Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług - będzie miał w całości prawo do odliczenia podatku naliczonego wyn... - Interpretacja - IPTPP2/443-453/12-6/AW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.07.2012, sygn. IPTPP2/443-453/12-6/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług - będzie miał w całości prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją inwestycji, ponieważ zakupy dokonane w ramach projektu będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Powyższe prawo będzie przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2012 r. (data wpływu 24 maja 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 20 czerwca 2012 r. (data wpływu 21 czerwca 2012 r.) oraz z dnia 9 lipca 2012 r. (data wpływu 12 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

Pismami z dnia 20 czerwca 2012 r. oraz z dnia 9 lipca 2012 r. wniosek został uzupełniony o własne stanowisko.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym, zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT 7. Wnioskodawca w latach 2011 - 2013 planuje realizowanie projektu, który zostanie utworzony na popegeerowskim terenie. Planowane przedsięwzięcie obejmować będzie kompleksową przebudowę oraz zmianę sposobu użytkowania istniejących sześciu budynków (w ich obrębie znajdować będą się pomieszczenia biurowe przeznaczone do wynajęcia dla małych i średnich przedsiębiorstw, przede wszystkim znajdujących się w początkowej fazie rozwoju, sala konferencyjna, zespół sanitariatów i pomieszczeń socjalnych, pomieszczenia magazynowe oraz pomieszczanie na przetwórnie owocowo - warzywną, zakup wyposażenia niezbędnego do realizacji celów projektu a w szczególności samochodową wgłębioną wagę). Przebudowane obiekty będą przeznaczone dla osób rozpoczynających własną działalność gospodarczą przeznaczonych dla małych i średnich firm.

Realizacja projektu będzie realizowana przez Gminę w zakresie zadań własnych określonych ustawą z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

Zgodnie z art. 7.1 zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
  1. współpracy z organizacjami pozarządowymi.

Wśród beneficjentów pośrednich - osób, podmiotów oraz organizacji, które potencjalnie skorzystają na realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia wskazać należy Mieszkańców Regionu - przede wszystkim mieszkańców Gminy - osoby, które zyskają możliwość:

  1. ubiegania się o pracę w podmiotach prowadzących działalność w inkubatorze,
  2. korzystania z oferty przedsiębiorstw prowadzących działalność w inkubatorze,
  3. nawiązywania szeroko rozumianej współpracy z podmiotami działającymi w inkubatorze - świadczenie rozmaitych usług na rzecz inkubowanych przedsiębiorstw, podejmowanie wspólnych przedsięwzięć rozwojowych, etc.
  4. podmioty gospodarcze, prowadzące działalność na terenie powiatu, które zyskają możliwość zarówno korzystania z oferty inkubowanych przedsiębiorstw, jak również kierowania oferty własnej do firm, działających w ramach inkubatora,
  5. podmioty gospodarcze z branży usług budowlanych, instalatorskich etc., które świadczyć będą Inwestorowi Gminie usługi przy rzeczowej realizacji niniejszego przedsięwzięcia.

Użytkowanie powstałej infrastruktury nie ma na celu generowanie zysku lecz osiągnięcie odpowiednich korzyści społeczno - ekonomicznych związanych z rozwojem gospodarczym Gminy, a uzyskiwane w ramach prowadzenia działalności przychody konieczne są do pokrycia części kosztów eksploatacji wyremontowanej infrastruktury. Należy również zaznaczyć, iż przychody pochodzą tylko i wyłącznie z częściowo odpłatnych usług na rzecz podmiotów działających na terenie Instytucji. Projekt w swoich założeniach ma świadczenie szeregu usług dla przedsiębiorców, w tym odpłatny wynajem powierzchni biurowej, magazynowej.

Działalność ta będzie świadczona zgodnie z Wytycznymi w zakresie zasad udzielenia wsparcia Instytucjom.

Projekt będzie realizowany w ramach naboru IV-1.1.1 Wsparcie instytucji otoczenia biznesu, osi priorytetowej w ramach Programu RPOP.01.01.00 - wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu, dofinansowany w ramach projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Województwa RPOW 2007 - 2013. Wystawione faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu będą wystawione na beneficjenta, czyli Gminę. Zakupy towarów i usług w ramach realizacji Projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zostanie powołana specjalna jednostka Instytucji Otoczenia Biznesu jako referat Urzędu Miejskiego, która będzie dbała o prawidłowy przebieg trwałości projektu. Koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją inwestycji będzie ponosił wnioskodawca Gmina - Urząd Miejski. Finansowanie odbywać się będzie z budżetu Gminy zakładanych opłat czynszowych i kosztów mediów związanych z inkubowaniem przedsiębiorstw .

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym ostatecznie w piśmie z dnia 9 lipca 2012 r.), jako czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu, ponieważ: pomieszczenia powstałe w wyniku projektu będą wynajmowane przedsiębiorcom odpłatnie. Za wynajem pomieszczeń będą wystawiane faktury sprzedaży VAT a naliczony podatek VAT będzie rozliczany z Urzędem Skarbowym. Według Wnioskodawcy, będzie on dokonywał czynności opodatkowanych podatkiem VAT i dlatego może odliczyć podatek VAT wynikający z faktur wystawionych przez wykonawców realizujących inwestycję.

Wnioskodawca będzie stroną umów cywilnoprawnych, dotyczących odpłatnego wynajmu powierzchni biurowych, magazynowych dla przedsiębiorców, dokonywanych w ramach realizacji przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) wynika, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ww. ustawy).

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT 7. Wnioskodawca w latach 2011 - 2013 planuje realizowanie projektu pod nazwą. Planowane przedsięwzięcie obejmować będzie kompleksową przebudowę oraz zmianę sposobu użytkowania istniejących sześciu budynków, które będą przeznaczone dla osób rozpoczynających własną działalność gospodarczą. Realizacja projektu będzie dokonywana przez Wnioskodawcę w zakresie zadań własnych określonych ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Projekt w swoich założeniach ma świadczenie szeregu usług dla przedsiębiorców, w tym odpłatny wynajem powierzchni biurowej, magazynowej. Wystawione faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu będą wystawione na Wnioskodawcę. Zakupy towarów i usług w ramach realizacji Projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca będzie stroną umów cywilnoprawnych, dotyczących odpłatnego wynajmu powierzchni biurowych, magazynowych dla przedsiębiorców, dokonywanych w ramach realizacji przedmiotowego projektu.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy jest spełniony, gdyż towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą związane z czynnościami opodatkowanymi, a ponadto Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując stwierdzić należy, iż Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług - będzie miał w całości prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją inwestycji, ponieważ zakupy dokonane w ramach projektu będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Powyższe prawo będzie przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 739 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi