Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Nowe reagenty technologii (). - Interpretacja - ILPP2/443-1901/10-4/TK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 01.03.2011, sygn. ILPP2/443-1901/10-4/TK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Nowe reagenty technologii ().

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2010 r. (data wpływu 26 listopada 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 17 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Nowe reagenty technologii () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Nowe reagenty technologii (). Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 lutego 2011 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz dokument, z którego wynika prawo osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (zwany dalej: Instytutem) jest jednostką naukowo-badawczą. Jednym z podstawowych celów statutowych Instytutu jest prowadzenie badań naukowych podstawowych i rozwojowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych.

Jest także operatorem i właścicielem ogólnopolskiej sieci optycznej A, a także Miejskiej Sieci Komputerowej B, sieci zbudowanych z dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dawniej Ministerstwo Nauki i Informatyzacji).

Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i uzyskuje następujące rodzaje przychodów:

  1. dotacje na działalność statutową i na realizację projektów badawczych otrzymywane z MNiSW oraz dotacje na projekty badawczo-rozwojowe finansowane z UE, itp.
  2. przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług głównie: obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej B i sieci A, usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów, wynajem sal, czasopisma naukowego C itp.

Instytut dokonuje pełnego odliczenia podatku VAT ale także w sposób określony w art. 90 ustawy, tj. strukturą. W roku 2009 i 2010 wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej przekroczył 98%, tak więc VAT odliczany jest w 100%.

Instytut realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka lata 2007-2013, oś priorytetowa 1 Badania i Rozwój Nowoczesnych Technologii, działanie 1.3 Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców, poddziałanie 1.3.1 Projekt rozwojowy. Przedmiot projektu: Nowe reagenty technologii ().

Projekt realizowany jest na podstawie umowy U() zawartej dnia 25 lutego 2009 r. z O" (zwanym dalej jako O.), będącym Instytucją Wdrażającą. Projekt dofinansowany jest w 100%, z czego 85% stanowią środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% dotacja krajowa.

Celem osi priorytetowej jest zwiększenie znaczenia sektora nauki w gospodarce poprzez realizację prac B+R w kierunkach uznanych za priorytetowe dla rozwoju społeczno -gospodarczego kraju.

Instytut składając wniosek o dofinansowanie na wymieniony projekt, złożył oświadczenie że nie będzie odliczał podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu urządzeń (aparatury), materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu.

Projekt ma charakter badań biomedycznych i dotyczy nowych zastosowań zjawiska iR., odkrytego niedawno mechanizmu kontroli ekspresji genów przez dwuniciowy R. Cel projektu będzie osiągnięty poprzez opracowanie szczegółowych zasad konstrukcji i skonstruowanie reagentów iR. wyciszających ekspresję wybranych wadliwie funkcjonujących genów.

Celem szczegółowym projektu jest wykorzystanie tych reguł do konstrukcji nowych reagentów iR. wyciszających efektywnie i specyficznie ekspresję zmutowanych genów odpowiedzialnych za grupę chorób neurodegeneracyjnych wywołanych mutacjami dynamicznymi. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez systematyczne testowanie kolejnych propozycji reagentów w komórkowych modelach chorób i weryfikacje najlepszych reagentów w mysich modelach choroby Huntingtona i ataksji rdzeniowo-móżdżkowej SCA3.

Realizacja projektu powinna zaowocować opracowaniem nowatorskiego podejścia do terapii dziedzicznych chorób neurodegeneracyjnych wywoływanych ekspansją powtórzeń trójnukleotydowych. Praktyczne jego zastosowanie zależy od wyników uzyskanych na późniejszych etapach, podczas testowania reagentów zaprojektowanych w ramach przedstawianego projektu, jednak w przypadku pozytywnych wyników, zastosowanie praktyczne terapeutyka i jego wysoka przydatność, wydają się niezaprzeczalne. Stworzone na cele tego projektu modele myszy transgenicznych będą mogły być wykorzystane także przez inne grupy badawcze zajmujące się ataksją rdzeniowo-móżdżkową.

Rezultatami projektu będą raporty o jego wynikach, nowe wynalazki i zgłoszenia patentowe z zakresu nowoczesnych biotechnologii oraz wdrożenia. Rezultatami będą też nowe współprace naukowe, raporty i publikacje w czasopismach naukowych wysokiej rangi.

Cel, który Instytut planuje osiągnąć poprzez realizację przedstawionego projektu to przede wszystkim wzrost konkurencyjności polskiej nauki, a w konsekwencji zwiększenie znaczenia sektora nauki w gospodarce. Przy pozytywnym osiągnięciu wyniku Instytut przewiduje, że na nową wiedzę użytkową, reagenty i protokoły eksperymentalnej terapii znajdą się nabywcy, z którymi zostaną zawarte odpowiednie umowy dotyczące zasad i zakresu ich wykorzystania.

W chwili obecnej nie istnieją sposoby leczenia żadnej z dziedzicznych chorób neurodegeneracyjnych wywoływanych ekspansją powtórzeń trójnukleotydowych, które opóźniałyby lub zahamowywały ich rozwój. Dostępne są jedynie leki umożliwiające złagodzenie niektórych objawów choroby.

Mając na uwadze tak duże zainteresowanie możliwością przeciwdziałania rozwojowi objawów chorobowych u osób obarczonych mutacją w którymś z genów związanych z T., można mniemać, iż wskazanie skutecznego podejścia, hamującego ekspresję allelu chorobowego, wychodzi naprzeciw potrzebom społeczeństwa.

Dążąc do osiągnięcia celu Instytut dostrzega duże szanse jego wykorzystania. Są to przede wszystkim:

  1. dotychczasowy brak leku dla tego typu chorób, co w znacznej mierze może przyczynić się do wykorzystania rozwiązań przy produkcji nowego leku,
  2. zapotrzebowanie na nowoczesne formy leczenia,
  3. możliwość praktycznego wykorzystania wyników na rynku światowym.

Dostrzega również słabe strony, a nawet zagrożenia. Do słabych stron należy:

  1. długi czas od opracowania reagentu do produkcji leku,
  2. nieprzewidywalny wynik eksperymentów.

Natomiast zagrożenia to:

  1. wyniki badań mogą okazać się niezgodne z oczekiwaniami,
  2. może wystąpić toksyczność reagentów,
  3. inne efekty uboczne działania reagentów.

Atutem przedstawionego projektu, w aspekcie odbioru jego rezultatów jest fakt, iż popyt na potencjalny terapeutyk nie jest ograniczony czasowo. Chociaż zachorowania spowodowane ekspansją powtórzeń trójnukleotydowych nie mają charakteru epidemiologicznego i występującego w takim przypadku okresu wysokiego zapotrzebowania na lek, to nie zachodzi również obawa, iż takie zapotrzebowanie wygaśnie. Można również dostrzec czysto poznawczy charakter projektu. Wiedza, która zostanie zgromadzona w trakcie jego realizacji - wiadomości dotyczące zjawiska interferencji R. na sekwencjach powtarzających się, stanowić będą pierwsze takie źródło informacji, które może być wykorzystane do rozwiązywania innych problemów i prowadzenia prac związanych z sekwencją powtarzającą się, a także może być również przedmiotem badań w innych projektach.

Uzyskanie potencjalnego terapeutyka to długotrwały proces testowania i optymalizacji reagentów oraz wieloletni okres wymaganych procedur dotyczących opatentowania rezultatu projektu, a także pozyskanie potencjalnych odbiorców.

W odpowiedzi na pytanie sformułowane w wezwaniu tut. Organu z dnia 8 lutego 2011 r. czy realizacja projektu będzie służyła docelowo (zgodnie z intencją Instytutu) wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych VAT (np. w postaci odpłatnego zbycia prawa własności intelektualnej - patentu), czy też czynności zwolnionych od podatku, bądź też niepodlegających opodatkowaniu... Zainteresowany wyjaśnił, iż zarówno w okresie realizacji projektu trwającego do końca 2013 r., a także w okresie utrzymania jego trwałości, tj. w okresie 5 lat po jego zakończeniu nie będzie uzyskiwał przychodów z rezultatów osiągniętych w projekcie.

Projekt Nowe reagenty technologii () jest projektem naukowym, którego priorytetem jest realizacja celów badawczych. W tym świetle ewentualne zgłoszenia patentowe, będące jednym z rezultatów projektu służyć będą wyłącznie jako wskaźnik efektywności pracy naukowej zespołu. W związku z nieprzewidywalnością wyników eksperymentalnych trudno określić ilość i zakres powstałych w wyniku realizacji projektów zgłoszeń patentowych. Ważniejszym dla Wnioskodawcy jest liczba publikacji naukowych powstałych w wyniku realizacji zadań badawczych. Ma on nadzieję, iż nowa wiedza zdobyta przez niego podczas realizacji projektu posłuży do rozwoju wciąż słabo poznanych mechanizmów interferencji R.

Projekt dotyczy opracowana zasad projektowania i testowana nowych reagentów technologii iR., a wiedza zdobyta w trakcie tych badań może w przyszłości stanowić podstawę do stworzenia leków. W ramach projektu reagenty testowane są na liniach komórkowych pochodzących od pacjentów z chorobami T. oraz mysich modelach chorób Huntingtona, co stanowi jedynie pierwszy etap w opracowaniu w przyszłości gotowej terapii ludzi. Proces wdrożenia wyników badań przez przemysł farmaceutyczny zajmuje średnio kilkanaście lat i musi być poprzedzony wieloetapowymi badaniami klinicznymi na ludziach. W związku z tym, ewentualna dalsza współpraca Instytutu z potencjalnymi nabywcami na zasadach rynkowych daleko wykracza poza 5 letni termin liczony od zakończenia projektu. Uzyskanie gotowej terapii z wykorzystaniem reagentów technologi interferencji R. wymaga wielu lat dalszych badań i rozwijania zdobytej w trakcie realizacji projektu wiedzy i wymagać będzie pozyskania nowych źródeł finansowania w ramach nowych projektów realizowanych przez Instytut. W konsekwencji nie wystąpi przychód, ani w okresie trwania projektu, ani w okresie 5 lat po jego zakończeniu. Osiągnięte wyniki służyć będą działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie będzie również udostępniana na podstawie umowy najmu aparatura badawcza i inny sprzęt nabyty w ramach realizowanego projektu. Przewidziane w projekcie zakupy sprzętu i aparatury, służą tylko i wyłącznie realizacji projektu, a także w utrzymaniu projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Instytut ma prawo do odliczenia (strukturą) podatek VAT naliczony w fakturach zakupu sprzętu, materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu Nowe reagenty technologii () finansowanego ze środków strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektu Nowe reagenty technologii () finansowanego ze środków strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Dofinansowanie kosztów realizacji projektów badawczych (dotacja kosztowa) nie jest związane ze świadczeniem konkretnych usług lub dostawą konkretnych towarów, jest natomiast dofinansowaniem konkretnych przedsięwzięć naukowo-badawczych i dlatego w świetle ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu. Dotacje takie nie są bowiem w ogóle objęte podatkiem od towarów i usług i jako takie nie powinny wpływać na możliwość odliczenia podatki naliczonego, gdyż nie mają charakteru cenotwórczego.

Ponadto, trudne jest do przewidzenia uzyskanie zamierzonego pozytywnego celu, a co się z tym wiąże, znalezienie odbiorców. Spowoduje to, że nie wystąpi sprzedaż w ciągu okresu zachowania trwałości projektu.

Instytut wskazał, iż nie wystąpi sprzedaż produktu jakimi są wyniki badań zarówno w okresie trwania projektu jak i w okresie obowiązującego zgodnie z zawartą umową 5-letniego okresu zachowania trwałości projektu. Osiągnięte wyniki będą przedmiotem dalszych badań, których prowadzenie uzależnione jest od pozyskania środków na naukę (dotacji), które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie projekt ten nie zawiera innych wartości mogących wygenerować przychód.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką naukowo -badawczą i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Jednym z podstawowych celów statutowych Instytutu jest prowadzenie badań naukowych podstawowych i rozwojowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych. Wnioskodawca uzyskuje dotacje na działalność statutową i na realizację projektów badawczych otrzymywane z MNiSzW oraz dotacje na projekty badawczo-rozwojowe finansowane z UE itp. Zainteresowany uzyskuje również przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług, głównie: obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej B i sieci A, usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów, wynajem sal, wydawanie czasopisma naukowego C itp.

Instytut dokonuje pełnego odliczenia podatku VAT, ale także w sposób określony w art. 90 ustawy, tj. strukturą. W roku 2009 i 2010 wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej przekroczył 98%, tak więc VAT odliczany jest w 100%. Obecnie realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, oś priorytetowa 1 Badania i Rozwój Nowoczesnych Technologii, działanie 1.3 Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców, poddziałanie 1.3.1 Projekt rozwojowy. Przedmiot projektu: Nowe reagenty technologii (). Projekt dofinansowany jest w 100%, z czego 85% stanowią środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% dotacja krajowa.

W przypadkach, gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Przepis art. 90 ust. 1 ustawy stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej(art. 90 ust. 4 ustawy). W art. 90 ust. 5-8 wskazano szczegółowe zasady ustalania ww. proporcji.

Jak wynika z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Należy również podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczanie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

Z treści wniosku wynika, iż Zainteresowany realizuje projekt pn. Nowe reagenty technologii interferencji RNA o dużym znaczeniu dla medycyny. Projekt ma charakter badań biomedycznych i dotyczy nowych zastosowań zjawiska iR., odkrytego niedawno mechanizmu kontroli ekspresji genów przez dwuniciowy R. Cel projektu będzie osiągnięty poprzez opracowanie szczegółowych zasad konstrukcji i skonstruowanie reagentów iR. wyciszających ekspresję wybranych wadliwie funkcjonujących genów.

Celem szczegółowym projektu jest wykorzystanie tych reguł do konstrukcji nowych reagentów iR. wyciszających efektywnie i specyficznie ekspresję zmutowanych genów odpowiedzialnych za grupę chorób neurodegeneracyjnych wywołanych mutacjami dynamicznymi. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez systematyczne testowanie kolejnych propozycji reagentów w komórkowych modelach chorób i weryfikacje najlepszych reagentów w mysich modelach choroby Huntingtona i ataksji rdzeniowo-móżdżkowej SCA3.

Rezultatami projektu będą raporty o jego wynikach, nowe wynalazki i zgłoszenia patentowe z zakresu nowoczesnych biotechnologii oraz wdrożenia. Rezultatami będą też nowe współprace naukowe, raporty i publikacje w czasopismach naukowych wysokiej rangi.

Cel, który Instytut planuje osiągnąć poprzez realizację przedstawionego projektu to przede wszystkim wzrost konkurencyjności polskiej nauki, a w konsekwencji zwiększenie znaczenia sektora nauki w gospodarce.

Dodatkowo tut. Organ pismem z dnia 8 lutego 2011 r. wezwał Zainteresowanego o informację czy realizacja projektu będzie służyła docelowo (zgodnie z intencją Instytutu) wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych VAT (np. w postaci odpłatnego zbycia prawa własności intelektualnej - patentu), czy też czynności zwolnionych od podatku, bądź też niepodlegających opodatkowaniu... W odpowiedzi na powyższe Wnioskodawca wskazał, iż zarówno w okresie realizacji projektu trwającego do końca 2013 r., a także w okresie utrzymania jego trwałości, tj. w okresie 5 lat po jego zakończeniu nie będzie uzyskiwał przychodów z rezultatów osiągniętych w projekcie. Projekt Nowe reagenty technologii () jest projektem naukowym, którego priorytetem jest realizacja celów badawczych. Ewentualne zgłoszenia patentowe, będące jednym z rezultatów projektu służyć będą wyłącznie jako wskaźnik efektywności pracy naukowej zespołu. W związku z nieprzewidywalnością wyników eksperymentalnych trudno określić ilość i zakres powstałych w wyniku realizacji projektów zgłoszeń patentowych.() Osiągnięte wyniki będą służyły działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie projekt ten nie zawiera innych wartości mogących przynieść przychód. Nie będzie również udostępniana na podstawie umowy najmu aparatura badawcza i inny sprzęt nabyty w ramach realizowanego projektu. Przewidziane w projekcie zakupy sprzętu i aparatury, służą tylko i wyłącznie realizacji projektu, a także utrzymaniu projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia (strukturą) podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu sprzętu, materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. Nowe reagenty technologii () finansowanego ze środków strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem, wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się wyłącznie na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie informuje się, że w zakresie zdarzenia przyszłego została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 1 marca 2011 r. nr ILPP2/443-1901/10-5/TK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPP2/443-1901/10-5/TK, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu