Czy zostało poprawnie założone, że Województwo nie ma prawnej możliwości odzyskania poniesionych kosztów w postaci podatku VAT związanych z zamówionym... - Interpretacja - IPTPP4/443-63/12-2/JM

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna z dnia 23.03.2012, sygn. IPTPP4/443-63/12-2/JM, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy zostało poprawnie założone, że Województwo nie ma prawnej możliwości odzyskania poniesionych kosztów w postaci podatku VAT związanych z zamówionymi w toku realizacji wyżej opisanego projektu usługami i dostawami?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Województwa, przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2012 r. (data wpływu 23 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie do Instytucji Pośredniczącej II stopnia Centrum Obsługi Przedsiębiorcy COP w konkursie ofert w ramach działania III.2. Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 dla projektu .

Projekt związany jest z marketingiem regionalnym realizowanym w tym wypadku poprzez organizacje imprezy regionalnej. Realizacja projektu przyczyni się do budowy wizerunku Województwa w skali Polski i Europy. Projekt opiera się na funkcjonującym już na rynku założeniu turystycznym ,, i przewiduje podwyższenie unikatowości rozpoznawanej marki. Na jego bazie jak najbardziej możliwe jest budowanie marki regionalnej i powiązanie jej z budowaniem tożsamości regionu. Proces promocji marki polega na zastosowaniu szeregu narzędzi marketingowych, których celem jest budowanie pozytywnych opinii o marce i wyróżnienie marki w umysłach odbiorców. Organizacja imprezy masowej jest jednym z podstawowych i najbardziej skutecznych narzędzi marketingowych, głównie ze względu na możliwość dotarcia do różnorodnych grup docelowych i zastosowania przekazu marketingu bezpośredniego.

Przedmiotem projektu jest inscenizacja fragmentu działań wojennych z 1914 r. z wykorzystaniem zabytkowej kolejki wąskotorowej oraz grupy rekonstrukcji historycznej. Pociąg z załogą w mundurach walczących wojsk przejedzie z X do Y, gdzie odbędzie się piknik tematyczny, związany z I wojną światową, prowadzony przez tzw. moderatora. Po drodze pociąg będzie atakowany przez grupę rekonstrukcji historycznej z użyciem pirotechniki. Na miejscu uczestnicy imprezy zapoznają się z przebiegiem walk w 1914 r. na terenie woj. (wykład ilustrowany mapami, wystawa znalezisk z okresu bitwy, inscenizacja potyczki). Zakres rzeczowy projektu (działania zmierzające do realizacji): wypożyczenie na okres dwóch dni składu kolejki wąskotorowej, podpisanie umowy z grupą rekonstrukcji historycznej ,, i pirotechnikiem, promocja imprezy w prasie, nakręcenie 15-minutowego filmu paradokumentalnego z imprezy. Projekt jest dość mocno osadzony w historii regionu, gdyż w okresie od jesieni 1914 r. do wiosny 1915 r. tereny obecnego województwa były miejscem największej bitwy manewrowej początkowej fazy I wojny światowej.

Poległo 200.000 żołnierzy rosyjskich, niemieckich i austriackich, w tym tysiące Polaków wcielonych do armii zaborczych. Po bitwie pozostały ślady materialne w postaci 178 cmentarzy wojennych, zachowanych okopów oraz dwóch zabytkowych linii kolei wąskotorowych (X i Y najdłuższa w Europie).

Szlak Frontu I Wojny Światowej, którego częścią jest Projekt Bitwy, ma liczyć ponad 350 km w części głównej i ponad 657 km wraz z łącznikami dróg, przechodząc przez następujące gminy regionu.

Podstawowym celem projektu jest popularyzacja i promocja szlaku I wojny światowej w Województwie jako atrakcji turystycznej o znaczeniu ponadregionalnym. Projekt przyciągnie turystów z kraju i zagranicy, zainteresowanych mało dotychczas znanymi działaniami militarnymi na froncie wschodnim I wojny światowej, a także miłośników zabytków techniki, widowisk plenerowych i historii. Potrzeba realizacji wynikła z konsekwencji działań podejmowanych przez Beneficjenta w kwestii tworzenia szlaku turystycznego ,, i jej promowania w kraju i zagranicą. Bezpośrednim wynikiem podejmowanego przedsięwzięcia będzie wzmożone zainteresowanie Koleją Wąskotorową, napływ turystów chętnych do korzystania z .., wynikająca z tego zwiększona ilość środków na utrzymanie i konserwacje wąskotorówki, promocja szlaku ,, poprzez film i reklamę w prasie regionalnej, a także popularyzacja tematyki I wojny światowej jako atrakcji turystycznej Województwa.

Projekt będzie realizowany ze środków RPO oraz budżetu Województwa. Realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, albowiem przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest projektem generującym dochód. Województwo nie będzie uzyskiwało profitów związanych z wykorzystaniem w wyniku realizacji projektu marki, z którą będą się identyfikować mieszkańcy województwa. Województwo jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Projekt w rozumieniu art. 55 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 nie generuje dochodu, ponieważ nie jest związany z jakąkolwiek operacją, obejmującą inwestycje w infrastrukturę, korzystanie z której podlega opłatom ponoszonym bezpośrednio przez korzystających lub jakąkolwiek operacją pociągającą za sobą, dzierżawę gruntu, najem budynków, sprzedaż gruntu lub budynków ani jakiekolwiek odpłatne świadczenia usług. W związku z tym zostało uznane, że Województwu nie przysługuje prawna możliwość odzyskania podatku naliczonego w fakturach wystawianych w związku z zamówionymi w toku realizacji wyżej opisanego projektu dostawami i usługami. Ponadto, należy nadmienić, iż zakupy towarów i usług nabywane w ramach projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na rzecz Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zostało poprawnie założone, że Województwo nie ma prawnej możliwości odzyskania poniesionych kosztów w postaci podatku VAT związanych z zamówionymi w toku realizacji wyżej opisanego projektu usługami i dostawami...

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany wyżej projekt będzie stanowił realizację zadań własnych Województwa w rozumieniu art. 2 ust. 2, art. 11 ust. 2 pkt 2 i art. 14 ust. 1 pkt 11 ustawy o samorządzie województwa. Ponadto, Województwo nie będzie wykonywało żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT związanych z opisaną, wyżej inwestycją. Wobec powyższego, Województwu nie przysługuje prawna możliwość odzyskania podatku naliczonego w fakturach wystawianych w związku z zamówionymi usługami i dostawami w ramach opisanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie województwa do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej. Zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa określa strategię rozwoju województwa, uwzględniającą w szczególności następujące cele: pielęgnowanie polskości oraz rozwój i kształtowanie świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej mieszkańców, a także pielęgnowanie i rozwijanie tożsamości lokalnej. Stosownie do art. 14 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie: kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie do Centrum Obsługi Przedsiębiorcy w konkursie ofert w ramach działania III.2. Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 dla projektu . Projekt związany jest z marketingiem regionalnym realizowanym poprzez organizacje imprezy regionalnej. Realizacja projektu przyczyni się do budowy wizerunku Województwa w skali Polski i Europy. Projekt opiera się na założeniu turystycznym ,, i przewiduje podwyższenie unikatowości rozpoznawanej marki. Na jego bazie możliwe jest budowanie marki regionalnej i powiązanie jej z budowaniem tożsamości regionu. Proces promocji marki polega na zastosowaniu szeregu narzędzi marketingowych, których celem jest budowanie pozytywnych opinii o marce i wyróżnienie marki w umysłach odbiorców. Organizacja imprezy masowej jest jednym z podstawowych i najbardziej skutecznych narzędzi marketingowych, głównie ze względu na możliwość dotarcia do różnorodnych grup docelowych i zastosowania przekazu marketingu bezpośredniego. Przedmiotem projektu jest inscenizacja fragmentu działań wojennych z 1914 r. z wykorzystaniem zabytkowej kolejki wąskotorowej oraz grupy rekonstrukcji historycznej. Pociąg z załogą w mundurach walczących wojsk przejedzie z X do Y, gdzie odbędzie się piknik tematyczny, związany z I wojną światową, prowadzony przez tzw. moderatora. Po drodze pociąg będzie atakowany przez grupę rekonstrukcji historycznej z użyciem pirotechniki. Na miejscu uczestnicy imprezy zapoznają się z przebiegiem walk w 1914 r. na terenie województwa (wykład ilustrowany mapami, wystawa znalezisk z okresu bitwy, inscenizacja potyczki). Zakres rzeczowy projektu (działania zmierzające do realizacji): wypożyczenie na okres dwóch dni składu kolejki wąskotorowej, podpisanie umowy z grupą rekonstrukcji historycznej ,, i pirotechnikiem, promocja imprezy w prasie, nakręcenie 15-minutowego filmu paradokumentalnego z imprezy. Projekt jest dość mocno osadzony w historii regionu, gdyż w okresie od jesieni 1914 r. do wiosny 1915 r. tereny obecnego Województwa były miejscem największej bitwy manewrowej początkowej fazy I wojny światowej. Podstawowym celem projektu jest popularyzacja i promocja szlaku I wojny światowej w Województwie jako atrakcji turystycznej o znaczeniu ponadregionalnym. Projekt przyciągnie turystów z kraju i zagranicy, zainteresowanych mało dotychczas znanymi działaniami militarnymi na froncie wschodnim I wojny światowej, a także miłośników zabytków techniki, widowisk plenerowych i historii. Potrzeba realizacji wynikła z konsekwencji działań podejmowanych przez Beneficjenta w kwestii tworzenia szlaku turystycznego ,, i jej promowania w kraju i za granicą. Bezpośrednim wynikiem podejmowanego przedsięwzięcia będzie wzmożone zainteresowanie Koleją Wąskotorową, napływ turystów chętnych do korzystania z X, wynikająca z tego zwiększona ilość środków na utrzymanie i konserwacje wąskotorówki, promocja szlaku ,, poprzez film i reklamę w prasie regionalnej, a także popularyzacja tematyki I wojny światowej jako atrakcji turystycznej Województwa. Projekt będzie realizowany ze środków RPO W oraz budżetu Województwa. Zakupy towarów i usług nabywane w ramach projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na rzecz Wnioskodawcy. Realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał profitów związanych z wykorzystaniem w wyniku realizacji projektu marki, z którą będą się identyfikować mieszkańcy województwa. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odzyskanie podatku w odniesieniu do podmiotów, które nie są zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odzyskania nie będą spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca efekty powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ efekty powstałe w związku z realizacją projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi