z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opo... - Interpretacja - IPPP1-443-1339/09-4/IZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 18.03.2010, sygn. IPPP1-443-1339/09-4/IZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania, przedstawione we wniosku z dnia 14.12.2009 r. (data wpływu 18.12.2009 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu pismem z dnia 10.03.2010 r. (data wpływu 12.03.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.12.2009 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania realizuje projekt w ramach Osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 - Leader. Na realizację tego projektu składają się trzy działania: 4.1/413 - wdrażanie lokalnych strategii rozwoju; 4.21 - wdrażanie projektów współpracy oraz 4.31 - funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.

W ramach działania 4.31 funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja, operacje, które miały miejsce w 2009 r. zostały podzielone zgodnie z listą kosztów kwalifikowalnych określoną w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Funkcjonowanie LGD nabywanie umiejętności i aktywizacja objętego PROW na lata 2007-2013. Koszty podzielono na dwie sekcje

I - koszty bieżące - administracyjne i II - pozostałe koszty.

W roku 2009:

Do kosztów bieżących zostały zaliczone wynagrodzenia, zakup sprzętu IT urządzeń biurowych, koszty utrzymania pomieszczeń biurowych, opłaty związane z prowadzeniem Biura, koszty utrzymania rachunku bankowego oraz inne (pozycja w której mieszczą się wcześniej nie sprecyzowane wydatki takie jak delegacje służbowe, diety, obsługa prawna i inne. Koszty ponoszone w tej sekcji są nieodzowne przy funkcjonowaniu biura LSD, które jest niezbędne w sprawnym realizowaniu LSR poprzez koordynację obsługę LGD, przygotowywanie dokumentacji, ewaluację i inne.

Sekcja - pozostałe koszty

W roku 2009 LGD skupiła się na następujących zadaniach:

A - nabywanie umiejętności i aktywizacja. Przeprowadzone zostały dwa szkolenia o charakterze informacyjno konsolidacyjnym, a mianowicie: 1) szkolenie informacyjno - konsolidacyjne dla członków: Rady, Zarządu, Komisji Rewizyjnej i pracowników Biura LSD, mające na celu większą integrację i przygotowanie członków organów Stowarzyszenia w odniesieniu do prac nad wdrażaniem LSR, a także kompleksowe przedstawienie zadań które będą realizowane w ramach LSR; 2) szkolenie informacyjne dla potencjalnych beneficjentów w ramach realizacji LSR. Założeniem jest kontynuacja aktywizacji społecznej i pobudzenie do podejmowania działań w ramach LEADER, współpraca trzech sektorów na rzecz wspólnie określonych celów w LSR oraz przybliżenie zasad aplikowania o środki, możliwości ich pozyskania w ramach programu LEADER. Obok ww. szkoleń LGD odbyły się szkolenia specjalistyczne skierowane dla pracowników Biura i członków organów Stowarzyszenia, a to w celu podniesienia kwalifikacji w zakresie wdrażania strategicznego dokumentu Lokalnej Strategii Rozwoju;

B - działania informacyjno promocyjne. LGD od kilku lat prowadzi własną stronę internetową, która zawiera wszelkie informacje związane z działalnością Stowarzyszenia i realizowanymi projektami. W 2009 strona została kompleksowo zmodernizowana w oparciu o program samodzielnego zarządzania treścią i możliwością zamieszczania na stronie bazy danych informacji turystycznej związanej z obszarem LGD. Inną formą działań informacyjno - promocyjnych było opracowanie i wydanie materiałów promujących LGD (wydawnictwo o produkcie lokalnym, kalendarz na rok 2010 ,wizytówki, baner i rollap) wraz z informacją na temat LEADER, działań które Grupa realizuje w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju. Obydwa zadania spełniają funkcje informacyjną i promocyjną projektu działań realizowanych w projekcie oraz założeń Osi 4 PROW Leader C - realizacja wydarzeń promocyjnych kulturalnych. Jednym z założeń LSR oraz form aktywności Stowarzyszenia jest realizacja i współuczestniczenie w wydarzeniach promocyjnych i kulturalnych na obszarze LGD. W partnerstwie z gminami i powiatem został opracowany kalendarz imprez na rok 2009, w których Leśny Krąg aktywnie uczestniczył poprzez ufundowanie nagród i wsparcie finansowe na najem sprzętu lub nieruchomości niezbędnych do przeprowadzenia wydarzeń oraz wynagrodzenia osób prowadzących i przygotowujących wydarzenia promocyjne i kulturalne.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Wszystkie wyżej wymienione nabyte towary i usługi nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Zostały one nabyte w ramach realizowanego projektu i na potrzeby projektu czyli na wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju w ramach Osi 4 PROW 2007 - 2013 Leader.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub jego części w ramach realizowanego w 2009 r. działania Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania nabywanie umiejętności i aktywizacja na podstawie umowy przyznania pomocy Funkcjonowanie lokalnej grupy działania nabywanie umiejętności i aktywizacja objętego PROW na lata 2007-2013 zawartej w dniu 01.09.2009r. w Lublinie pomiędzy Samorządem Województwa Lubelskiego, a Stowarzyszeniem Lokalna Grupa Działania...

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.. Wszystkie wyżej wymienione nabyte w roku 2009 towary i usługi nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Zostały one nabyte w ramach realizowanego projektu i na potrzeby projektu, czyli na wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju w ramach Osi 4 PROW 20072013 Leader. W związku z powyższym Stowarzyszenie nie będzie mogło w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, dlatego też jest on jego kosztem kwalifikowalnym w ramach realizowanego działania: Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja w roku 2009.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania realizuje projekt w ramach Osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 - Leader. Na realizację tego projektu składają się trzy działania: 4.1/413 - wdrażanie lokalnych strategii rozwoju; 4.21 - wdrażanie projektów współpracy oraz 4.31 - funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja. W ramach działania 4.31 funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja, operacje, które miały miejsce w 2009 r. zostały podzielone zgodnie z listą kosztów kwalifikowalnych określoną w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Funkcjonowanie LGD nabywanie umiejętności i aktywizacja objętego PROW na lata 2007-2013. Koszty podzielono na dwie sekcje na koszty bieżące administracyjne - m. in. wynagrodzenia, zakup sprzętu IT urządzeń biurowych, koszty utrzymania pomieszczeń biurowych, opłaty związane z prowadzeniem Biura, koszty utrzymania rachunku bankowego oraz inne (pozycja w której mieszczą się wcześniej nie sprecyzowane wydatki takie jak delegacje służbowe, diety, obsługa prawna i pozostałe koszty związane między innymi ze szkoleniami, działaniami informacyjno-promocyjnymi oraz realizacją wydarzeń promocyjnych i kulturalnych. Jednocześnie Strona wskazała, iż nabyte w 2009 r. towary nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego należy uznać za prawidłowe

Interpretacja zaistniałego stanu faktycznego przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C.Sklodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie