Spółka wykonuje usługi (dostawę towarów) na rzecz podmiotów krajowych, związane z targami i wystawami. Usługi są świadczone zarówno na terenie kraju, ... - Interpretacja - ILPP2/443-473/09-4/GZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.07.2009, sygn. ILPP2/443-473/09-4/GZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Spółka wykonuje usługi (dostawę towarów) na rzecz podmiotów krajowych, związane z targami i wystawami. Usługi są świadczone zarówno na terenie kraju, jak i za granicą.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki reprezentowanej przez Doradcę Podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2009 r. (data wpływu 10 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 czerwca 2009 r. (data wpływu 17 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania:

  • usług montażu stoiska targowego z elementów własnych - jest prawidłowe,
  • pozostałych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania usług. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 czerwca 2009 r. (data wpływu 17 czerwca 2009 r.) o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka wykonuje usługi (dostawę towarów) na rzecz podmiotów krajowych, związane z targami i wystawami. Usługi są świadczone zarówno na terenie kraju, jak i za granicą. Spółka oferuje następujące usługi (towary) swoim klientom:

  • usługi montażu stoiska targowego z elementów własnych,
  • usługi montażu elementów stoiska targowego z elementów zleceniodawcy,
  • wykonanie i dostawa elementów stoisk na indywidualne zamówienie,
  • wynajem elementów stałych stoiska targowego, np.: wynajem elementów zabudowy systemowej, mebli, czy instalacji elektryczno-oświetleniowej.

W ramach świadczonych usług, może również wystąpić świadczenie usług aranżacji i projektowania elementów stoiska. Oferowane przez Spółkę różnego rodzaju usługi mają na celu dostosowanie się do potrzeb klienta. Od klienta zależy, z jakiego rodzaju oferowanych usług skorzysta. Spółka nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku od wartości dodanej w innym państwie członkowskim Wspólnoty Europejskiej.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku Spółka wskazała, iż:

  1. W przypadku zamówienia przez klienta usługi montażu stoiska targowego z elementów własnych, polega to na wykonaniu stoiska targowego z elementów Spółki i montaż tego stoiska na terenie kraju bądź za granicą. Do Spółki należy również transport na teren targów elementów stoiska targowego. Po zakończeniu targów, elementy stoiska wracają do Spółki.
  2. W przypadku zamówienia przez klienta usługi montażu elementów stoiska targowego z elementów zleceniodawcy, na Spółce spoczywa jedynie obowiązek montażu z materiałów kontrahenta, elementów stoiska targowego na terenie kraju bądź za granicą. Do Spółki należy również transport elementów stoiska targowego na teren targów, a po zakończeniu targów ich przewiezienie do Zleceniodawcy. Właścicielem elementów stoiska targowego jest kontrahent. Po zakończeniu targów, elementy stoiska zwracane są kontrahentowi bądź Spółka nabywa elementy stoiska od kontrahenta.
  3. W przypadku zamówienia przez klienta usługi wynajmu elementów stałych stoiska targowego, np.: wynajem elementów zabudowy systemowej, mebli, czy instalacji elektryczno oświetleniowej, polega to na przekazaniu kontrahentowi tych elementów na podstawie umowy najmu (dzierżawy). Nie dochodzi tutaj do przeniesienia własności tych elementów na rzecz klienta. Po zakończeniu targów (wystaw), elementy te muszą być zwrócone przez kontrahenta do Spółki.
  4. W przypadku zamówienia przez klienta usługi aranżacji i projektowania elementów stoiska, polega to na świadczeniu na rzecz klienta odrębnej usługi, która wykonywana jest na terenie kraju. Usługa ta może być wykonywana odrębnie bądź łącznie z innymi usługami, jako usługa pomocnicza.

Wśród sytuacji jakie mogą wystąpić w Spółce, to nabycie przez klienta elementów stoiska pod indywidualne zamówienie oraz usługa wynajmu elementów stałych stoiska targowego, co regulowałaby jedna umowa wiążąca Spółkę i klienta. Kontrahent decyduje o wyborze firmy, która dokona transportu elementów stoiska na teren targów i ich montażu. Może się zdarzyć, iż podmiotem, który uzyskuje zlecenie na wykonanie elementów stoiska, wynajem elementów stałych, a następnie usługę montażu, będzie Spółka. Następuje to jednak w pewnym odstępie czasu i na podstawie odrębnych umów, bowiem decyzja w tym zakresie należy do klienta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług z dniem 1 grudnia 2008 r., Spółka zwraca się o wyjaśnienie, na kim spoczywa obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług, z tytułu świadczonych przez Spółkę usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT), przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie zaś do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Natomiast, w stosunku do towarów niewysyłanych ani nietransportowanych miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy (art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT).

W świetle natomiast art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług zasadą jest, iż miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności miejsce stałego zamieszkania. Wyjątki od tej zasady zostały określone w przepisach art. 27 ust. 2-6 i art. 28 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz usług podobnych do tych usług, takich jak targi i wystawy, a także usług pomocniczych do tych usług, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Podobnie w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28, co wynika z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy o VAT.

Trzeba również wskazać na treść przepisu art. 27 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy o VAT, w związku z art. 27 ust. 3. W świetle tego przepisu, w przypadku świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich sklasyfikowanych w PKWiU 74.2, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie np. nabywca usługi posiada siedzibę. Jednakże przepisy te uzależniają ich zastosowanie od statusu podmiotu na rzecz którego są świadczone usługi. Zgodnie bowiem z art. 27 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

  1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Istotne jest również, iż niektóre z tych przepisów stosuje się z zastrzeżeniem art. 28 ustawy o VAT. Stosownie natomiast do art. 28 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Odnosząc opisany stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego, stanowisko Spółki jest następujące:

1. Usługi montażu stoiska targowego z elementów własnych.

W przypadku świadczenia tego typu usług przez Spółkę, miejscem świadczenia będzie miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, a więc jeżeli usługi są świadczone w Polsce, to będą one opodatkowane w Polsce i Spółka będzie zobowiązana do rozliczenia z tego tytułu podatku w Polsce, według stawki 22%.

W sytuacji, gdy usługi będą świadczone na terytorium innego kraju członkowskiego Wspólnoty Europejskiej, na Spółce nie ciąży obowiązek rozliczenia podatku z tytułu świadczonej usługi, lecz na nabywcy usługi według prawa kraju, w którym usługa jest świadczona. Spółka będzie zobowiązana do wystawienia z tytułu świadczonej usługi fakturę VAT bez podatku, z zaznaczeniem, że podatek rozlicza nabywca.

Podstawa prawna: art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy o VAT.

2. Usługi montażu stoiska targowego z elementów zleceniodawcy.

W przypadku świadczenia tego typu usług przez Spółkę, miejscem świadczenia będzie miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, a więc jeżeli usługi są świadczone w Polsce, to będą one opodatkowane w Polsce i Spółka będzie zobowiązana do rozliczenia z tego tytułu podatku w Polsce, według stawki 22% i wystawienia stosownej faktury VAT.

W sytuacji, gdy usługi będą świadczone na terytorium innego kraju członkowskiego Wspólnoty Europejskiej, na Spółce nie ciąży obowiązek rozliczenia podatku z tytułu świadczonej usługi, lecz na nabywcy usługi według prawa kraju, w którym usługa jest świadczona. Spółka będzie zobowiązana do wystawienia z tytułu świadczonej usługi fakturę VAT bez podatku, z zaznaczeniem, że podatek rozlicza nabywca.

Podstawa prawna: art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy o VAT.

Jednakże w sytuacji, kiedy nabywca usługi poda Spółce numer identyfikacji podatkowej, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer. W konsekwencji, jeżeli Spółka wykonuje usługę na rzecz podmiotu krajowego, który podał Spółce swój NIP, to miejscem opodatkowania usługi będzie Polska, niezależnie od sytuacji, iż usługi zostały wykonane poza terytorium kraju. Spółka będzie zatem zobowiązana do rozliczenia z tego tytułu podatku w Polsce, według stawki 22% i wystawienia stosownej faktury VAT.

Podstawa prawna: art. 28 ust. 7 ustawy o VAT.

Spółka zdaje sobie sprawę, iż warunkiem takiego sposobu rozliczenia tej transakcji, jest to, iż towary po wykonaniu tych usług muszą zostać wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

3. Wynajem elementów stałych stoiska targowego, np.: wynajem elementów zabudowy systemowej, mebli i instalacji elektryczno-oświetleniowej.

W przypadku wynajmu przez Spółkę majątku ruchomego, usługa ta będzie opodatkowana w Polsce, bowiem nabywca - podmiot krajowy - podaje Spółce numer identyfikacyjny, pod którym jest zidentyfikowany w Polsce. Spółka będzie zatem zobowiązana do rozliczenia z tego tytułu podatku w Polsce, według stawki 22% i wystawienia stosownej faktury VAT.

Podstawa prawna: art. 27 ust. 1 w związku z art. 27 ust. 3 i art. 27 ust. 4 pkt 6 ustawy o VAT.

4. Usługi aranżacji i projektowania elementów stoiska.

W przypadku świadczenia przez Spółkę usług aranżacji i projektowania elementów stoisk targowych, usługa ta będzie opodatkowana w Polsce, bowiem nabywca - podmiot krajowy podaje Spółce numer identyfikacyjny, pod którym jest zidentyfikowany w Polsce. Spółka będzie zatem zobowiązana do rozliczenia z tego tytułu podatku w Polsce, według stawki 22% i wystawienia stosownej faktury VAT.

Podstawa prawna: art. 27 ust. 1 w związku z art. 27 ust. 3 i art. 27 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy o VAT.

Reasumując, w ocenie Spółki w opisanym stanie faktycznym, usługi (bądź dostawa towarów) świadczone przez nią na rzecz podmiotów krajowych, winny być rozliczone z punktu widzenia ustawy o VAT, w następujący sposób:

1. usługi montażu stoiska targowego z elementów własnych:

  • opodatkowanie w miejscu świadczenia usługi,
  • rozliczenie podatku z tytułu świadczenia usługi przez nabywcę,

2. usługi montażu elementów stoiska targowego z elementów zleceniodawcy:

  • opodatkowanie w miejscu świadczenia usługi,
  • rozliczenie podatku z tytułu świadczenia usługi przez nabywcę,
  • w przypadku podania Spółce przez nabywcę numeru pod którym nabywca jest zidentyfikowany w Polsce (NIP), opodatkowanie w Polsce, na Spółce spoczywa obowiązek rozliczenia podatku,

3. wynajem elementów stałych stoiska targowego, np.: wynajem elementów zabudowy systemowej, mebli i instalacji elektryczno-oświetleniowej:

  • opodatkowanie w Polsce,
  • na Spółce spoczywa obowiązek rozliczenia podatku,

4. usługi aranżacji i projektowania elementów stoiska:

  • opodatkowanie w Polsce,
  • na Spółce spoczywa obowiązek rozliczenia podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie obowiązku opodatkowania usług montażu stoiska targowego z elementów własnych oraz za nieprawidłowe w zakresie obowiązku opodatkowania pozostałych usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Jednakże od ogólnej zasady zawartej w art. 27 ust. 1, ustawodawca przewidział szereg odstępstw, na podstawie których miejsce świadczenia pewnych usług, ściśle określonych w przepisach ustawy, ustala się w sposób szczególny.

I tak, w myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. zmienionym ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz usług podobnych do tych usług, takich jak targi i wystawy, a także usług pomocniczych do tych usług - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone.

Powołany artykuł ustawy o podatku od towarów i usług potwierdza jedną z zasad wynikających z przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 2006.347.1 ze zm.), iż miejscem opodatkowania każdego świadczenia usług co do zasady powinno być miejsce rzeczywistej konsumpcji.

Za prawidłowością przyjętej przez tut. Organ interpretacji przemawia porównanie powołanego przepisu art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług z przepisem art. 52 lit. a Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 2006.347.1 ze zm.).

