w zakresie opodatkowania usługi transportu - Interpretacja - IPPP2/443-347/09-4/MS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.06.2009, sygn. IPPP2/443-347/09-4/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

w zakresie opodatkowania usługi transportu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2009r. (data wpływu 27 marca 2009r.) uzupełnionego pismem z dnia 21 kwietnia 2009r. (data wpływu 24 kwietnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi transportu - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2009r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi transportu.

Wezwaniem z dnia 09 kwietnia 2009r. roku zobowiązano Stronę do przedstawienia umocowania prawnego dla osoby podpisanej na przedmiotowym wniosku do reprezentowania Podatnika. Stosowne uzupełnienie strona doręczyła 24 kwietnia 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca rozpoczyna współprace z firmą której siedziba jest we Włoszech w zakresie transportu. Transport odbywać się będzie w następujący sposób: od klientów włoskich towar zostaje odebrany przez firmę włoską i dostarczony do dwóch miast we Włoszech, na podstawie zlecenia mailowego. Dyspozytorzy zlecają podprzewoźnikowi (firmie zewnętrznej polskiej od której Wnioskodawca otrzymał fakturę z VAT) odbiór towaru z Włoch. Podprzewoźnik odbiera towar przywozi go zlecenie Wnioskodawcy do Polski, towar zostaje rozwieziony do odbiorców w kraju. Towar nie jest magazynowany, jest przeładowywany z samochodów na magazyn, z magazynu na samochody. Firma włoska podała NIP Unijny i będąc zleceniodawcą transportu zobowiązuje się do zapłacenia podatku od ww transportu we Włoszech.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy świadcząc transport na wybranym odcinku, który jest tylko częścią transportu wewnątrzwspólnotowego Spółka powinna wystawiać na kooperanta Włoskiego faktury ze stawka 22% ...

Zdaniem wnioskodawcy: Wykonując usługi transportowe na zlecenie firmy Włoskiej dla swoich klientów, firma Wnioskodawcy świadczy wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów, do której zastosowanie mają zapisy art. 28 ustawy o podatku od towarów i usług. Nabywca usługi, włoska firma podała dla tej czynności świadczącemu usługę numer , pod którym jest zidentyfikowaną na potrzeby podatku na terytorium państwa członkowskiego i to ona opłaca podatek od tych transportów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W świetle art. 28 ust. 1 cyt. ustawy w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do ust. 2 w/w art. wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, o której mowa w ust. 1, jest również usługa transportu, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce na terytorium jednego państwa członkowskiego, jeżeli bezpośrednio jest związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

Jednocześnie, zgodnie z art. 28 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym, niż terytorium państwa rozpoczęcia transportu miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Miejsce rozpoczęcia transportu jest w takim przypadku bez znaczenia dla opodatkowania usługi.

Ponadto, zgodnie z art. 28 ust. 4 ustawy o VAT przepis ust. 3 stosuje się również odpowiednio do usług pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności, jeżeli usługi te są bezpośrednio związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

W myśl art. 28 ust. 6 ustawy o VAT w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego Spółka świadczy usługi transportowe dla klienta, którym jest firma włoska. Transport odbywać się będzie w następujący sposób: od klientów włoskich towar zostaje odebrany przez firmę włoska i dostarczony do dwóch miast we Włoszech, na podstawie zlecenia mailowego. Dyspozytorzy Wnioskodawcy zlecają podprzewoźnikowi (firmie zewnętrznej polskiej od której otrzymuje fakturę z VAT) odbiór towaru z Włoch. Podprzewoźnik odbiera towar przywozi go na Wnioskodawcy zlecenie do Polski, towar zostaje rozwieziony do odbiorców w kraju. Towar nie jest magazynowany, jest przeładowywany z samochodów na magazyn, z magazynu na samochody. Firma włoska podała NIP Unijny i będąc zleceniodawcą transportu zobowiązuje się do zapłacenia podatku od w/w transportu we Włoszech.

Kontrahent włoski, który każdorazowo jest nabywcą usługi transportowej, podaje dla tych czynności numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku na terytorium państwa członkowskiego innego niż państwa rozpoczęcia lub zakończenia transportu towarów. Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że Spółka wykonuje na terytorium kraju usługę transportową będącą częścią wewnątrzwspołnotowej usługi transportu towarów.

W świetle przywołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w sytuacji gdy kontrahentem podatnika świadczącego usługę wewnątrzwspólnotowego transportu towarów jest podatnik, który poda numer identyfikacyjny nadany mu przez organ podatkowy w państwie UE innym niż państwo rozpoczęcia transportu towarów, miejscem opodatkowania usługi będzie terytorium państwa, które kontrahent wskazał jako miejsce swojej rejestracji.

Zgodnie z § 25 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212. poz. 1337) przepisy § 5, 7 - 21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 5 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie natomiast z § 25 ust. 4 w/w rozporządzenia w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi lub odesłanie do odpowiedniego przepisu dyrektywy, na podstawie którego zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że Spółka, która w przedmiotowej sprawie rozpoznaje transport wykonywany przez siebie na terytorium kraju za składową wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów obowiązana jest przestrzegać warunków prawidłowego wystawiania faktur określonych w tych przepisach. Tym samym, jeśli Spółka spełnia warunki określone w przepisach art. 28 ustawy o VAT i posiada jednoznaczne dowody potwierdzające, że transportowany w kraju towar jest bezpośrednio związany z wewnątrzwspólnotową usługą transportu, to uznać należy, że czynności wykonywane przez Spółkę mają charakter usług transportu wewnątrzwspólnotowego i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Interpretacja dotyczy zaistniałego (stanu faktycznego) zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie