Miejsce świadczenia i opodatkowania prac instalacyjnych i zastosowania do nich stawki podatku. - Interpretacja - ITPP2/443-726b/10/RS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.10.2010, sygn. ITPP2/443-726b/10/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Miejsce świadczenia i opodatkowania prac instalacyjnych i zastosowania do nich stawki podatku.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2010 r. (data wpływu 19 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 20 września 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia i opodatkowania czynności wykonywanych przez Spółkę i obowiązującej do nich stawki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 20 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia i opodatkowania czynności wykonywanych przez Spółkę i obowiązującej do nich stawki.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jako podwykonawca podpisała umowę na wykonanie prac instalacyjnych na budowanym jachcie pełnomorskim, w zakresie instalacji elektrycznych i automatyki wraz z wykonaniem i dostarczeniem materiałów oraz elementów montażowych całej instalacji (w 100% z własnych materiałów). Przedmiotem zawartej umowy jest wykonanie usługi, w cenie której zawarta jest wartość montowanych materiałów i elementów. Zgodnie z klasyfikacją PKWiU z 1997 r. czynności te są sklasyfikowane pod symbolem 31.62.91-00.00 - usługi instalowania sprzętu elektrycznego, gdzie indziej nie sklasyfikowane, z wyjątkiem elektrycznej aparatury sygnalizacyjnej autostrad, dróg i lotnisk. Wykonywane prace związane z montażem instalacji składają się zarówno z czynności prostych, jak i bardzo skomplikowanych. Montaż instalacji elektrycznej oraz urządzeń można zaliczyć do czynności prostych, natomiast podłączenie i uruchomienie w celu prawidłowego funkcjonowania zamontowanych urządzeń wymaga szeregu ustawień, wpisania do oprogramowania odpowiednich parametrów i kolejnych sprawdzeń. Czynności te są czynnościami skomplikowanymi, wykonywanymi przez wyspecjalizowanych serwisantów i automatyków. Statek jest sklasyfikowany pod symbolem PKWiU 35.11.21-33 jako liniowce pasażerskie, statki (łodzie) do przewozu osób, pełnomorskie. Będzie budowany na terenie Szwecji. Część prac (około 20%) polegających na przygotowaniu podzespołów i elementów montażowych instalacji, będzie wykonywana w Polsce, natomiast reszta (około 80%) tj. montaż wykonanych na jachcie elementów, będzie wykonana na terenie Szwecji. Dostawa poszczególnych elementów wraz z ich montażem na rzecz polskiego kontrahenta, który jest podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie przez Spółkę fakturowana etapami, na podstawie protokołów odbioru prac. Nabywca nie jest armatorem morskim. Przedmiotowe czynności będą wykonywane dla siedziby kontrahenta znajdującej się w Polsce. Wykonane prace polski kontrahent będzie odsprzedawał podmiotowi z Holandii.

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:

Czy wykonanie instalacji elektrycznych i automatyki wraz z dostarczeniem materiałów i elementów montażowych całej instalacji na jachcie pełnomorskim może być potraktowane jako budowa części statku i na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1a) ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowane stawką 0% biorąc pod uwagę, że Spółka jest podwykonawcą polskiego kontrahenta, czy jako świadczenie usług do których ma zastosowanie art. 28b ust. 1 ustawy, będzie opodatkowane 22% stawką podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy miejscem świadczenia tych usług będzie siedziba usługobiorcy, czyli Polska. W związku z powyższym Spółka zastosuje stawkę 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Dla celów określenia miejsca świadczenia usług, ustawodawca odrębnie zdefiniował pojęcie podatnika. Z art. 28a pkt 1 ustawy wynika, iż przez podatnika należy rozumieć:

  1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
  2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

Stosownie do art. 41 ust.1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 oraz ich części składowych.

W myśl postanowień zawartych ust. 1 pkt 17 powołanego artykułu, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do pozostałych usług świadczonych na rzecz armatora morskiego, służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i ich ładunkom.

W treści ust. 1 pkt 1 wskazanego artykułu ustawodawca wymienił następujące środki transportu morskiego:

  1. statki wycieczkowe i tym podobne, przeznaczone głównie do przewozu osób; promy wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),
  2. tankowce (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),
  3. statki chłodnicze (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),
  4. statki przeznaczone do przewozu towarów oraz statki przeznaczone do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,
  5. statki rybackie itp. pełnomorskie (PKWiU 35.11.31-30),
  6. pchacze pełnomorskie (PKWiU 35.11.32-50.00), statki szkolne rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statki badawcze rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40),
  7. statki ratownicze morskie (PKWiU ex 35.11.33-53.40).

W odniesieniu m. in. do usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 15 i 17 ww. ustawy, prawo do zastosowania 0% stawki podatku ustawodawca uzależnił jak wynika z zapisu ust. 2 tegoż artykułu od prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka podpisała umowę dotyczącą wykonania prac instalacyjnych na budowanym jachcie pełnomorskim, sklasyfikowanym pod symbolem PKWiU 35.11.21-33 - liniowce pasażerskie, statki (łodzie) do przewozu osób, pełnomorskie. Przedmiotem zawartej umowy jest wykonanie usługi, w cenie której zawarta jest wartość montowanych materiałów i elementów. Zgodnie z PKWiU z 1997 r. czynności te są sklasyfikowane pod symbolem 31.62.91-00.00 - usługi instalowania sprzętu elektrycznego, gdzie indziej nie sklasyfikowane, z wyjątkiem elektrycznej aparatury sygnalizacyjnej autostrad, dróg i lotnisk. Część prac (około 20%) polegających na przygotowaniu podzespołów i elementów montażowych instalacji, będzie wykonywana w Polsce, natomiast reszta (około 80%) tj. montaż wykonanych elementów, będzie wykonana na terenie Szwecji, gdzie będzie budowany jacht. Przedmiotowe usługi będą świadczone na rzecz polskiego kontrahenta - podatnika podatku od towarów i usług nie będącego armatorem morskim.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy, przy uwzględnieniu faktu, iż w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-726a/10/RS rozstrzygnięto, że czynności wykonywane przez Spółkę nie stanowią dostawy towaru, ale świadczenie usług, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a) powołanej ustawy, odnoszący się do dostawy statków. W związku z tym, iż ww. usługi będą świadczone na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a pkt 1 ustawy, miejscem ich świadczenia i opodatkowania, zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, będzie terytorium Polski, czyli miejsce, w którym znajduje się siedziba nabywcy.

W związku z faktem, że prace instalacyjne mają dotyczyć statku w budowie (nie będą więc polegały na remoncie, przebudowie lub konserwacji istniejącego statku), nie ma zastosowania stawka podatku 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy. Nie będą objęte tą stawką również w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy, gdyż ich odbiorca nie jest armatorem morskim. W związku z powyższym przedmiotowe usługi będą opodatkowane stawką 22%.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m. in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Wobec powyższego Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług i towarów, a niniejszą interpretację wydano wyłącznie w oparciu o grupowanie statystyczne wskazane przez Spółkę, przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Referencje

ITPP2/443/726a/10/RS, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy