Brak możliwości skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT przez podmiot niezarejestrowny jako podatnik VAT czynny. - Interpretacja - IBPP3/443-197/12/AZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.05.2012, sygn. IBPP3/443-197/12/AZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Brak możliwości skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT przez podmiot niezarejestrowny jako podatnik VAT czynny.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2012r. (data wpływu 28 lutego 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2012r. (data wpływu 20 kwietnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części naliczonego w związku realizacją projektu pod nazwą xxx jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części naliczonego w związku realizacją projektu pod nazwą xxx. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 kwietnia 2012r. (data wpływu 20 kwietnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-197/12/AZ z dnia 13 kwietnia 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat jest beneficjentem środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Poddziałania 5.3 Czyste powietrze i odnawialne źródła energii RPO W na lata 2007-2013 pozyskanych na realizację projektu pod nazwą xxx.

Projekt realizowany był w jednostkach organizacyjnych Starostwa Powiatowego m.in. w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w B. Nieruchomość, na której znajduje się ww. jednostka pomocy społecznej jest własnością powiatu. Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w B. podpisał umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej niezbędnej do wykonania termomodernizacji budynków oraz dokonał zapłaty za wystawiona fakturę. Inwestycja pod względem rzeczowym i finansowym zrealizowana została przez Powiat. Mienie powstałe w wyniku projektu jest własnością Powiatu. Inwestycja po zrealizowaniu nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7. Faktura VAT Nr 04/04/2009 z dnia 18 kwietnia 2009r. dotycząca zakupu usługi czyli wykonania dokumentacji projektowo-kosztorysowej termomodernizacji budynków Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w B. była wystawiona na Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w B., natomiast wszystkie pozostałe faktury dotyczące realizacji ww. zadania wystawione były na Powiat.

Termomodernizowane budynki SOSW w B. nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do wymienionego projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części przez Wnioskodawcę...

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ nabywane towary i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowana nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do ww. projektu w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2011r. poz. 1054 ze zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi przepisami odliczenie podatku VAT przysługuje co do zasady -w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane na potrzeby czynności opodatkowanych.

Wskazane prawo wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Podstawowym bowiem warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż w jednostkach organizacyjnych Starostwa Powiatowego m.in. w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w B. realizowany był projekt pod nazwą xxx

Nieruchomość, na której znajduje się ww. jednostka pomocy społecznej jest własnością powiatu. Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w B. (Wnioskodawca) podpisał umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej niezbędnej do wykonania termomodernizacji budynków oraz dokonał zapłaty za wystawioną fakturę.

Faktura VAT dotycząca zakupu usługi czyli wykonania dokumentacji projektowo-kosztorysowej termomodernizacji budynków Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w B. była wystawiona na Wnioskodawcę, natomiast wszystkie pozostałe faktury dotyczące realizacji ww. zadania wystawione były na Powiat.

Termomodernizowane budynki SOSW w B. nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych dla podatnika dokumentujących dokonane przez niego zakupy jest związek tych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Uwzględniając więc unormowanie zawarte w powołanym na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturze dokumentującej nabycie usługi wykonania dokumentacji projektowo-kosztorysowej termomodernizacji budynków. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma również możliwości odliczenia podatku VAT z faktur, w których jako nabywca wskazany był Powiat, bowiem rzeczywistym nabywcą tych towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu jest Powiat, a nie Wnioskodawca. W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu pod nazwą xxx.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach