
Temat interpretacji
Czy sprzedaż gruntów rolnych przeznaczonych pod zabudowę jest opodatkowana podatkiem VAT ?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 15 maja 2009 r., sygn. akt I SA/Po 259/09 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 stycznia 2012 r., sygn. akt I FSK 1868/11 - stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2008 r. (data wpływu 13 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
W latach 1994 i 1996 Wnioskodawca wraz z żoną zakupili od osoby fizycznej dwie niezabudowane działki, stanowiące rolę o łącznej powierzchni 1,0150 ha. Grunt został nabyty nie na potrzeby działalności gospodarczej, lecz dla celów prywatnych, jako majątek osobisty. Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym uchwałą z dnia 25 października 1994 r., ww. nieruchomości przeznaczono na uprawy ogrodnicze z zabudową mieszkaniową i przetwórstwem rolno-spożywczym. Przez cały czas posiadania nieruchomości wykorzystywane one były na własne potrzeby jako nieruchomości rolne. W roku 2007 w sąsiedztwie posiadanych działek Zainteresowany wraz z żoną nabyli nieruchomość rolną o powierzchni 0,5075 ha. Zakupu dokonano na potrzeby działalności gospodarczej, w celu budowy domów na sprzedaż. Obecnie w roku 2008 wszystkie ww. grunty zostały przekształcone na działki budowlane z zamiarem ich odsprzedaży. Wnioskodawca oświadczył, że prowadzi działalność gospodarczą od 1992 r., jako osoba fizyczna. Głównym rodzajem prowadzonej działalności był handel art. spożywczymi i przemysłowymi, a obecnie jest to wynajem nieruchomości na własny rachunek. Nigdy dotąd nie prowadził sprzedaży nieruchomości w sposób zorganizowany - w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy z tytułu zbycia działek budowlanych, zakupionych w latach 1994 i 1996 jako grunty rolne stanowiące majątek osobisty, powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż działek budowlanych nabytych w 1994 r. i 1996 r., stanowiących majątek osobisty nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ nabywając ww. grunty nie miał zamiaru ich odsprzedawać, a wyzbywanie się własnego majątku prywatnego nie może być traktowane jako działalność gospodarcza.
W dniu 10 listopada 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację indywidualną nr ILPP2/443-740/08-2/AK, w której stwierdził, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2008 r. (data wpływu 13 sierpnia 2008 r.) jest nieprawidłowe.
Biorąc pod uwagę stan prawny oraz przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w ww. interpretacji indywidualnej stwierdzono, że sprzedaż działek opisanych we wniosku nosi znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a Wnioskodawca dokonujący dostawy tych działek, wykonywał będzie czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, zatem z tytułu zbycia przez Zainteresowanego przedmiotowych działek budowlanych powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.
Pismem z dnia 26 listopada 2008 r. (data wpływu 27 listopada 2008 r.) Wnioskodawca wezwał tut. Organ do usunięcia naruszenia prawa w interpretacji indywidualnej z dnia 10 listopada 2008 r., nr ILPP2/443-740/08-2/AK.
W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa z dnia 22 grudnia 2008 r., nr ILPP2/443/W-99/08-2/SJ Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu, stwierdził brak podstaw do zmiany interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie.
W związku z powyższym, do tut. Organu w dniu 26 stycznia 2009 r. wpłynęła skarga na przedmiotową interpretację indywidualną skierowana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu.
Wyrokiem z dnia 15 maja 2009 r., sygn. akt I SA/Po 259/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.
Pismem z dnia 1 lipca 2009 r. Minister Finansów wniósł skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 15 maja 2009 r.
Wyrokiem z dnia 25 stycznia 2012 r., sygn. akt I FSK 1868/11 Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną.
W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 15 maja 2009 r., sygn. akt I SA/Po 259/09 oraz w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 stycznia 2012 r., sygn. akt I FSK 1868/11 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
- eksport towarów,
- import towarów,
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy wynika, iż w latach 1994 i 1996 zakupił wraz z żoną od osoby fizycznej dwie niezabudowane działki, stanowiące rolę o łącznej powierzchni 1,0150 ha. Grunt został nabyty nie na potrzeby działalności gospodarczej, lecz dla celów prywatnych, jako majątek osobisty. Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym uchwałą z dnia 25 października 1994 r., ww. nieruchomości przeznaczono na uprawy ogrodnicze z zabudową mieszkaniową i przetwórstwem rolno-spożywczym. Przez cały czas posiadania nieruchomości wykorzystywane one były na własne potrzeby jako nieruchomości rolne.
Istotą niniejszej interpretacji jest uznanie czy Zainteresowany sprzedając działki zakupione w latach 1994 i 1996, jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tego tytułu.
Problem ten był już przedmiotem wielu rozważań m.in. sądów administracyjnych. Trzeba w tym miejscu przytoczyć chociażby wyrok z dnia 29 października 2007 r. o sygn. akt I FPS 3/07. W wyroku tym Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, w jakich okolicznościach dany podmiot należy uznać za podatnika podatku VAT i stwierdził w szczególności, że dla uzyskania takiego statusu nie jest wystarczający sam zamiar dokonywania określonych czynności w sposób częstotliwy. Sąd ten podkreślił, że:
- przepisy art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy powinny być rozumiane w ten sposób, że warunkiem uznania, że dany podmiot działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług jest ustalenie, że działa on jako producent, handlowiec, usługodawca, pozyskujący zasoby naturalne, rolnik lub jako osoba wykonująca wolny zawód,
- ani formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego, ani okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości, nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego ustalenia, że w odniesieniu do tej konkretnie czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
W wyroku tym Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że sprzedaż działek przez osoby fizyczne, nawet dokonana kilkakrotnie nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, dopóki nie jest czynnością wykonywaną w ramach działalności gospodarczej. Interpretując art. 15 ust. 2 ustawy pod kątem działalności gospodarczej Sąd ten doszedł do przekonania, że podatnikiem podatku od towarów i usług staje się ta osoba, która dokonuje określonej czynności w ramach tej działalności. W przypadku sprzedaży działek podatnikiem podatku od towarów i usług będzie więc podmiot, który wykonując taką czynność, choćby jednorazową działa niezależnie jako handlowiec. Decydujące znaczenie zatem ma związek dokonywanej czynności z działalnością handlową, przy czym w przypadku handlu związek ten powinien już zaistnieć w momencie zakupu sprzedawanej następnie rzeczy - np. działek.
Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił zatem, że zamiar częstotliwego wykonywania czynności ujawniony być musi już w momencie nabycia towaru (działek), a nie w momencie jego sprzedaży. Brak takiego zamiaru wyklucza możliwość uznania danego podmiotu za podatnika od towarów i usług.
Za kluczowe dla ustalenia charakteru działań Wnioskodawcy uznać zatem należy takie elementy jak stopień jego aktywności w zakresie obrotu nieruchomościami, który wskazuje że angażuje on środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w ramach prowadzenia działalności gospodarczej (wyrok NSA z dnia 10 listopada 2011 r., sygn. akt I FSK 1668/11).
Za słuszne należy uznać stanowisko zawarte w wyżej powołanym wyroku z dnia 10 listopada 2011 r., stwierdzające, że dana osoba fizyczna sprzedając działki budowlane działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) pod warunkiem że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną) czyli stałą (powtarzalność czynności i zamiar wykazany obiektywnymi dowodami ich kontynuacji), a w konsekwencji zorganizowaną. Nie jest działalnością handlową sprzedaż majątku osobistego (prywatnego), który nie został nabyty w celach odsprzedaży (w celach handlowych) lecz spożytkowania w celach prywatnych. Jak już wspomniano liczba i zakres transakcji sprzedaży gruntów nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem opodatkowania, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą.
Podobnie okoliczność, iż przed sprzedażą Zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej sama z siebie nie jest decydująca. Nie ma takiego charakteru również długość okresu, w jakim te transakcje następowały, ani wysokość osiągniętych z nich przychodów. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.
Natomiast dla ustalenia zawodowego profilu działalności istotne będą takie okoliczności jak: uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg wewnętrznych oraz działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, ponieważ stanowią one o takiej aktywności w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że czynności sprzedającego przybierają formę zawodową (profesjonalną), a w konsekwencji zorganizowaną. Na taki rodzaj działalności wskazywać mogą także takie działania jak uzyskanie przed sprzedażą decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, zwłaszcza w sytuacji, gdy sprzedawca jest już podatnikiem w zakresie usług budowlanych, developerskich, czy innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze.
Biorąc powyższe pod uwagę Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku o sygn. I FSK 1868/11 orzekając w niniejszej sprawie stwierdził, że sprzedaż działek budowlanych opisanych we wniosku nie stanowi działalności handlowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż z opisu sprawy nie wynika aby Wnioskodawca podejmował takie czynności, które mogłyby świadczyć o jego aktywności podobnej jak u sprzedawcy profesjonalnie zajmującego się obrotem gruntami, co wskazuje, że w takim przypadku mamy do czynienia z czynnościami mieszczącymi się w ramach zarządu majątkiem prywatnym - nie mającym cech działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. W szczególności z opisu sprawy nie wynika aby to Zainteresowany podjął czynności w celu zmiany przeznaczenia gruntu z rolnego na budowlany.
Zatem dokonując sprzedaży gruntów opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.
Reasumując, z tytułu zbycia działek budowlanych zakupionych w latach 1994 i 1996 jako grunty rolne stanowiące majątek osobisty, u Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji znak ILPP2/443-740/08-2/AK, tj. w dniu 10 listopada 2008 r.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 395 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
