
Temat interpretacji
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją dot. budowy linii do segregacji odpadów komunalnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na składowisku odpadów komunalnych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2011r. (data wpływu 29 grudnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 stycznia 2012r.
(data wpływu 24 stycznia 2012r.) oraz pismem z dnia 6 lutego 2012r. (data wpływu 10 lutego 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą xxx jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 grudnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą xxx. Wniosek została uzupełniony pismem z dnia 16 stycznia 2012r. oraz pismem z dnia 6 lutego 2012r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 stycznia 2012r. nr IBPP4/443-1856/11/AW.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Gmina zawarła w dniu 18 maja 2010r. umowę nr zz z Województwem o dofinansowanie projektu pn. xxx. Zgodnie z umową okres realizacji projektu określono na :
- poniesienie pierwszego wydatku w projekcie: 31 marca 2008r.
- rzeczowe rozpoczęcie realizacji: 14 lipca 2010r.
- zakończenie rzeczowe realizacji: 30 czerwca 2012r.
- zakończenie finansowe realizacji: 31 lipca 2012r.
Przedmiotem projektu jest budowa sortowni odpadów oraz budowa budynku socjalnego a także placów i dróg technologicznych. W szczególności projekt zakłada :
- zakup i montaż kompletnej linii technologicznej sortowni odpadów;
- zaprojektowanie i budowę budynków technicznych i technologicznych: hali sortowni, hali sortowania, budynku socjalno-sanitarnego, boksów do deponowania odpadów, platformy przyjęcia odpadów;
- montaż instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej,
- montaż wentylacji hali;
- wykonanie nowej nawierzchni placów i dróg wewnętrznych dla sprzętu ciężkiego oraz placu gromadzenia odpadów opakowaniowych,
- zakup kompaktora do zagęszczania odpadów.
W wyniku realizacji projektu otrzymane zostaną następujące produkty :
- liczba wybudowanych zakładów segregacji odpadów: 1 sztuka
- łączna wydajność wybudowanych zakładów segregacji odpadów 115 Mg/dobę.
Sortownia powstanie na Składowisku Odpadów Komunalnych. Projekt planowany jest do realizacji w latach 2010-2012, a jego całkowity koszt wyniesie 12089629,88 PLN. Ogólnym celem projektu jest ograniczenie ilości odpadów deponowanych w środowisku. Korzyści z realizowania projektu:
- korzyści ekologiczne dla gminy i jej mieszkańców,
- oszczędności ekonomiczne,
- ograniczenie ilości odpadów niesegregowanych trafiających na składowiska komunalne,
- zwiększenie odzysku surowców wtórnych i ich ponowne wykorzystanie.
W wyniku wykorzystania mienia zakupionego w ramach Projektu Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek obrotów. Realizacja Projektu odbywać się będzie w ramach realizacji zadań publicznych, które Gmina wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Realizacja Projektu nie będzie wykraczać poza zadania własne Gminy określone w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 (tekst jedn. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).
W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Na fakturach wystawianych w ramach realizacji projektu jako nabywca widnieje Wnioskodawca.
Zakupy dokonane w związku z realizacja projektu pod nazwą Budowa linii do segregacji odpadów komunalnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na składowisku odpadów komunalnych dokumentowane będą fakturami VAT wystawionymi dla Wnioskodawcy. Gmina nie pobiera opłat od właścicieli nieruchomości z tytułu odbioru odpadów komunalnych samodzielnie. Opłaty te pobiera Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej (100% udziałów Gminy), które realizuje odbiór odpadów w imieniu Gminy. Mienie powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu zostanie przekazane Miejskiemu Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej umową użyczenia nieodpłatnie.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Gmina będąc podatnikiem podatku VAT jako beneficjent środków pomocowych z Unii Europejskiej otrzymanych na realizację projektu współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Priorytetu V Środowisko, Działanie 5.2. Gospodarka odpadami pn. xxx ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub zwrotu podatku naliczonego od nabycia finansowego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach realizowanego projektu z Urzędu Skarbowego...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ani do ubiegania się o zwrot podatku, wynikającego z faktur, dokumentujących różne nabywane towary i usługi na potrzeby realizacji projektu pn. xxx.
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust 4, art. 120 ust 17 i 19 oraz art. 124. Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Zgodnie z obowiązującym § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zadania publiczne są wykonywane na podstawie i w granicach prawa przez podmioty sprawujące władzę publiczną w tym w istotnej części przez samorząd terytorialny wykonujący te zadania w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, za pośrednictwem organów stanowiących i wykonawczych. Wśród zadań publicznych wyróżnia się zadania służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej.
Zatem w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu p.n. Budowa linii do segregacji odpadów komunalnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na składowisku odpadów komunalnych, służą wykonywaniu zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane będą w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez Gminę oraz nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe jednakże w oparciu o inne argumenty niż przedstawione przez Wnioskodawcę.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie natomiast do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 obowiązującego do dnia 30 listopada 2008r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Ww. przepis został powtórzony w identycznym brzmieniu w kolejnych rozporządzeniach Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, tj z dnia 28 listopada 2008r. (Dz. U. Nr 212 poz. 1336 ze zm.), z dnia 24 grudnia 2009r. (Dz. u. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), z dnia 22 grudnia 2010r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.) oraz z dnia 4 kwietnia 2011r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392).
Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w okresie od 31 marca 2008r. do 31 lipca 2012r. realizuje projekt pn. xxx. Przedmiotem projektu jest budowa sortowni odpadów oraz budowa budynku socjalnego a także placów i dróg technologicznych.
W wyniku wykorzystania mienia zakupionego w ramach projektu Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek obrotów. Zakupy dokonane w związku z realizacją projektu dokumentowane będą fakturami VAT wystawionymi dla Wnioskodawcy. Gmina nie pobiera opłat od właścicieli nieruchomości z tytułu odbioru odpadów komunalnych samodzielnie. Opłaty te pobiera Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej (100% udziałów Gminy), które realizuje odbiór odpadów w imieniu Gminy. Mienie powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu zostanie przekazane Miejskiemu Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej umową użyczenia nieodpłatnie. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Natomiast w rozpatrywanej sprawie, odbiór odpadów realizować będzie w imieniu Gminy Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej. Zatem opłaty za odbiór odpadów pobierane od właścicieli nieruchomości stanowić będą obrót Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej, będącego odrębnym od Gminy podmiotem.
W konsekwencji Gmina nie będzie osiągała żadnych obrotów z tyt. odbioru odpadów, tym samym Gmina nie może w tym zakresie korzystać ze zwolnienia na podstawie przepisów rozporządzenia w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ze zwolnienia od podatku mogą korzystać czynności, które co do zasady podlegają opodatkowaniu. Natomiast Gmina w zakresie odbioru odpadów nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Czynności te w imieniu Gminy wykonuje Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej. Wybudowana linia do segregacji odpadów komunalnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą zostanie przekazana Miejskiemu Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej umową użyczenia nieodpłatnie. Przekazanie wytworzonego w ramach realizacji projektu majątku do prowadzenia działalności Miejskiemu Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.
Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Z powyższego wynika, iż nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w celach działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika.
W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych tj. w tym przypadku budowa linii do segregacji odpadów komunalnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na składowisku odpadów komunalnych oraz jej wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania linii technologicznej podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. xxx, bowiem Gmina nie będzie wykorzystywała wytworzonego w ramach projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania, uregulowania ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dotyczące zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia towarów i usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Bowiem ww. przepisy przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego w przypadku realizacji umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
