
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 października 2025 r. (wpływ 3 października 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca dalej także „stowarzyszenie” jest osobą prawną. Jest stowarzyszeniem działającym na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. 2020 poz. 2261 ze zm.) oraz przyjętego statusu. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym.
Stowarzyszenie jest powołane dla realizacji i propagowania (...).
Stowarzyszenie realizuje następujące cele wskazane w statucie, m.in.:
(...).
Statut stowarzyszenia zakłada podejmowanie działań, mających prowadzić do realizacji założonych celów, polegających m.in. na:
(...)
Szeroki zakres działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę ma przyczynić się do promocji, rozwoju i edukacji w dziedzinie (…).
Postanowienia regulujące działalność stowarzyszenia przewidują również możliwość prowadzenia przez wnioskodawcę działalności gospodarczej przyczyniającej się do realizacji celów statutowych. Statut wymienia rodzaje działalności gospodarczej, prowadzonej przez stowarzyszenie, w tym m.in.:
(...)
W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Jak wynika z wcześniej przywołanych celów oraz podejmowanych działań wymienionych w statucie stowarzyszenia, jedną z form działalności, która ma przyczyniać się do rozwoju (...) poprzez tworzenie możliwości rozwoju zawodowego lekarzy (...) jest organizacja (...) umiejętności zawodowej w dziedzinie (...). (...) jest prowadzona zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia z dnia 13 czerwca 2023 r. w sprawie umiejętności zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. 2023 poz. 1189). Możliwość uzyskiwania przez lekarzy certyfikatu potwierdzającego posiadane umiejętności zawodowe, zwanego dalej (...) wynika z art. 17 ust. 1 ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. 2024 poz. 1287 ze zm.). (...) odbywa się w oparciu o sformalizowaną procedurę ustaloną przez Wnioskodawcę w formie regulaminu. Wnioskodawca wymaga wcześniejszego przygotowania przez uczestnika wymaganej procedurą dokumentacji medycznej, tj. wykazu przypadków medycznych wraz z dokumentacją fotograficzną.
Kandydat musi także spełniać warunki ustanowione przez wnioskodawcę. Warunkiem kwalifikującym jest wykazanie przez kandydata osiągnięć fachowych, edukacyjnych, naukowych, szkoleniowych w dziedzinie (...) lub zaangażowania organizacyjnego w działalność samorządu zawodowego.
Spełnienie powyższych wymogów podlega weryfikacji w formie punktacji kwalifikującej do uzyskania certyfikacji. Podstawą przeprowadzenia głównej części procedury jest wykaz udokumentowanych przypadków leczenia metodami (...) wraz z dokumentacją fotograficzną przedstawiany podczas egzaminu w formie prezentacji.
Procedura kończy się przyznaniem certyfikatu uczestnikowi, który złożył egzamin z wynikiem pozytywnym. Certyfikacja podlega opłacie.
Uczestnikami certyfikacji mogą być lekarze (...), którzy już wcześniej korzystali z usług szkoleniowych zapewnianych przez Wnioskodawcę, jak i osoby niezwiązane wcześniej ze stowarzyszeniem, które wykonują rzeczony zawód (...) w zakresie (...).
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:
Na pytanie Organu „Czy są Państwo jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1043 ze zm.)?”, odpowiedzieli Państwo „Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem naukowym zarejestrowanym na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. 2020 poz. 2261 ze zm.) i nie jest jednostką objętą systemem oświaty.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy wykonywane przez Państwa usługi certyfikacji, będą stanowiły usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia, w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.)?”, odpowiedzieli Państwo „Stowarzyszenie nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk lub instytutem badawczym.”
Na pytanie Organu „Proszę o wskazanie, czy i jakie dokładnie usługi szkoleniowe, polegające na kształceniu zawodowym lub przekwalifikowaniu zawodowym prowadzą Państwo w ramach świadczenia usługi organizacji certyfikacji zawodowej i kto jest odbiorcą tych usług?”, odpowiedzieli Państwo „Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe wskazane poniżej:
• (…) – szkolenie podyplomowe (wykłady, warsztaty, zabiegi, hospitacje, superwizje), zakończone egzaminem wewnętrznym (…),
• (…) – szkolenie podyplomowe (wykłady, warsztaty, zabiegi),
• (…) – wykłady.
Usługi wskazane powyżej nie stanowią elementu usługi certyfikacji.
Spełniając warunki wynikające z rozporządzenia ministra zdrowia z dnia 13 czerwca 2023 r. w sprawie umiejętności zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. 2023 poz. 1189) i z ustalonego regulaminu procedury, do certyfikacji można podchodzić niezależnie od udziału w szkoleniach. Uczestnicy mogą korzystać z usług powyżej wymienionych, ale nie są do tego zobligowani. Jednakże jednym z warunków udziału w procesie certyfikacji wynikającym z rozporządzenia i z regulaminu jest posiadanie przez uczestnika kwalifikacji i doświadczenia, które podlegają punktacji decydującej o dopuszczeniu do dalszej części procedury.
Zdaniem Wnioskodawcy przeprowadzenie opisanej w przedmiotowym wniosku procedury certyfikacji stanowi per se usługę kształcenia zawodowego.
Jak wyjaśniono we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej, certyfikacja jest procedurą zdobycia określonych kwalifikacji i wymagającą posiadania kompetencji i odpowiedniego przygotowania, której zwieńczeniem jest potwierdzenie, w formie certyfikatu, zdobytych kwalifikacji zawodowych i posiadania uprawnień pozwalających na wykonywanie zawodu w zakresie (...). Jest to element kształcenia zawodowego lekarzy (...) trudniących się (...). Sam proces przygotowania i zdobywania kompetencji wymaganych do podjęcia procesu certyfikacji kandydaci prowadzą indywidualnie, mając możliwość skorzystania z dodatkowych szkoleń prowadzonych przez Wnioskodawcę.
Proces certyfikacji stanowi per se sposób zdobywania przez lekarzy (...) wiedzy i umiejętności, wymaga bowiem spełnienia warunków związanych z posiadaniem wiedzy i doświadczenia, specjalistycznego przygotowania i złożenia egzaminu. Certyfikacja stanowi doświadczenie, które pozwala uczestnikom wymienić i zdobyć wiedzę i doświadczania oraz uzyskać umiejętności istotne dla praktyki zawodowej w (...). Stanowi także informację zwrotną na temat wymagań w zawodzie lekarza (...) w dziedzinie (...) i ewentualnych kierunków dalszego rozwoju.
Certyfikacja jest elementem procesu kształcenia lekarzy (...). Certyfikat (...).
Na pytanie zadanie w wezwaniu „Z jakich konkretnie usług szkoleniowych zapewnianych przez Państwa korzystali lekarze (...) – uczestnicy certyfikacji? Czy były to usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego?”, odpowiedzieli Państwo „Lekarze (...) – uczestnicy certyfikacji mogą brać udział we wszystkich formach kształcenia wskazanych w punkcie 3. Do certyfikacji lekarze mogą podchodzić niezależnie od udziału w szkoleniach organizowanych przez Wnioskodawcę. Konieczne jest udokumentowanie odbycia (...) godzin szkoleniowych w zakresie (...).
Jak wskazano w punkcie 3 Wnioskodawca za usługi kształcenia zawodowego uznaje również samą procedurę certyfikacji (...)
Przede wszystkim procedura certyfikacji rozpoczyna się od przygotowania i złożenia przez kandydata wykazu przypadków medycznych wraz z dokumentacją fotograficzną, dołączanych do zgłoszenia. Przedłożona przez uczestnika dokumentacja podlega ocenie merytorycznej przez Komisję Egzaminacyjną, co stanowi wstępną fazę kwalifikacyjną w procedurze certyfikacji. Ocena jest przeprowadzana przez (...). Rezultat oceny dokonywanej przez znawców tematu stanowi dla lekarzy (...) źródło cennej wiedzy uzyskanej od specjalistów na temat właściwego rozpoznania medycznego i postępowania medycznego w przypadkach leczenia poddanych ocenie. Taka ocena jest formą szkolenia dla lekarzy (...), którzy uzyskują w ten sposób cenną wiedzę w przedmiotowej dziedzinie. Egzamin jest dwuetapowy (...).
Komisja Egzaminacyjna powoływana przez Zarząd Stowarzyszenia.
Każdorazowo w skład Komisji Egzaminacyjnej wchodzą:
- przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej,
- prezydent lub v-ce prezydent (...),
•powołani przez Zarząd członkowie Zarządu lub Komisji Edukacyjnej (posiadający tytuły specjalistów w zakresie (...).
Ponadto, certyfikacja stanowi doświadczenie, które pozwala uczestnikom wymienić i zdobyć wiedzę i doświadczenia oraz uzyskać umiejętności istotne dla praktyki zawodowej w (...). Stanowi także informację zwrotną na temat wymagań w zawodzie lekarza (...) w dziedzinie (...) i ewentualnych kierunków dalszego rozwoju.
Sam proces przygotowania i zdobywania kompetencji wymaganych do podjęcia procesu certyfikacji kandydaci prowadzą indywidualnie, mając możliwość skorzystania z dodatkowych szkoleń prowadzonych przez wnioskodawcę, wymienionych w punkcie 3.”
Na pytanie Organu „Czy w ramach zapewnianych przez Państwa usług szkoleniowych z lekarzami (...) – uczestnikami certyfikacji zawierają Państwo umowy? Czy z treści zawieranych umów między Państwem a poszczególnymi odbiorcami korzystającymi z Państwa usług wynika, że świadczą Państwo na rzecz poszczególnych odbiorców – lekarzy (...) jedną kompleksową usługę, czy jest to usługa w zakresie kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego? Czy też wynika, że Państwo wykonują szereg odrębnych świadczeń?”, odpowiedzieli Państwo „Nie są zawierane umowy o świadczenie usług w formie pisemnej pomiędzy Wnioskodawcą i usługobiorcami.
Uczestnicy zgłaszają udział procedurze certyfikacji i we wszystkich innych formach kształcenia oferowanych przez wnioskodawcę za pomocą ujednoliconego formularza zgłoszeniowego, którego wzór jest ustalany przez wnioskodawcę i wyrażają zgodę na warunki zawarte w regulaminie certyfikacji.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy nabyte w trakcie przedmiotowych usług szkoleniowych umiejętności pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników tych szkoleń i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych?”, odpowiedzieli Państwo „Wszystkie świadczone przez wnioskodawcę usługi szkoleniowe, wymienione w punkcie 3 pozostają w bezpośrednim związku z branżą oraz zawodem uczestników i służą podnoszeniu kwalifikacji zawodowych w dziedzinie (...). Warunkiem uczestnictwa jest posiadanie tytułu zawodowego lekarza (...).
Usługi certyfikacji pozostają w bezpośrednim związku z zawodem lekarza (...) wykonywanym przez uczestników i mają na celu potwierdzenie oraz uznanie kwalifikacji zawodowych na poziomie (...). Służą także uzyskaniu umiejętności do celów zawodowych.
Zgodnie z regulaminem do egzaminu umiejętności (...) może przystąpić lekarz (...) posiadający prawo wykonywania zawodu (...).
Certyfikacja jest elementem procesu kształcenia lekarzy (...), chcących kontynuować (...) praktykę lekarską w dziedzinie (...). Certyfikat umiejętności jest kolejnym krokiem w rozwoju zawodowym dla (...), którzy dążą do podnoszenia swoich kompetencji. Jest prawomocnym potwierdzeniem kompetencji lekarza.”
Na pytanie Organu „Czy świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe dla lekarzy (...) – uczestników certyfikacji umiejętności zawodowych są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak, to należy wskazać konkretne przepisy (artykuł, paragraf) wraz z nazwą aktu prawnego, z których te formy i zasady wynikają. Podkreślić w tym miejscu należy, że nie chodzi o przepisy, z których wynika ogólny obowiązek przeprowadzenia szkolenia; czy też posiadania przez daną osobę konkretnych umiejętności lub uaktualnienie wiedzy czy uprawnień, lecz o przepisy określające konkretne formy i zasady, na podstawie których Państwo przeprowadzają szkolenia (odrębne przepisy określające formy i zasady to takie ustawy lub rozporządzenia, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia itp.).”, odpowiedzieli Państwo „Prowadzenie usług szkoleniowych w formie programów edukacyjnych o nazwie (…) oraz w formie (…) nie wynikają z uregulowań odrębnych przepisów.
Wnioskodawca za odrębne przepisy, na podstawie których są prowadzone usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, znajdujące zastosowanie w przedmiotowej sprawie, uznaje wskazane poniżej przepisy ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. 2024 poz. 1287 ze zm.) oraz przepisy rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 13 czerwca 2023 w sprawie umiejętności zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. 2023 poz. 1189).
Jak wynika z art. 17 ust. 1 ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. 2024 poz. 1287 ze zm.) lekarz albo lekarz dentysta może uzyskać certyfikat potwierdzający posiadane umiejętności zawodowe, zwany dalej (...).
W art. 17 ust. 26 tejże ustawy zawarta jest delegacja ustawowa dla Ministra właściwego do spraw zdrowia do określenia, w drodze rozporządzenia, rodzajów umiejętności zawodowych, w których można uzyskać certyfikat umiejętności zawodowej, oraz kwalifikacji lekarzy stanowiących warunek ubiegania się o certyfikat umiejętności zawodowej.
Certyfikat umiejętności (...) to dokument potwierdzający, że lekarz (...) przeszedł specjalistyczne szkolenie i zdobył odpowiednie kwalifikacje do przeprowadzania zabiegów (...), zgodny z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 13 czerwca 2023 w sprawie umiejętności zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. 2023 poz. 1189). Rozporządzenie określa rodzaje umiejętności zawodowych, w których lekarz i lekarz dentysta mogą uzyskać certyfikat umiejętności zawodowej (§ 2) oraz kwalifikacje lekarza i lekarza dentysty stanowiące warunek ubiegania się o certyfikat umiejętności zawodowej (§ 3).”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy świadczone przez Państwa usługi organizacji certyfikacji umiejętności zawodowej w dziedzinie (....) w ramach zapewnianych przez Państwa usług szkoleniowych dla lekarzy (...) – uczestników certyfikacji są usługami ściśle związanymi z usługą w zakresie kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego?”, odpowiedzieli Państwo „Usługi szkoleniowe w formie programów edukacyjnych o nazwie (...) oraz w formie (...) są niezależne od usług certyfikacji.
Certyfikacja stanowi procedurę, do której mogą przystąpić także lekarze (...), którzy nie są członkami Stowarzyszenia lub którzy nie ukończyli szkoleń organizowanych przez stowarzyszenie.
Jak wskazano w punktach poprzedzających, zdaniem Wnioskodawcy, certyfikacja stanowi usługę w zakresie kształcenia zawodowego.”
Na pytanie Organu „Czy czynności, o których mowa powyżej, świadczone dla lekarzy (...) w ramach zapewnianych usług szkoleniowych – uczestników certyfikacji są ze sobą tak ściśle powiązane, że obiektywnie rzecz biorąc tworzą z ekonomicznego punktu widzenia jedną całość, którą jedynie sztucznie można byłoby podzielić?”, odpowiedzieli Państwo „Usługi szkoleniowe w formie programów edukacyjnych o nazwie (…) oraz w formie (...) są niezależne od usług certyfikacji.
Zdaniem Wnioskodawcy, certyfikacja stanowi usługę w zakresie kształcenia zawodowego.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy usługi organizacji certyfikacji umiejętności zawodowej służą do pełnego zrealizowania lub wykorzystania świadczenia zasadniczego i czy bez nich nie można wykonać czynności głównej? Proszę wskazać na czym polega ich niezbędność, aby zrealizować świadczenie główne?”, odpowiedzieli Państwo „Usługi szkoleniowe w formie programów edukacyjnych o nazwie (…) oraz w formie (...) są niezależne od usług certyfikacji.
Zdaniem Wnioskodawcy, certyfikacja stanowi usługę w zakresie kształcenia zawodowego.”
Na pytanie Organu „Czy usługa organizacji certyfikacji umiejętności zawodowej stanowi niezbędny element do realizacji usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego? Jeżeli tak, to należy wskazać dlaczego?”, odpowiedzieli Państwo „Usługi szkoleniowe w formie programów edukacyjnych o nazwie (…) oraz w formie (...) są niezależne od usług certyfikacji.
Zdaniem Wnioskodawcy, certyfikacja stanowi usługę w zakresie kształcenia zawodowego.
Certyfikacja jest odrębnym, nieobligatoryjnym dla (...) certyfikatem przewidzianym w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 13 czerwca 2023 w sprawie umiejętności zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. 2023 poz. 1189). Nie istnieje specjalizacja lekarska w zakresie (...). Jest to dziedzina, w której istnieje możliwość uzyskania umiejętności zawodowej potwierdzonej certyfikatem. Jest to forma zdobywania kwalifikacji, alternatywna w stosunku do specjalizacji bez rezydentury i odbywająca się w oparciu o udokumentowane kwalifikacje i dorobek zawodowy.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy są Państwo podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie świadczonych usług?”, odpowiedzieli Państwo „Stowarzyszenie nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.”
Na pytanie Organu „Czy głównym celem świadczonych przez Państwa usług polegających na organizacji certyfikacji umiejętności zawodowej jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Państwa poprzez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia?”, odpowiedzieli Państwo „Głównym celem usług świadczonych przez Wnioskodawcę, polegających na organizacji certyfikacji umiejętności zawodowej, nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia. Poprzez swoje usługi stowarzyszenie realizuje cel statutowy, którym jest rozwój (...).
Działalność Wnioskodawcy nie jest nastawiona na osiąganie zysku. Dochód jest w całości przeznaczony na sfinansowanie działalności stowarzyszenia. Członkowie zarządu stowarzyszenia nie pobierają wynagrodzenia, a stowarzyszenie finansowane jest w całości ze środków własnych.
Stowarzyszenie jest jednym podmiotem wpisanym do rejestru prowadzonego przez dyrektora Centrum (…), o którym mowa w art. 17 ust. 2 ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. 2024 poz. 1287 ze zm.).”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy świadczone przez Państwa usługi organizacji certyfikacji umiejętności zawodowej będą finansowane w całości ze środków publicznych?”, odpowiedzieli Państwo „Usługi organizacji certyfikacji umiejętności zawodowej nie są finansowane ze środków publicznych ani w całości ani w jakiejkolwiek części.”
Na pytanie Organu „Czy świadczone przez Państwa usługi organizacji certyfikacji umiejętności zawodowej będą finansowane w co najmniej (...)% ze środków publicznych?”, odpowiedzieli Państwo „Usługi organizacji certyfikacji umiejętności zawodowej nie są finansowane ze środków publicznych ani w całości ani w jakiejkolwiek części.”
Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy będą Państwo posiadali dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania świadczonych usług organizacji certyfikacji będą środki publiczne?”, odpowiedzieli Państwo „Usługi organizacji certyfikacji umiejętności zawodowej nie są finansowane ze środków publicznych.”
Na pytanie Organu „Czy z uczestnikami certyfikacji – lekarzami (...) niezwiązanymi wcześniej ze stowarzyszeniem zawierają Państwo umowy? Co wynika z treści zawieranych umów? Jaką usługę na ich rzecz Państwo świadczą? Czy jest to usługa kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego? Jeśli tak, to:
- czy jest prowadzona w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak, to proszę wskazać konkretne przepisy (artykuł, paragraf) wraz z nazwą aktu prawnego, z których te formy i zasady wynikają.
- czy są Państwo podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie świadczonych usług organizacji certyfikacji umiejętności zawodowej?
- czy świadczone przez Państwa usługi organizacji certyfikacji umiejętności zawodowej będą finansowane w całości ze środków publicznych?
- czy świadczone przez Państwa usługi organizacji certyfikacji umiejętności zawodowej będą finansowane w co najmniej (...)% ze środków publicznych?
- czy będą Państwo posiadali dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania świadczonych usług organizacji certyfikacji będą środki publiczne?
- czy głównym celem świadczonych przez Państwa usług polegających na organizacji certyfikacji umiejętności zawodowej jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Państwa poprzez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia?”, odpowiedzieli Państwo
„Nie są zawierane umowy o świadczenie usług w formie pisemnej pomiędzy Wnioskodawcą i usługobiorcami.
Uczestnicy zgłaszają udział procedurze certyfikacji i we wszystkich innych formach kształcenia oferowanych przez Wnioskodawcę za pomocą ujednoliconego formularza zgłoszeniowego, którego wzór jest ustalany przez Wnioskodawcę i wyrażają zgodę na warunki zawarte w regulaminie certyfikacji.
Zdaniem Wnioskodawcy, certyfikacja stanowi usługę w zakresie kształcenia zawodowego, która jest prowadzona na podstawie ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. 2024 poz. 1287 ze zm.) oraz przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 13 czerwca 2023 w sprawie umiejętności zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. 2023 poz. 1189).
Na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. 2024 poz. 1287 ze zm.) lekarz albo lekarz dentysta może uzyskać certyfikat potwierdzający posiadane umiejętności zawodowe, zwany dalej „certyfikatem umiejętności zawodowej”.
Art. 17 ust. 26 tej ustawy zawiera delegację ustawową dla Ministra właściwego do spraw zdrowia do określenia, w drodze rozporządzenia, rodzajów umiejętności zawodowych, w których można uzyskać certyfikat umiejętności zawodowej, oraz kwalifikacji lekarzy stanowiących warunek ubiegania się o certyfikat umiejętności zawodowej.
Na podstawie upoważnienia ustawowego zostało wydane rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 czerwca 2023 w sprawie umiejętności zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. 2023 poz. 1189). Rozporządzenie określa rodzaje umiejętności zawodowych, w których lekarz i lekarz dentysta mogą uzyskać certyfikat umiejętności zawodowej (§ 2) oraz kwalifikacje lekarza i lekarza dentysty stanowiące warunek ubiegania się o certyfikat umiejętności zawodowej (§ 3).
Stowarzyszenie nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
Usługi organizacji certyfikacji umiejętności zawodowej nie są finansowane ze środków publicznych ani w całości ani w jakiejkolwiek części.
Głównym celem usług świadczonych przez Wnioskodawcę, polegających na organizacji certyfikacji umiejętności zawodowej nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia.
Jeśli organ interpretacyjny nie zgodzi się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zgodnie z którym usługi certyfikacji stanowią usługi kształcenia zawodowego, zwolnione z podatku od towarów i usług, Wnioskodawca wnosi o stwierdzenie prawidłowości stanowiska, zgodnie z którym usługi certyfikacji stanowią usługi ściśle związane z usługami kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a in fine ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2025 poz. 775 ze zm.).
Pytanie
Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do stosowania zwolnienia usług w zakresie certyfikacji na mocy artykułu 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2025 poz. 775) dalej „ustawa” stanowiącego implementację art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L Nr 347 ze zm.)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy prowadzona przez niego działalność, której przedmiotem jest certyfikacja w zakresie umiejętności zawodowej w (...) objęta jest zakresem zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit a ustawy.
Wnioskodawca opiera swoje stanowisko na wskazanych poniżej przesłankach, zgodnie z przywołanymi przepisami prawa podatkowego.
Czynności opodatkowane są wskazane przez ustawodawcę w artykule 5 ustawy, który stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Jeśli czynności są wykonywane w ramach działalności gospodarczej, podlegają opodatkowaniu podatkiem. Ustawa w sposób autonomiczny definiuje w art. 15 ust. 2 działalność gospodarczą jako wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Nie w każdym przypadku czynności wymienione w artykule 5 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem, nawet jeśli są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Opodatkowanie nie występuje, między innymi, w odniesieniu do świadczeń, które decyzją ustawodawcy objęte są zwolnieniem o tak zwanym charakterze przedmiotowym. Są to określone kategorie towarów i usług, które zdaniem ustawodawcy, zarówno krajowego jak i unijnego, zasługują z określonych względów na preferencje podatkowe. Jednym z unormowań wprowadzających zwolnienie przedmiotowe w stosunku do określonej kategorii usług jest 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, stanowiący implementację art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L Nr 347 ze zm.).
Na podstawie normy wyrażonej w tym przepisie zwolnione od podatku są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c) finansowane w całości ze środków publicznych - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Wnioskodawca uznaje, że świadczone przez niego usługi certyfikacji umiejętności zawodowej w (...) stanowią formę kształcenia unormowaną w odrębnych przepisach. Spełniają tym samym przesłanki zwolnienia przedmiotowego ustanowione we wskazanym przepisie.
Zawód lekarza (...) jest zawodem medycznym, co wynika z ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. 2025 poz. 450 ze zm.) oraz ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. 2024 poz. 1287 ze zm.). Usługi certyfikacji pozostają w bezpośrednim związku z zawodem lekarza (...) wykonywanym przez uczestników i mają na celu uzyskanie kwalifikacji do celów zawodowych.
Zgodnie z regulaminem do egzaminu umiejętności (...) może przystąpić lekarz (...) posiadający prawo wykonywania zawodu (...).
Certyfikacja umiejętności zawodowych w (...) odbywa się w oparciu o sformalizowaną procedurę ustaloną przez Wnioskodawcę w formie regulaminu.
Procedura rozpoczyna się od przygotowania i złożenia przez kandydata wykazu przypadków medycznych wraz z dokumentacją fotograficzną, dołączanych do zgłoszenia.
Elementem procedury jest zakwalifikowanie uczestnika certyfikacji. Stowarzyszenie wymaga od kandydata posiadania osiągnięć fachowych, edukacyjnych, naukowych, szkoleniowych w dziedzinie (...) lub zaangażowania organizacyjnego w działalność zrzeszenia zawodowego. Stowarzyszenie weryfikuje, czy uczestnik spełnia ustalone wymogi, przyznając za poszczególne kompetencje określoną ilość punktów.
W procesie kwalifikacji brane są pod uwagę obiektywne kryteria dokumentujące doświadczenie praktyczne i wiedzę teoretyczną kandydata, uzyskane w różnych, niezależnych ośrodkach szkoleniowych i instytucjach certyfikujących. Kwalifikacja polega na, podlegającemu weryfikacji przez stowarzyszenie, wykazaniu przez kandydata zdobytych w różnych formach wiedzy i umiejętności wymaganych w zawodzie lekarza (...) przeprowadzającego zabiegi z dziedziny (...). Kwalifikacja wymaga od kandydata gruntownego przygotowania poprzez odbycie szkoleń, ukończenie studiów oraz przeprowadzanie zabiegów medycznych w praktyce lekarskiej.
Etapem końcowym procedury jest egzamin, a jej zwieńczeniem uzyskanie certyfikatu. Certyfikat umiejętności (...) to dokument potwierdzający, że lekarz (...) przeszedł specjalistyczne szkolenie i zdobył odpowiednie kwalifikacje do przeprowadzania zabiegów (...).
W tym miejscu zwrócić należy uwagę, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak również aktów wykonawczych do niej brak jest definicji „kształcenia”. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN, dostępnym przez stronę internetową, pod pojęciem „kształcić” należy rozumieć przekazywanie komuś wiedzy, umiejętności, czynienie starań aby ktoś zdobył wiedzę, rozwijał umiejętności, rozwijał cechy charakteru.
Przyjmuje się powszechnie, że kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy oraz rozumienia otaczającego ją świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się. Pojęcie kształcenie często utożsamia się z formalnym kształceniem w instytucjach systemu szkolnictwa. W szerszym rozumieniu, obejmuje ono także kształcenie nieformalne, mające źródło w codziennych doświadczeniach, kontaktach z rówieśnikami i informacjami pochodzącymi z mass mediów. Podkreśla się także znaczenie szeroko rozumianego kształcenia ustawicznego (uczenia się przez całe życie).
Certyfikacja jest procedurą zdobycia określonych kwalifikacji i wymagającą posiadania kompetencji i odpowiedniego przygotowania, której zwieńczeniem jest potwierdzenie, w formie certyfikatu, zdobytych kwalifikacji zawodowych i posiadania uprawnień pozwalających na wykonywanie zawodu w zakresie (...). Jest to element kształcenia zawodowego lekarzy (...) trudniących się (...). Sam proces przygotowania i zdobywania kompetencji wymaganych do podjęcia procesu certyfikacji kandydaci prowadzą indywidualnie, mając możliwość skorzystania z dodatkowych szkoleń prowadzonych przez wnioskodawcę.
Proces certyfikacji stanowi per se sposób zdobywania przez lekarzy (...) wiedzy i umiejętności, wymaga bowiem spełnienia warunków związanych z posiadaniem wiedzy i doświadczenia, specjalistycznego przygotowania i złożenia egzaminu. Certyfikacja stanowi doświadczenie, które pozwala uczestnikom wymienić i zdobyć wiedzę i doświadczania oraz uzyskać umiejętności istotne dla praktyki zawodowej w (...). Stanowi także informację zwrotną na temat wymagań w zawodzie lekarza (...) w dziedzinie (...) i ewentualnych kierunków dalszego rozwoju.
Certyfikacja jest elementem procesu kształcenia lekarzy (...), chcących rozpocząć lub kontynuować dentystyczną praktykę lekarską w dziedzinie (...). Certyfikat umiejętności jest kolejnym krokiem w rozwoju zawodowym dla (...), którzy dążą do podnoszenia swoich kompetencji. Jest prawomocnym potwierdzeniem kompetencji lekarza.
Certyfikacja stanowi procedurę opartą na przepisach odrębnej ustawy i rozporządzenia wydanego na podstawie zawartego w niej upoważnienia ustawowego.
Jak wynika z art. 17 ust. 1 ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. 2024 poz. 1287 ze zm.) lekarz albo lekarz dentysta może uzyskać certyfikat potwierdzający posiadane umiejętności zawodowe, zwany dalej „certyfikatem umiejętności zawodowej”.
W art. 17 ust. 26 tejże ustawy zawarta jest delegacja ustawowa dla Ministra właściwego do spraw zdrowia do określenia, w drodze rozporządzenia, rodzajów umiejętności zawodowych, w których można uzyskać certyfikat umiejętności zawodowej, oraz kwalifikacji lekarzy stanowiących warunek ubiegania się o certyfikat umiejętności zawodowej, mając na względzie zapewnienie jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych.
Certyfikat umiejętności (...) to dokument potwierdzający, że lekarz (...) przeszedł specjalistyczne szkolenie i zdobył odpowiednie kwalifikacje do przeprowadzania zabiegów (...), zgodny z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 13 czerwca 2023 w sprawie umiejętności zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. 2023 poz. 1189). Rozporządzenie określa rodzaje umiejętności zawodowych, w których lekarz i lekarz dentysta mogą uzyskać certyfikat umiejętności zawodowej (§ 2) oraz kwalifikacje lekarza i lekarza dentysty stanowiące warunek ubiegania się o certyfikat umiejętności zawodowej (§ 3).
Opierając się na wykładni celowościowej, zwrócić należy także uwagę na cel przepisu zwalniającego określone towary i usługi z opodatkowania. Celem wprowadzenia ulgi jest rozwój określonej dziedziny życia społecznego i gospodarczego - należy mieć na uwadze wsparcie państwa w danej dziedzinie. Uznając określone rodzaje towarów i usług za istotne ze społecznego punktu widzenia ustawodawca, wprowadzając zwolnienia od podatku, dąży do zwiększenia ich dostępności poprzez zmniejszenie obciążeń publiczno-prawnych.
Zwolnienie z opodatkowania usług, których przedmiotem jest kształcenie zawodowe wpisuje się w cel przyświecający ustawodawcy, jakim jest ułatwienie osobom aktywnym zawodowo lub chcącym podjąć zawodową aktywność poszerzania kompetencji zawodowych, w tym przypadku lekarzom (...) chcącym zdobywać i poszerzać kwalifikacje zawodowe w dziedzinie (...) poprzez uzyskanie certyfikatu. Jest to zatem cel uznany przez ustawodawcę za społecznie doniosły, z czym trudno się nie zgodzić.
W tym przypadku jest to szczególnie ważny społecznie zawód, co potwierdza fakt, że zawód lekarza (...) jest uznawany za zawód zaufania publicznego. Na wyższym poziomie ogólności, zwolnienie przyczynia się także pośrednio do zwiększania dostępności usług (...) dla konsumentów, czyli odbiorców końcowych usługi. Zdaniem wnioskodawcy działalność w zakresie certyfikacji umiejętności zawodowej w dziedzinie (...) spełnia przesłanki zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
Wskazane wyżej stanowisko znajduje potwierdzenie w innych interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w interpretacjach 0114-KDIP4-2.4012.24.2023.2.WH z dnia 2023-04-07, 0115-KDIT1-2.4012.207.2019.7.JG z dnia 2024-05-24.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…)
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo stowarzyszeniem działającym na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie jest powołane do (...). W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jedną z form Państwa działalności, która ma przyczyniać się do rozwoju (...) poprzez tworzenie możliwości rozwoju zawodowego lekarzy (...) jest organizacja certyfikacji umiejętności zawodowej w dziedzinie (...).
Świadczą Państwo również usługi szkoleniowe wskazane poniżej:
• (…) – szkolenie podyplomowe (wykłady, warsztaty, zabiegi, hospitacje, superwizje), zakończone egzaminem wewnętrznym (...).
• (…) - szkolenie podyplomowe (wykłady, warsztaty, zabiegi),
• (…) – wykłady.
Usługi wskazane powyżej nie stanowią elementu usługi certyfikacji.
Certyfikacja jest procedurą zdobycia określonych kwalifikacji i wymagającą posiadania kompetencji i odpowiedniego przygotowania, której zwieńczeniem jest potwierdzenie, w formie certyfikatu, zdobytych kwalifikacji zawodowych i posiadania uprawnień pozwalających na wykonywanie zawodu w zakresie (...). Jest to element kształcenia zawodowego lekarzy (...) trudniących się (...). Sam proces przygotowania i zdobywania kompetencji wymaganych do podjęcia procesu certyfikacji kandydaci prowadzą indywidualnie, mając możliwość skorzystania z dodatkowych szkoleń prowadzonych przez (...).
Analizując przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa usługi certyfikacji umiejętności zawodowej w dziedzinie (...) spełniają definicję świadczenia usług. Tym samym, świadczenie przez Państwa odpłatnych usług certyfikacyjnych stanowi odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 29 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c) finansowane w całości ze środków publicznych
– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Według regulacji art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień dalej „rozporządzenie” (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.):
Zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.
W myśl § 3 ust. 8 rozporządzenia:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe
Na mocy § 3 ust. 9 rozporządzenia:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1.nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
2.ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły powszechne mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.
Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.
Powołane wyżej przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 14 przewidują natomiast zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowanych w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości lub w części ze środków publicznych.
Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 77 str. 1 ze zm.).
Zgodnie z tym przepisem:
Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
W myśl art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy:
Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.
Z opisu sprawy wynika, że certyfikacja odbywa się w oparciu o sformalizowaną procedurę (...) w formie regulaminu. Wymagają Państwo wcześniejszego przygotowania przez uczestnika wymaganej procedurą dokumentacji medycznej, tj. wykazu przypadków medycznych wraz z dokumentacją fotograficzną.
Kandydat musi także spełniać warunki ustanowione przez (...). Warunkiem kwalifikującym jest wykazanie przez kandydata osiągnięć fachowych, edukacyjnych, naukowych, szkoleniowych w dziedzinie (...) lub zaangażowania organizacyjnego w działalność samorządu zawodowego.
Spełnienie powyższych wymogów podlega weryfikacji w formie punktacji kwalifikującej do uzyskania certyfikacji. Podstawą przeprowadzenia głównej części procedury jest wykaz udokumentowanych przypadków leczenia metodami (...) wraz z dokumentacją fotograficzną przedstawiany podczas egzaminu w formie prezentacji.
Procedura kończy się przyznaniem certyfikatu uczestnikowi, który złożył egzamin z wynikiem pozytywnym. Certyfikacja podlega opłacie.
Uczestnikami certyfikacji mogą być lekarze (...), którzy już wcześniej korzystali z usług szkoleniowych zapewnianych przez (...), jak i osoby niezwiązane wcześniej ze stowarzyszeniem, które wykonują rzeczony zawód (...) w zakresie (...).
Świadczą Państwo również usługi szkoleniowe wskazane poniżej:
• (...) – szkolenie podyplomowe (wykłady, warsztaty, zabiegi, hospitacje, superwizje), zakończone egzaminem wewnętrznym (...),
• (...) – szkolenie podyplomowe (wykłady, warsztaty, zabiegi),
• (...) – wykłady.
Usługi wskazane powyżej nie stanowią elementu usługi certyfikacji.
Spełniając warunki wynikające z rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 13 czerwca 2023 r. w sprawie umiejętności zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów i z ustalonego regulaminu procedury, do certyfikacji można podchodzić niezależnie od udziału w szkoleniach. Uczestnicy mogą korzystać z usług powyżej wymienionych, ale nie są do tego zobligowani. Jednakże jednym z warunków udziału w procesie certyfikacji wynikającym z rozporządzenia i z regulaminu jest posiadanie przez uczestnika kwalifikacji i doświadczenia, które podlegają punktacji decydującej o dopuszczeniu do dalszej części procedury.
Proces certyfikacji stanowi per se sposób zdobywania przez lekarzy (...) wiedzy i umiejętności, wymaga bowiem spełnienia warunków związanych z posiadaniem wiedzy i doświadczenia, specjalistycznego przygotowania i złożenia egzaminu. Certyfikacja stanowi doświadczenie, które pozwala uczestnikom wymienić i zdobyć wiedzę i doświadczania oraz uzyskać umiejętności istotne dla praktyki zawodowej w (...). Stanowi także informację zwrotną na temat wymagań w zawodzie lekarza (...) w dziedzinie (...) i ewentualnych kierunków dalszego rozwoju.
Certyfikacja jest elementem procesu kształcenia lekarzy (...). Certyfikat umiejętności jest (...). Mogą do niego przystąpić lekarze (...) wszystkich specjalizacji lub jej nieposiadający pod warunkiem, że spełniają wymogi rozporządzenia (...) oraz regulaminu certyfikacji. Jest prawomocnym potwierdzeniem kompetencji lekarza.
Do certyfikacji lekarze mogą podchodzić niezależnie od udziału w szkoleniach organizowanych przez (...). Konieczne jest udokumentowanie odbycia (...) godzin szkoleniowych w zakresie (...).
Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą uprawnienia do stosowania zwolnienia od podatku dla usług w zakresie certyfikacji umiejętności zawodowej na mocy artykułu 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
Odnosząc się do Państwa watpliwości dotyczących zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług należy w pierwszej kolejności przeanalizować możliwość zastosowania przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt. 26.
Mając na uwadze przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT oraz przedstawiony przez Państwa opis sprawy należy stwierdzić, że dla świadczonych przez Państwa usług certyfikacji umiejętności zawodowej ww. przepis nie będzie miał zastosowania. Wskazali Państwo bowiem, że nie są Państwo jednostką objętą systemem oświaty. Stowarzyszenie nie jest uczelnią, jednostką Polskiej Akademii Nauk lub instytutem badawczym.
Zatem świadczone przez Państwa usługi polegające na certyfikacji umiejętności zawodowej w zakresie (...) nie są objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy bowiem nie są Państwo podmiotem wymienionym w tym przepisie.
Zaznaczyć należy, że aby świadczone przez Państwa usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie wyżej powołanego art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.
Dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.
Przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.
Analiza powyższego prowadzi do wniosku, że kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, to takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
Przy czym odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia.
Natomiast zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy, względem usługi, która stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ma zastosowanie pod warunkiem, że usługa ta jest świadczona przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
Z kolei przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.):
Środkami publicznymi są:
1) dochody publiczne;
2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2024 r. poz. 324 i 862);
2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;
3) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
4) przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
a) ze sprzedaży papierów wartościowych,
b) z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
c) ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
d) z otrzymanych pożyczek i kredytów,
e) z innych operacji finansowych;
5) przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.
Z art. 4 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych wynika, że:
Przepisy ustawy stosuje się do:
1) jednostek sektora finansów publicznych;
2) innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.
Powyższe przepisy zaliczają zatem do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.
Jak już wyżej wskazano, dla zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.
Odnosząc się do Państwa watpliwości dotyczących zastosowania zwolnienia od podatku dla usług w zakresie certyfikacji na mocy artykułu 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy należy jeszcze raz podkreślić - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).
Nalezy wskazać, że weryfikacja zdobytej wiedzy w postaci uzyskania certyfikatu potwierdzającego umiejętności nie jest kształceniem, którego istota sprowadza się do przekazania wiedzy i umiejętności poprzez nauczenie osób w nim uczestniczących, tylko weryfikacją efektów kształcenia.
Uzyskanie certyfikatu jest sprawdzaniem wiedzy, umiejętności uzyskanych w wyniku procesu kształcenia, jednak nauczaniem w ścisłym tego słowa znaczeniu nie jest. Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, certyfikacja jest usługa samodzielną i nie jest powiązana bezpośrednio z prowadzonymi przez Państwa szkoleniami – aby uzyskać certyfikat, konieczne jest jedynie spełnienie okreśłonych wymagań. Jak sami Państwo wskazali, do certyfikacji lekarze mogą podchodzić niezależnie od udziału w szkoleniach organizowanych przez (...).
Tak więc, dla usług certyfikacji umiejętności zawodowej w zakresie (...) nie ma zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 oraz pkt 29 ustawy.
Należy zaznaczyć, że możliwość skorzystania ze zwolnienia w odniesieniu do świadczenia usługi (ale też i dostawy towarów) ściśle związanej z usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wymaga spełnienia określonych warunków, na które wskazuje TSUE m.in. w sprawie Horizon College C-434/05. Po pierwsze, zarówno główna działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług ściśle związane z tą działalnością muszą być wykonywane przez jeden z podmiotów, o których mowa w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE. Po drugie, świadczenie usług lub dostawa towarów ściśle związanych z czynnościami głównymi muszą być konieczne do wykonywania transakcji podlegających zwolnieniu. Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeżeli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej VAT.
Na usługę złożoną składa się kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne czynności pomocnicze. Natomiast, czynność należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza czynność traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia czynności pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez czynności pomocniczej usługi głównej. Co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.
Powyższe potwierdza utrwalona linia orzecznicza TSUE, zgodnie z którą świadczenie kompleksowe podlega takim regulacjom opodatkowania VAT, w tym również w zakresie stosowania stawki VAT, jakie dotyczą świadczenia głównego. Oznacza to, że opodatkowanie świadczeń pomocniczych, składających się na świadczenie kompleksowe, podlega takim samym zasadom opodatkowania, jakim podlega świadczenie główne. Pogląd taki został ukształtowany w orzeczeniu TSUE w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP), w którym Trybunał stwierdził, że „Z jedną usługą mamy do czynienia zwłaszcza wtedy, gdy jeden lub kilka elementów należy uznać za usługę główną, a jeden lub kilka elementów za usługi pomocnicze, objęte tym samym reżimem podatkowym, co usługa główna.” (podobnie w orzeczeniu w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV).
Świadczone przez Państwa usługi certyfikacji nie będą zatem również objęte zwolnieniem od podatku jako usługi ściśle związane z usługami kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy. Wskazali Państwo bowiem, że do certyfikacji lekarze mogą podchodzić niezależnie od udziału w szkoleniach organizowanych przez (...). Sam proces przygotowania i zdobywania kompetencji wymaganych do podjęcia procesu certyfikacji kandydaci prowadzą indywidualnie, mając możliwość skorzystania z dodatkowych szkoleń prowadzonych przez Państwa. Wskazali Państwo również, że usługi szkoleniowe w formie programów edukacyjnych o nazwie (..). oraz w formie (...) są niezależne od usług certyfikacji. Certyfikacja stanowi procedurę, do której mogą przystąpić także lekarze (...), którzy nie są członkami Stowarzyszenia lub którzy nie ukończyli szkoleń organizowanych przez stowarzyszenie. Wskazali Państwo także, że certyfikacja jest odrębnym, nieobligatoryjnym dla (...) certyfikatem przewidzianym w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 13 czerwca 2023 w sprawie umiejętności zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów. Nie istnieje specjalizacja lekarska w zakresie (...). Jest to dziedzina, w której istnieje możliwość uzyskania umiejętności zawodowej potwierdzonej certyfikatem. Jest to forma zdobywania kwalifikacji, alternatywna w stosunku do specjalizacji bez rezydentury i odbywająca się w oparciu o udokumentowane kwalifikacje i dorobek zawodowy.
Tym samym usługi w zakresie certyfikacji umiejętności zawodowych w dziedzinie (...) nie stanowią usług ściśle związanych z usługami kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego.
W związku z powyższym Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych informuję, że dotyczą one tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.
Ponadto należy zauważyć, że powołane przez Państwa interpretacje indywidualne dotyczą odmiennych stanów faktycznych. Wskazana przez Państwa interpretacja indywidualna znak 0114-KDIP4-2.4012.24.2023.2.WH dotyczy bowiem zastosowania zwolnienia od podatku dla usług szkoleń żeglarskich oraz szkoleń motorowodnych w ramach szkolenia zawodowego. Jednocześnie interpretacja ta dotyczy kwestii zwolnienia od podatku dla usług ściśle związanych z usługą kształcenia zawodowego w przypadku organizowania szkoleń żeglarskich, szkoleń motorowodnych kończących się egzaminami żeglarskimi i motorowodnymi, przeprowadzania Egzaminów jeżeli egzamin wykupiła osoba, która wcześniej ukończyła organizowane przez Wnioskodawcę szkolenie oraz przeprowadzania Egzaminów przez Wnioskodawcę w sytuacji, gdy usługa szkoleniowa jest realizowana przez inny podmiot.
Z kolei wskazana przez Państwa interpretacja znak 0115-KDIT1-2.4012.207.2019.7.JG dotyczy objęcia zwolnieniem od podatku jako usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego usług polegających na przeprowadzeniu egzaminów na tytuł mistrza i czeladnika.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1. z zastosowaniem art. 119a;
2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
