotacji powinna być liczona od wartości projektu brutto.

Wnioskodawczyni jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, ponieważ wynajmuje część lokalu, w którym prowadzi gabinet stomatologiczny. Dlatego wystawia faktury VAT za wynajem.

W piśmie z dnia 15 maja 2012 r. będącym uzupełnieniem wniosku Wnioskodawczyni wskazała, iż planowane zakupy towarów w ramach realizowanego projektu unijnego nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nabywane towary będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT są usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywanych zawodów lekarza i lekarza dentysty.

Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wystawione na Wnioskodawczynię jako Beneficjenta przedmiotowego projektu unijnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(sformułowane w piśmie z dnia 15 maja 2012 r.).

Czy ze względu na to, że zakupy towarów w ramach realizacji przedmiotowego projektu unijnego nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie przysługuje Wnioskodawczyni prawo w przedmiotowym zakresie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, w związku z czym zapłacony podatek VAT od zakupu sprzętu medycznego w ramach projektu unijnego powinien być wydatkiem kwalifikowalnym a kwota dotacji powinna być liczona od wartości projektu brutto. Wnioskodawczyni świadczy usługi w zakresie opieki medycznej, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18-20 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT są usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT są usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia świadczone w ramach wykonywanych zawodów lekarza i lekarza dentysty.

Zwolnieniem, na podstawie powyżej powołanych podstaw prawnych objęte są usługi świadczone przez stomatologów.

W ocenie Wnioskodawczyni, zapłacony podatek VAT za sprzęt medyczny zakupiony w ramach realizowanego projektu nie może być odliczony, dany podatek VAT stanowi wydatek kwalifikowalny w ramach projektu unijnego oraz kwota dotacji powinna być liczona od wartości projektu brutto.

W piśmie z dnia 15 maja 2012 r. Wnioskodawczyni wskazała, że została wyłoniona do dofinansowania w projekcie unijnym, i w związku z tym zakupy towarów w ramach realizacji danego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ponieważ zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT są usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywanych zawodów lekarza i lekarza dentysty. Wnioskodawczyni prowadząc Gabinet Stomatologiczny, świadczy usługi w zakresie opieki medycznej, które korzystają ze zwolnienia zgodnie z przytoczonym przepisem. W związku z tym Wnioskodawczyni nie przysługuje, w przypadku zakupu towarów w ramach realizacji przedmiotowego projektu unijnego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni w sierpniu 2011 r. złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość, konkurs Rozwój mikro i małych przedsiębiorstw.

Wnioskodawczyni jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, ponieważ wynajmuje część lokalu, w którym prowadzi gabinet stomatologiczny. Dlatego wystawia faktury VAT za wynajem.

Planowane zakupy towarów w ramach realizowanego projektu unijnego nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wystawione na Wnioskodawczynię.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ jak wskazała Wnioskodawczyni poniesione wydatki w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawczyni nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawczyni nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawczyni nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowana nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawczyni nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowaną, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż poniesione wydatki będą związane wyłącznie z prowadzoną działalnością zwolnioną z opodatkowania VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawczynię opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności zmiany przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Natomiast, kwestia dotycząca uznania zapłaconego podatku VAT za wydatek kwalifikowalny oraz sposobu wyliczenia kwoty dotacji w ramach projektu unijnego została załatwiona odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 357 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi