zwolnienie z podatku VAT świadczenia usług indywidualnego doradztwa zawodowego - Interpretacja - IPPP2/443-563/10-2/KOM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20.10.2010, sygn. IPPP2/443-563/10-2/KOM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

zwolnienie z podatku VAT świadczenia usług indywidualnego doradztwa zawodowego

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2010 roku (data wpływu 02 sierpnia 2010r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczenia usług indywidualnego doradztwa zawodowego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 sierpnia 2010 roku wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczenia usług indywidualnego doradztwa zawodowego.

W przedmiotowym wniosku został przestawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest psychologiem. Ukończyła studia podyplomowe - doradztwo zawodowe. Jej działalność obejmuje: różnego rodzaju szkolenia (warsztaty aktywizacyjne, warsztaty z zakresu technik aktywnego poszukiwania pracy oraz warsztaty kompetencji społecznych), indywidualne poradnictwo zawodowe oraz poradnictwo psychologiczne.

W Urzędzie Statystycznym opisywane wyżej działania zostały zaklasyfikowane jako działalność wspomagająca edukację posiadającą kod PKD 85.60Z. Szkolenia i warsztaty mają charakter psychoedukacyjny, służą lepszemu poznaniu samego siebie - swoich słabych i mocnych stron, podnoszeniu poziomu własnej wartości, zwiększeniu umiejętności pracy w zespole.

Działania, które podejmuje Wnioskodawczyni w obszarze doradztwa zawodowego i psychologicznego, są także działaniami edukacyjnymi. Doradztwo zawodowe było elementem projektów skierowanych do osób potrzebujących wsparcia, zagrożonych wykluczeniem społecznym, długotrwale bezrobotnych i chcących się przekwalifikować. Miało na celu zwiększenie umiejętności gospodarowania czasem, wzrostu motywacji do aktywnego poszukiwania pracy, wzrostu zaangażowania w podnoszenie i nabywanie nowych kwalifikacji zawodowych i przygotowaniu do dalszego szkolenia. Było to doradztwo przeprowadzone w wymiarze 2 godzin na osobę w ramach programów unijnych. Usługi, które świadczyła Zainteresowana (warsztaty, poradnictwo psychologiczne i indywidualne doradztwo zawodowe w ramach projektów), zakwalifikowała według PKWiU do grupowania z kodem 80.42.20-00.00. Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia, gdyż wszystkie te elementy mają na celu rozwój osobisty uczestników poprzez edukację.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi indywidualnego doradztwa zawodowego podejmowane w ramach projektów, w wymiarze 2 godzin na osobę, powinny być zwolnione od podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, indywidualne doradztwo zawodowe i poradnictwo psychologiczne świadczone w postaci konsultacji, z reguły przed i poszkoleniowych mają charakter edukacyjny. Zleceniodawcami usług były fundacje, ośrodek pomocy społecznej oraz urzędy gminy, realizujące projekty unijne skierowane w reintegrację i aktywizację uczestników. Doradztwo zawodowe, w takim wymiarze, w jakim je prowadziła Wnioskodawczyni, 2 godziny na osobę w projektach unijnych, służy przede wszystkim udzieleniu kompleksowej informacji na temat rynku pracy i sposobów poruszania się po nim. Są to informacje na temat tego, jak samodzielnie wyszukiwać ofert pracy i szkoleniowych, mające pomóc w określeniu ścieżki edukacyjnej, wyboru dalszych kierunków kształcenia i uzupełnienia kwalifikacji. Te usługi Wnioskodawczyni rozumie jako usługi w zakresie edukacji zgodnie z art. 43, ust.1 pkt 1 i poz. 7 zał. nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, a nie jako doradztwo art. 113 ust.13 pkt 2 ustawy. Dlatego, zgodnie z zał. nr 4 do ustawy powinny być one traktowane jako zwolnione od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku lub opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Przy ustalaniu stawek podatku od towarów i usług stosowanych przy świadczeniu usług na terytorium kraju należy brać pod uwagę przede wszystkim klasyfikacje statystyczne PKWiU, służące identyfikacji usług podlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.) w sprawie PKWiU, do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 42 poz. 264 ze zm.). Zaznacza się, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwego PKWiU, obowiązany jest Zainteresowany.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 7 tegoż załącznika wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU ex 80 - usługi w zakresie edukacji, które obejmują usługi w zakresie szkolnictwa podstawowego, średniego i wyższego oraz usługi w zakresie szkolnictwa dla dorosłych oraz innych form kształcenia.

Z treści objaśnienia zamieszczonego pod załącznikami do ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem ex dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Zwolnienie od podatku usług edukacyjnych ma charakter przedmiotowy, nie każdą jednak formę szkolenia można uznać za usługę edukacyjną, a tym samym zwolnioną od podatku od towarów i usług.

Wnioskodawczyni we wniosku podaje, iż świadczy usługi indywidualnego doradztwa zawodowego i poradnictwa psychologicznego. Działalność ta obejmuje różnego rodzaju warsztaty np.: aktywizacyjne czy z zakresu aktywnego poszukiwania pracy, mające na celu zwiększenie umiejętności gospodarowania czasem, wzrost motywacji do aktywnego poszukiwania pracy, wzrost zaangażowania w podnoszenie i nabywanie nowych kwalifikacji zawodowych uczestników warsztatów. Wnioskodawczyni zaklasyfikowała te usługi jako usługę edukacyjną, a dokładniej przyporządkowała je do usług w zakresie pozostałych form kształcenia pod symbolem PKWiU 80.42.20-00.00.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Przy czym, na mocy art. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), na rok 2010 kwota, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, została ustalona w wysokości 100.000 zł.

Zauważyć należy, iż na mocy art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

W ww. przepisie nie został wskazany symbol PKWiU odnoszący się wprost do konkretnych usług prawniczych i doradczych. Z powyższego wynika zatem, iż świadczenie usług określonych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako usługi prawnicze czy usługi doradztwa, wyłącza prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego wymienionego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

Odnosząc się do powołanego wyżej przepisu, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, należy wyjaśnić, że termin "doradztwo" obejmować może szereg usług doradczych np. zawodowe, podatkowe, prawne, finansowe i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN pod pojęciem "doradcy" należy rozumieć tego, "kto udziela porad". Natomiast "doradzać" w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza "udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie". Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń i porad, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć szeroko.

Trzymając się więc słownikowej definicji słowa doradzać należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni wykonuje właśnie usługę doradztwa, gdyż jak sama wskazuje we wniosku, przekazuje uczestnikom warsztatów informacje na temat rynku pracy, doradza jak wyszukiwać konkretnych ofert pracy, doradza przy wyborze ścieżki dalszego kształcenia i doradza, jak dobrze poruszać się po rynku pracy, aby znaleźć zatrudnienie. Wnioskodawczyni prowadząc doradztwo zawodowe wpływa również na podniesienie poziomu własnej wartości kursantów, jak również zwiększeniu ich umiejętności pracy w zespole.

Biorąc pod uwagę powołany wyżej stan prawny oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż opisana we wniosku usługa indywidualnego doradztwa zawodowego podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nie można jej uznać za usługę edukacyjną wymienioną w katalogu usług zwolnionych od podatku od towarów i usług zawartym w załączniku nr 4 do ustawy o VAT oraz przepisach wykonawczych do ustawy. Będzie to natomiast usługa doradztwa wyłączona na podstawie art. 113 ust.13 pkt 2 z prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Tym samym winny być opodatkowana podstawową stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawczynię we wniosku klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawczynię w zakresie klasyfikacji statystycznej usługi będącej przedmiotem wniosku.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie