stawka podatku na dostawę proszku lecytynowego sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 15.89.14-90.99 - Interpretacja - IBPP1/443-198/09/MS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28.04.2009, sygn. IBPP1/443-198/09/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

stawka podatku na dostawę proszku lecytynowego sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 15.89.14-90.99

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2009r. (data wpływu 2 marca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dostawę proszku lecytynowego sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 15.89.14-90.99 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dostawę proszku lecytynowego sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 15.89.14-90.99.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest producentem proszku lecytynowego. Według Klasyfikacji PKWiU proszek lecytynowy o składzie: serwatka 13%, mattodekstryna 42%, lecytyna 45% oznaczony jest symbolem 15.89.14-90.99. Produkt ten mieści się w grupowaniu 15.8 Produkty spożywcze pozostałe. W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, w którym zawarty jest wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% pozycja 34 dotyczy produktów spożywczych pozostałych, gdzie indziej nie sklasyfikowanych z wyłączeniem ekstraktów słodowych, do których proszek lecytynowy nie należy. Wnioskodawca nadmienia ponadto, iż w klasyfikacji PKWiU pod symbolem 24.41.20-40.10 znajduje się lecytyna. Produkowany przez Wnioskodawcę proszek lecytynowy jest jednak mieszaniną lecytyny i innych składników i nadanie symbolu PKWiU 15.89.14-90.99, zostało potwierdzone jako słuszne przez Urząd Statystyczny w Łodzi w piśmie z dnia 11 lutego 2009r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do wyprodukowanego przez Wnioskodawcę proszku lecytynowego ma zastosowanie załącznik nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, produkowany przez niego proszek lecytynowy jako produkt nie należący do ekstraktów słodowych spełnia warunek zawarty w załączniku nr 3 do ustawy w pozycji 34, w związku z czym powinien być opodatkowany stawką podatku w wysokości 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264) którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2009r.

Należy podkreślić również, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów lub usług czy też do weryfikacji wskazanej klasyfikacji, nie są kompetentne organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz.11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do pozycji Nr 34 załącznika Nr 3 do ustawy o podatku VAT stanowiącego wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku stosuje się do dostawy produktów spożywczych pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 15.89.14) z wyłączeniem ekstraktów słodowych (PKWiU 15.89.14-30.1).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca produkuje proszek lecytynowy o składzie: serwatka 13%, mattodekstryna 42%, lecytyna 45%. Wnioskodawca przedmiotowy proszek lecytynowy klasyfikuje (w oparciu m. in. dokonaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi klasyfikację) w grupowaniu PKWiU 15.89.14-90.99 - Przetwory spożywcze, pozostałe, gdzie indziej niewymienione. Ponadto Wnioskodawca stwierdza, że przedmiotowy proszek lecytynowy nie jest produktem należącym do ekstraktów słodowych.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż wyrób sklasyfikowany przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU 15.89.14-90.99 Przetwory spożywcze, pozostałe, gdzie indziej niewymienione, mieści się w grupowaniu PKWiU 15.89.14 produkty spożywcze pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, wymienionym w poz. 34 załącznika nr 3 do ustawy.

W związku z powyższym, w sytuacji, gdy przedmiotowy wyrób nie jest ekstraktem słodowym, jego dostawa będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, zgodnie z poz. 34 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT.

Tym samym należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Na zakończenie zaznaczyć należy, że Minister Finansów nie jest upoważniony do klasyfikacji statystycznej wyrobów, a niniejszą interpretację oparto na wskazanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji sprzedawanych towarów, tj. PKWiU 15.89.14-90.99 - Przetwory spożywcze, pozostałe, gdzie indziej niewymienione z zastrzeżeniem, że przedmiotowy proszek lecytynowy nie jest ekstraktem słodowym (PKWiU 15.89.14-30.1).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach