
Temat interpretacji
Dostawa nieruchomości z ww. obiektami nie jest wykonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków i budowli upłyną 2 lata, dostawa nieruchomości wraz z ww. obiektami, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 03.04.2012r. (data wpływu 10.04.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10.04.2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Z. Spółka Akcyjna w likwidacji zamierza dokonać odpłatnego zbycia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej położonej w W. przy ul. M. , o łącznej powierzchni 3.728 m2 (dalej Nieruchomość). Nieruchomość stanowi drogę dojazdową w kompleksie działek będących w użytkowaniu wieczystym Spółki. Nieruchomość jest częściowo:
- ogrodzona ogrodzeniem z prętów płaskich, wybudowanym w 1976 r., które nie jest trwale związane z gruntem (dalej Obiekt 1),
- zabudowana placem z kostki klinkierowej, wybudowanym w 1950 r. (dalej Obiekt 2).
Na ww. nieruchomości znajduje się również instalacja wodociągowa, wybudowana w 1994 r. (dalej Obiekt 3). Powyżej opisane obiekty zostały wybudowane przez P (dalej Przedsiębiorstwo), któremu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do Obiektu 1 i Obiektu 2 (z uwagi na brak przepisów o VAT w okresie budowy).
Wartość początkowa Obiektu 1 na dzień wprowadzenia do ewidencji środków trwałych przez Przedsiębiorstwo wynosiła 51,70 zł (po uwzględnieniu denominacji), a z uwzględnieniem aktualizacji wynikającej z odrębnych przepisów - 37.327,56 zł. Przedsiębiorstwo ponosiło nakłady inwestycyjne na ulepszenie Obiektu 1 (w dniu 28.12.2001 roku - 16.586,23 zł i w dniu 31.05.2007 roku - 2.213,81 zł), w stosunku do których miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wartość początkowa Obiektu 2 na dzień wprowadzenia do ewidencji środków trwałych przez Przedsiębiorstwo wynosiła 146,86 zł (po uwzględnieniu denominacji), a z uwzględnieniem aktualizacji wynikającej z odrębnych przepisów - 183.563,20 zł.
Wartość początkowa Obiektu 3 na dzień wprowadzenia do ewidencji środków trwałych przez Przedsiębiorstwo wynosiła 10.563,65 zł (po uwzględnieniu denominacji). Przedsiębiorstwo nie ponosiło nakładów inwestycyjnych na ulepszenie Obiektu 2 i Obiektu 3, w stosunku do których miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Obiekty były wykorzystywane przez Przedsiębiorstwo do prowadzenia działalności poligraficznej. Od dnia 21.06.2006 roku Przedsiębiorstwo pobierało od innego podmiotu opłaty z tytułu ustanowionej na ww. Nieruchomości służebności gruntowej, które podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W dniu 23.03.2007 r. Przedsiębiorstwo zostało przekształcone w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa Z Spółka Akcyjna (dalej Spółka). Spółka została wpisana w dniu 26.07.2007 roku pod numerem KRS do Rejestru Przedsiębiorców, prowadzonego przez Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy w Krajowym Rejestrze Sądowym. W wyniku komercjalizacji Spółka przejęła cały majątek trwały i obrotowy Przedsiębiorstwa (w tym ww. Nieruchomość i Obiekty), który został wprowadzony do ewidencji Spółki według wartości ewidencyjnej. Spółka prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, tj. działalność poligraficzną (do 22.04.2010 roku) oraz najem nieruchomości (do dnia dzisiejszego). Wszystkie środki trwałe posiadane przez Spółkę, w tym ww. Nieruchomość i Obiekty, służą do prowadzenia powyższej działalności. Od dnia komercjalizacji Spółka pobiera od innego podmiotu opłaty z tytułu ustanowionej na ww. Nieruchomości służebności gruntowej, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W stosunku do wymienionych powyżej budowli Spółka nie ponosiła nakładów inwestycyjnych, względem których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Dla wyżej wymienionej Nieruchomości nie został określony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, brak również decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Według wypisu z rejestru gruntów Nieruchomość jest zaliczana do Zurbanizowanych terenów niezabudowanych.
Zgodnie z ustaleniami Studium Uwarunkowań Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m. st. Warszawy uchwalonego przez Radę miasta uchwałą z dnia 10 października 2006 r. teren, na którym znajduje się Nieruchomość, położony jest na obszarze w strefie centrum miasta o oznaczeniu C/UH > 30 - tereny wielofunkcyjne z dopuszczeniem funkcji sprzedaży o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 i o maksymalnej wysokości zabudowy powyżej 30 m.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy sprzedaż prawa użytkowania wieczystego opisanej powyżej nieruchomości wraz ze znajdującymi się na niej budowlami będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też będzie zwolniona od tego podatku...
Zdaniem wnioskodawcy sprzedaż opisanej nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej.
Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Natomiast zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wolne od podatku jest zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.
Z powyższego wynika, że w przypadku dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz ze znajdującymi się na nim budynkami lub budowlami, sposób opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu będzie uzależniony od sposobu opodatkowania dostawy takich obiektów, tzn. jeśli ich dostawa będzie opodatkowana, to opodatkowana będzie również dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu; jeśli natomiast ich dostawa będzie korzystać ze zwolnienia z VAT, to również dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu będzie zwolniona od podatku. W sprawie kluczowe znaczenie ma zatem rozstrzygnięcie, czy dana nieruchomość jest zabudowana, a w przypadku, gdy nie jest, to czy jest przeznaczona pod zabudowę czy też nie.
Znajdujące się na nieruchomości ogrodzenie, plac z kostki klinkierowej oraz instalacja wodociągowa stanowią, zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn.zm.), urządzenia budowlane, tj. urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. A zatem nie mogą być one uznane za samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. W tym przypadku nie znajduje zastosowania art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie wystąpi dostawa budowli, która byłaby związana z gruntem. W świetle ustawy o podatku od towarów i usług ww. nieruchomość gruntową należy uznać za niezabudowaną, przeznaczoną pod zabudowę.
W związku z powyższym sprzedaż przez podatnika związanego z jego działalnością prawa użytkowania wieczystego gruntu niezabudowanego, innego niż rolniczy będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 i art. 146a pkt 1 ww. ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 6) i 7) cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste oraz zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.
Towarami natomiast, w myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.
Zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 5 cyt. ustawy, w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są budynki lub budowle trwale z gruntem związane albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Jak stanowi natomiast § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązujący od dnia 6 kwietnia 2011r., zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt lub prawo wieczystego użytkowania gruntu będące przedmiotem sprzedaży podlegają opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części posadowione na tym gruncie. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu bądź prawa wieczystego użytkowania gruntu korzystać będzie ze zwolnienia od podatku.
Z okoliczności przedstawionych przez Spółkę wynika, iż zamierza dokonać odpłatnego zbycia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej. Nieruchomość stanowi drogę dojazdową w kompleksie działek będących w użytkowaniu wieczystym Spółki. Nieruchomość jest częściowo:
- ogrodzona ogrodzeniem z prętów płaskich, wybudowanym w 1976 r., które nie jest trwale związane z gruntem (dalej Obiekt 1),
- zabudowana placem z kostki klinkierowej, wybudowanym w 1950 r. (dalej Obiekt 2).
Na ww. nieruchomości znajduje się również instalacja wodociągowa, wybudowana w 1994 r. (dalej Obiekt 3).
Należy zauważyć, że w myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. z 2010r. Dz. U. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:
- budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
- budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
- obiekt małej architektury.
Zgodnie z art. 3 pkt 3 ww. ustawy, przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową
Natomiast art. 3 pkt 9 ww. ustawy wskazuje, iż przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.
Zatem należy stwierdzić, iż na nieruchomości znajduje się urządzenie budowlane w postaci ogrodzenia z prętów płaskich oraz budowle w postaci placu z kostki klinkierowej oraz instalacji wodociągowej, które są obiektami trwale z tym gruntem związanymi, w związku z czym grunt jest gruntem zabudowanym, a nie jak podnosi Wnioskodawca niezabudowanym.
Co do zasady, stosownie do art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Natomiast w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. stawki podatku wskazane w art. 41 ust. 1 i ust. 2 ulegają podwyższeniu, na podstawie art. 19 pkt 5) ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 2010 nr 238, poz. 1578). W myśl art. 146a pkt 1 cyt. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług ustawodawca przewidział obniżenie stawek podatku do wysokości: 8%, 5% i 0%. Natomiast zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone w art. 43 cyt. ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a) zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
- w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, o czym stanowi treść art. 43 ust. 7a cyt. ustawy.
Natomiast definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 cyt. ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem, które to czynności będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zauważyć należy, iż zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, czy najem, wykonywane przez podatników podatku VAT są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.
Instytucja służebności gruntowej została zdefiniowana w art. 285 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem nieruchomość można obciążyć na rzecz właściciela innej nieruchomości (nieruchomości władnącej) prawem, którego treść polega bądź na tym, że właściciel nieruchomości władnącej może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, bądź na tym, że właściciel nieruchomości obciążonej zostaje ograniczony w możności dokonywania w stosunku do niej określonych działań, bądź też na tym, że właścicielowi nieruchomości obciążonej nie wolno wykonywać określonych uprawnień, które mu względem nieruchomości władnącej przysługują na podstawie przepisów o treści i wykonywaniu własności (służebność gruntowa).
Z powyższego wynika, że ustanowienie służebności gruntowej wiąże się ze zobowiązaniem właściciela gruntu do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z tym, będąc jednocześnie czynnością polegającą na wykorzystywaniu towaru w sposób ciągły dla celów zarobkowych (realizowaną za wynagrodzeniem), zyskuje charakter odpłatnej usługi, w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zatem analiza przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, regulującego prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, iż istotne jest każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów.
Z wniosku wynika, iż obiekty w nim opisane zostały wybudowane przez P.. (dalej Przedsiębiorstwo), któremu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do Obiektu 1 i Obiektu 2 (z uwagi na brak przepisów o VAT w okresie budowy).
Wartość początkowa Obiektu 1 na dzień wprowadzenia do ewidencji środków trwałych przez Przedsiębiorstwo wynosiła 51,70 zł (po uwzględnieniu denominacji), a z uwzględnieniem aktualizacji wynikającej z odrębnych przepisów - 37.327,56 zł. Przedsiębiorstwo ponosiło nakłady inwestycyjne na ulepszenie Obiektu 1 (w dniu 28.12.2001 roku - 16.586,23 zł i w dniu 31.05.2007 roku - 2.213,81 zł), w stosunku do których miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wartość początkowa Obiektu 2 na dzień wprowadzenia do ewidencji środków trwałych przez Przedsiębiorstwo wynosiła 146,86 zł (po uwzględnieniu denominacji), a z uwzględnieniem aktualizacji wynikającej z odrębnych przepisów - 183.563,20 zł.
Wartość początkowa Obiektu 3 na dzień wprowadzenia do ewidencji środków trwałych przez Przedsiębiorstwo wynosiła 10.563,65 zł (po uwzględnieniu denominacji). Przedsiębiorstwo nie ponosiło nakładów inwestycyjnych na ulepszenie Obiektu 2 i Obiektu 3, w stosunku do których miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Obiekty były wykorzystywane przez Przedsiębiorstwo do prowadzenia działalności poligraficznej. Od dnia 21.06.2006 roku Przedsiębiorstwo pobierało od innego podmiotu opłaty z tytułu ustanowionej na ww. Nieruchomości służebności gruntowej, które podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Przedsiębiorstwo zostało przekształcone w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. W wyniku komercjalizacji Spółka przejęła cały majątek trwały i obrotowy Przedsiębiorstwa (w tym ww. Nieruchomość i Obiekty), który został wprowadzony do ewidencji Spółki według wartości ewidencyjnej. Spółka prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, tj. działalność poligraficzną (do 22.04.2010 roku) oraz najem nieruchomości (do dnia dzisiejszego). Wszystkie środki trwałe posiadane przez Spółkę, w tym ww. Nieruchomość i Obiekty, służą do prowadzenia powyższej działalności. Od dnia komercjalizacji Spółka pobiera od innego podmiotu opłaty z tytułu ustanowionej na ww. Nieruchomości służebności gruntowej, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W stosunku do wymienionych powyżej budowli Spółka nie ponosiła nakładów inwestycyjnych, względem których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Dla wyżej wymienionej Nieruchomości nie został określony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, brak również decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Według wypisu z rejestru gruntów Nieruchomość jest zaliczana do Zurbanizowanych terenów niezabudowanych. Zgodnie z ustaleniami Studium Uwarunkowań Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m. st. Warszawy teren, na którym znajduje się Nieruchomość, położony jest na obszarze w strefie centrum miasta o oznaczeniu C/UH > 30 - tereny wielofunkcyjne z dopuszczeniem funkcji sprzedaży o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 i o maksymalnej wysokości zabudowy powyżej 30 m.
Z okoliczności wskazanych we wniosku wynika, iż od dnia 21.06.2006 roku Przedsiębiorstwo pobierało od innego podmiotu opłaty z tytułu ustanowionej na ww. Nieruchomości służebności gruntowej, które podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Następnie od dnia komercjalizacji, tj. od 2007 Spółka kontynuowała ustanowioną służebność gruntową, za którą pobierała od innego podmiotu opłaty, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem skoro nieruchomość była przedmiotem czynności opodatkowanych, w związku z tym pierwsze zasiedlenie nieruchomości wraz ze wskazanymi Obiektami, w rozumieniu art. 2 pkt 14 cyt. ustawy nastąpiło w 2006 roku.
Poza tym z wniosku wynika, iż pomiędzy pierwszym zasiedleniem (w roku 2006) nieruchomości ogrodzonej wraz z placem z kostki klinkierowej oraz instalacją wodociągową a przyszłą sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.
Mając na uwadze powyższe przepisy, w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, iż w związku z faktem, że dostawa nieruchomości z ww. obiektami nie jest wykonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków i budowli upłyną 2 lata, dostawa nieruchomości wraz z ww. obiektami, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 419 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
