Zakupione w wyniku realizacji projektu mienie będzie wykorzystywane przez Stowarzyszenie nieodpłatnie. - Interpretacja - IBPP4/443-1645/11/AWi

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.01.2012, sygn. IBPP4/443-1645/11/AWi, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Zakupione w wyniku realizacji projektu mienie będzie wykorzystywane przez Stowarzyszenie nieodpłatnie.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2011r. (data wpływu 24 listopada 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 grudnia 2011r. (data wpływu 23 grudnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pod nazwą jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pod nazwą . Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 grudnia 2011r. (data wpływu 23 grudnia 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-1645/11/AWi z dnia 13 grudnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Operacja pod nazwą jest realizowana w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla operacji odpowiadających warunkom przyznania pomocy w ramach działania Małe Projekty objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Realizatorem operacji jest Wnioskodawca. Celem operacji jest poprawa jakości życia na obszarach wiejskich poprzez popularyzację turystyki rowerowej wśród społeczeństwa. integrację rodzin, aktywny i zdrowy wypoczynek oraz promowanie terenów. W ramach operacji została zorganizowana impreza sportowa - rajd rowerowy dla amatorów i miłośników turystyki rowerowej z terenu Gminy i Miasta.

Operacja została zorganizowana w okresie od 28 do 30 września 2011r. Przedsięwzięcie zostało zrealizowane na terenie gmin - trasa rajdu:

I dzień (etap)

K., N. K., K. F., M., M. N., Z., S., L., N., Mo., Ł., Mi., B., H. - 70 km.

II dzień ( etap)

H., W., R., Mo., Kr., Zd., H. - 55 km.

III dzień (etap)

H., W., R., Wł., M., My., N. W. Ż., Ż. L., L. N., L. G., B., K., Ko., K. - 65 km.

Impreza miała charakter otwarty, rajd skierowany był do 30 członków społeczności lokalnej bez względu na wiek i płeć.

Na potrzeby realizacji projektu - profesjonalnego przeprowadzenia rajdu - zostały zakupione elektroniczny przyrząd do pomiaru czasu, pracy i trasy (zegarek) oraz notebook z oprogramowaniem.

Zakupione w wyniku realizacji projektu mienie będzie wykorzystywane przez Stowarzyszenie: nieodpłatnie, mienie to nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy, nie będzie świadczenia usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Zakupione w ramach projektu mienie będzie stanowiło własność Wnioskodawcy i będzie wykorzystywane (po zakończeniu realizacji operacji) nieodpłatnie na cele statutowe tj. upowszechnianie kultury fizycznej w środowisku. W ramach projektu został opłacony dwudniowy nocleg z wyżywieniem dla 30 uczestników projektu.

Data zakończenia operacji 30.09.2011r. Data złożenia wniosku o płatność: po zakończeniu realizacji całości operacji - w terminie od dnia 1.11.2011r. do dnia 30.11.2011r.

W piśmie z dnia 20 grudnia 2011r. wyjaśniono dodatkowo, że w fakturach VAT o których mowa we wniosku jako nabywca widnieje Wnioskodawca.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu...

Umowa o dofinansowanie operacji pn. została zawarta pomiędzy Instytucją Zarządzającą, a Stowarzyszeniem. Podatnikiem podatku od towarów i usług jest Stowarzyszenie.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszeniu (Organizacji Pozarządowej) nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z wykonaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawcą wniosku z dnia 31.11.2011r. jest Stowarzyszenie:

Realizacja projektu wynika z wykonania zadań, prowadzonych przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, w zakresie określonym w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. W szczególności zadania te obejmują tj.: wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, turystykę i krajoznawstwo.

Po zrealizowaniu projektu zakupione mienie służyć będzie działalności nieodpłatnej statutowej Stowarzyszenia.

Wnioskodawca będzie figurował jako nabywca towarów i usług na fakturach VAT dokumentujących zakupy dokonywane na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Stosownie do art. 96 ust. 4 ww. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował operację pod nazwą w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla operacji odpowiadających warunkom przyznania pomocy w ramach działania Małe Projekty objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W ramach operacji została zorganizowana impreza sportowa - rajd rowerowy dla amatorów i miłośników turystyki rowerowej z terenu Gminy i Miasta. Na potrzeby realizacji projektu - profesjonalnego przeprowadzenia rajdu - zostały zakupione elektroniczny przyrząd do pomiaru czasu, pracy i trasy (zegarek) oraz notebook z oprogramowaniem. W ramach projektu został opłacony dwudniowy nocleg z wyżywieniem dla 30 uczestników projektu.

Zakupione w wyniku realizacji projektu mienie będzie wykorzystywane przez Stowarzyszenie: nieodpłatnie, mienie to nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy, nie będzie świadczenia usług do wykonywania czynności opodatkowanych. W fakturach VAT o których mowa we wniosku jako nabywca widnieje Wnioskodawca.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pod nazwą .

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach