
Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2012r. (data wpływu 20 lutego 2012r.), uzupełniony pismem z dnia 17 kwietnia 2012r. (data wpływu 18 kwietnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 lutego 2012r. złożono ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 17 kwietnia 2012r. (data wpływu 18 kwietnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania .
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:
Stowarzyszenie w roku 2010 ubiegało się o dofinansowanie operacji (projektu) w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z zakresu małych projektów. Wniosek został pozytywnie rozpatrzony i w dniu 27 kwietnia 2011r. została podpisana umowa pomiędzy Samorządem Województwa a Wnioskodawcą na pomoc finansową realizacji operacji: Promocja lokalnej twórczości kulturalnej i lokalnego dziedzictwa kulturowego w Gminie W. poprzez organizację szkoleń, seminariów dla nauczycieli pracujących w tej gminie, jak również wydanie publikacji trenerskiej skierowanej dla nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów w Gminie W., zawierającej scenariusze zajęć dotyczących lokalnej twórczości kulturalnej i lokalnego dziedzictwa kulturowego dla dzieci ze szkół podstawowych i gimnazjów uczących się w tej gminie. W ramach projektu zrealizowanego od 1 sierpnia 2011r do 31 stycznia 2012r. został przeprowadzony konkurs: Mała historia w W. na najlepsze scenariusze zajęć lekcyjnych skierowanych do dzieci (uczniów szkoły podstawowej) lub młodzieży (uczniów gimnazjum) dotyczących dziedzictwa kulturowego i historii gminy W.
Nagrodzone scenariusze zostały wydane w formie podręcznika trenerskiego uzupełnionego o materiały nt. lokalnej twórczości kulturalnej i lokalnego dziedzictwa kulturowego w Gminie W. oraz część metodologiczną dotyczącą aktywnych metod pracy z grupą.
Projekt zakończyło seminarium Aktywna edukacja regionalna dla nauczycieli i osób zajmujących się edukacją dzieci i młodzieży działających/pracujących na terenie lub na rzecz gminy W.. Oprócz publikacji trenerskiej wydano 2 rodzaje ulotek:
- zachęcające do udziału w konkursie,
- zachęcające do udziału w seminarium.
W ramach realizacji tego projektu poniesiono koszty udokumentowane fakturami VAT z naliczonym podatkiem za projekt i druk ulotek, publikacji oraz catering na seminarium.
Zgodnie z wytycznymi PROW podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym. Obecnie Wnioskodawca składa wniosek o płatność, którego obligatoryjnym załącznikiem jest interpretacja indywidualna w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT.
Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizacja wskazanej operacji nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego, gdyż nie zostały z tego tytułu osiągnięte żadne przychody w rozumieniu podatkowym, a jedynie realizowano cele statutowe.
W piśmie z dnia 17 kwietnia 2012r. Wnioskodawca wskazał, iż nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 kwietnia 2012r.):
Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku należnego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania: poprzez organizację szkoleń, seminariów dla nauczycieli pracujących w tej gminie, jak również wydanie publikacji trenerskiej skierowanej dla nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów w Gminie W., zawierającej scenariusze zajęć dotyczących lokalnej twórczości kulturalnej i lokalnego dziedzictwa kulturowego dla dzieci ze szkół podstawowych i gimnazjów uczących się
w tej gminie w ramach działań 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013...
Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 kwietnia 2012r.):
Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku należnego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację opisanego zadania, ponieważ nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz te działania nie służą uzyskaniu żadnych przychodów w tym przychodów opodatkowanych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizował operację: poprzez organizację szkoleń, seminariów dla nauczycieli pracujących w tej gminie, jak również wydanie publikacji trenerskiej skierowanej dla nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów w Gminie W., zawierającej scenariusze zajęć dotyczących lokalnej twórczości kulturalnej i lokalnego dziedzictwa kulturowego dla dzieci ze szkół podstawowych i gimnazjów uczących się w tej gminie. W ramach realizacji tego projektu poniesiono koszty udokumentowane fakturami VAT z naliczonym podatkiem za projekt i druk ulotek, publikacji oraz catering na seminarium. Realizacja wskazanej operacji nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego, gdyż nie zostały z tego tytułu osiągnięte żadne przychody w rozumieniu podatkowym, a jedynie realizowano cele statutowe. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.
Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, a zatem nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujący podatek należny.
W konsekwencji Wnioskodawca nie jest uprawniony do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu o nazwie .
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
