brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - Interpretacja - IBPP4/443-1156/10/AZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19.08.2010, sygn. IBPP4/443-1156/10/AZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2010r. (data wpływu 17 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 sierpnia 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą xxx jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą xxx. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 sierpnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca jest placówką naukową , której podstawowy rodzaj działalności jakim są usługi naukowo-badawcze jest zwolniony z podatku od towarów i usług (ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. Dz. U Nr 54, poz. 535 art. 43 pkt 1 zał. 4).

Placówka jest jednak podatnikiem VAT i uzyskuje przychody ze sprzedaży usług badawczych na zlecenie podmiotów zewnętrznych lub ze sprzedaży produktu ubocznego prowadzonych doświadczeń (ryby). Przychody objęte podatkiem VAT stanowią 7% całego przychodu, a należny podatek od tych przychodów w 2009r. wyniósł 10 112 zł.

Aktualnie placówka aplikuje o środki strukturalne z programu operacyjnego xxx. Do kosztów kwalifikowanych operacji zalicza się koszty faktycznie poniesione przez beneficjenta z tytułu realizacji tej operacji, w tym także podatek od towarów i usług na zasadach określonych w art. 55 ust. 5 rozporządzenia nr 1198/2006 (Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 września 2009r. Art. 55 pkt 5 Rozporządzenia Rady (WE) z dnia 17 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego mówi, że do uzyskania wsparcia z EFR nie kwalifikuje się miedzy innymi podatek od wartości dodanej, oprócz podatku od wartości dodanej niepodlegajacemu zwrotowi.

Wnioskodawca informuje, że wnioskowany projekt nosi charakter projektu badawczego. Jego realizacja nie będzie związana z przekazaniem wyników konkretnemu odbiorcy, a stanowić będzie wyłącznie wynik naukowo-badawczy.

Efekty projektu nie będą wykorzystane do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji Wnioskodawcy, której podstawowy rodzaj działalności (usługi naukowo-badawcze) jest zwolniony z podatku VAT można twierdzić, że placówka nie ma możliwości odliczenia podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w aktualnej sytuacji podatkowej Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT poniesionego w trakcie realizacji wnioskowanego projektu z programu operacyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest placówką naukową , której podstawowy rodzaj działalności jakim są usługi naukowo-badawcze jest zwolniony z podatku od towarów i usług (ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. Dz. U Nr 54, poz. 535 art. 43 pkt 1 zał. 4).

Placówka jest jednak podatnikiem VAT i uzyskuje przychody ze sprzedaży usług badawczych na zlecenie podmiotów zewnętrznych lub ze sprzedaży produktu ubocznego prowadzonych doświadczeń (ryby). Przychody objęte podatkiem VAT stanowią 7% całego przychodu, a należny podatek od tych przychodów w 2009r. wyniósł 10 112 zł.

Aktualnie placówka aplikuje o środki strukturalne z programu operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013. Wnioskodawca informuje, że wnioskowany projekt nosi charakter projektu badawczego. Jego realizacja nie będzie związana z przekazaniem wyników konkretnemu odbiorcy, a stanowić będzie wyłącznie wynik naukowo-badawczy.

Efekty projektu nie będą wykorzystane do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Jak wskazał Wnioskodawca efekty projektu nie będą służyły do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu pod nazwą xxx.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie należy nadmienić, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zasady i przepisy podatkowe mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu przez Wnioskodawcę kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowaniem ze środków unijnych w związku z realizacją projektu, będącego przedmiotem ww. wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego, w którym jednoznacznie wskazano, iż nabyte towary i usługi nie będą służyły prowadzeniu działalności opodatkowanej. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenie przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność (np. przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach