
Temat interpretacji
Możliwość odliczenia i zwrotu podatku związanego z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2012 r. (data wpływu 19 marca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 23 kwietnia 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia i zwrotu podatku związanego z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 marca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 23 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia i zwrotu podatku związanego z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Stowarzyszenie w okresie realizacji projektu nie jest i nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług. Swoją działalność opiera na realizacji celów statutowych. Nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej. Stowarzyszenie ubiega się o dofinansowanie projektu z zakresu małych projektów, w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", objętego PROW na lata 2007-2013. Celem operacji jest poprawa jakości życia mieszkańców wsi oraz ich aktywację poprzez utworzenie zaplecza wiejskiego w świetlicy wiejskiej. Koreluje to z zapisami LSR przedsięwzięcie 1: Wyspa aktywności" i jest zgodne z celem ogólnym 1: Wysoka jakość życia mieszkańców wsi" cel szczegółowy 1.1: Rozwinięta infrastruktura pełniąca funkcje publiczne, społeczno-kulturalne, rekreacyjne i sportowe." Operacja ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców wsi oraz ich aktywizację. Operacja będzie polegała na zakupie wyposażenia zaplecza kuchennego, które jest niezbędne przy organizacji wielu imprez, które odbywają się w świetlicy wiejskiej. W ramach operacji planuje się zakup: chłodziarko-zamrażarki, okapu, mikrofali, zmywarki, piekarników, robota kuchennego, ekspresu, krajalnicy, zlewozmywaka, które są niezbędne w kuchni. Poza tym zaplanowane jest wykonanie mebli kuchennych. Zakup tego wyposażenia pozwoli na organizację wielu imprez okolicznościowych, m. in. wesel, chrzcin, sylwestra, ostatków. W świetlicy organizowanych jest wiele przedsięwzięć, które sprzyjają aktywizacji społeczności lokalnej oraz jej integracji. Obecnie korzystają z niej dzieci i młodzież ze wsi, spędzając tam swój wolny czas. Organizacja nowych przedsięwzięć, które będą możliwe dzięki stworzeniu zaplecza kuchennego, przyciągnie także osoby dorosłe ze wsi. Dzięki realizacji operacji zwiększy się zainteresowanie korzystaniem ze świetlicy. Rezultatem projektu będzie liczba osób korzystających z zaplecza kuchennego oraz z samej świetlicy - przewiduje się, że będzie to ok. 150 osób w miesiącu. Obecnie mieszkańcy wsi oraz członkowie Stowarzyszenia spędzają wiele wolnego czasu w świetlicy. Dzięki operacji świetlica będzie pełniła rolę ośrodka kulturalno-edukacyjnego. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż. Udostępnienie świetlicy na imprezy okolicznościowe i innego rodzaju działalność będzie miało charakter nieodpłatny. Dotacja przekazana będzie na podstawie wniosku beneficjenta o płatność". Dofinansowanie na realizację projektu nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w par. 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia ministra finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. z 2008 r. nr 212, poz. 1336). Natomiast zgodnie z wytycznymi dotyczącymi szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług uiszczany w związku z poniesieniem kosztów przygotowania lub realizacji projektu współpracy. Planowana dotacja służyć będzie sfinansowaniu tzw. wydatków kwalifikowanych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy realizując projekt, dofinansowany ze środków europejskiego funduszu rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich oraz środków budżetu państwa, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług, poniesionego w związku z realizacją wyżej wymienionego projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym we wniosku oraz jego uzupełnieniu, powołującego treść art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku, które przysługuje podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, z uwagi na fakt, iż nie jest podatnikiem i nie będzie nim przez cały okres realizacji projektu. Ponadto Stowarzyszenie stwierdziło, że nie przysługuje zwrot podatku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Podkreślić należy, że w obecnie obowiązującym stanie prawnym, przypadki w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu, przewidziano w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Natomiast § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia, określa katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Powołane przez Stowarzyszenie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.), które w analogiczny sposób kwestię tą regulowało w rozdziale 10 i § 8 ust. 3 i 4, obowiązywało do dnia 31 grudnia 2009 r.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