Stosownie do art. 52 lit. a Dyrektywy, miejscem świadczenia następujących usług jest miejsce, w którym usługa jest faktycznie świadczona: działalność kulturalna, artystyczna, sportowa, naukowa, edukacyjna, rozrywkowa lub podobna, w tym działania podejmowane przez organizatorów takiej działalności oraz, w stosownym przypadku, usługi pomocnicze do takiej działalności.

Przepis ten należy interpretować w ten sposób, że świadczenie usług na rzecz wystawców należy uznać za świadczenie usług, o których mowa w tym przepisie.

Bowiem jak wynika z art. 52 lit. a Dyrektywy, usługi związane z działalnością kulturalną, artystyczną, sportową, naukową, edukacyjną, rozrywkową lub podobną, taką jak targi i wystawy obejmują swoim zakresem szeroki wachlarz usług, w których skład wchodzą wymienione w tym przepisie usługi świadczone przez organizatorów takiej działalności. Wobec powyższego, przepis ten nie dotyczy tylko organizatorów targów, ale również wszystkich podmiotów, które świadczą usługi z nimi związane.

Taka interpretacja powołanych przepisów potwierdza jedną z fundamentalnych zasad dotyczących wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którą miejscem świadczenia (opodatkowania) każdego świadczenia (w przedmiotowej sprawie wykonywanych usług) co do zasady powinno być miejsce rzeczywistej konsumpcji.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż:

ad. 1.

W przypadku świadczenia usługi montażu stoiska targowego z elementów własnych, polegającej na wykonaniu stoiska targowego z elementów Spółki i montaż tego stoiska na terenie kraju bądź za granicą (do niej należy również transport na teren targów elementów stoiska targowego, a po zakończeniu targów, elementy stoiska wracają do Zainteresowanego) miejscem świadczenia tej usługi, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy, a tym samym miejscem opodatkowania, jest miejsce, gdzie usługa jest faktycznie świadczona.

ad. 2.

W przypadku świadczenia usługi montażu elementów stoiska targowego z elementów, których właścicielem jest Zleceniodawca (do Spółki należy również transport elementów stoiska targowego na teren targów i po zakończeniu targów ich przewiezienie do klienta) - miejscem świadczenia tej usługi, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy, a tym samym miejscem opodatkowania, jest miejsce, gdzie usługa jest faktycznie świadczona.

ad. 3.

W przypadku świadczenia usługi wynajmu elementów stałych stoiska targowego, np.: wynajem elementów zabudowy systemowej, mebli, czy instalacji elektryczno oświetleniowej, polegającej na przekazaniu kontrahentowi tych elementów na podstawie umowy najmu (dzierżawy); nie dochodzi tutaj do przeniesienia własności tych elementów na rzecz klienta, a po zakończeniu targów (wystaw), elementy te muszą być zwrócone przez kontrahenta do Spółki - miejscem świadczenia tej usługi, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy, a tym samym miejscem opodatkowania, jest miejsce, gdzie usługa jest faktycznie świadczona.

ad. 4.

W przypadku świadczenia usługi aranżacji i projektowania elementów stoiska, polegającej na świadczeniu na rzecz klienta odrębnej usługi, która wykonywana jest na terenie kraju (usługa ta może być wykonywana odrębnie bądź łącznie z innymi usługami, jako usługa pomocnicza) miejscem świadczenia tej usługi, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy, a tym samym miejscem opodatkowania, jest miejsce, gdzie usługa jest faktycznie świadczona.

Reasumując, obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług przedmiotowych usług spoczywa na Wnioskodawcy tylko w przypadkach, gdy są one świadczone przez niego na terytorium Polski.

Tut. Organ wskazuje, iż w przypadku, gdy ww. usługi są świadczone poza terytorium kraju, o sposobie rozliczania ewentualnego podatku i jego wysokości, oraz o podmiocie zobowiązanym do jego rozliczenia przesądzają przepisy kraju, na którym znajduje się miejsce świadczenia usług.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanowisku własnym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii fakturowania i wysokości stawki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej obowiązku opodatkowania usług. Kwestia dotycząca obowiązku opodatkowania dostawy towarów została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 1 lipca 2009 r. nr ILPP2/443 473/09-5/GZ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPP2/443-473/09-5/GZ, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu