
Temat interpretacji
Kwalifikacja wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w Spółce.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych – w części, która dotyczy kwalifikacji wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w Spółce na stanowisku (…), w dziale „(…)” jako pochodu z „działalności twórczej w zakresie programów komputerowych” – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 21 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką kapitałową, która prowadzi działalność w branży usług informatycznych. Spółka jest polskim rezydentem podatkowym, który podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022, poz. 2587 ze zm.).
Spółka należy do międzynarodowej grupy kapitałowej z siedzibą w (…) i jej działalność operacyjna jest ściśle związana z działalnością i strategią gospodarczą Grupy jako całości.
Działalność operacyjna Spółki opiera się zatem w głównej mierze na tworzeniu zaawansowanego oprogramowania komputerowego wykorzystywanego w działalności gospodarczej innych podmiotów gospodarczych oraz na udostępnianiu innym podmiotom platformy informatycznej do obsługi określonych aplikacji oferowanych przez Spółkę.
Przedmiot działalności gospodarczej Spółki według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jest następujący:
1.63.11.Z – przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność (przeważający rodzaj działalności),
2.46.5 – sprzedaż hurtowa narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej,
3.47.4 – sprzedaż detaliczna narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
4.47.91.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet,
5.58.2 – działalność wydawnicza w zakresie oprogramowania,
6.62 – działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana,
7.63 – działalność usługowa w zakresie informacji,
8.71 – działalność w zakresie architektury i inżynierii; badania i analizy techniczne,
9.72.19.Z – badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych,
10.77.40.Z – dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim.
Spółka w celu realizacji ww. działalności gospodarczej zatrudnia na podstawie umów o pracę pracowników, do obowiązków których należy wykonywanie prac związanych z tworzeniem programów komputerowych.
W Spółce występuje kilka rodzajów stanowisk, dla których przypisane są zadania związane z tworzeniem oprogramowania komputerowego.
Niniejszy wniosek dotyczy osób zatrudnionych na stanowisku oznaczonym w organizacji wewnętrznej Spółki jako (…), w dziale „(…)”.
Wnioskodawca wyjaśnia, że ww. terminy jest trudno przetłumaczyć na język polski, aby oddać ich znaczenie, gdyż w praktyce funkcjonowania branży IT, w tym Polsce, normą jest posługiwanie się angielską terminologią do opisów stanowisk i nazewnictwa działów (zwłaszcza w ramach spółek funkcjonujących w środowisku międzynarodowym). Bardzo prosimy o potraktowanie ww. nazw na potrzeby wniosku jako nazw własnych. Poniżej przedstawiony został opis zadań realizowanych w ramach ww. stanowiska pracy.
Pracownik zatrudniony na stanowisku (…) opracowuje procesy i procedury pracy, które skutkują wytworzeniem programu komputerowego.
Ww. pracownik zajmuje się również opracowywaniem rozwiązań dla problemów, jakie klienci zgłosili w związku z funkcjonowaniem programu. Praca w tym zakresie wymaga indywidualnego podejścia do każdego klienta indywidualnie, zbadania programu, przeanalizowania, czy dany program może być zmieniony w stopniu uwzględniającym wszystkie oczekiwania klienta, a następnie opracowania rozwiązań i wdrożenia ich, poprzez napisanie kodu źródłowego od samego początku lub wykonanie zmian w istniejącym kodzie źródłowym.
W związku z wykonywaniem ww. zadań pracownik tworzy:
-specjalistyczną dokumentację,
Czas poświęcony przez ww. pracowników na ww. czynności związane z tworzeniem oprogramowania wynosi przeciętnie około 50 % ich czasu pracy.
Efektem działania tych pracowników jest powstanie utworów w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1062 ze zm. – dalej: „ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych”), choćby w postaci nieukończonej, w postaci programów komputerowych lub ich części, wyrażonych w postaci kodu źródłowego lub dokumentacji. Wynika to z faktu, że rezultaty działalności pracowników Spółki mają oryginalny, zindywidualizowany i niepowtarzalny charakter, a w konsekwencji pracownicy Spółki, poprzez tworzenie utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, mogą być uznani za twórców lub współtwórców.
Co istotne, czynności opisanych powyżej pracowników składają się na kompletny proces wytwarzania programu komputerowego w Spółce. W procesie tym uczestniczą, razem z pracownikami opisanymi powyżej, wszystkie zespoły zatrudnionych pracowników Spółki odpowiedzialnych za tworzenie oprogramowania komputerowego, a mianowicie:
2)testerzy (pracownicy działu (…)),
3)koordynatorzy procesów tworzenia oprogramowania – m.in. tzw. mistrzowie (…) czy właściciele produktów (…),
4)twórcy architektury zabezpieczeń oprogramowania (pracownicy działu (…)),
5)architekci rozwiązań informatycznych,
oraz związani z każdą z ww. ról menadżerowie i dyrektorzy.
Tworzenie oprogramowania komputerowego w ramach działalności Spółki jest zatem procesem bardzo złożonym i nie polega wyłącznie na pisaniu kodu źródłowego, ale składa się także z szeregu innych czynności, w szczególności takich, jak: tworzenie koncepcji oprogramowania i założeń projektu, pozyskiwanie i łączenie surowych danych i ich wdrażanie do oprogramowania, tworzenie dokumentacji technicznej oraz architektury programu, implementacja, integracja oraz testowanie oprogramowania, ulepszanie oprogramowania w oparciu o informacje uzyskane od klientów Spółki, a także koordynacja poszczególnych procesów powstawania programu komputerowego.
W szerszym zakresie, każda z tych czynności oraz powstałych w jej wyniku utworów jest niezbędnym elementem procesu powstania programu komputerowego w Spółce.
Oprócz czynności prowadzących do stworzenia utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, w ramach swoich obowiązków pracowniczych, pracownicy wykonują także inne zadania, niemające charakteru twórczego, takie jak np. zadania administracyjne i organizacyjne. W przypadku analizowanego stanowiska, przykładami czynności, które nie stanowią pracy twórczej, są:
-opracowywanie planów optymalizacji kosztów dla zespołu,
-rekrutacja nowych pracowników.
W związku ze specyfiką obowiązków pracowniczych związanych z tworzeniem programów komputerowych Spółka stosuje szereg postanowień w zawieranych z pracownikami w umowach o pracę, które mają na celu precyzyjne określenie kwestii przeniesienia praw autorskich do powstających utworów.
Opisane postanowienia wskazują m.in., że:
•autorskie prawa majątkowe do programów komputerowych, stworzonych przez pracownika w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, przysługują pracownikowi, co obejmuje również ich dokumentację projektową, wytwórczą i użytkową;
•umowa o pracę wyłącza automatyczne nabycie wskazanych powyżej praw na podstawie art. 12 ust. 1 i art. 74 ust. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2021 r., poz. 324 ze zm. - dalej: „Prawo własności przemysłowej”);
•przeniesienie autorskich praw majątkowych, o którym mowa powyżej, obejmuje przeniesienie praw w pełnym zakresie, uprawniającym pracodawcę do korzystania i rozporządzania tymi prawami na polach eksploatacji, określonych w art. 2, 50 i 74 ust. 4 ustawy o prawie autorskim, tj.:
a)w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
b)w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy;
c)w zakresie rozpowszechniania utworu w sposób inny niż określony w punkcie poprzednim – publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
·za moment przeniesienia na pracodawcę autorskich praw majątkowych do programów komputerowych uważa się moment ustalenia (powstania) utworu (przedmiotu praw własności intelektualnej), choćby w nieukończonej postaci;
·przeniesienie na pracodawcę autorskich prawa majątkowych do programów komputerowych nie będzie wymagać żadnych innych czynności, w tym w szczególności przyjęcia własności intelektualnej w jakiejkolwiek formie;
·wynagrodzenie za przeniesienie wszelkich praw własności intelektualnej i praw zależnych, zawarte jest w wynagrodzeniu zasadniczym pracownika, a strony wyłączają opłaty, odszkodowania lub jakiekolwiek wynagrodzenie na podstawie ustawy – Prawo własności przemysłowej, w szczególności na podstawie art. 22 i 23 ustawy – Prawo własności przemysłowej;
·
·w zakresie praw majątkowych przysługujących pracodawcy pracownik wyraża zgodę, aby pracodawca pomijał oznaczenie autorstwa utworów pracownika;
·pracownik rezygnuje z prawa do nadzoru autorskiego wobec swojego utworu;
·pracownik zobowiązany jest do natychmiastowego powiadomienia Spółki o powstaniu wszelkiej własności Intelektualnej, w tym utworów i udoskonaleń know-how oraz do niezwłocznego dostarczenia ich Spółce.
Umowa precyzuje ponadto, że jej postanowienia dotyczą następujących praw
własności intelektualnej: a)praw autorskich
i praw pokrewnych do utworów w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim
i prawach pokrewnych, w tym praw autorskich do oprogramowania (autorskiego prawa
do programu komputerowego); b)w zakresie praw
własności przemysłowej – prawa do wynalazków, prawa do znaków towarowych oraz wzorów
przemysłowych lub użytkowych, topografii układów scalonych (zarówno zarejestrowanych,
jak i niezarejestrowanych) oraz projektów racjonalizatorskich, jak również prawo
do uzyskania patentu na wynalazek, prawa ochronnego na wzór użytkowy, znak towarowy,
prawa z rejestracji wzoru przemysłowego lub topografii układów scalonych, patent,
prawo ochronne na wzór użytkowy lub znak towarowy i prawo z rejestracji wzoru przemysłowego
lub topografii układów scalonych; c)wszelkich innych
praw własności intelektualnej lub innych podobnych praw, podlegających ochronie
gdziekolwiek na świecie, w tym know-how i prawa dotyczącego baz danych. Wysokość honorarium autorskiego nie jest określona zatem ściśle w umowie
jako zryczałtowana wartość pieniężna lub stały udział procentowy w wynagrodzeniu
miesięcznym pracownika. Wartość honorarium jest tym samym zmienna i jest obliczana
na podstawie wprowadzonego przez Spółkę regulaminu prac twórczych, szczegółowo określającego
kryteria klasyfikacji prac twórczych, wyceny utworów i ewidencji czasu pracy poświęconego
przez pracownika na działalność twórczą w danym miesiącu kalendarzowym. Proces ustalania honorarium autorskiego, zgodnie z ww. regulaminem prac twórczych,
wygląda następująco: 1.Pracodawca prowadzi
analizę zakresu czynności wykonywanych przez pracowników na poszczególnych stanowiskach
pracy. W oparciu o ww. analizę pracodawca kwalifikuje Pracowników do dwóch grup: -tzw. pracowników
– twórców, którzy w ramach swojej pracy regularnie tworzą utwory w rozumieniu przepisów
prawa autorskiego; z pracownikami tymi zawierane jest również osobne porozumienie
dotyczące podziału wynagrodzenia na część stanowiącą honorarium za przeniesienie
praw własności intelektualnej oraz pozostałą część wynagrodzenia, niezwiązaną z
powstaniem utworów, -tzw. pracowników
– nietwórców, którzy co do zasady w swojej pracy nie tworzą utworów. 2.Przeprowadzona
przez Spółkę analiza doprowadziła do utworzenia „Klasyfikacji prac twórczych”, czyli
zestawienia czynności wykonywanych przez pracowników, których rezultatem są utwory
w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przy czym pracodawca
stale prowadzi prace nad „Klasyfikacją prac twórczych”, celem weryfikacji jej aktualności
oraz poszerzania jej o inne czynności, których rezultatem są utwory. „Klasyfikacja
prac twórczych” zawiera ponadto zestawienie ról pracowników w organizacji Spółki
i przypisanych do nich czynności wykonywanych przez pracowników. 3.W oparciu o „Klasyfikację
prac twórczych” Spółka opracowała również „Kategoryzację utworów”, obejmującą podział
utworów powstałych w ramach działalności, uwzględniającą znaczenie i przydatność
danego utworu dla działalności Spółki, jak również poziom jego skomplikowania i
wartość rynkową. Przy dokonywaniu ww. podziału wzięto pod uwagę rodzaje utworów,
które powstają w ramach poszczególnych działów organizacyjnych w Spółce. Podobnie
jak w przypadku „Klasyfikacji prac twórczych”, Spółka prowadzi i będzie prowadzić
dalsze prace nad „Kategoryzacją utworów”, celem weryfikacji jej aktualności oraz
poszerzania jej o inne kategorie utworów powstających w ramach działalności. 4.Pracownik – twórca
jest zobowiązany do poinformowania pracodawcy o powstaniu utworów w terminie określonym
w regulaminie prac twórczych, poprzez ich ujęcie w utworzonym do tego celu arkuszu
kalkulacyjnym aplikacji (…), oznaczonym jako „Wskaźnik wynagrodzeń autorskich”.
Pracownik zobowiązany jest wymienić we „Wskaźniku wynagrodzeń autorskich” wszystkie
utwory, nad którymi pracował w danym miesiącu kalendarzowym – niezależnie od tego,
czy zostały one w danym miesiącu ukończone (a zatem plik zawiera również informacje
o stworzeniu części utworu). Pracownik zobowiązany jest we „Wskaźniku wynagrodzeń
autorskich”: -wybrać swoją rolę
w organizacji Spółki (jak wskazano wyżej role pracowników zostały wskazane i opisane
w „Klasyfikacji prac twórczych”), która co do zasady opisuje rolę pracownika w powstaniu
utworu i poziom kompetencji wykorzystanych do jego stworzenia; -wpisać nazwę każdego
wykonanego utworu lub części utworu; -wpisać opis każdego
wykonanego utworu lub części utworu; -wpisać rodzaj stworzonego
utworu, zgodnie z „Kategoryzacją utworów”; -zamieścić odnośnik
(link) do utworu, tj. do miejsca, gdzie znajduje się dokumentacja lub kod (przechowywania)
lub dokładnie opisać miejsce, gdzie znajduje się dokumentacja lub kod; -wskazać czas pracy,
który był potrzebny na wykonanie tego utworu; -na koniec danego
miesiąca wskazać sumę czasu poświęconego w danym miesiącu na czynności niezwiązane
z tworzeniem utworów, bez uwzględniania nieobecności w pracy. Pracownik – twórca ma możliwość wpisania prac twórczych wykonanych w danym
miesiącu w terminie ściśle określonym. Terminy te mają charakter graniczny i po
ich przekroczeniu ani pracownik – twórca ani jego menadżer (lub jakakolwiek inna
wskazana w Spółce osoba) nie mogą już wprowadzić żadnych danych dotyczących tego
miesiąca, dokonać ich modyfikacji czy usunięcia. Pracownik – twórca i menadżer (lub
inna wskazana osoba) dysponują po upływie ww. terminów jedynie prawem wglądu do
wprowadzonych uprzednio czynności. Terminy te służą również zapewnieniu Spółce możliwości terminowego obliczania
zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń pracowników, z uwzględnieniem
podwyższonych 50% kosztów uzyskania przychodów, a zatem datą graniczną może być
tu maksymalnie termin wpłacenia przez Spółkę jako płatnika zaliczki na podatek dochodowy
od osób fizycznych za każdy miesiąc kalendarzowy. 5.Menadżer lub inna
wskazana przez Spółkę osoba jest zobowiązana do przeprowadzenia weryfikacji danych
wprowadzonych do „Wskaźnika wynagrodzeń autorskich” oraz, jeżeli weryfikacja nie
wykazała błędów, do akceptacji prac twórczych wpisanych w ten plik w imieniu Spółki,
z uwzględnieniem ww. terminów granicznych. 6.Przeprowadzona
przez Spółkę czynności w postaci stworzenia „Klasyfikacji prac twórczych w Spółce”,
„Kategoryzacji utworów” i „Wskaźnika wynagrodzeń autorskich”, bieżące wypełnianie
„Wskaźnika wynagrodzeń autorskich” przez pracowników – twórców i weryfikacja wypełnionych
„Wskaźników wynagrodzeń autorskich” przez menadżerów (lub inne wskazane do tego
celu osoby), pozwalają na obliczenie wysokości honorarium autorskiego pracownika
– twórcy w danym miesiącu kalendarzowym. Wysokość honorarium autorskiego jest obliczana w każdym miesiącu po jego
zakończeniu, przy pomocy „Wskaźnika wynagrodzeń autorskich”, na podstawie listy
prac twórczych wprowadzanych do tego pliku przez pracownika – twórcę. Honorarium
autorskie za dany miesiąc kalendarzowy stanowi sumę honorariów autorskich przysługujących
w zamian za każdy utwór lub część utworu wskazaną w arkuszu kalkulacyjnym i zaakceptowaną
przez menadżera (lub inną wskazaną przez Spółkę osobę) w danym miesiącu. Honorarium autorskie za dany utwór wyliczane jest w oparciu o następujące
składowe: 1.rodzaj utworu wybrany
w oparciu o „Kategoryzację utworów”; 2.rolę pracownika
w organizacji Spółki; 3.czas niezbędny
do wytworzenia danego utworu lub jego części w danym miesiącu. Składowe, określone w pkt 1-2 powyżej wspólnie tworzą tzw. mnożnik, gdyż
każdy rodzaj utworu, jak i każda rola pracownika w organizacji mają przypisane określone
wartości, które na podstawie analiz przeprowadzonych przez Spółkę mają odzwierciedlać
znaczenie i przydatność danego utworu dla działalności Spółki, jak również poziom
jego skomplikowania i wartość rynkową (pkt 1) oraz rolę i poziom kompetencji pracownika
tworzącego utwór (pkt 2). Wysokość honorarium autorskiego wyliczana jest jako iloczyn ww. mnożnika
oraz czasu niezbędnego do wytworzenia utworu w danym miesiącu, dzielony następnie
na czas poświęcony na czynności niezwiązane z tworzeniem utworów w danym miesiącu
(przy obliczaniu honorarium nie uwzględnia się czasu nieobecności w pracy). Schemat ustalania wysokości honorarium autorskiego za dany utwór stanowi
załącznik do regulaminu prac twórczych w Spółce. Spółka przyjęła ponadto, że, w przypadku spełnienia warunków uzyskania prawa
do honorarium autorskiego przez pracownika – twórcę, wartość honorarium autorskiego
nie może być niższa niż 10% wynagrodzenia zasadniczego i wyższa niż 90% wynagrodzenia
zasadniczego. W przypadku wykonania przez pracownika – twórcę prac twórczych, dla których
wartość honorarium autorskiego będzie niższa niż 10% wynagrodzenia zasadniczego
w danym miesiącu, pracownikowi – twórcy przysługiwać będzie wyłącznie wynagrodzenie
podstawowe, bez zastosowania preferencyjnych kosztów uzyskania przychodu. Z kolei w przypadku wykonania prac twórczych, dla których wartość honorarium
autorskiego będzie wyższa niż 90% wynagrodzenia zasadniczego w danym miesiącu, pracownikowi
– twórcy zostanie wypłacone Honorarium autorskie maksymalnie w wysokości 90% wynagrodzenia
zasadniczego. Honorarium autorskie nie przysługuje ponadto za czas przeznaczony na wyjazdy
i szkolenia służbowe, chyba że wyjazd i szkolenie będą bezpośrednio związane z tworzonym
utworem. Honorarium autorskie nie przysługuje ponadto za prace twórcze wykonane przez
pracownika – twórcę w godzinach nadliczbowych – w zamian za te prace twórcze wypłacane
będzie wynagrodzenie podstawowe, bez zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania
przychodu. Zgodnie z założeniami Spółki honorarium autorskie obliczone na podstawie
zasad określonych w regulaminie prac twórczych będzie objęte 50% kosztami uzyskania
przychodów, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT w zw. z art. 22 ust. 9b
pkt 1 ustawy o PIT, a wynagrodzenie pracowników w pozostałym zakresie będzie objęte
standardowymi ustawowymi kosztami uzyskania przychodów dla stosunku pracy. Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy natomiast innych
zagadnień, nieobjętych ww. interpretacją ogólną, a dokładnie wykładni przepisu art.
22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT oraz związanych z nim obowiązkami Spółki jako płatnika
podatku dochodowego od osób fizycznych. Spółka składa przedmiotowy wniosek o interpretację indywidualną w celu potwierdzenia,
czy czynności wykonywane przez ww. pracowników stanowią działalność twórczą w zakresie
programów komputerowych, o których mowa w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, i
czy w konsekwencji Spółka może, jako płatnik, stosować koszty uzyskania przychodów,
o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 przy obliczaniu podstawy wymiaru zaliczki
na podatek dochodowy od osób fizycznych według normy z art. 32 ust. 4 ustawy o PIT. Pytanie Czy wynagrodzenie wypłacane osobom zatrudnionym na stanowisku opisanym w opisie
zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w części dotyczącej przenoszenia
przez nich na Spółkę autorskich praw majątkowych do opisanych utworów, stanowi przychód
z działalności twórczej w zakresie programów komputerowych, o którym mowa w art.
22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, a w konsekwencji czy Spółka, jako płatnik, zgodnie
z art. art. 32 ust. 4 w zw. z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT, ma prawo do zastosowania
do przychodów tych pracowników 50% zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu przy
obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych? Państwa stanowisko w sprawie Zdaniem Wnioskodawcy
wynagrodzenie wypłacane osobom zatrudnionym na stanowisku opisanym w opisie zaistniałego
stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w części dotyczącej przenoszenia przez
nich na Spółkę autorskich praw majątkowych do opisanych utworów, stanowi przychód
z działalności twórczej w zakresie programów komputerowych, a w konsekwencji Spółka,
jako płatnik, zgodnie z art. 32 ust. 4 w zw. z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT,
ma prawo do zastosowania do przychodów tych pracowników 50% zryczałtowanych kosztów
uzyskania przychodu przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. W świetle
ww. przepisu art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT „działalność twórczą w zakresie
programów komputerowych” należy rozumieć jako korzystanie i rozporządzanie prawami
autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z ogółem działań podejmowanych
w celu tworzenia programów komputerowych. Oznacza to, że przesłanki wskazane w omawianym
przepisie spełniają wszelkie utwory w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim
i prawach pokrewnych, które są niezbędne do powstania programu komputerowego i powstają
w związku z tworzeniem takiego programu, a zatem cyt. regulacja obejmuje zarówno
kod źródłowy oprogramowania oraz inną dokumentację dotyczącą programów komputerowych
(koncepcje i specyfikacje oprogramowania, plany, analizy, prezentacje, raporty oraz
rekomendacje i inne podobne dokumenty). W związku
z tym wynagrodzenie wypłacane pracownikom w części dotyczącej przenoszenia przez
nich na Spółkę praw autorskich praw majątkowych do utworów (tj. honorarium autorskie)
stanowi dla pracowników przychód z działalności twórczej w zakresie programów komputerowych,
o którym mowa w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT. Przechodząc do uzasadnienia głównego zagadnienia
wniosku, należy wskazać, że przepis art. 9 ust. 1 ustawy o PIT stanowi, iż opodatkowaniu
podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów
wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów
Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli
przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da
oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła
nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania
przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust.
2 ustawy o PIT). W art. 10 ust. 1 ustawy o PIT, jako źródło
przychodów, zostały wymienione m.in. przychody ze stosunku służbowego i stosunku
pracy. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o PIT
za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego
stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną
świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych
wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za
godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany
urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry
ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość
innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. W myśl art. 12 ust. 4 ustawy o PIT za
pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym,
stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy. Jak stanowi art. 32 ust. 1 ustawy o PIT,
zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi
nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać
w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów
przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego
stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez
zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach
pracy. Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy o PIT
zaliczki za miesiące od stycznia do grudnia wynoszą: 1)za miesiące, w
których dochód podatnika uzyskany od początku roku od danego płatnika nie przekroczył
kwoty 120 000 zł – 12% dochodu uzyskanego w danym miesiącu; 2)za miesiąc, w
którym dochód podatnika uzyskany od początku roku od danego płatnika przekroczył
kwotę 120 000 zł – 12% od tej części dochodu uzyskanego w tym miesiącu, która nie
przekroczyła tej kwoty, i 32% od nadwyżki ponad kwotę 120 000 zł; 3)za miesiące następujące
po miesiącu, o którym mowa w pkt 2 – 32% dochodu uzyskanego w danym miesiącu od
danego płatnika. Z kolei, na podstawie art. 32 ust. 3 ustawy
o PIT, jeżeli podatnik złoży płatnikowi oświadczenie, że za dany rok zamierza opodatkować
dochody w sposób określony w art. 6 ust. 2 albo 4d, a za rok podatkowy przewidywane,
określone w oświadczeniu: 1)dochody podatnika
nie przekroczą kwoty 120 000 zł, a małżonek lub dziecko nie uzyskują żadnych dochodów,
które łączy się z dochodami podatnika – zaliczki za wszystkie miesiące roku podatkowego
wynoszą 12% dochodu uzyskanego w danym miesiącu od tego płatnika i są dodatkowo
pomniejszane za każdy miesiąc o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek
w przypadku oświadczenia dotyczącego opodatkowania dochodów na zasadach określonych
w art. 6 ust. 2 albo 4d; 2)dochody podatnika
przekroczą kwotę 120 000 zł, a dochody małżonka lub dziecka, które łączy się z dochodami
podatnika, nie przekraczają tej kwoty -zaliczki za wszystkie miesiące roku podatkowego
wynoszą 12% dochodu uzyskanego w danym miesiącu od tego płatnika. Według art. 32 ust. 4 ustawy o PIT za
dochód, o którym mowa w ust. 2 i 3, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody,
o których mowa w ust. 1, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej
w art. 22 ust. 2 pkt 1 albo 3 lub ust. 9 pkt 1-3 oraz po odliczeniu potrąconych
przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa
w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b lub pkt 2a. Z treści przepisu art. 32 ust. 4 ustawy
o PIT wynika, że za dochód, stanowiący podstawę obliczenia zaliczki, uważa się uzyskane
w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu art. 12 ustawy o PIT oraz zasiłki pieniężne
z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania
w wysokości określonej m.in. w ust. 9 pkt 3 oraz po odliczeniu potrąconych przez
płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, zgodnie z przepisami
odsyłającymi. Osobom posiadającym status pracownika,
uzyskującym przychody m.in. ze stosunku pracy przysługuje, co do zasady, zgodnie
z przepisami art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenie
jednej pełnej miesięcznej normy kosztów uzyskania przychodów niezależnie od wymiaru
czasu pracy. Jednocześnie w odniesieniu do niektórych
przychodów ustawodawca dopuścił możliwość ustalania kosztów zryczałtowanych. W przypadku
korzystania przez twórców z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych
przepisów lub rozporządzania przez nich tymi prawami, koszty uzyskania przychodów
ustala się zgodnie z przepisem art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym
od osób fizycznych. Przepis ten stanowi, że koszty uzyskania
niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich
i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania
przez nich tymi prawami – w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem
ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone
przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz
na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których
podstawę wymiaru stanowi ten przychód. W myśl art. 22 ust. 9a ustawy o PIT w
roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt
1-3, nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału
skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zgodnie z art. 22 ust. 9b ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych przedmiotowe koszty stosuje się do przychodów uzyskiwanych
z tytułu: 1)działalności twórczej
w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii
budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego,
muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych,
gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii,
lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa; 2)działalności artystycznej
w dziedzinie sztuki aktorskiej, estradowej, tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie
dyrygentury, wokalistyki i instrumentalistyki; 3)produkcji audialnej
i audiowizualnej; 4)działalności publicystycznej; 5)działalności muzealniczej
w dziedzinie wystawienniczej, naukowej, popularyzatorskiej, edukacyjnej oraz wydawniczej; 6)działalności konserwatorskiej; 7)prawa zależnego,
o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, do
opracowania cudzego utworu w postaci tłumaczenia; 8)działalności badawczo-rozwojowej,
naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej
w uczelni działalności dydaktycznej. Na tym tle powstaje pytanie, co należy
rozumieć jako korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi w ramach działalności
twórczej w zakresie programów komputerowych – czy pojęcie to dotyczy wyłącznie utworów
w postaci programów komputerowych jako takich, czy jako korzystanie i rozporządzanie
prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z ogółem działań
podejmowanych w celu tworzenia programów komputerowych. Ustawa o PIT nie definiuje bowiem pojęć
użytych w art. 22 ust. 9 pkt 3, takich jak „twórca”, „korzystanie przez twórców
z praw autorskich” lub pojęć z nimi związanych, jak np. „utwór”, czy „program komputerowy”,
natomiast ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które
należy rozumieć np. ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Prawidłowa wykładnia tych pojęć ma kluczowe
znaczenie dla określenia kategorii utworów/czynności, z którą wiązać można skorzystanie
z 50% kosztów uzyskania przychodu. Przechodząc do analizy przepisów prawa autorskiego, należy zauważyć, że zgodnie
z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przedmiotem prawa
autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze,
ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu
wyrażenia (utwór). W szczególności – jak stanowi ust. 2 tego przepisu – przedmiotem prawa autorskiego
są utwory: 1)wyrażone słowem,
symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe,
kartograficzne oraz programy komputerowe); 5)wzornictwa przemysłowego; 6)architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne; 7)muzyczne i słowno-muzyczne; 8)sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne; 9)audiowizualne (w tym filmowe). W pierwszej kolejności wskazać należy,
że przymiotnik „twórczy”, który poprzedza wymieniane przez ustawodawcę w art. 22
ust. 9b ustawy o PIT rodzaje działalności, można zdefiniować jako mający na celu
tworzenie; będący wynikiem tworzenia, a jako jego synonimy Słownik Języka Polskiego
PWN wymienia m.in. przymiotniki: konstruktywny, kreatywny, kreacyjny. Nie ulega
zatem wątpliwości, że objęte przedmiotowym przepisem efekty takiej działalności
musi cechować kreatywność, unikalność czy osobiste ujęcie przez ich twórców. W rozumieniu prawa autorskiego jako
„twórczy” traktowany jest taki rezultat działalności, który na tyle związany jest
z osobą twórcy, by było mało prawdopodobne, aby inna osoba podejmująca identycznie
skierowany wysiłek twórczy uzyskała analogiczny lub zasadniczo zbliżony rezultat. W myśl art. 74 ust. 1 ustawy o prawie
autorskim i prawach pokrewnych programy komputerowe podlegają ochronie jak utwory
literackie, o ile przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej. Zgodnie z art. 74 ust. 2 omawianej
ustawy ochrona przyznana programowi komputerowemu obejmuje wszystkie formy jego
wyrażenia. Idee i zasady będące podstawą jakiegokolwiek elementu programu komputerowego,
w tym podstawą łączy, nie podlegają ochronie. Jak stanowi
art. 74 ust. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych prawa majątkowe do
programu komputerowego stworzonego przez pracownika w wyniku wykonywania obowiązków
ze stosunku pracy przysługują pracodawcy, o ile umowa nie stanowi inaczej. Stosownie do art. 74 ust. 4 tej ustawy
autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego, z zastrzeżeniem przepisów art.
75 ust. 2 i 3, obejmują prawo do: 1)trwałego lub czasowego
zwielokrotnienia programu komputerowego w całości lub w części jakimikolwiek środkami
i w jakiejkolwiek formie; w zakresie, w którym dla wprowadzania, wyświetlania, stosowania,
przekazywania i przechowywania programu komputerowego niezbędne jest jego zwielokrotnienie,
czynności te wymagają zgody uprawnionego; 2)tłumaczenia, przystosowywania,
zmiany układu lub jakichkolwiek innych zmian w programie komputerowym, z zachowaniem
praw osoby, która tych zmian dokonała; 3)rozpowszechniania,
w tym użyczenia lub najmu, programu komputerowego lub jego kopii. Ustawodawca, wyszczególniając przykładowe
kategorie utworów, posłużył się porządkującym kryterium przedmiotu twórczości i
użytych w niej środków wyrazu. Oznacza to, że niektóre dzieła chronione mogą być
przyporządkowane do więcej niż jednego przedziału klasyfikacyjnego. Utwory wyrażone
w sposób określony w art. 1 ust. 2 pkt 1 omawianej ustawy stanowią niejednorodną
grupę utworów będących przedmiotem prawa autorskiego. Grupa ta została wyodrębniona ze względu
na stosowane przez twórcę techniczne środki wyrazu, czyli utwory wyrażone słowem,
symbolami matematycznymi, znakami graficznymi. W grupie tej wyodrębniono podkategorie
według przedmiotu twórczości, czyli literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne
oraz programy komputerowe. Wobec tego należy stwierdzić, że w
rozumieniu przepisów o prawie autorskim przedmiotem tego prawa są wszelkie przejawy
działalności twórczej o indywidualnym charakterze bez względu na to, czy są to dzieła
artystyczne, utwory naukowe lub literackie. Zatem, praca polegająca na tworzeniu
(projektowaniu) programów komputerowych jest pracą twórczą w rozumieniu prawa autorskiego,
a programy komputerowe stanowią utwory. Ponadto, programy komputerowe zostały
wyraźnie potraktowane przez ustawodawcę jako utwory przez ich uwzględnienie w przykładowym
wykazie kategorii utworów w art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy o prawie autorskim i prawach
pokrewnych oraz przez wprowadzenie w stosunku do nich szczególnego reżimu ochronnego
w ramach Rozdziału 7 tej ustawy. Jednocześnie ani ustawa o PIT, ani
ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie zawiera definicji legalnej programu
komputerowego. W odniesieniu do programu komputerowego,
zgodnie z definicją słownikową (słownik języka polskiego SJP, dostęp na: https://sjp.pl/),
oprogramowanie powinno być rozumiane jako „całość informacji w postaci zestawu instrukcji,
zaimplementowanych interfejsów i zintegrowanych danych przeznaczonych dla komputera
do realizacji wyznaczonych celów”. Program komputerowy definiowany jest również
jako ogół programów i procedur związanych z urządzeniami do przetwarzania danych,
dla ułatwienia korzystania z tych urządzeń (Słownik języka polskiego pod red. W.
Doroszewskiego, dostęp na: https://sjp.pwn.pl/doroszewski/). Zgodnie z motywem 7 preambuły do Dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/24AME z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie
ochrony prawnej programów komputerowych (Dz.U. UE. L 111 z dnia 5 maja 2009 r. str.
16), zwanej dalej Dyrektywą 20G9/24/WE, dla celów Dyrektywy pojęcie „program komputerowy”
obejmuje programy w jakiejkolwiek formie, w tym programy zintegrowane ze sprzętem
komputerowym; pojęcie to obejmuje również przygotowawcze prace projektowe prowadzące
do rozwoju programu komputerowego, z zastrzeżeniem że charakter prac przygotowawczych
jest taki, że program komputerowy może korzystać z nich na późniejszym etapie. Odwołanie
się do definicji z dyrektywy 2009/24/WE przy interpretacji pojęcia programu komputerowego
w rozumieniu ustawy o prawie autorskim jest uzasadnione z uwagi na to, że przyjęta
w polskim prawie konstrukcja ochrony programów komputerowych w ramach ustawy o prawie
autorskim i prawach pokrewnych stanowi przeniesienie przepisów wspólnotowych i była
wzorowana na rozwiązaniach ujętych w Dyrektywie Rady z dnia 14 maja 1991 r. w sprawie
ochrony prawnej programów komputerowych (91/250/EWG), zastąpionej Dyrektywą 2009/24/WE.
Przepisy Dyrektywy 2009/24/WE jednoznacznie wskazują, że pojęcie programu komputerowego
nie ogranicza się wyłącznie do formy jego wyrażenia w postaci kodu lub dokumentacji.
Dyrektywa wskazuje, że utworami stanowiącymi formę wyrażenia podstaw i założeń programu
niezbędnych do jego powstania będą np. opisy specyfikacji, architektury systemu,
projekty interfejsów użytkownika, mapy ekranów interfejsów użytkownika. Stanowisko takie znajduje również
potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE (dalej: „TSUE”). W wyroku
z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie C-393/09 (Bezpecnostni softwarova asociace –
Svaz softwarove ochrany przeciwko Ministerstwu Kultury) Trybunał uznał, że graficzne
interfejsy użytkownika są częściami programu komputerowego umożliwiającymi wzajemne
połączenie i interakcję wszystkich elementów oprogramowania i sprzętu komputerowego
z innym oprogramowaniem i sprzętem, jak również z użytkownikami, tak aby stały się
one w pełni funkcjonalne. W szczególności graficzny interfejs użytkownika jest interfejsem
interakcji, pozwalającym na komunikację pomiędzy programem komputerowym a użytkownikiem.
W związku z tym graficzny interfejs użytkownika nie pozwala na powielanie tego programu
komputerowego, lecz stanowi po prostu element tego programu, za pomocą którego użytkownicy
wykorzystują właściwości omawianego programu. Wynika z tego, że na program komputerowy
z technicznego punktu widzenia składa się szereg elementów, w tym również takich
jak interfejsy, wykresy, struktura programu, o ile spełniają wymagania przewidziane
w art. 1 ustawy o prawie autorskim. Do tej kategorii zaliczyć więc należy także
np. projekty interfejsu użytkownika programu komputerowego odzwierciedlające jego
koncepcje, zawartość, sposób działania oraz funkcjonalność, mapy ekranów interfejsu
użytkownika programu komputerowego, projekty koncepcji funkcjonalnej interfejsu
użytkownika programu komputerowego, projekty mikrointerakcji, animacji zaprojektowanych
dla interfejsu użytkownika programu komputerowego. Oznacza to, że poszczególne elementy
programu komputerowego w sensie technicznym i funkcjonalnym podlegają ochronie i
stanowią utwory w rozumieniu prawa autorskiego, przy czym mogą podlegać ochronie
jako program komputerowy (tu należy zaliczyć kod źródłowy) lub jako inny utwór (np.
interfejs użytkownika). Wszystkie one stanowią elementy programu komputerowego i
wynik działalności twórczej w zakresie programów komputerowych. Za utrwalone też, w orzecznictwie
sądów administracyjnych, należy uznać stanowisko, że programy komputerowe stanowią
samodzielną kategorię utworów, różną od utworów literackich czy naukowych. Programem
komputerowym dla potrzeb ochrony na gruncie prawa autorskiego będzie zestaw instrukcji
adresowany do komputera, których wykonanie przez komputer prowadzi do uzyskania
odpowiednich wyników. Co znamienne, zgodnie z art. 74 ust.
2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ochrona przyznana programowi komputerowemu
obejmuje wszystkie formy jego wyrażenia. Idee i zasady będące podstawą jakiegokolwiek
elementu programu komputerowego, w tym podstawą łączy, nie podlegają ochronie. Tym
samym, ochronie jako utwór podlegać będzie w szczególności kod źródłowy programu
komputerowego, będący jego formą wyrażenia (jedną z możliwych). Jako programy komputerowe nie mogą
być jednak traktowane materiały, które powstają w związku z programem, jeśli nawet
są absolutnie koniecznym krokiem w rozwoju samego programu, jak np.: specyfikacje
wymagań, opisy funkcjonalności, architektura oprogramowania czy dokumentacja użytkownika.
Utwory tego typu mogą podlegać ochronie prawem autorskim na zasadach ogólnych (np.
jako utwór chroniony słowem), ale nie jako program komputerowy. Jednocześnie z uwagi na fakt, że w ustawie
o PIT nie zostało zdefiniowane pojęcie „działalność twórcza”, to należy odwołać
się do słownikowego znaczenia tego pojęcia. I tak, zgodnie ze Słownikiem języka
polskiego PWN (wydanie internetowe): działalność oznacza: 1)„zespół działań
podejmowanych w jakimś celu”, 2)„funkcjonowanie
czegoś lub oddziaływanie na coś”. Pojęcie „twórczy” oznacza natomiast: 1)„mający na celu
tworzenie; też: będący wynikiem tworzenia”, 2)„dotyczący twórców”. Z kolei na gruncie ustawy o prawie autorskim
i prawach pokrewnych, do której pośrednio odnosi się analizowany przepis art. 22
ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, działalność twórcza oznacza, że ustawodawca za przedmiot
prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby
w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania
a zatem, że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia. Definicja zawarta w analizowanym przepisie
odnosi się do dziedziny twórczości i odwołuje się do przynależności utworu do danej
dziedziny twórczości, a nie do konkretnego rodzaju utworu. Ustawodawca nie zawęża
przy tym zakresu przepisu do konkretnych utworów, np. konkretnych rodzajów utworów
będących rezultatem pracy programistycznej, ale wskazuje na działalność twórczą
w zakresie programów komputerowych, co wskazuje, że pojęcie to powinno obejmować
nie tylko tworzenie kodu źródłowego, ale też pozostałą twórczą działalność niezbędną
do powstania programu komputerowego. Należy mieć na uwadze, że sam proces tworzenia
programów komputerowych składa się z całego szeregu czynności koniecznych do stworzenia
końcowego produktu informatycznego (utworu). Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego
od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną. Powyższe dotyczy również
programów komputerowych oraz jego dokumentacji. Przedmiot prawa autorskiego stanowić
mogą nawet krótkie fragmenty programu (kodu źródłowego) oraz jego dokumentacji,
jeśli tylko one same spełniać będą wymogi ogólne (na co wskazuje się w interpretacji
ogólnej Ministra Finansów nr DD3.8201.1.2018). Utwór podlega zatem ochronie od momentu
ustalenia, nawet jeżeli jest nieukończony. Ustalenie to taka forma utworu, która
daje możliwość zapoznania się z nim osobie trzeciej (poza autorem). Kolejnym warunkiem, który musi być spełniony
w celu zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodów, jest to, aby pracownik
był twórcą utworu w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o prawie
autorskim i prawach pokrewnych, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa
nie stanowi inaczej. Twórcę w rozumieniu tego przepisu należy rozumieć jako rzeczywistego
autora utworu (w stanie faktycznym przedmiotowej sprawy: pracownika). Wyjątek od tej zasady stanowi art. 74
ust. 3 tej ustawy, zgodnie z którym autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego
stworzonego przez pracownika w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy przysługują
pracodawcy, o ile umowa nie stanowi inaczej. Z brzmienia omawianego przepisu wynika
jednocześnie, że strony są władne zmienić zasadę nabywania praw autorskich przez
pracodawcę, w szczególności przyjąć, że pracodawca nabywa prawa autorskie do programów
komputerowych w sposób pochodny, a pierwotnie uprawnionym jest pracownik. Taki model
zostanie przyjęty przez Wnioskodawcę w umowach o pracę. Jednocześnie, wyłączenie obowiązku przyjęcia
utworu przez pracodawcę przewidzianego art. 12 ust. 1 ustawy o prawie autorskim
i prawach pokrewnych i przyjęcie momentu udostępnienia pracodawcy utworu jako momentu
nabycia prawa przez Wnioskodawcę nie wpływa na pochodny charakter nabycia praw autorskich
do utworu przez Wnioskodawcę jako pracodawcę. Prawa te przysługiwać będą bowiem
pierwotnie na rzecz pracownika, który przenosi je dopiero na Wnioskodawcę. Współtwórcom przysługuje prawo autorskie
wspólnie (art. 9 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych). Powyższe
prowadzi do wniosku, że sformułowanie „działalność twórcza w zakresie programów
komputerowych”, zawarte w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, należy rozumieć jako
korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają
w związku z ogółem działań podejmowanych w celu tworzenia programów komputerowych. W tym znaczeniu, obok kodów źródłowych
programów komputerowych, kategoria ta obejmowałaby w szczególności także dokumentację
dotyczącą programów komputerowych (obejmująca specyfikacje oprogramowania, plany,
analizy, prezentacje, raporty oraz rekomendacje itp.), ale powstające w związku
z tworzeniem takiego programu, a także utwory połączone z programem komputerowym
(np. utwory audiowizualne), podręczniki, czy też interfejsy użytkownika, jeśli tylko
powstają w związku z tworzonym oprogramowaniem. Sam proces tworzenia programów komputerowych
składa się bowiem z całego szeregu czynności koniecznych do stworzenia końcowego
produktu informatycznego (utworu), gdzie na poszczególnych etapach tego procesu
powstające efekty pracy z reguły posiadają cechę nowości oraz indywidualny charakter,
które mogą zostać uznane za utwór w świetle przepisów ustawy o prawie autorskim
i prawach pokrewnych. Sformułowanie „działalność twórcza w zakresie
programów komputerowych”, zawarte w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT dotyczy zatem
korzystania i rozporządzania prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają
w związku z działaniami podejmowanymi w celu stworzenia programów komputerowych,
począwszy od identyfikowania potrzeb biznesowych użytkownika końcowego, poprzez
analizę wstępną rozwiązania informatycznego, projektowanie rozwiązania informatycznego,
wytworzenie rozwiązania informatycznego, aż do komercjalizacji rozwiązania informatycznego. W tym znaczeniu, nie tylko kody źródłowe
programów komputerowych wypełniają przesłanki wynikające z art. 22 ust. 9b pkt 1
ustawy o PIT, lecz także utwory powstałe w procesie tworzenia programu komputerowego,
tj. kody źródłowe programów komputerowych i/lub aplikacji mobilnych i/lub webowych,
plany i/lub prototypy systemów, bazy oraz struktury danych, strony internetowe,
dokumentacja techniczna, publikacje naukowe, specyfikacje (w tym specyfikacje architektury
projektowanych rozwiązań informatycznych), plany, analizy, raporty oraz rekomendacje,
projekty graficzne (np. interfejs użytkownika), materiały reklamowe i marketingowe,
materiały audio-wideo, a także prezentacje, jak również pozostałe dokumenty, których
powstanie jest niezbędne w procesie tworzenia konkretnego oprogramowania komputerowego. Takie rozumienie pojęcia działalności
twórczej w zakresie programów komputerowych znajduje swoje potwierdzenie w interpretacjach
indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe, a jako przykłady można wskazać
interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: Podsumowując, w świetle art. 22 ust. 9b
pkt 1 ustawy o PIT, „działalność twórczą w zakresie programów komputerowych” należy
rozumieć jako korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do wszelkich utworów,
które powstają w związku z ogółem działań podejmowanych w celu tworzenia programów
komputerowych. Z kolei uznanie, że czynności wykonywane
przez pracowników Spółki stanowią działalność twórczą w zakresie programów komputerowych,
prowadzi do bezpośredniego wniosku, że Spółka jako płatnik ma prawo do uwzględnienia
tych kosztów przy obliczaniu miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych
od wynagrodzeń pracowników opisanych we wniosku, zgodnie z art. 32 ust. 4 w zw.
z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT. Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy,
biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy
prawa podatkowego, należy stwierdzić, że w świetle art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy
o PIT „działalność twórczą w zakresie programów komputerowych” należy rozumieć jako
korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają
w związku z ogółem działań podejmowanych w celu tworzenia programów komputerowych,
począwszy od identyfikowania potrzeb biznesowych użytkownika końcowego, poprzez
analizę wstępną rozwiązania informatycznego, projektowanie rozwiązania informatycznego,
wytworzenie rozwiązania informatycznego, aż do komercjalizacji rozwiązania informatycznego. Ocena stanowiska Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w
zakresie pierwszej części swojego pytania, jest prawidłowe. Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny. Dodatkowe informacje Informacja o zakresie rozstrzygnięcia Interpretacja dotyczy: -stanu faktycznego,
które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia
zdarzenia oraz -zdarzenia przyszłego,
które Państwo przedstawili, i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Przedmiotem tej interpretacji nie jest ocena kwestii uznania
efektów pracy Państwa pracowników za utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim
i prawach pokrewnych ani potwierdzenie rozumienia pojęcia „program komputerowy”. Przedmiotem
tej interpretacji jest odpowiedź na Państwa wątpliwości w zakresie pierwszej części
postawionego we wniosku pytania. Państwa wniosek w części dotyczącej możliwości
zastosowania przez Państwa 50% kosztów uzyskania przychodów względem wynagrodzenia
Pracowników zatrudnionych w Spółce na stanowisku (…), w dziale „(…)”, jest przedmiotem
odrębnego rozstrzygnięcia. W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych stwierdzam,
że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji
wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też
zdarzenia przyszłego. Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji ·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r.
poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana
sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
i zastosuje się Pan do interpretacji. ·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej: Przepisów art. 14k-14n Ordynacji
podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem
interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji
wydanej: 1)z zastosowaniem
art. 119a; 2)w związku z wystąpieniem
nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o
podatku od towarów i usług; 3)z zastosowaniem
środków ograniczających umowne korzyści. ·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej: Przepisów art. 14k-14n nie
stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w §
1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji
ogólnej lub objaśnień podatkowych. Pouczenie o prawie do wniesienia
skargi na interpretację Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego
Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje
ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
(t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji
indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA): ·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa
Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1
PPSA), albo ·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na
adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie
ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA). Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie
naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej
oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami
skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA). Podstawa prawna dla wydania
interpretacji Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji
jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
