Brak możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-171/12/AD

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna z dnia 29.03.2012, sygn. ITPP2/443-171/12/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2012 r. (data wpływu 10 lutego 2012 r.), uzupełnionym w dniu 27 marca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 27 marca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie złożyło w dniu 26 stycznia 2011 r. do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie projektu na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrożenie lokalnych strategii objętego PROW na lata 2007-2013. Celem przedmiotowego przedsięwzięcia jest wsparcie obszarów wiejskich poprzez organizację imprezy kulturalno-promocyjnej D.. Operacja pozytywnie wpłynie na podniesienie, rozwój świadomości lokalnej społeczności oraz aktywizację mieszkańców gminy. Wspólna zabawa i sportowa rywalizacja przyczyni się do wzrostu integracji społecznej, a także zaspokojenia potrzeb mieszkańców pod względem sportu i wspólnej zabawy. W wyniku realizacji przedmiotowego projektu Stowarzyszenie nie osiągnie żadnego zysku, a uzyskane wpływy ze środków realizowanego zadania nie będą skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Beneficjenta w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Stowarzyszenie, ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu...
  2. Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w tym zakresie...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie wykonuje w ogóle czynności opodatkowanych zatem nie może, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej ze względu na cel zarobkowy i nie spełnia warunków określonych w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług a zatem nie nabywa statusu podatnika VAT czynnego. Poza tym otrzymana w ramach realizowanego nieodpłatnie projektu dotacja nie stanowi podstawy opodatkowania, gdyż Stowarzyszenie nie otrzyma żadnej kwoty należnej z tytułu świadczonych usług. Dlatego też otrzymana dotacja, nie będzie stanowiła obrotu w myśl art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, zdaniem Stowarzyszenia - nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a co za tym idzie nie ma żadnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie realizuje projekt polegający na zorganizowaniu imprezy kulturalno-promocyjnej. Przedmiotowe przedsięwzięcie pozytywnie wpłynie na podniesienie, rozwój świadomości lokalnej społeczności oraz aktywizację mieszkańców gminy. Wspólna zabawa i sportowa rywalizacja przyczyni się do wzrostu integracji społecznej, a także zaspokojenia potrzeb mieszkańców pod względem sportu i wspólnej zabawy. W wyniku realizacji projektu Stowarzyszenie nie osiągnie żadnego zysku, a efekty projektu nie będą w żaden sposób związane z czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupy dokonane w ramach realizacji projektu nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy