Zwolnienie od podatku usług świadczonych przez samorządowy zakład budżetowy na rzecz innych instytucji gminnych. - Interpretacja - ITPP2/443-338a/12/MD

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.05.2012, sygn. ITPP2/443-338a/12/MD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku usług świadczonych przez samorządowy zakład budżetowy na rzecz innych instytucji gminnych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2012 r. (data wpływu 21 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych przez samorządowy zakład budżetowy na rzecz innych instytucji gminnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych przez samorządowy zakład budżetowy na rzecz innych instytucji gminnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Z. (dalej Zakład) jest zakładem budżetowym Gminy powołanym uchwałą Rady Gminy z dnia 31 lipca 2007 r. w sprawie utworzenia zakładu budżetowego i nadania statutu Zakładowi. Zgodnie ze statutem nadanym ww. uchwałą, zmienionym następnie uchwałami z dnia 9 listopada 2010 r., z dnia 28 grudnia 2010 r. oraz z dnia 31 maja 2011 r. w sprawie zmiany uchwały o utworzeniu zakładu budżetowego i nadania statutu Zakładowi, przedmiotem działalności Zakładu jest wykonywanie zadań własnych Gminy o charakterze użyteczności publicznej z zakresu gospodarki komunalnej, wykonywanych w celu zaspokajania zbiorczych potrzeb wspólnoty, a w szczególności:

  1. zarządzanie mieniem komunalnym przekazanym przez Gminę w użytkowanie: zapewnienie prawidłowej eksploatacji oczyszczalni ścieków wraz ze wszystkimi przynależnymi do niej urządzeniami,
  2. utrzymanie w pełnej sprawności technicznej urządzeń sieci kanalizacyjnej i odprowadzanie ścieków w ramach zawartych umów z odbiorcami usług,
  3. pełnienie zadań dostawcy wody odbiorcom z terenu Gminy na zasadach określonych w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków,
  4. dokonywanie spisów zużytej wody oraz naliczanie i pobieranie opłat za odprowadzanie ścieków,
  5. wykonywanie drobnych robót budowlano-porządkowych i remontów,
  6. dokonywanie odbiorów technicznych nowych urządzeń i sieci kanalizacyjnej,
  7. wykonywanie innych zadań zleconych przez organy Gminy.

Ponadto, Rada może nałożyć na Zakład realizację dodatkowych zadań, jeżeli jest to niezbędne do zaspokojenia potrzeb ludności w dziedzinie objętej działalnością Zakładu.

Opisane wyżej usługi Zakład wykonuje także na rzecz Gminnego Ośrodka Sportu i Rekreacji, Zespołu Szkół w oraz Centrum Kultury. Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji jest samorządowym zakładem budżetowym nie posiadającym osobowości prawnej, którego dochody pokrywane są bezpośrednio z budżetu Gminy, a dochody, dochodami tej Gminy. Zespół Szkół jest jednostką budżetową prowadzoną przez Gminę. Z kolei Centrum Kultury posiada osobowość prawną na podstawie wpisu do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę. Organizatorem Centrum jest Gmina.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi wykonywane przez Zakład na rzecz Gminnego Ośrodka Sportu i Rekreacji, Zespołu Szkół oraz Centrum Kultury są zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku m. in. usługi świadczone pomiędzy:

  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

  • z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153,174-175 załącznika nr 3 ustawy (ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług) oraz usług komunikacji miejskiej.

Zatem według Zakładu - usługi świadczone przez Zakład na rzecz Gminnego Ośrodka Sportu i Rekreacji, Zespołu Szkół oraz Centrum Kultury, jako usługi świadczone pomiędzy podmiotami wymienionymi w ww. przepisie, są zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174-175 załącznika nr 3 ustawy (ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług) oraz usług komunikacji miejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

  • z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze wydane na podstawie jej upoważnienia, nie definiują terminów jednostka budżetowa i samorządowy zakład budżetowy, wobec czego należy posiłkować się regulacjami zawartymi w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

W myśl art. 9 tej ustawy, sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowej;

().

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Z brzmienia art. 14 ustawy o finansach publicznych wynika, że zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie:

  1. gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami użytkowymi,
  2. dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  4. lokalnego transportu zbiorowego,
  5. targowisk i hal targowych,
  6. zieleni gminnej i zadrzewień,
  7. kultury fizycznej i sportu, w tym utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

7a pomocy społecznej, reintegracji zawodowej i społecznej oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych,

8. utrzymywania różnych gatunków egzotycznych i krajowych zwierząt, w tym w szczególności prowadzenia hodowli zwierząt zagrożonych wyginięciem, w celu ich ochrony poza miejscem naturalnego występowania,

9. cmentarzy

  • mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe.

Stosownie do zapisów art. 15 ust. 1 tej ustawy, samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

W myśl ust. 3 powyższego artykułu, samorządowy zakład budżetowy może otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego:

  1. dotacje przedmiotowe;
  2. dotacje celowe na zadania bieżące finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3;
  3. dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji.

Ze złożonego wniosku wynika, że przedmiotem działalności Zakładu jest wykonywanie zadań własnych Gminy o charakterze użyteczności publicznej z zakresu gospodarki komunalnej, wykonywanych w celu zaspokajania zbiorczych potrzeb wspólnoty. Swoje usług wykonuje Zakład m.in. na rzecz Gminnego Ośrodka Sportu i Rekreacji, Zespołu Szkół w oraz Centrum Kultury. Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji jest samorządowym zakładem budżetowym nie posiadającym osobowości prawnej, którego dochody pokrywane są bezpośrednio z budżetu Gminy, a dochody, dochodami tej Gminy. Zespół Szkół jest jednostką budżetową prowadzoną przez Gminę. Z kolei Centrum Kultury posiada osobowość prawną na podstawie wpisu do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę.

Na tym tle Zakład powziął wątpliwość dotyczącą zwolnienia usług świadczonych na rzecz ww. podmiotów.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy zauważyć, że zwolnieniem przewidzianym przez normodawcę w § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., objęte jest świadczenie usług pomiędzy jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi. Skoro Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji jest zakładem budżetowym, a Zespół Szkół jednostką budżetową, to do usług świadczonych na ich rzecz przez Zakład (jako zakład budżetowy) ma zastosowanie zwolnienie określone w ww. przepisie. Przy czym należy zastrzec jak słusznie uznał Zakład - że przedmiotowe zwolnienie nie obejmuje usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Brak jest jednak podstaw wbrew poglądowi Zakładu aby omawiane zwolnienie miało zastosowanie do usług wykonywanych na rzecz Centrum Kultury. Skoro - jak wskazano we wniosku - posiada ono osobowość prawną - w świetle regulacji ustawy o finansach publicznych - nie może być jednostką budżetową. Ponadto zakres jego działalności (kultura) wskazuje, że nie może działać w formie zakładu budżetowego (art. 14 ustawy o finansach publicznych). Powyższe przesądza o tym, że Centrum Kultury nie jest żadnym z podmiotów wymienionych w § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. Wskazana regulacja nie ma zatem zastosowania w przypadku świadczenia usług na rzecz Centrum Kultury z przyczyn o charakterze podmiotowym. Wobec tego dla zastosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług należy stosować odrębne przepisy ustawy o podatku od towarów usług oraz aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie.

W związku z powyższym stanowisko Zakładu oceniając całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo informuje się, iż kwestię opodatkowania dotacji przedmiotowych otrzymywanych przez Zakład, rozstrzygnięto w interpretacji indywidualnej znak ITPP2/443-338b/12/MD.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy