Interpretacja indywidualna z dnia 05.10.2010, sygn. ITPP2/443-726b/10/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat interpretacji
Miejsce świadczenia i opodatkowania prac instalacyjnych i zastosowania do nich stawki podatku.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2010 r. (data wpływu 19 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 20 września 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia i opodatkowania czynności wykonywanych przez Spółkę i obowiązującej do nich stawki - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 lipca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 20 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia i opodatkowania czynności wykonywanych przez Spółkę i obowiązującej do nich stawki.
We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka jako podwykonawca podpisała umowę na wykonanie prac instalacyjnych na budowanym jachcie pełnomorskim, w zakresie instalacji elektrycznych i automatyki wraz z wykonaniem i dostarczeniem materiałów oraz elementów montażowych całej instalacji (w 100% z własnych materiałów). Przedmiotem zawartej umowy jest wykonanie usługi, w cenie której zawarta jest wartość montowanych materiałów i elementów. Zgodnie z klasyfikacją PKWiU z 1997 r. czynności te są sklasyfikowane pod symbolem 31.62.91-00.00 - usługi instalowania sprzętu elektrycznego, gdzie indziej nie sklasyfikowane, z wyjątkiem elektrycznej aparatury sygnalizacyjnej autostrad, dróg i lotnisk. Wykonywane prace związane z montażem instalacji składają się zarówno z czynności prostych, jak i bardzo skomplikowanych. Montaż instalacji elektrycznej oraz urządzeń można zaliczyć do czynności prostych, natomiast podłączenie i uruchomienie w celu prawidłowego funkcjonowania zamontowanych urządzeń wymaga szeregu ustawień, wpisania do oprogramowania odpowiednich parametrów i kolejnych sprawdzeń. Czynności te są czynnościami skomplikowanymi, wykonywanymi przez wyspecjalizowanych serwisantów i automatyków. Statek jest sklasyfikowany pod symbolem PKWiU 35.11.21-33 jako liniowce pasażerskie, statki (łodzie) do przewozu osób, pełnomorskie. Będzie budowany na terenie Szwecji. Część prac (około 20%) polegających na przygotowaniu podzespołów i elementów montażowych instalacji, będzie wykonywana w Polsce, natomiast reszta (około 80%) tj. montaż wykonanych na jachcie elementów, będzie wykonana na terenie Szwecji. Dostawa poszczególnych elementów wraz z ich montażem na rzecz polskiego kontrahenta, który jest podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie przez Spółkę fakturowana etapami, na podstawie protokołów odbioru prac. Nabywca nie jest armatorem morskim. Przedmiotowe czynności będą wykonywane dla siedziby kontrahenta znajdującej się w Polsce. Wykonane prace polski kontrahent będzie odsprzedawał podmiotowi z Holandii.
W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:
Czy wykonanie instalacji elektrycznych i automatyki wraz z dostarczeniem materiałów i elementów montażowych całej instalacji na jachcie pełnomorskim może być potraktowane jako budowa części statku i na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1a) ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowane stawką 0% biorąc pod uwagę, że Spółka jest podwykonawcą polskiego kontrahenta, czy jako świadczenie usług do których ma zastosowanie art. 28b ust. 1 ustawy, będzie opodatkowane 22% stawką podatku...
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy miejscem świadczenia tych usług będzie siedziba usługobiorcy, czyli Polska. W związku z powyższym Spółka zastosuje stawkę 22%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.
Dla celów określenia miejsca świadczenia usług, ustawodawca odrębnie zdefiniował pojęcie podatnika. Z art. 28a pkt 1 ustawy wynika, iż przez podatnika należy rozumieć:
- podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
- osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.
Stosownie do art. 41 ust.1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 oraz ich części składowych.
W myśl postanowień zawartych ust. 1 pkt 17 powołanego artykułu, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do pozostałych usług świadczonych na rzecz armatora morskiego, służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i ich ładunkom.
W treści ust. 1 pkt 1 wskazanego artykułu ustawodawca wymienił następujące środki transportu morskiego:
- statki wycieczkowe i tym podobne, przeznaczone głównie do przewozu osób; promy wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),
- tankowce (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),
- statki chłodnicze (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),
- statki przeznaczone do przewozu towarów oraz statki przeznaczone do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,
- statki rybackie itp. pełnomorskie (PKWiU 35.11.31-30),
- pchacze pełnomorskie (PKWiU 35.11.32-50.00), statki szkolne rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statki badawcze rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40),
- statki ratownicze morskie (PKWiU ex 35.11.33-53.40).
W odniesieniu m. in. do usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 15 i 17 ww. ustawy, prawo do zastosowania 0% stawki podatku ustawodawca uzależnił jak wynika z zapisu ust. 2 tegoż artykułu od prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka podpisała umowę dotyczącą wykonania prac instalacyjnych na budowanym jachcie pełnomorskim, sklasyfikowanym pod symbolem PKWiU 35.11.21-33 - liniowce pasażerskie, statki (łodzie) do przewozu osób, pełnomorskie. Przedmiotem zawartej umowy jest wykonanie usługi, w cenie której zawarta jest wartość montowanych materiałów i elementów. Zgodnie z PKWiU z 1997 r. czynności te są sklasyfikowane pod symbolem 31.62.91-00.00 - usługi instalowania sprzętu elektrycznego, gdzie indziej nie sklasyfikowane, z wyjątkiem elektrycznej aparatury sygnalizacyjnej autostrad, dróg i lotnisk. Część prac (około 20%) polegających na przygotowaniu podzespołów i elementów montażowych instalacji, będzie wykonywana w Polsce, natomiast reszta (około 80%) tj. montaż wykonanych elementów, będzie wykonana na terenie Szwecji, gdzie będzie budowany jacht. Przedmiotowe usługi będą świadczone na rzecz polskiego kontrahenta - podatnika podatku od towarów i usług nie będącego armatorem morskim.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy, przy uwzględnieniu faktu, iż w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-726a/10/RS rozstrzygnięto, że czynności wykonywane przez Spółkę nie stanowią dostawy towaru, ale świadczenie usług, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a) powołanej ustawy, odnoszący się do dostawy statków. W związku z tym, iż ww. usługi będą świadczone na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a pkt 1 ustawy, miejscem ich świadczenia i opodatkowania, zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, będzie terytorium Polski, czyli miejsce, w którym znajduje się siedziba nabywcy.
W związku z faktem, że prace instalacyjne mają dotyczyć statku w budowie (nie będą więc polegały na remoncie, przebudowie lub konserwacji istniejącego statku), nie ma zastosowania stawka podatku 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy. Nie będą objęte tą stawką również w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy, gdyż ich odbiorca nie jest armatorem morskim. W związku z powyższym przedmiotowe usługi będą opodatkowane stawką 22%.
Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m. in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Wobec powyższego Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług i towarów, a niniejszą interpretację wydano wyłącznie w oparciu o grupowanie statystyczne wskazane przez Spółkę, przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Referencje
ITPP2/443/726a/10/RS, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy